Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bosarpkyckling - bra eller?  (läst 18769 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Bosarpkyckling - bra eller?
« Svar #20 skrivet: 17 jan-12 kl 17:23 »
Skrämselbilder som visas på nätet kommer nästan uteslutande från utländska stallar. Följer man svenska regler så finns det inte en massa döda djur i stallarna och fåglarna kan gå...

Det där var mycket intressant. Den här

Live Fast Die Young - the life of a meat chicken

är filmad i Tyskland bl.a. Hur skiljer sig reglerna? Var kan man läsa mer om olika regler inom EU, jag trodde att de var rätt lika. Man hör så ofta att svensk djurhållning skulle vara så mycket bättre än alla andra länders, men jag har alltid trott att det var önsketänkande.

Kan de gå obehindrade? Nu minns jag inte från vilket land det där försöket var där broilerkycklingarna fick välja mellan vanligt foder och samma foder med smärtstillande medel i, och alla valde att äta smärtstillande. Så jag menar att de kanske kan ha ont ändå fast de kan gå.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 17 jan-12 kl 17:42 »
Nu minns jag inte från vilket land det där försöket var där broilerkycklingarna fick välja mellan vanligt foder och samma foder med smärtstillande medel i, och alla valde att äta smärtstillande.

Njee riktigt så var det inte. Så här står det:
"Engelska forskare har visat att halta kycklingar som ges möjlighet att välja ett foder innehållande smärtstillande medel väljer detta, vilket tyder på att kycklingarna verkligen har ont. "

Det var publicerat av Djurens Rätt och handlade om Engelska djur 2002.
« Senast ändrad: 17 jan-12 kl 17:50 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 17 jan-12 kl 18:16 »
En som haft värphönseri berättade att de slaktade och sålde värphönsen istället för att skicka till destruktion. Han påstod att köttet var som bäst då och att de hade en strykande åtgång.

Och visst låter det vettigt att ta tillvara de som ändå är............ ::) är uppslitna än att odla fram vanbatingar vid sidan om?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 17 jan-12 kl 18:25 »
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_7.pdf Här står reglerna för fjäderfä, de för slaktkycklingar finns på sidan 21.

Det är färre djur per kvadratmeter i Sverige, och man får inte ändra antalet dygn per vecka, vilket man åtminstone tidigare fick i andra delar av världen. Med hjälp av lampor på timer fick man in 8 dygn per vecka, och djuren växte mer, men fick också mer sjukdomar.

Ett vanligt dödstal, sett från daggamla till slakt, är 1% i Sverige. Vi som föder upp hobbyhöns har troligen större dödstal än så.

I Sverige har jag inte sett den typen av transportburar som är i flera våningar. Man ställer ner kycklingarna i en bur, och när det är rätt antal så stänger man locket, utan att skaka omkring dem och utan att klämma dem. I Sverige får man inte betalt för djur som har brutna vingar eller ben, därför skulle ingen hantera dem så som man gör i filmen.

I Sverige har man en veterinär på heltid i alla större slakterier, och det står en person efter knivmaskinen med manuell kniv och ser till att ingen kyckling hamnar i skållmaskinen levande.

Stordrift ser aldrig trevligt ut, att säga att allt är guld och gröna skogar är givetvis lögn, men så som det framställs i filmen och på många internetsidor, så går det inte till på svenska slakterier eller hos svenska uppfödare. Jag har varit på båda typerna av anläggningar, så jag vet vad jag talar om. Däremot är det såklart inte ett trevligt sätt att hantera djur, det är därför jag håller egna djur som är frigående och som får växa i normal takt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 17 jan-12 kl 18:28 »
En som haft värphönseri berättade att de slaktade och sålde värphönsen istället för att skicka till destruktion. Han påstod att köttet var som bäst då och att de hade en strykande åtgång.

Och visst låter det vettigt att ta tillvara de som ändå är............ ::) är uppslitna än att odla fram vanbatingar vid sidan om?

Ursäkta..men det där lät verkligen som en saga.

För det första. Värphöns och kycklingar till kött är två helt skilda sorter. Värphöns är avlade för att lägga ägg, och de andra är avlade för att sätta kött.
En utvärpt värphöna har knappast nåt kött att tala om, och att det skulle vara det bästa köttet är fullkomligt osannolikt. Man kan använda det till hönssoppa...men är det verkligen så strykande åtgång på hönssoppa nuförtiden?
Möjligen om man låter en värphöna växa till sig igen, efter värpningen.. men det tror jag inte det handlade om i detta fallet.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 17 jan-12 kl 18:40 »
Ursäkta..men det där lät verkligen som en saga.

För det första. Värphöns och kycklingar till kött är två helt skilda sorter. Värphöns är avlade för att lägga ägg, och de andra är avlade för att sätta kött.
En utvärpt värphöna har knappast nåt kött att tala om, och att det skulle vara det bästa köttet är fullkomligt osannolikt. Man kan använda det till hönssoppa...men är det verkligen så strykande åtgång på hönssoppa nuförtiden?
Möjligen om man låter en värphöna växa till sig igen, efter värpningen.. men det tror jag inte det handlade om i detta fallet.

Visst är det möjligt att han berättade en saga, men.......... Hönsen var alltså inte utslitna helt & hållet. De utrangerdes vid 18 månaders ålder/ första ruggningen om jag minns rätt. En värphöna brukar ju kunna producera ett par rundor till innan hon trillar av pinn. Skulle tro det var betydligt äldre höns morsan kokade en halv dag.

När blir dom sega?

Men jag vet ju hur folk kan bli. Har en syrra som blev stassonge, de kan inte äta kött eller fågel av något slag i den familjen som finns handtag på. Bara filleer!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 jan-12 kl 18:41 »
När vi pluggade köpte vi kokhöns. Det var inget fel på det, men man fick koka länge. Det gick att göra sallad på det också. Nu har jag inte sett höns i en affär på åratal. Sista gången var där kö av invandrare som fyllde kundvagnar med höns. Problemet med att sälja höns som mat är nog mest att kyckling har blivit extremt billigt.

Existens?

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 17 jan-12 kl 18:44 »
Visst är det möjligt att han berättade en saga, men.......... Hönsen var alltså inte utslitna helt & hållet. De utrangerdes vid 18 månaders ålder/ första ruggningen om jag minns rätt.

Det var det jag menade.. just när dom slutar värpa, då är dom inte mycket att hurra för, men får dom vila upp sig, så blir det ju höns igen så att säga. Så därför får jag inte ihop det.

Jaja..sånt är det

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #28 skrivet: 17 jan-12 kl 18:53 »
Utvärpta värphöns går till två olika saker i Sverige idag, vad jag vet. Antingen så gasas de och går till biogasproduktion, företrädesvis i Danmark, de har uppenbarligen inte tillräckligt med höns, grisskit och annat biogasmaterial, utan importerar från Sverige. Eller så slaktas de, och då säljs de företrädesvis till utlandet, och till restauranger. De säljs nästan aldrig i dagligvaruhandeln i Sverige.

Vad som är bäst, broiler (eller motsvarande yngre köttras) eller äldre höna, rent kulinariskt, beror givetvis på kocken, och på vilken mat man ska göra. Höns i curry, etiopisk peppar-kycklinggryta, marockanska hönsgrytor och liknade blir oändligt mycket bättre med äldre höna. Grillad kyckling, wokad mat osv blir oändligt mycket bättre med ung någorlunda snabbväxt kyckling.

Det finns mig veterligen bara ett slakteri kvar i Sverige som slaktar hönor, och jag råkar ha mina försänkningar där, så jag kan fortsätta att göra fantastiska hönsgrytor, även fast att mina egna pensionsfärdiga hönor inte täcker mina behov. Förhoppningen är att i framtiden så ska jag ha ett antal 2-åriga eller äldre hönor att slakta varje år, så att jag kan göra hönsgryta på egna djur, men så är det inte ännu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #29 skrivet: 17 jan-12 kl 20:28 »
Tack för dina bra inlägg ieenilorac!! Har alla länder olika regler eller är det bara Sverige som skiljer sig från alla andra? Var kan man läsa om andra länders regler? Hur vet man om de följs?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #30 skrivet: 17 jan-12 kl 20:31 »
Njee riktigt så var det inte. Så här står det:
"Engelska forskare har visat att halta kycklingar som ges möjlighet att välja ett foder innehållande smärtstillande medel väljer detta, vilket tyder på att kycklingarna verkligen har ont. "

Det var publicerat av Djurens Rätt och handlade om Engelska djur 2002.
Jaha.  :-\ Annars hade de inte varit halta kanske. Jag såg det på tv för många år sen och mindes tydligen fel.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 17 jan-12 kl 20:34 »
Tack för dina bra inlägg ieenilorac!! Har alla länder olika regler eller är det bara Sverige som skiljer sig från alla andra? Var kan man läsa om andra länders regler? Hur vet man om de följs?
Tack. Jag kan inte hur det funkar i alla andra länder, men antar att det är olika på olika håll. Det finns myndigheter som har som ansvar att se till att reglerna följs i alla västländer i alla fall. Har för mig att för något år sedan så fick man ha 50% mer djur per kvadratmeter i t ex Danmark mot vad man fick i Sverige.

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 18 jan-12 kl 08:37 »
Inom EU så finns det ju ett generellt 'golv' i djurskyddet, sen får ju då andra länder göra sina egna tillägg. Men jag tror det är få länder som har så stora tillägg som Sverige.
Och det är ju problemet med importen från EU, vi får inte hävda våra 'extrakrav' som ett argument för att inte köpa in deras produkter, utan måste följa 'golvnivån' i det fallet.
Varpå vår egen produktion slås ut.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 18 jan-12 kl 10:39 »
Inom EU så finns det ju ett generellt 'golv' i djurskyddet, sen får ju då andra länder göra sina egna tillägg. Men jag tror det är få länder som har så stora tillägg som Sverige.
Och det är ju problemet med importen från EU, vi får inte hävda våra 'extrakrav' som ett argument för att inte köpa in deras produkter, utan måste följa 'golvnivån' i det fallet.
Varpå vår egen produktion slås ut.

.....men det hjälper inte med vare sig internationella krav eller nationella. Kraven i sig gör ingen höna lycklig.
Så länge Mat-Eskil och hans anhang inte orkar, törs eller vill kolla att reglerna efterföljs, så kan vi lika gärna köra kravlöst. Detta med hänvändelse till att i många län inte en enda djurtransport kontrollerats under hela 2011.
Att stå i TV och skrävla gör inte att djurskyddet blir bättre, oavsett hur självgodheten pyser ur magen. Endast oanmälda kontroller hos mink-, gris-, höns- och andra farmare som missköter sig samt omedelbara och kännbara påföljder kan ändra på det som behöver ändras.

Existens?

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 18 jan-12 kl 11:06 »
.....men det hjälper inte med vare sig internationella krav eller nationella. Kraven i sig gör ingen höna lycklig.
Så länge Mat-Eskil och hans anhang inte orkar, törs eller vill kolla att reglerna efterföljs, så kan vi lika gärna köra kravlöst. Detta med hänvändelse till att i många län inte en enda djurtransport kontrollerats under hela 2011.
Att stå i TV och skrävla gör inte att djurskyddet blir bättre, oavsett hur självgodheten pyser ur magen. Endast oanmälda kontroller hos mink-, gris-, höns- och andra farmare som missköter sig samt omedelbara och kännbara påföljder kan ändra på det som behöver ändras.

Den som tror att mat-eskils uppgift är att förändra nåt, lär bli besviken..
Han är väl mest till för att åka runt och provsmaka korv och se glad ut..

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #35 skrivet: 18 jan-12 kl 13:41 »

Ek

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 18 jan-12 kl 21:30 »
Reglerna skiljer sig säkert mellan olika länder . Men djurmatrialet är väl detsamma över hela europa.Kycklingarna har kanske inte ont i benen men mig veterligen krävs det vuxna hönor ock tuppar för att få kycklingar. dom svältföds för att inte bli för tunga och dom har defenetivt olika defekter.Jag födde uppe ett gäng broilers en gång som vanliga höns . dom låg och åt och åt gjorde dom jämt . Sen fick dom ont i bena slakta undan dom värsta och behöll några hönor .Tanken var och ta fram egna kycklingar. dom blev dåliga en efter en flytta sig inte ens när korna kom med resultat att en blev mosad. Slakta även åt en kompis det var förändringar i hjärta lungor grönaktiga! förmodligen cirkulationsrubbningar. Sunda djur! ändå äter jag köpekyckling...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #37 skrivet: 18 jan-12 kl 21:52 »
Man bör dock i denna debatt notera att det finns olika varianter av hybrider för olika ändamål. Både Cobb och Ross som är två av de vanligaste hybridmärkena har flera olika sorters hybrider där några är avsedda för lite långsammare uppfödning.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Sirpa

• -
« Svar #38 skrivet: 18 jan-12 kl 23:09 »
Fast i Sverige finns vad jag förstått bara Ross 308 och Cobb 500. Som inte är långsamväxande.
Höns och Liljor i min trädgård.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #39 skrivet: 19 jan-12 kl 00:42 »
Jag har inte koll på hur kycklingarna föds upp, men Bosarpskycklingar är väl vad jag har förstått de enda kravmärkta kycklingarna. Jag har köpt och ätit sådana och kvalitén är helt annorlunda jämfört med vanliga fabrikskycklingar. De är större, matigare och har en fylligare smak. Antar att den bättre kvalitén beror på bättre kvalitet på uppfödning och mat.

Stämmer med min erfarenhet. Jag har dessutom haft kontakt med Bosarps (per epost, i egenskap av konsument). En sak som kom fram (som man väl kan läsa i regelsamlingarna också): Vid konventionell uppfödning tillåts tillsats av syntetiska amninosyror till fodret, men inte vid KRAV-märkt uppfödning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser