Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Damm till ankor  (läst 15593 gånger)

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
Damm till ankor
« skrivet: 16 jan-12 kl 15:13 »
Hej.
Jag planerar att bygga en damm till mina ankor i vår. Har lite funderingar kring detta.
Hur stor, djup bör dammen vara för att den ska kunna hållas ren med ett damm filter och pump som cirkulerar vattnet?
Förslag på växter som kan hjälpa till med rening. Gärna förslag på bra renings filter och pump (inte allt för dyrt)

Jag har tänkt mej en damm med dammduk i botten, ca 1½m som djupast, kanske 3*6m kan det funka?

Ska kanske tilläga att jag har två myskankor, hoppas på tillökning av ett par cayuga. Så det blir totalt 4 vuxna ankor som kanske kommer få en varsin kull/ sommar.

Har tänkt att en damm vore trevligt i trädgården redan innan jag skaffade ankor, men nu kan den ju få göra lite nytta också inte bara för att det är snyggt.

Tacksam för alla tipps och erfarenheter.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Damm till ankor
« Svar #1 skrivet: 16 jan-12 kl 15:25 »
4 ankor med ällingar, då kan du räkna bort växter i dammen :P 
Ska du ha pump och filter som renar behöver du ha rejäla doningar. Förmodligen stora tunnor med sandfilter i olika steg. Ankor skitar ner väldigt mycket :-X

Dammduk måste du köpa någon av de tjockare och dyrare modellerna av. Billig och tunn duk rispar myskank-klorna sönder och sedan äter dom upp remsorna :-\ ( hände hos mina bekanta)

En enklare lösning är nog att bygga en damm med breddavlopp och koppla vattnet från stuprören till dammen. På så sätt får du ett rejält vattenbyte när det regnar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Damm till ankor
« Svar #2 skrivet: 16 jan-12 kl 15:40 »
Ankorna kommer som Azzo-Lina skrev äta upp allt i en såpass liten dam.Jag gjorde själv misstaget trodde det skulle bli idylisk med ett ankpar med ungar som sam omkring bland röda näckrosor o svärdsliljor.På en dag så var allt uppätet och dammen förvandlad till en grumlig pöl.
Det är ingen ide att försöka rena vattnet,jag provade med det också.En halm bal på botten av dammen så kan du slippa alger,det är väll det som verkar vara det vettigaste.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Damm till ankor
« Svar #3 skrivet: 16 jan-12 kl 20:32 »
Hej!
Får du svävalger i dammen så planterar du in lite daphnier så blir vattnet snart klart igen.
MVH
Jan

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Damm till ankor
« Svar #4 skrivet: 17 jan-12 kl 13:14 »
Jag vet att de är duktiga på att skita ner. Är ändå nyfiken om ngn har hittat en bra lösning som funkar.  Storlek och djup får man ju anpassa isf. (innom rimliga gränser)

Halmbal på botten hur funkar det? ???

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Damm till ankor
« Svar #5 skrivet: 17 jan-12 kl 15:50 »
Enda bra lösningen jag känner till är att ha en mindre (kan vara ganska stor) badbalja, som kan kan tömma och rengöra. Alla former av nedsänkta större dammar som man inte lätt kan tömma och rengöra blir världens gyttjepöl och en grogrund för ögoninflammationer och andra otrevliga sjukdomar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sarex

  • Inlägg: 24
    • Västergötland
SV: Damm till ankor
« Svar #6 skrivet: 25 jan-12 kl 09:16 »
vi köpte en färdig damm på blocket,gav en femhundring för den.
vi byter vatten i den 1 gång i veckan ungefär och har även en ränna så att regnvatten åker rätt ner i dammen funkar jättebra:)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Damm till ankor
« Svar #7 skrivet: 25 jan-12 kl 09:47 »
Blir nyfiken
Vilken damm köpte du på Blocket.
Har mycket funderingar då jag snart blir ankägare.
Går era ankor ut på vintern?
Vi har - 15 just nu.
Hedemorahöns

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Damm till ankor
« Svar #8 skrivet: 25 jan-12 kl 09:53 »
Blir nyfiken
Vilken damm köpte du på Blocket.
Har mycket funderingar då jag snart blir ankägare.
Går era ankor ut på vintern?
Vi har - 15 just nu.
Mina går ut alla dagar. De gillar sina hus, men inte ens snöstorm gör att de går in innan kvällen. De har lite andra skydd i sina inhägnader, men tycks inte vilja ha skydd för vädrets makter. När det är många minus, typ mer än 5, så får de bara dricksvatten, inget vatten att bada i. Här i Skåne är det i normalfallet inte särskilt många dagar i följd med mer än -5oC. De två förra vintrarna var dock undantag. Men ankorna var ute alla dagar då också, och de få dagarna som var lite varmare fick man passa på att de dem ett bad, de är annars experter på att skita ner sig, oavsett hur rent man håller det i deras hus. Så på vintern är vita ankor ofta lite smutsgrå, det blir bättre när våren och grönskan kommer, och de kan bada varje dag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sarex

  • Inlägg: 24
    • Västergötland
SV: Damm till ankor
« Svar #9 skrivet: 26 jan-12 kl 08:56 »
mina ankor går ute även nu när det är så här kallt men vi föser in dom i huset på kvällen så får dom komma ut igen på morgonen för det spelar som sagt ingen roll hur vädret är,om dom får välja själva så stannar dom ute men jag är lite rädd för att deras fötter ska frysa så jag "puttar" in dom på kvällen iallafall:)
Dammen som vi köpte ser ut som en blomma i formen och är ca 20-25 cm djup och det räcker för att dom ska kunna dyka och simma som galningar under vattnet:)
Jag hade gärna lagt ut en bild men har ingen koll på hur man gör :-[

sarex

  • Inlägg: 24
    • Västergötland

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Damm till ankor
« Svar #11 skrivet: 26 jan-12 kl 11:51 »
Låter fint med en blommig ank-pool  :)
Samma här kan inte lägga in bilder i datorn ens :-X
Hedemorahöns

sarex

  • Inlägg: 24
    • Västergötland
SV: Damm till ankor
« Svar #12 skrivet: 26 jan-12 kl 12:14 »
kan du se dom om du klickar på länken?

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Damm till ankor
« Svar #13 skrivet: 26 jan-12 kl 16:12 »
Länken ??
Hedemorahöns

sarex

  • Inlägg: 24
    • Västergötland
SV: Damm till ankor
« Svar #14 skrivet: 26 jan-12 kl 16:19 »
på mitt svar lite längre upp där jag skrev:jag provar så här:)

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Damm till ankor
« Svar #15 skrivet: 02 feb-12 kl 21:57 »
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Damm till ankor
« Svar #16 skrivet: 02 feb-12 kl 22:26 »
Nu läste inte jag det finstilta men spontant känns det som hela filtret skulle sätta igen av ankbajs på 1-2 veckor  ::)  Jag har en sådan dam som sarex länkade till på FB och den tömmer jag minst en gång i veckan under sommaren. Då kan det vara ett tjockt lager på flera cm med bajs och jord i botten... Ankor är mer skitgrisar  i vatten är svin är i dypölar  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Spindel

  • Inlägg: 623
    • Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Damm till ankor
« Svar #17 skrivet: 02 feb-12 kl 22:48 »
jo tack jag vet men det skulle ju vara enklare att bakspola filtret än att behöva byta vatten i dammen v 3 vecka
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Damm till ankor
« Svar #18 skrivet: 02 feb-12 kl 23:54 »
 ;D  Jag är en smula galen.. men vi hade en gammal pissbrunn ( ko-urinen rinner ned under dyngplattan och pumpades upp i den ) men då korna var borta så... lät jag kapa ned den ( ooooh, det sved i plånboken ) så ankorna skulle få något att simma i!
Drygt 30.000 liter, filter, pumpar och fontän. Jodå, himla fint och mysigt tycker ankorna!

Men, vi har tillgång till en 30 kubiks tunna för flytgödselspridning liknande http://www.pixgallery.com/sv/i/VSBZPJ som suger upp allt vattnet på några minuter så jag har möjlighet att byta ut vattnet mot åvatten..

Innan har vi haft mindre plastdammar och dagligt vattenbyte.

mysk-åsbomamma

  • Inlägg: 384
    • Uppland
SV: Damm till ankor
« Svar #19 skrivet: 03 feb-12 kl 10:10 »
Va mysigt!!
Vad har du för filter och pump? Hur ofta har du behövt byta vatten?
Synd att man inte har en gammal pissbrunn till övers :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser