Nej jag menar mer hur stor (eller snarare liten) del i den totala hushållsbudgeten som matvaruinköp av grönsaker/grönsaksbaserade produkter representerar.
Om man ska flytta ut på landet just i syfte att kunna odla så skulle jag påstå att de tusenlappar man sparar på att odla egen mat tas ut ganska snabbt av tex. ökade pendlingskostnader eller det faktum att matvarupriserna på det man ändå behöver köpa är rejält mycket högre i landsbygd/småort.
Vi sparar några tusen på att odla egna grönsaker men vi sparar mer på närheten till det enorma utbud av secondhand som storstaden förser oss med, till exempel. Och skulle man vilja vara riktigt ekonomisk är väl det mest fördelaktiga alternativet gällande matproduktion att bo centralt och dumpstra, om man ska vara krass..
Själva odlandet (frön, jord osv) har inte vi några stora kostnader för då jag drar upp alla plantor ur påsen och säljer överskottet till grannar/förbipasserande/på Blocket och får in mer än vi lägger ut. Men det är ju också något som underlättas av att vi faktiskt INTE bor på landet utan inom räckhåll för ett stort kundunderlag.
Klart man ska flytta långt ut på landet om man är sugen på det men jag har lite svårt att se att det skulle vara en fruktat lönsam affär (då bor man inte på nåt ställe där bensinen kostar 15 spänn litern i alla fall). I så fall är det väl snarare genom att man kanske hittar ett sjukt billigt hus därute än genom att man odlar egna grönsaker. Och man ska ju framför allt inte inbilla sig att man måste bo på landet för att odla sin egen mat. Några av de mest självförsörjande människor jag vet är nysvenskar som bor i betongförort och odlar nästan all sin mat på odlingslotter.
Ok, undrade mest, för jag ska sätta igång lite smått till våren och det blir första säsongen s.a.s.
Bor väldigt billigt på en gård som var
väldigt billig - så då vill jag inte börja odla eget med misstankar om att gå minus på utgifter.
Tänker lite så här nu då, som vegetarian där grönsaker utgör "färskvaran" i livet, att jag istället tjänar på att vi inte måste åka flera mil lika ofta för att fylla på med grönsaker. Det blir kanske svårare för en köttätare. Eller mjölkdrickare, eftersom sånt har kortare hållbarhet än exempelvis havreprodukter och dylikt.
Renovera upp jordkällaren och ta en tripp över gården till fots, istället för med Dieseldoris till byn. Och förutsättningarna för odling finns ju redan, så då bör vi tjäna på att odla själv (förr eller senare, erfarenhet får man ju inte gratis)!
Tack för svaret!