Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fördom att tjurar är farliga  (läst 22092 gånger)

Falin

• -
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #40 skrivet: 16 jan-12 kl 23:37 »
Det händer ibland att det slinker in några mjölkras-tjurar i vår lösdrift bland ungdjuren, för att fylla upp platser. Jag har inte upplevt dem som aggressivare än våra köttraser, men eftersom de (oftast) är mer vana vid människor via sin uppfödning på ett annat sätt än köttisarna så är de definitivt farligare att ha i lösdriften. De är alldeles för orädda och deras hopp och lekinviter är svåra att avstyra.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #42 skrivet: 19 jan-12 kl 00:51 »
En bekant har nappat upp sin ena tjurkalv men nu är den så stor så han börjar bli rädd för den när den vill gosa. Storleken har betydelse!! Så snart åker den iväg innan den skadar någon.

En gubbe sa till honom att det går bara att gosa med dom om man har hammaren med sig  :-X

Har man en flock kor och en tjur så vill tjuren vakta korna och man är på han revir på hans villkor. Så som många säger, ha alltid med er något som man kan försvara sig med. Tjuren har sina horn, vad har du- jo en mjuk kropp.

Och det finns skillnader på mjölk o köttraser på temperamentet. Det märkte vi när grannen fick en Herford tjur. Han brukade sova middag lutad mot tjuren som låg och idissla. Å våra mjölkkor blev korsade med tjuren och det blev fina kalvar som fick gå på bete med sina mammor. ( vi hade för få kor för att investera i en tank när de slutade med tinor)

Nina W

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 19 jan-12 kl 01:04 »
I Vång, några mil från Karlstad, så var det en køttdjursbonde som nærapå blev ihjælstångad. Och vad hade han gjort? Jo, gått in i en tjurbox med stora snart slaktfærdiga ungtjurar før att særa på några som slogs! Han lyckades krypa ut levande och så var dottern hemma och kunde ringa sos och sedan ge honom lite førsta hjælpen i væntan på ambulansen. Han fick ligga på IVA ett bra tag... Nu har han engagerat sig i "Sæker lantgård" eller vad det heter, och førelæser før andra bønder. Hur som helst tycker jag att det ær en bra ide att gøra stutat av ettåriga tjurar.

Körven

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 20 jan-12 kl 08:11 »
Han är en av tre jag känner som skadats av bifftjurar.
Jag trodde inte det var sant när jag hörde,att man har en lös tjur bland mjölkkorna i lösdrift,hur dum får man bli.Det strider mot allt sunt förnuft,inte undra på att dom blir stångade.Men vad kan man begära av bonden som slutat att vara bonde och blivit VD för ett lactoproducerande bolag,inte sunt bonn förnuft i alla fall.Bonnadrängen har tagit studenten vid en lantbruksskola,utan någon större praktisk erfarenhet skall han eller hon sköta kor eller tjurar.Statar kärringarnas vitapiska är nu utbytt mot robotmjölkning.Den närproducerade mjölken körs runt halva Sverige,och somliga  närproducerade mjölkprodukter är framstälda i Danmark.Milda makter vilken idioti >:D
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #45 skrivet: 20 jan-12 kl 13:14 »
När jag gick i lantbruksskola ingick det då rejält med praktik?
Men som någon sa tidigare så är det stor skillnad på hästar och kor.
Gamlingar jag pratat med säger om en häst råkar trampa dig på foten lyfter den snabbt sin hov men om en ko trampar dig på foten lyfter hon de andra tre :-)

getalina

• Halland
« Svar #46 skrivet: 21 jan-12 kl 22:23 »
När jag gick i lantbruksskola ingick det då rejält med praktik?
Men som någon sa tidigare så är det stor skillnad på hästar och kor.
Gamlingar jag pratat med säger om en häst råkar trampa dig på foten lyfter den snabbt sin hov men om en ko trampar dig på foten lyfter hon de andra tre :-)
[/b]

Jo tack gubben som kört djurbil blev av med sin ena stortånagel när han fick dra bort foten under en koklöv. Efter ett tag så kluckade det i stövlen som var full med blo. Kons tyngd bedövade alla tårna så han kände inte när han blev av med den.  :-X

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #47 skrivet: 21 jan-12 kl 22:51 »
Man kan inte skylla motorsågen för att man sågar av sig benet om man inte har sågarbyxorna på. Är man så oförsiktig att man inte har ordentliga skyddsskor när man arbetar med kor får man stå sitt kast.
Jag har följt tråden ett tag och har klurat lite över titeln Fördom att tjurar är farliga, det enkla svaret måste va nej det är ingen fördom tjurar och nöt oavsett kön kan vara farliga avsiktligen eller oavsiktligt.
Kor som så mycket annat på en gård är farligt men det gäller att vara medveten om riskerna så att man kan undvika dom så mycket som möjligt.
Man kunde lika gärna ha rubriken fördom att höga fall är farliga eller något liknande.
Det är näst intill omöjligt att rada upp alla saker som en kor gör som kan vara farliga eller i vilka situationer.
Varje gång, ja vartenda gång när jag går in till inna djur antingen det är i löstdriften eller i hagen utsätter jag mig för en risk men eftersom jag går in bedömer jag den som låg varje gång och hoppas på det bästa.
Jag känner mig betydligt tryggare med mina egna djur som är födda på gården, alla har dom olika personligheter vissa är trevliga, andra lite påträngande och vissa en riktiga kä***r när man skall hantera dom mest av allt gäller det även det som tas upp här i tråden Tjurarna.
Inget är bättre än när jag är i ena sidan hagen och dom är i den andra men så är inte alltid fallet och då är vi alltid två personer på plats för säkerhetsskull det är dessutom mycket enklare att rullaupp en rundbal halm om man är två.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

brainghost

• Småland
« Svar #48 skrivet: 21 jan-12 kl 23:57 »
Har haft tjurar i 30 år , 80% har aldrig varit några problem med .Haft dem som kalvar upp till ca 2 år .Både köttras o vanliga (SRB)
De röda blev en del totalt tokiga undslapp med stångskador blåsvarta  svulnader överallt,klarade livet , har tänkt myckrt på det o vet inte varför .behandlade dem alltid lika födde upp dem som amkalvar,fanns ingen flock att skydda , plötskigt skrapade de o ylade sedan var det kört..glad att jag lever har slutet med tjurar  nu..

getalina

• Halland
« Svar #49 skrivet: 23 jan-12 kl 20:49 »
Man kan inte skylla motorsågen för att man sågar av sig benet om man inte har sågarbyxorna på. Är man så oförsiktig att man inte har ordentliga skyddsskor när man arbetar med kor får man stå sitt kast.

På 70 talet fick han inga sådana av sin arbetsgivare. Ägaren hade bara en anställd (gubben) å en bil så det var väl inte så noga då.

johan smith

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 23 jan-12 kl 22:42 »
nu blir jag faktiskt arg! jag har jobbat med köttproduktion med flera tjurar och jag vet av egen erfarenhet att tjurar är något av de farligaste som man kan leta efter. kor med kalv och tjurar är fullständigt livsfarliga! det som gör att kor blir farligare än tjurar är att kor anfaller utan förvarning om man går mellan kon och kalven. tjuren visar en massa signaler. du borde gå kurser i säker djurhantering speciellt för tjurar. hela den profitionella delen av jordbruket varnar för tjurarna trots att de hanterat tjurarna i hela deras liv.
alla mina kollegor som dödats av tjurar vriders sig i graven när du säger så. jag har faktiskt blivit anfallen av både kor och tjurar trotts att jag INTE vart hotfull alls mot dem. tvärt om! hur hingstar är har jag däremot ingen erfarenhet av!

Jag har inte läst hela tråden,men det finns många fördomar mot tjurar o hingstar eller folkilskna getabockar mm.
Att tjuren fått dåligt rykte om sig som farlig,beror på äldre tiders hantering eller rättare sagt brist på hantering av dom.Dom stod oftast långt in i ladugården i avskildhet,dom gånger som dom kom i kontakt med människor var när dom fick mat eller skulle betäcka någon ko.Det var ingen som klappade och gossade med dom,så dom var helt enkelt inte vana vid människor.Då är det inte underligt att dom uppförde sig så folk blev rädda för dom,sedan så är dom inte rädda för människor vilket kan ställa till problem.Sedan så är dom inponerande i sin storlek,dom utstrålar ju stor kraft o styrka.
Så att folk är rädda för dom är fullt naturligt,men det innebär inte att dom är farliga.
Att ta en tjurkalv och föda upp den med flaska bara för att köra in den är inte nödvändigt.Men naturligtvis så underlättar det mycket om man börjar hantera kalven redan som nyfödd,imprint training heter det när man gör så med hästar.
När jag var liten hade vi en tjur som vi brukade rida på,han var hur snäll o lungn som hellst.Enda problemet var att han var så vass över ryggen,så det gjorde ont i rumpan om han sprang.
dränga jäveln har talat.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #51 skrivet: 24 jan-12 kl 09:58 »
Citera
På 70 talet fick han inga sådana av sin arbetsgivare. Ägaren hade bara en anställd (gubben) å en bil så det var väl inte så noga då.

Lite som i på en mindre ort i Blekinge. Kunden var vid bilverkstan och det kom till diskussion vad som skulle göras och vad som kunde avvaras.
-Men det här däcket är inte lagligt.........och på det här tittar ju corden fram! Dom måste bytas båda två.
-Nej för fan! Det får va, det är bara kärringens bil.........

Det var inte så noga då heller. OT? vaddå OT? ???
« Senast ändrad: 24 jan-12 kl 10:33 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Körven

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 24 jan-12 kl 10:59 »
Om nötboskapen skulle vara så farliga som det påstås,hur i herrans namn kan den då tillhöra ett av männsklighetens älsta husdjur ? Att man i Europa inte tämjde Vicenten och andvände den i stället för nötboskapen,det beror att den är så ilsken och svårhanterlig.Att man inte tämjde Zebran i stället för Åsnan,beror på Zebrans lynne och att den är svårhanterlig.
Att människor haft kon som husdjur i årtusende beror helt enkelt på att den har varit foglig och lättskött.
Det finns svårhanterliga djur av alla sorter även människor.Att hantera en ilsken tjur,det gör man inte bara för att man gått någon kurs i säker djurhantering,det kan jag lova.Tyvärr så måste dom flesta olyckor med djur, tillskrivas bristande erfarenhet och en överskattning av sin egen förmåga att hantera situationer.Med all respekt för alla lantbruksstudenter så får jag nog påstå att den praktiska erfarenheten på lantbruksskolor är inte vad jag kallar erfarenhet.Jag skulle i alla fall inte släppa en tjur i deras vård,även om det var en snäll tjur.
Min ståndpunkt att tjurar inte är farliga pga av att dom är tjurar,innebär inte att man kan hantera dom hur som hellst och av vem som hellst.
Märk väl att jag aldrig påstått att  tjurar är gossedjur som kan hanteras av vilken dumskalle som hellst,men som sakt det innebär inte att dom per automatic är farliga.

Körven

• Värmland
« Svar #53 skrivet: 24 jan-12 kl 11:33 »
Vad är andledningen till att när man skall beskriva något som är farligt så finns vissa djur alltid med? Det är vargen och björnen samt den omtalade tjuren.Hur ofta hör man ilsken som en råbock eller som en vildsvinsgalt,fast dom kan vara nog så farliga.
En förklarning är att i det gammla bondesamhället så var korna och dess skötsel kvinnornas göra,gubbar äga ej tillträde.Men med ett undantag tjuren och dess handhavande,det var karla göra och inte något för kvinnor.Det krävdes en riktig karlakar att hantera en tjur och absolut inget för kvinnfolk.Gubbarna som hanterade tjurar ville naturligtvis framstå som ena riktigt modiga hårdingar som vågade hantera en sådan farlig best,med risk för sitt eget liv,även om tjuren var from som ett lamm.
Man kan se skilnaden i länder där gubbarna hanterar kor,där det finns vallpojkar i stället för fäbostintor,där framställs inte tjuren som livsfarlig.Men den symboliserar manlighet o styrka.Det finns länder där man andvänder tjurar som man andvände oxar i Sverige.

Sedan så låter det lite bättre om man skall berätta om en olycka,jo det var en ilsken tjur som...osv i stället för att det var en ilsken ko.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #54 skrivet: 24 jan-12 kl 11:39 »
Kvinnor bröt också ben när de mjölkade korna och korn sparkade till.

Folk dog som flugor i det gamla jordbrukssamhället, och en bra andel av dödsfallen var arbetsskaderelaterat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #55 skrivet: 24 jan-12 kl 13:51 »
Sedan så låter det lite bättre om man skall berätta om en olycka,jo det var en ilsken tjur som...osv i stället för att det var en ilsken ko.

Augusti 2011
Den 59-årige lantbrukaren på Gotland skulle hämta sina kor när tjuren i hagen gick till attack och stångade honom till döds.
Mannens livlösa kropp hittades på åkern av en anhörig. Räddningstjänsten hade svårt att komma fram till olycksplatsen eftersom tjuren ska ha varit mycket aggressiv. Den avlivades samma dag, rapporterar flera medier.

Augusti 2011
Olyckan inträffade på en gård utanför Nässjö. Mannen, som var i 65-årsåldern, skulle utföra ett arbete i hagen då tjuren av okänd anledning gick till attack.
Mannen fördes till sjukhus, men var så svårt skadad att han avled, uppger polisen i Jönköpings län.

December 2010
Bonde ihjälstångad av tjur
En 47-årig lantbrukare blev i dag vid lunchtid ihjälstångad av en tjur. När ambulanspersonalen kom till gården i Näsåker utanför Sollefteå var mannen redan död. Han hade enligt polisen skador i magen och bröstet.
En granne var tvungen att avliva den argsinta tjuren för att räddningspersonalen skulle kunna komma nära lantbrukaren.

Sept 2010
En 24-årig man har stångats ihjäl av en tjur i Ruda i Högsby kommun. Olyckan inträffade vid 16-tiden på lördagseftermiddagen, rapporterar SVT:s Smålandsnytt.
Enligt polisen gick mannen i ett inhägnat betesområde med kor och tjurar när han attackerades av en av tjurarna, som vanligen uppges vara fredlig mot människor.
Den skadade mannen fördes till Länssjukhuset i Kalmar men avled.

Aug 2009
En man dog på tisdagen sedan han stångats av en tjur på en gård utanför Båstad i Skåne.
Olyckan inträffade vid halvfyra på eftermiddagen. Mannen fördes till Ängelholms sjukhus men hans liv gick inte att rädda.
Polisen kommer att fotodokumentera platsen och förhöra eventuella vittnen.

Liten tjur som tappat omdömmet...

http://fotolasse.se/index.php/samhalle/livsfarligt-jobb.htm
« Senast ändrad: 24 jan-12 kl 13:59 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

tinna.m

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 24 jan-12 kl 14:28 »
Det som sägs i artikeln är ju samma som Körven säger: Kunskap & erfarenhet är botemedel mot "farliga djur".
Citera
Nu har det hänt igen, en bonde har blivit dödad av en tjur. Varför händer det då och då att tjurar stångar ihjäl de som de får mat av? Svaret är egentligen rätt enkelt. Åtminstone i vissa fall.

Bilderna här visar en tjur som det blev tvunget att skicka till slakt. Vilket inte var det lättaste. Orsaken till det drastiska beslutet berodde, som så ofta, på fruntimren.
Den här tjuren gick nämligen i en flock kvigor för att i akt och mening att ordna till det så att de inte skulle behöva vara kvigor så länge till.

Problemet är bara att när en tjur går ihop med ett gäng kvigor börjar den snart att inbilla sig att den behöver försvara sina fruntimmer mot inkräktare. Exempelvis mot bönder som kommer för att ge både tjuren och kvigorna mat och vatten.
Får tjuren för sig att alla som närmar sig kvigorna är fiender kan det var synnerligen farligt. Man bör tänka sig för både en och två gånger innan man kryper under staketet till en hage där det finns både en tjur och kvigor.

Tjuren kan nämligen få för sig att det är en konkurrent om kvigornas gunst som kommer, och en sådan ska man göra processen kort med. Vilket inte är någon konst för en stor, stark och ståtlig tjur.

Vill tjuren alltså försvara sina kvigor från konkurrens finns inte mycket att göra än att ringa efter slaktbilen och ta in tjuren i lagården för vidare transport till närmsta slakteri.

Det är precis detta som bilderna visar. Då gäller att använda både lock (mat) och pock (påkar) för att få tjuren dit man vill.

Den här gången gick det bra.
Dock inte för tjuren som numera är uppäten!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #57 skrivet: 24 jan-12 kl 14:57 »
Som jag ser det finns det två orsaker till att tjurar anfaller människor
1; de ses som rovdjur/konkurrenter nör de ska driva in djuren från hagen (som kanske ur tjurens synvinkel ses som att man jagar korna, det är ju så köttätare gör, de skiljer ut enstaka djur och dödar det/dem)
2; det är ett lekbeteende som går snett (det har min pappa råkat ut för, en av farmors ungtjurar stångade honom i magen, han hade turen att det hände inne i ladugården vid ett hörn (ett horn på vardera sidan magen o pannan i mitten o hörnet bakom ryggen). Han fick stå kvar o klia tjuren i pannan tills den gick bort igen, vet inte vad som hände med den tjuren sen, det sa han aldrig...
Västgötamor

Körven

• Värmland
« Svar #58 skrivet: 24 jan-12 kl 15:49 »
Det som sägs i artikeln är ju samma som Körven säger: Kunskap & erfarenhet är botemedel mot "farliga djur".

Gud välsigne dig Quinna,dä ä i alla fall  nön söm fatter.Byt ut tjuren mot en isbjörn eller tiger,då är det farliga djur som man handskas med,och inte handhavande fel.Visst är det synd att gammelfarfar blev ihjälstångad av tjuren som var så snäll,men hade han inte vänt ryggen till och stått på insidan av staketet så hade det inte hänt.Det där med tjuren till sammans med kor o kvigor,det är lika dummt som att ha nakna elledningar i ladugården.

På bilderna här ovan,där en dam lockar den ilskna tjuren med en hink,milda makter inte att undra på att det händer olyckor.Åk till Madrid och bli tjurfäktare i stället,om man nu vill utmana en tjur.

kbh

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 24 jan-12 kl 17:27 »
Gud välsigne dig Quinna,dä ä i alla fall  nön söm fatter.Byt ut tjuren mot en isbjörn eller tiger,då är det farliga djur som man handskas med,och inte handhavande fel.Visst är det synd att gammelfarfar blev ihjälstångad av tjuren som var så snäll,men hade han inte vänt ryggen till och stått på insidan av staketet så hade det inte hänt.Det där med tjuren till sammans med kor o kvigor,det är lika dummt som att ha nakna elledningar i ladugården.

På bilderna här ovan,där en dam lockar den ilskna tjuren med en hink,milda makter inte att undra på att det händer olyckor.Åk till Madrid och bli tjurfäktare i stället,om man nu vill utmana en tjur.
Då är det bråttom för det kommer att förbjudas snart det är redan en avveckling på gång om någon vill utbilda sig i den changern som tur är .

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser