Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket tid tar det?  (läst 8040 gånger)

Midvinter

• Dalarna
Hur mycket tid tar det?
« skrivet: 18 jan-12 kl 09:08 »
Osäker under vilket ämne denna bör ligga, men prövar här.

Pratade med en kompis om att evt. flytta till en gård ihop och försöka bli självförsörjande på grönsaker.

"Det låter väldigt romantiskt, men det är nog mycket mer slit än vi kan föreställa oss, jag vill gärna men jag undrar om det går, om det inte tar väldigt mycket tid att lyckas." sa jag. (Tanken är att båda ska ha vanliga jobb vid sidan av, så vår tid är begränsad)

"Det kan väl inte vara så farligt, vad är det som ska ta så mycket tid? Man sår och planterar på våren och skördar på hösten, men annars då, vad är det att göra om sommaren och vintern?" sa min kompis.

Så jag undrar till er som odlar er egen mat, ungefär hur många timmar i veckan lägger ni ner sommar, höst, vinter och vår?

Tanken är att tre personer ska försöka bli så självförsörjande som möjligt på grönsaker och evt. honung och ägg. Evt. överskott ska ges bort eller säljas billigt till lämplig institution, tex. dagis eller meditationscenter. Men alla ska ha andra jobb också, så vi ska inte leva av gården, bara få så mycket som möjligt av maten därifrån.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

karsan

• Södermanland
SV: Hur mycket tid tar det?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-12 kl 17:43 »
massa tid.  Din vän glömmer ogräsrensning, uppbindning, gallring, kupning, ogräsrensning, snigelplockning, vattning, skörd av det som ska skördas på sommaren, jordbearbetning,  kålmaskplockning,  vävtäckning mot kålmaskar, stängselbyggning mot rådjur (och höns som ni visst skulle ha)  Har en känsla att det finns mer, men det är vad jag kan komma ihåg nu. 

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 18 jan-12 kl 18:24 »
... försådd och potatisgroning på våren, avhärdning av småplantor, jordloppebekämpning, skyfflande av gödsel och kompost, omsådd på sommaren i de land som haft de tidigaste grödorna, frostpassning och täckning på hösten, beskärning av fruktträd ch bärbuskar, konservering, torkning och annat fixande av vinterförråd på hösten, passning av förråden under vintern så inget möglar, ruttnar, fryser sönder eller blir oätligt av nån annan orsak... och en massa planering så att saker och ting kommer i jorden vid rätt tillfälle, på rätt plats, med rätt gödsling och i rätt växtföljd.

Det är roligt, men det tar sin tid.

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #3 skrivet: 18 jan-12 kl 20:51 »
Hello
Känns lite jobbigt när man läser...
Visst är det mycket tid man får lägga periodvis, men tycker man det är roligt o skönt
att fixa med landen så räknar man ju inte minuterna, man vara ser att det plötsligt blev kväll...
Det finns mycket att göra för att minska tidsåtgången, starkaste kortet för tidsvinst tycker
jag är täckodling! Skitbra!! Gödslar,minskar ogräs, minskar vattningsbehovet,bättrar på jordstrukturen och kanon när du skall anlägga nya land. Jag har inga snigelproblem men dom kräken trivs nog tyvärr i täckmaterialet..
Sen beror det ju på vad du odlar, hur mycket och hur "fint" du vill ha det.
Finns nog inget rakt svar på din fråga men hälsa på nån så du ser hur mycket
 de har och kolla om tid.
Lycka till!
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 18 jan-12 kl 21:01 »
Hello

Det finns mycket att göra för att minska tidsåtgången, starkaste kortet för tidsvinst tycker
jag är täckodling! Skitbra!! Gödslar,minskar ogräs, minskar vattningsbehovet,bättrar på jordstrukturen och kanon när du skall anlägga nya land. Jag har inga snigelproblem men dom kräken trivs nog tyvärr i täckmaterialet..

Ja, täckodling är jättebra och helt klart tidsbesparande. Samodling av olika grödor kan också vara effektivt. Typ så rädisor i rotfruktsraderna, dels ser man snabbt var raden går, dels kan man skörda färskt grönt långt innan rotfrukterna är färdiga. Sena morötter + lök i samma land. När löken är skördad får morötterna plats att bre ut sig och bli stora innan höstskörden ar vid. Palsternackor och lök funkar också bra. Varannan rad majrova, varannan kålrot. Båda behöver skyddas mot insekter och när majrovorna är uppätna får kålrötterna stå och växa till sig. Finns massor av bra kombinationer och det kan vara mödan värt att experimentera.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 jan-12 kl 21:39 »
Jag är ganska ny grönsaksodlare men jag kan också varmt rekommendera täckodling och samodling. Om man har en långtidsplan för odlingsmarkerna men börjar med ett mindre område och inte så många olika sorter, så det inte blir övermäktigt, tror jag man får en bra avkastning. Då orkar man sköta det man har. Sedan kan man öka för varje år, allteftersom man blir mer varm i kläderna :)
Om båda har heltidsjobb vid sidan av blir det ju inte så jättemycket tid över att spela på. Men lägger man upp en grundläggande plan för året på gården som båda jobbar efter ska det nog gå. Man får ju mycket tillfredsställelse och glädje av självförsörjningen  ;)

fräsen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jan-12 kl 22:11 »
Jag har en sådär 3-4oo kvadrat att sköta om, lägger minst en timme om dan på veckodagar för att rensa o kolla över allt, binda upp, så nytt osv. På helgerna blir det lätt mer, men det är för att det är så roligt att pyssla o fixa i landen.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 jan-12 kl 14:27 »
Annars är nog en vanlig föreställning om odling att man gör just som kompisen sa.. Man sår/sätter nåt på våren och skördar på hösten. Däremellan chillar man i hängmattan.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 jan-12 kl 14:46 »
Annars är nog en vanlig föreställning om odling att man gör just som kompisen sa.. Man sår/sätter nåt på våren och skördar på hösten. Däremellan chillar man i hängmattan.
haha hövvet på spiken:-D precis vad många tror, det man lägger i tid betalar sig i skörd brukar jag säja,
Fjäderfän och kaniner

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 jan-12 kl 14:50 »
Min fåniga försök att odla ett par kvadratmeter vid sommartorpet innebär ogräsrensning, ogräsrensning, ogräsrensning och ogräsrensning. (Vilket inte stör mig alls eftersom jag tycker det är trevligt att stillsamt pilla.)

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 jan-12 kl 14:52 »
Ja det var ju seriöst svarat  ???
haha hövvet på spiken:-D precis vad många tror, det man lägger i tid betalar sig i skörd brukar jag säja,

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 19 jan-12 kl 15:36 »
Ja det var ju seriöst svarat  ???
ja det var seriöst,vad är det du inte förstår? Lägger du 1h på att plantera och ingen tid därefter så kan du räkna med ett klent resultat vad det gäller skörden. Lägger du däremot 1h om dagen på att se över dina odlingar så får du betydligt mer i skörd. Med se över menar jag givetvis,ogräsbekämpning,gödsling,gallring,vattning,koll efter kryp,täckning mm beroende på grödan,stå nu inte bara rätt upp å ner å glo .
Fjäderfän och kaniner

kbh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 jan-12 kl 15:50 »
ja det var seriöst,vad är det du inte förstår? Lägger du 1h på att plantera och ingen tid därefter så kan du räkna med ett klent resultat vad det gäller skörden. Lägger du däremot 1h om dagen på att se över dina odlingar så får du betydligt mer i skörd. Med se över menar jag givetvis,ogräsbekämpning,gödsling,gallring,vattning,koll efter kryp,täckning mm beroende på grödan,stå nu inte bara rätt upp å ner å glo .
Jo men hur mycket är det i arbete då räknatt per dygnen  nästan inget ting Eller ? Och resren i hängmattan ty om man nu vill det  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 jan-12 kl 16:02 »
Jo men hur mycket är det i arbete då räknatt per dygnen  nästan inget ting Eller ? Och resren i hängmattan ty om man nu vill det  ;D

Fast sen behöver byggnader underhåll och så skulle de jobba också. För att få pengar till alla andra kostnader antar jag.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 19 jan-12 kl 16:06 »
Det tar så mycket tid att det för de flesta är olämpligt/jobbigt att ha ett heltidsarbete samtidigt.

Det är nog mer rimligt att arbeta deltid och odla sina egna grönsaker och ha höns mm.

Så det handlar lite om att välja. Arbete med lön så man kan köpa sin mat. Eller arbete utan lön så man kan odla sin mat.

Det är knappast lönsamt att odla själv, om man kan lönearbeta och köpa istället. Men det finns andra fördelar. Man vet vad man äter och man kan odla sådant som inte finns till salu. Och man måste tycka att det är roligt. Annars går det inte.

Men alla kan odla lite rädisor, dill och persilja och en rad med potatis att mumsa av under sommaren och hösten. Går det bra, och man tycker att man har tid över så kan man ju sedan enkelt skala upp det hela efter den ork man har.

För att det hela skall vara lönt så skall man ju också äta upp den egna skörden. Det innebär matlagning från grunden och ingen lunchrestaurang. Grönsakerna skall också vinterlagras på något sätt, det är en hel del jobb med det. Förvälla, torka, frysa, konservera, lagra i jordkällare och hämta vid behov. Kolla och slänga sådant som blir dåligt.
« Senast ändrad: 19 jan-12 kl 16:18 av sɹǝpuɐ »

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 jan-12 kl 16:36 »
Fast sen behöver byggnader underhåll och så skulle de jobba också. För att få pengar till alla andra kostnader antar jag.
Jo vist för står ja det var bara lite ironi i mot Grimbart inlägg bara  så skälv klart behövs det ju pengar till att underhålla och renovera mm.

karsan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 19 jan-12 kl 17:25 »
Javisst, det finns vissa skäl till att få mänskor i Sverige odlar sina egna grönsaker.  Odla hela årsbehovet verkar svårt och kräver en hel investeringar i frys, potatiskällare, förvaringsmöjlighet till  kål,  konservgrejer, inhägnader - var det en ekonomisk vinst, att bidra till att betala gården, som var poängen?

Odla det man tycker är kul är en helt annan sak.  Första späda bladen när gräslöken och citronmelissen längs husväggen kommer igång i mars.  Späda gallrade rädisblad till sallad i april. Sedan rädisor, fräsch spenat och bladsallad lite senare.  .....  Spänstiga sockerärter.  Samt tomater som smakar ljuvligt i augusti-september.  Skrattretande morötter. Späda kokta rödbetor med smör.  Färskpotatis direkt från landet. Squash som överraskar med massa jättesquasher (eller inget alls) -  Ett jordgubbsland ska ni väl ha? Jordgubbar av någon sort som handeln ratar för att de inte håller sig men som smakar vidunderligt.  Saftiga gröna bönor.

Klart att ni ska odla.  Räknat som inkomst är det knappast lönande, i alla fall inte om man inte har jättemycket kunskap och erfarenhet - men räknat som hobby är det billigt. Samt att man gör en insats för miljön - åtminstone era grönsaker blir inte inplastade och transporterade över halva Europa eller halva världen. Samt att man får helt andra matupplevelser - och nästan säkert nyttigare mat.

Superenkelt att odla:  Rabarber (fast i sanningens namn inte den nyttigaste grönsaken, och billigt i affären)

Klart att ni ska sätta igång att odla.  Att se hur det gror och växer är ett nöje bara det.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #17 skrivet: 19 jan-12 kl 17:42 »

Odla det man tycker är kul är en helt annan sak.  Första späda bladen när gräslöken och citronmelissen längs husväggen kommer igång i mars.  Späda gallrade rädisblad till sallad i april. Sedan rädisor, fräsch spenat och bladsallad lite senare.  .....  Spänstiga sockerärter.  Samt tomater som smakar ljuvligt i augusti-september.  Skrattretande morötter. Späda kokta rödbetor med smör.  Färskpotatis direkt från landet. Squash som överraskar med massa jättesquasher (eller inget alls) -  Ett jordgubbsland ska ni väl ha? Jordgubbar av någon sort som handeln ratar för att de inte håller sig men som smakar vidunderligt.  Saftiga gröna bönor.

Klart att ni ska odla.  Räknat som inkomst är det knappast lönande, i alla fall inte om man inte har jättemycket kunskap och erfarenhet - men räknat som hobby är det billigt. Samt att man gör en insats för miljön - åtminstone era grönsaker blir inte inplastade och transporterade över halva Europa eller halva världen. Samt att man får helt andra matupplevelser - och nästan säkert nyttigare mat.

Superenkelt att odla:  Rabarber (fast i sanningens namn inte den nyttigaste grönsaken, och billigt i affären)

Klart att ni ska sätta igång att odla.  Att se hur det gror och växer är ett nöje bara det.

Ja, visst är det så. Jag jobbar heltid och är singel med två barn - jag har verkligen inte all världens tid att odla på. Ändå blir det en hel del grönsaker och bär, bara av det jag odlar för att det är kul och gott. Inte är vi självförsörjande, men under åtminstone halva året skördar vi grönt varje dag och det blir ändå en del kvar till vintern.

Just nu har jag fortfarande saft, sylt och marmelad i källaren, vintersquash pryder sin plats i köket, det finns torkade ärter och bönor, örter och egengjort örtsalt, lite vitkål att syra och jag skördade broccoli, pac choi och andra kålväxter ända in i december. Ännu står grönkålen grön, bara att hämta in.

Ett smart drag är att tänka i långa säsonger. Börja under glas och fiberduk  på våren, så/sätta på hög- och sensommaren för höst- och vinterskörd. När man skördat spenat, sockerärter och den tidigaste potatisen kan man fortarande så och sätta plantor av kålväxter som sen växer och ger mat långt in på vintern. Mindre risk för angrepp på hösten också, men man får skydda mot rådjur och harar.

Midvinter

• Dalarna
!
« Svar #18 skrivet: 21 jan-12 kl 15:45 »
Tack för alla intressanta svar!

Målet är inte att tjäna på det ekonomiskt, utan mer att förse oss själva och kanske vår omgivning med bra mat, + att leva på ett sätt som vi trivs med. Tanken är att börja i väldigt liten skala, och utöka gradvis efterhand som vi ser hur det går, precis som ni skriver. Och hålla oss till lättodlade grödor.

Min kompis har möjlighet att gå ner i deltid ifall arbetet med gården kan minska de fasta utgifterna. För mig är det svårare, måste isåfall antagligen byta yrke. Jag blir ju redan nu så trött av jobbet att jag knappt orkar laga riktig mat ens, därför jag är bekymrad över hur det ska gå att ta hand om massa odlingar. Men hoppas lite grann att energi och motivation blir större av att göra något som är roligt. Utomhus i sol och regn, kroppsarbete, frisk luft, gröna blad, se saker växa, äta bra mat och sånt.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

karsan

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 22 jan-12 kl 18:33 »
Jamendåså, då är det ju bara att sätta igång. Om inte annat så på balkongen tills ni har fått er gård.

Mitt tips är att pröva många olika saker i liten skala, olika växter, olika metoder.  Vad som är lättodlat kan variera. Morot brukar väl räknas som lättodlat, men det är stört omöjligt att få morötter att växa i min villaträdgård. Ja, några kan jag få fram i odlingshink. Men i sommarstugeodlingen gror och utvecklas vartenda morotsfrö verkar det som.  Samma med persilja.  Dill  får jag aldrig något resultat av.

Majs räknas visst som svårt, men jag tycker att där går det av sig självt när man väl har planterat ut den (förodlas).

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser