Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämna in för färgning i Skaraborg?  (läst 9237 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Lämna in för färgning i Skaraborg?
« skrivet: 13 jan-12 kl 11:57 »
Jag har överdrag till en soffa, en fåtölj och en schäslong från IKEA. Överdragen är vita och i bomull och jag skulle vilja ha de färgade. De har tvättats förut och jag anser att de är färdigkrympta om det skulle spela nån roll.  Jag har inga planer på att färga de själv för jag har bara färgat batik en gång förut och vill inte ha batikfärgade soffor ...  :-\  ::)  ;D I princip alla kemtvätt som jag frågat inom nästan 10 mils radie färgar inte tyg. Nån som vet var jag kan lämna in istället? Nån som bor i min närhet och tycker att de är så kul att färga att de kunde tänka sig att färga mina överdrag?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
SV: Lämna in för färgning i Skaraborg?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-12 kl 13:42 »
ingen som har nån idé? om jag slänger ner allt i badkaret och häller på sån där textilfärgning som man köper på affärn och eventuellt färgar 2 gånger - hur stor kommer chansen bli att jag lyckas? tänkte mig en lite mörkare brunfärg.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 15 jan-12 kl 13:50 »
Är de i ren bomull, även sömmarna, så lär en färg man köper på affären fungera utmärkt. Följ bara instruktionerna noga, så ska det bli bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-12 kl 13:55 »
Det är riskabelt att göra det i badkar. Minsta kalkbeläggning eller om det är ett plastkar och du har ett "permanent skitigt" kar sen. Bättre om du hittar någon med en större tvättmaskin som du kan få låna. Kör en tom maskin efteråt så inget färgar av sig.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 15 jan-12 kl 13:58 »
nja, det får vara en megamaskin för det är en hörnsoffa och det överdraget äg HUGE! badkaret är väldigt gammalt och enligt hyresvärden ska allting slängas ut och renoveras när vi flyttar till vår gård som vi i vår tur håller på att renovera. men om jag lägger plastfolie i badkaret, typ presenning - kanske det blir mindre skitigt då? fast det gör nog ingen större skillnad på det där karet  ::)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 20 jan-12 kl 23:21 »
nu har jag fått tag i ett färgeri efter ca 10 stycken olika mejl och telefonsamtal. där blev jag upplyst om att de inte längre färgade sofföverdrag eftersom de efter färgningen ska tvättas i 80 grader och då krymper de så mycket och kardborrebanden vrider sig så pass att de inte längre går att använda  >:( det fanns inget annat sätt att färga på  ::) så nu har jag gett upp hoppet och undrar nu om man kan impregnera bomullstygen med nåt som gör att det är lite mindre smutsgrannt. just nu går ju inte ens damm att borsta av utan att gnuggar in i tyget istället. jag älskar ju min vita soffa, men nåt måste jag göra. ...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 21 jan-12 kl 07:56 »
Proffsfärger kanske fungerar på det sättet, de för hemmabruk kräver bara tvätt i 40o vad jag vet.

Annars kan du ju använda överdraget som mall och sy nya överdrag i olika färger. Väljer man möbeltyg i bra kvalitet och förtvättar tyget, så tål det många tvättar utan att krympa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 21 jan-12 kl 13:59 »
ja, skulle det funka att lägga en ny presenning i badkaret för att förhindra att man gör alltför stor skada på den "vita" färgen? jag har ingen symaskin just nu, men det skulle ju vara ett projekt framöver att färga nu och sy nytt sen. om jag beställer nya överdrag kostar de nästan mer än soffan  :-\, även om jag inte tar via ikea utan savemysofa eller nån sån sida som är billigare på vissa tyger än ikea är. jag har inte sytt speciellt mycket med maskin, men nog ska det väl inte vara alltför avancerad projekt att ta sig an för en nybörjare på den biten?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 21 jan-12 kl 18:07 »
Om man inte fixerar färgen på nåt sätt finns det risk för att den blöder, alltså färgar av sig när man sitter på soffan med ljusa kläder. Särskilt på sommaren när man är varm osv.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 21 jan-12 kl 18:09 »
Om man inte fixerar färgen på nåt sätt finns det risk för att den blöder, alltså färgar av sig när man sitter på soffan med ljusa kläder. Särskilt på sommaren när man är varm osv.
Självklart måste man fixera färgen, instruktion finns på färgburken. Men det behövs inte att man tvättar på hög temperatur, det finns färg avsedd för låg temp också.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 21 jan-12 kl 18:17 »
ok, visst duger det med sån färg som man kan köpa på ICA eller borde jag köpa den nån annanstans? hur är det nu med presenningen, skulle det funka?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 21 jan-12 kl 18:20 »
60-80 grader är det lägsta jag känner till för att få det att sitta ordentligt. Vad finns det för köpefärger som fixeras vid lägre temp?

Tulipanros

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jan-12 kl 19:22 »
Jag ser problem med det här projektet...
All textil måste antingen färgas samtidigt eller vägas noga.

Hur ska det kunna bli en jämn färg med så stora stycken som blir vråltunga i ett badkar? Det blir batik av det hela...

Inte blir det billigt heller...jag skulle satsa på att köpa ett nytt överdrag alt sy ett nytt.

Sen kommer  trådarna/sömmarna att förbli vita. Det är ju knappast bomullstråd.

Vill inte vara pessimist...har bara egen erfarenhet.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 21 jan-12 kl 19:34 »
ok, då överger jag projektet.

kvarstår impregneringsfrågan. går det, finns det?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 21 jan-12 kl 19:40 »
Finns väl sprayer att köpa, men i ärlighetens namn så är de inte så där jätteeffektiva. De nöts bort så snart man sätter sig på soffan. Och jag har sällan fått sånt att se snyggt ut på ljusa ytor. Även på en mellangrå sak blev det litet flammigt efter påföringen. Kanske funkar att gnida in med vitt ljus? Har för mig att man gjorde så med damastdukar förr.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jan-12 kl 19:45 »
Stearin i baken tror jag inte är någon bra idé...
Inte impregnering alls.
Så fort du ska ta bort en ev. fläck har du gnott bort inte bara den...

Varför inte köpa ett överdrag på tex ellos?  Rea. Blir billigare än alla alternativ.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 21 jan-12 kl 19:46 »
finns det för hörnsoffor och sånt? passar de från ellos ikea-soffor? har möbler ur ektorp-serien så de är ju lite maffigare än moderna minimalistiska soffor.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 21 jan-12 kl 19:50 »
Gör nåt kreativt istället. Måla med textilfärg och schabloner. Täck alla fläckar. Blir det nya så måla dit en blomma tex.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 21 jan-12 kl 19:52 »
nja, helst inte  ;D jag gillar inte mönster speciellt mycket, jag blir fort less på sånt. jag tycker om stora enfärgade ytor, gärna färglösa såna för att färgsätta med inredningsdetaljer såsom ljusstakar, gardiner, tavlor etc. sånt som lätt går att byta ut.  ;D men jag kikar på ellos, kanske jag slipper lägga ut 6000 spänn för nya klädsel.

har kollat på ellos, de har varken till min schäslong eller till min hörnsoffa :( och jag vill ju ha likadana överdrag till alla 3 möbler.
« Senast ändrad: 21 jan-12 kl 19:54 av LillaSophie »

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 21 jan-12 kl 20:08 »
har ju kollat  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser