Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Damm till ankor  (läst 15590 gånger)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Damm till ankor
« Svar #20 skrivet: 03 feb-12 kl 10:54 »
Annika man blir grön av avund. 8)
Guuu vad dina ankisar har det gott :)
Hedemorahöns

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Damm till ankor
« Svar #21 skrivet: 03 feb-12 kl 19:42 »
Ja, de tycker nog att det är superduper! Det syntes att de var lite ovana i början, de hade ju alltid kunnat ta i botten/ se botten förut, och så nu detta.. det är ca 1,3 meter vatten så de kan dyka ordentligt.. men det tog en stund innan alla tyckte det var kul.. Jag frågade faktiskt här vilka ankor jag skulle köpa till nya fina dammen förra året, för jag var så besviken då inte myskorna blev mer exalterade.. men det tog ett tag innan de kände sig säkra på "det stora vattnat"..

Jag har en grön tunna stående i vattnet i höjd med vattenytan så det är enkelt att rengöra filtermaterialen vilket jag gör ca 1 ggr/månad under vattensäsongen. En pump som pumpar runt 4480liter/h till filtret och en fontän ( givet jag skulle ha en fontän!! ) som oxå bidrar till syresättning av vattnet. Drygt 4500:- för allt. Pumpar o grejor köpte jag hos http://www.jaha.se/index.cgi?visa=index&sida=1 som inte ligger för långt bort från mej så jag kunde åka dit och prata..

Jag planterade lite naturhittade växter, vass osv för att se hur lång tid det tog innan ankorna ätit sönder dem, och det kommer att bli en återkommande aktivitet - att hämta växter, för ankorna tycker det är roligt och jag tycker det är fint.

Vi fyllde dammen när nedkapningen och utplaceringen av de borttagna "kap-bitarna" var gjord. Kap-bitarna lade vi med lastmaskinens hjälp staplade på varann i dammen så ankorna har en "kaj-plats så de kunde ta sig upp ur vattnet. När de blivit större kunde de starta från vattnet och hoppa upp på kanten men ällingarna kommer att behöva "kajen". Fyllning i mitten av juli och ett vattenbyte väldigt sent på hösten med påfyllning från ån. Vi klarade oss på det förra året. Vi får se hur det går i år.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Damm till ankor
« Svar #22 skrivet: 10 mar-13 kl 09:02 »
Det var en jäkla tur att jag läste den här tråden eftersom jag också hade en romantisk dröm om en fin damm med vackra växter.  ::)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare
Bokohammare, Gröfre Slissing, Elke

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser