Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fördom att tjurar är farliga  (läst 20772 gånger)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #20 skrivet: 14 jan-12 kl 18:19 »
Man bör ha respekt för större djur,man behöver inte bli stångad,man kan bli klämd,trampad,sparkad,biten. Bockar och baggar och grisar kan vara riktigt farliga.
Fjäderfän och kaniner

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #21 skrivet: 14 jan-12 kl 18:35 »
Det måste inte till att en tjur/stut/ko blir arga för att bli farliga, en brunstig, kelen eller lekfull ko kan lätt skada eller t.o.m. ha ihjäl en person som hon fattar tycke för.  Ett leklystet nöt är inte att leka med  8)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #22 skrivet: 14 jan-12 kl 18:56 »
Det vore faktiskt intressant att precis som M.G skriver kolla hur en tjur blev om man hanterade den som en häst redan från ung ålder...
Mvh
Charlotte
En sån har jag hört talas om, av den som gjorde det.  Det var daglig hantering, med grimma, fot upp, longering, rykt och allt annat som man gör med ett föl som ska bli rid- eller draghäst.  Med samma resultat.  Den unga tjejen visade upp tjuren på livdjursauktionen, och fick frågan:

"Om jag köper den här tjuren, följer du med som skötare då?"

Det var en annan som la högsta budet sen, och tjuren stallades upp och kom aldrig mera ut.  :(

Jag tror bestämt det finns en del bilder på selade grisar, tror tom någon forummedlem brukar leda sina grisar i selar ;)
Javisst, jag har själv lett omkring galtar (flera stycken, men inte samtidigt!) med och utan koppel.  Inga problem - förrän det stackars djuret uppfattar något som en fara för flocken/ungarna.  Då är det snabba ryck!  Men inte mot mig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #23 skrivet: 14 jan-12 kl 20:03 »
Förstår inte varför man alltid måste blanda in ras och säga att den eller den rasen är lugn eller ilsken av sig. Det kan slå slint i huvudet på en tjur, det ska gudarna veta! Överdrivet kelande och gottande tror jag är det sämsta man kan göra. Lagom är bäst! Sen ligger det i tiden att miljön skall betyda allt eller näst intill, medan arvet skall ha underordnad betydelse. Det är inte så! Lynnets nedärvning är komplicerat och näst intill slumpmässigt. Det är långt ifrån alltid att snälla föräldrar får snäll avkomma. Mina föräldrar var jättesnälla... :)

Mitt råd är att ha respekt och vara på sin vakt när man handskas med tjurar, utan att visa rädsla. Min nuvarande fjällnära tjur är nu 6 år och fortfarande helt cool. Förra fick jag en söndertrampad högertumme som minne av, när han var 3,5 år och fick mord i blicken och gick till anfall mitt på gårdsplanen när jag som vanligt körde in dem i stallet. Han stannade i dörren, vände sig om och gick till anfall - bara så där! Han blev bara 12 timmar äldre än så.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #24 skrivet: 14 jan-12 kl 21:03 »
Hur var det - fanns det antydan till brunst hos någon ko när han gjorde det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

lena70

  • Gäst
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #25 skrivet: 14 jan-12 kl 21:15 »
..Eller var tjuren själv, brunstig??

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #26 skrivet: 14 jan-12 kl 21:29 »
Jeg har val haft tjur i 30 år , har aldrig haft nogen problemer ,jeg har jobbet et stelle med en besætning svart briget ,der var en del af sturende der var noget galen.
Men naturligvis skal man have respekt for dom ,inte drive dom for hårdt ,vanligt er dom ok ,om man respekterer deres innstinkter
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

lena70

  • Gäst
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #27 skrivet: 15 jan-12 kl 09:09 »

Men naturligvis skal man have respekt for dom ,inte drive dom for hårdt ,vanligt er dom ok ,om man respekterer deres innstinkter


Så sant det är skrivit!!.
Djur har ochså känslor, kan känna sig rädda, glada, ledsna, trängda osv..Det finns alltid en orsak ( nästan alltid, iallafall)till att ett djur,beteer sig på ett visst sätt..( och människor med, för den delen)Om vi lär oss "läsa djuren" och försöka sätta oss in i hur DJUREN tänker och känner i visa situtioner, och i största allmänhet, så tror jag att vi har svar och lösning på mycket..Tjurar vill med ha uppmärksamhet, kärlek, förståelse och någon som bryr sig, precis som en människa. Tjurar kan ju med skada människor, utan att de menat nått illa, de kanske bara har varit lekfulla och keliga, och det hela gått överstyr, för djuren är så stora och starka och människan så sårbar( och skadad blir ju ännu värre om djuret ochså HAR HORN)..som Anette skrev..

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #28 skrivet: 15 jan-12 kl 09:52 »
Jag har en gång fått en reell skalle av våran rödkulleko, hyggligt tam, lite leksugen och nyfiken. Jag hade ramlat omkull och hon skulle kolla vad jag gjordes liggande på marken så först luktar hon lite på mig och sen dunkar hon i sitt huvudet i sidan på mig. Jag åkte säkert 1,5m i sidled. Mycket smärtsamt och hade kunnat sluta mycket värre.

Om man kollar på statestik från arbetsmiljöverket så ser man att flest arbetande dör inom lantbruk, en hel del av dessa är skador orsakade av djur.
« Senast ändrad: 15 jan-12 kl 09:56 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #29 skrivet: 15 jan-12 kl 14:38 »
Om man kollar på statestik från arbetsmiljöverket så ser man att flest arbetande dör inom lantbruk, en hel del av dessa är skador orsakade av djur.

Ja det har brukat vara 8-12 djurägare/skötare som dödas varje år av sin egen tjur (ibland av ko).
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #30 skrivet: 15 jan-12 kl 15:30 »
Ja det har brukat vara 8-12 djurägare/skötare som dödas varje år av sin egen tjur (ibland av ko).

Ja, Kon, sveriges farligaste djur.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #31 skrivet: 15 jan-12 kl 18:08 »
Nä, nu blir jag ju nervös. Jag som ska ha en tjur hos mina kor i år. Aldrig haft det innan. Jag har inga grindar eller fållor utan måste leda djuren en och en i grimma ut och in i hagen. Men han är bara 1,5 år då är de väl inte så farliga? :-\
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Nina W

  • Inlägg: 4019
    • Värmland
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #32 skrivet: 15 jan-12 kl 18:17 »
Jag jobbade i en kall lösdrift en gång i tiden och dom hade en tjur som gick lös bland korna. Jag blev tillsagd att alltid ha en högaffel med mig då jag gick in, och att hålla koll på vart tjuren var. Om han var intresserad av någon ko (brunst) så skulle man akta sig för att gå nära. Det gick bra, han gick aldrig till attack mot mig.

Hængur

  • Inlägg: 110
    • Småland
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #33 skrivet: 15 jan-12 kl 18:25 »
       Hej alla!
Skador vid hantering av nötkreatur kan uppstå när som helst. Det gäller att va uppmärksam på djuret och att veta dess beteende och instinkter. Vad kan djuret tänkas vilja göra,hur reagerar det. Akta sina fötter och fingrar som lätt kan komma ikläm. Djuret skall veta att man kommer så att det inte sparkar i reflex . När djuret rör sig skall man inte komma ivägen eller ikläm. Min största olycksrisk var en gång när jag skulle binda upp en kvigkalv för första gången. Den var inte stor men hade aldrig blivit hanterad. Rep om hornen och omkring nackbommen. När den efter långt kämpande slutligen är framme med repet spänt och helt stilla bockar jag mig ner efter bindslet. Den rycker till och det lilla hornet slår med kraft in mitt mellan ögonen på mig på näsbenet. Mycket ont gjorde det men ingen egentlig skada. Ögat kunde ha mosats om hornet träffat en centimeter åt sidan. Konstigt nog är detta det allvarligaste jag varit med om,trampad på foten ibland av mjölkkor eller sparkad men inget allvarligt. Den första dagen när jag började arbeta på lantbruk som femtonåring fick jag flytta stora SLB tjurar mellan båsplatserna. Senare på den gården var där en niding som släppte lös alla sextio ungdjuren-kvigor och tjurar till 600kilo. Tio gånger hände detta . På gången rusade djuren fram och tillbaka och det gällde att se upp så att man inte blev översprungen då vi la rep om hornen. Sedan var det mest att vara snabb så att fingrarna inte kom i kläm.    När jag skaffade eget lantbruk började jag med charolais. Den största tjuren fick va kvar tillsammans med mjölkkorna som jag senare gick över till.
    I början de första dagarna när han skulle gå in o ut med korna fick han lite brottom en gång. Han hade sin plats i en hästbox. När korna gick ut kunde han inte vänta, han gick inte genom boxens dörr utan välte muren. Han var förlåten,det skulle ändå inte va nån hästbox där.
   Sedan nästa år hade jag SLB tjur. Varje år tog jag en ny tjur till korna. Det tog cirka en vecka att lära den gå till sin plats någonstans mellan korna. När någon ko var brunstig gällde det att ta tjuren i dörren så att han inte rev ner något i taket,mjölkledningarna t.ex. Ofta fick jag ändå gå bakom då han inte ville gå in,rättare sagt han ville inte att korna skulle gå in. Det kunde tjuren vilja förhindra långt ute på betet. Vanligtvis då inget annat var på gång när jag hämtade korna brukade ungtjuren gärna gå bakom mig och hoppa och leka. När jag vände mig om så stannade han.... Ingen fara men jag lyssnade och visste var han var. Aldrig i mitt liv har jag sett en tjur vara arg. Som sagt det gäller bara att inte vara i vägen. När jag var 44 slutade jag med djur. Jag saknar dom..   

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #34 skrivet: 15 jan-12 kl 18:51 »
Citera
Men han är bara 1,5 år då är de väl inte så farliga?

Näe inte alls............! Inte det minsta farliga.  ;)
Fan vet om det inte är då de är som värst  :o som de som jagade mig över mossen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #35 skrivet: 15 jan-12 kl 19:28 »
Nä, nu blir jag ju nervös. Jag som ska ha en tjur hos mina kor i år. Aldrig haft det innan. Jag har inga grindar eller fållor utan måste leda djuren en och en i grimma ut och in i hagen. Men han är bara 1,5 år då är de väl inte så farliga? :-\

Inte min mening i alla fall att skrämma upp nåt, bara att upplysa om att man bör ha respekt för en tjur. En så ung tjur är det säkert inga problem med!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #36 skrivet: 15 jan-12 kl 23:44 »
Det finns alltid en orsak ( nästan alltid, iallafall)till att ett djur,beteer sig på ett visst sätt..
Anmäler avvikande uppfattning:  Det finns alltid en orsak, men det kan ibland vara knepigt för oss att lista ut vad orsaken är!

Nä, nu blir jag ju nervös. Jag som ska ha en tjur hos mina kor i år.
Bli inte nervös, men var noga med att bli bekant med tjuren (och för den delen med korna, men det är Du väl redan!), så att Du inte blir överraskad, utan kan "läsa av" honom i god tid.

För nog är det väl så, go'vänner, att även en tjur ger signaler i förväg?  Det gäller bara att se dem i tid ...

"bara" ...  :P

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #37 skrivet: 15 jan-12 kl 23:59 »
För nog är det väl så, go'vänner, att även en tjur ger signaler i förväg?  Det gäller bara att se dem i tid ...

"bara" ...  :P

Det är jag inte alls säker på, det kan hända nåt precis när man hanterar tjuren eller kon, man kan snubbla, man kan ha ren jävla otur och bli klämd och det finns 100 anledningar till, jag är inte säkert på att alla hade gått att upptäcka nån sekund innan.

Det är nåt med nöt som inte hästar har, trotts att hästar blir hanterade av betydligt fler idioter med bristande vana än kor så dör det inte i närheten så många människor där.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #38 skrivet: 16 jan-12 kl 09:43 »
bla bla bla, alla djur kan vara farliga bla bla bla...

De flesta kommer med vettiga argument för sin åsikt (med vissa undantag ) verkar det som...

Jag har massa egna åsikter om tjurar och hanteringen av desa som skulle kunna fylla en bok eller två.. Ska inte dra dom här.. Men vill bara påminna alla som hanterar tjur, oavsett om det är en snäll eller lynnig, att en tjur är inte en ko, den tänker inte som en ko, fungerar inte som en ko, och reagerar inte som en ko...
Det är när man blir nonchalant och glömmer att det faktiskt är en tjur man har att göra med, eller när man hantara en tjut utan att veta hur den fungerar och tror att den är som en ko, som det blir farligt...


För övrigt så håller jag med Tjalves inlägg till 100%... Klok kille det där.
Kennel SweetCaileanz

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Fördom att tjurar är farliga
« Svar #39 skrivet: 16 jan-12 kl 11:56 »
Det är helt fel att bifftjurar står för olyckorna. Det är avelstjurar av mjölkras som dödar och skadar. Att ha tjur bland mjölkkor är en tickande bomb. Dessa tjurar följer korna in varje mjölkning och föses ut efter den. Deras beteende kan ändras på ett ögonblick och så har man en tjur på flera hundra kg som krossar en. Det är ofta förändringar av djurflocken som utlöser aggresion vilket inte händer så ofta i köttdjursgrupper. Att skilja av en ko eller kviga från resten av flocken kan vara en sådan orsak. Därför är det ofta inte farligt att lugnt korsa en hage med djur och tjur men att börja driva de kan utlösa en reaktion.

Det är nog 30 år sedan jag var i kontakt med mjölkkor,tydligen har mycket hunnit hända under den tiden.Vi satt och spånade lite om avelstjurar på gårdarna häromkring.Efter 60 talets mitt så kom vi endast på en enda gård som höll sig med avelstjurar till sina mjölkdjur,vilket sågs som lite märkligt,allt sköttes genom inseminering.Vi var lite osäkra på Åsens gård hade någon avelstjur,förövrigt en av Värmlands största mjölkleverantörer.
Att ha en tjur lös tillsammans med mjölkorna har jag inget minne av att någon hade.Men i dagens lactoproducenters robotmjölkning så är det förståss rationellt,tjuren fixar betäckningen själv,och korna blir mjölkade av en robot.
Dom olyckor jag har känner till har varit med kor,och med bifftjurar,för någon avelstjur vet jag inte ens om.
Att det sker olyckor med månskensböndernas tjurar av mjölkras,får nog tillskrivas okunnighet eller dumdristighet och inte på tjurens farlighets konto.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser