Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köra in Tjur.  (läst 41775 gånger)

Mårten gås

• Uppland
SV: Köra in Tjur.
« Svar #60 skrivet: 10 jan-12 kl 23:00 »
8år är han ju halvvägsimpotent. Våran tjurkalv impregnerade sitt äldre och betydligt större halvsyskon vid 9 månaders ålder.

Sägs att tjurar inte växt färdigt helt förr än 8 år, och har även hört att sex kan rubba växten, i alla fall på hundar.
Får dom sex, kan dom sluta växa tidigare än dom ska.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #61 skrivet: 10 jan-12 kl 23:04 »
Sägs att tjurar inte växt färdigt helt förr än 8 år, och har även hört att sex kan rubba växten, i alla fall på hundar.

Citation needed

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ClaesMotKlass

• -
« Svar #62 skrivet: 10 jan-12 kl 23:18 »
Jag kan inget om djur...men läste att allmogen föredrog oxar över hästar, trots att oxarna äter dubbelt upp mot en häst, därför att man kunde sälja oxen och få bra betalt för köttet.
  Själva åt de inte sådan lyx som nöt. Fläsk dög utmärkt.
alternativ light

anders50

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 11 jan-12 kl 00:07 »

Jag tror inte det behövs sex för att vissa ska bli rubbade!   ::)

Mata

• Södermanland
« Svar #64 skrivet: 11 jan-12 kl 07:27 »
Det ligger kanske en vis sanning i att åtminstone inte kastrera oxar för tidigt. Kanske. I alla fall så är det så att man i många länder kastrerar först vid 1 -1 1/2 års ålder. Man anser att de då har lite mer temperament. Och ofta använder man dem som tjurar innan dess (alltså att de impregnerar korna). Detta kan de göra så fort de når upp och är könsmogna.

Men jag tror inte skillnaden är signifikant eller om det alls är sant. Våra oxar är mycket pigga, starka , smärta och muskulösa.

Själva har vi valt lantraser som inte är så vansinnigt stora vilket vi ser en del fördelar med. Med tanke på att de oxar som i verkligheten används i vardagen på sina håll i världen faktiskt inte är särskilt stora för det mesta så ser jag inte det som en nackdel.
Dessutom behöver mindre oxar oftast inte skor.

ClaesMotKlass, minns du var du läst detta? Jag har alltid hört det motsatta, men det är ju förstås beroende på vilka raser av respektive djurslag man talar om.

Det finns förstås olika fördelar/nackdelar med att arbeta med oxar/hästar. Nu handlar inte tråden om detta, men
här är en intressant artikel om det: http://www.ruralheritage.com/logging_camp/ox_vs_horse.htm

Citera
Oxen are not as slow as their reputation suggests, although they are considerably slower than horses. When I first got oxen I expected them to be so slow you had to take a sighting over a fencepost to detect motion. I was pleasantly surprised to find they are not slow to a fault. In many cases they can get as much done as a team of horses, despite their slower pace. They seem to make up for it with consistency, sort of like the tortoise and the hare. Besides, I find it rather nice to ride behind a slower team going across a rocky field on a steel-wheeled cultivator.

Och en till: http://articles.orlandosentinel.com/1994-01-09/news/9401080830_1_horses-oxen-mules

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #65 skrivet: 11 jan-12 kl 08:42 »
Finns det någon i Sverige som har inkörd tjur överhuvudtaget??
Har det funnits historiskt sett??
Jadå.  Kanske inte i varje gård, men det finns bilder i gamla lantbruksböcker, på tjurar som både drar mjölken (!) och bär ryttare.  På den tiden fanns ju i varje by, nästan, en skicklig sadelmakare/selmakare, som tog mått på varje djur, liksom byskräddaren gjorde på folket.

På den tiden då tjurföreninger var vanligt var man tvingen att hålla i gång tjuren så han inte blev för fet, det finns dokumenterat i skrift och bild titta bara i Hallanders Svenska lantraser, där finns det flera exempel på vad man kunde använda sin tjur till förutom kalvtillverkning, dragdjur till slåtterbalk och timmerkörning
Aha, föreningstjur, OK.  Fast jag trodde att det hände tidigare också.

Har SoloQwist en våm?
;D

Måste sätta in en bild på en söt liten dexter bara för att... :)

Underbar bild!  :D

Om du kan tänka dej göra ett undantag får du låna tjuren till avel gratis när han växt färdigt vid 8 års ålder, och är mogen för sex.
Inavel?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #66 skrivet: 11 jan-12 kl 09:02 »
Alltså jag har läst igenom denna tråden och fått många glada fniss. Oerhört komisk tråd med väldigt mycket ironi.

Väldigt konstigt påstående att köttraskor inte skulle gå att mjölka för dem är agressiva. Anledningen till det är ju att den inte blivit mjölkad tidigare, tro f-n att den blir sur då.
Hade man lagt den tiden på den kon och lärt den bli mjölkad så hade det gått lika bra som vilken mjölkko som helst men det gör man ju inte för köttraskon ger ju så lite mjölk att det inte är lönar sig.

Att ha tama Charolais som tjurar skulle iaf aldrig jag lyckats med, föder själv upp såna och hur tama de än är som små så blir dem ohanterbara när de kommer upp i en viss ålder och storlek, möjligt att det kunde gått om man verkligen la ner sin själ i det men det hade nog varit med livet som insats. En oxe är ju betydligt mycket lugnare och pålitligare.

TS här har nog blandat ihop amkor med dikor dessutom.
Att sätta en ny kalv till dikon hade inte funkat här iaf då kon är väldigt bestämd på vilken kalv som är hennes och att hon skulle ha fler än hennes egen är ju uteslutet då hon har för dåligt med mjölk att föda fler (dessutom skulle hon protestera). Det går ju med mjölkkon som är avlad att producera mjölk och kan föda flera kalvar utan problem.

Att hästen är bättre och lättare dragdjur att ha och göra med är ju egentligen inte så konstigt för aveln med dem djuren är ju så väldigt mycket längre fram när det gäller hantering. Man behandlar ju inte hästar och oxar på samma sätt iaf inte i flera generationer. Det blir ju viss skillnad på att köra in en ung häst som gått brevid ett sto som blir dagligen hanterad än en oxe som aldrig varit med om det tidigare och inte heller i tidigare generationer kanske. Hästen har det i modersmjölken så att säga :)

Skitskoj tråd iaf, tack för ni förgyllt min dag :D
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

anders50

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 11 jan-12 kl 09:12 »
Jag tror man skulle kunna ha mer nytta av att tämja en älg.

Är det dessutom en ko så kan man ju mjölka också....

kbh

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 11 jan-12 kl 09:19 »

Ja dom är bra på att ta sig fram på våtmarker . Förresten har ja  set filmsnut på youtube där man kör i skogen med älg tjur  så det går det med.Men tyvär så hittar ja den inte nu .

Mårten gås

• Uppland
« Svar #69 skrivet: 11 jan-12 kl 10:33 »
Det där med att ett djur (kanske även en människa) i det här fallet gäller det hund som skulle sluta växa har jag hört med av en proffessionell rashundsuppföderska.
När det gäller rashundar är det ju viktigt att dom håller måtten i storlek, och då kan man reglera detta med hjälp av sex.
Ser man att hunden har fått ovanligt långa ben som valp (i detta fall som jag beskriver nu) kan man förmoda att den kommer växa ut ur standardramarna och bli värdelös som rashund.
Så i rätt tid sätter man då in sex som botmedel mot den oönskade växten.
Har funderat på det och tycker det låter väldigt logiskt om kroppen skulle reagera på det sättet.
Får den sex finns som ingen anledning för den att växa mer och knuffa bort andra som har samma målsättning.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #70 skrivet: 11 jan-12 kl 10:36 »

Älg vet jag inte hur pass vanligt det är, och är nog även olagligt eftersom det är vilt, ren däremot är väldigt vanligt som både drag och riddjur.
I den miljön och djupa snön finns nog inget djur som lämpar sej bättre, liksom en kamel i öknen.
Red´s Dead.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #71 skrivet: 11 jan-12 kl 10:38 »
"ClaesMotKlass, minns du var du läst detta? Jag har alltid hört det motsatta, men det är ju förstås beroende på vilka raser av respektive djurslag man talar om"

Nej det minns jag inte. Men det handlade om sverige och måxte handlat om våra vanliga raser.

Vad var det som var fel? Att en oxe inte äter dubbelt upp än en häst? Jag tyckte det låg mycket logik i det. Att oxen var bättre totalekonomiskt för det gav reda kronor. Man sålde alltså oxen så fort den var färdigvuxen.
  Alla ägde dessutom redan en ko och hade alltså 50% av förutsättningarna för denna typ av avel.
alternativ light

Mårten gås

• Uppland
« Svar #72 skrivet: 11 jan-12 kl 10:42 »
Andra riddjur än hästar med bilder.
http://www.messybeast.com/history/working.htm

Andra dragdjur. (bilder)
http://www.messybeast.com/history/working2.htm

Red´s Dead.

Mata

• Södermanland
« Svar #73 skrivet: 11 jan-12 kl 10:46 »
Citera
Att en oxe inte äter dubbelt upp än en häst? Jag tyckte det låg mycket logik i det. Att oxen var bättre totalekonomiskt för det gav reda kronor. Man sålde alltså oxen så fort den var färdigvuxen.

Ja, jag har tvärtemot ofta läst att dubbelt så mycket land behövs för att hålla en arbetshäst som en oxe (men det måste ju vara oerhört relativt som sagt). Missförstod jag dig kanske? Hmmm...

Om storleken...

Jag vet inget om hundar, men oxar slutar inte växa för att de impregnerat kor innan de kastrerats.
Här är ett par oxar som mina vänner har i England som kastrerats sent.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #74 skrivet: 11 jan-12 kl 10:50 »
Att ha tama Charolais som tjurar skulle iaf aldrig jag lyckats med, föder själv upp såna och hur tama de än är som små så blir dem ohanterbara när de kommer upp i en viss ålder och storlek, Att hästen är bättre och lättare dragdjur att ha och göra med är ju egentligen inte så konstigt för aveln med dem djuren är ju så väldigt mycket längre fram när det gäller hantering. Man behandlar ju inte hästar och oxar på samma sätt iaf inte i flera generationer. Det blir ju viss skillnad på att köra in en ung häst som gått brevid ett sto som blir dagligen hanterad än en oxe som aldrig varit med om det tidigare och inte heller i tidigare generationer kanske. Hästen har det i modersmjölken så att säga :)

Skitskoj tråd iaf, tack för ni förgyllt min dag :D

Här är bild på två charalais med hornok som drar tillsammans, som vilket annan ras som helst.
Troligen i kanada.
Red´s Dead.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #75 skrivet: 11 jan-12 kl 10:57 »
Ja, jag har tvärtemot ofta läst att dubbelt så mycket land behövs för att hålla en arbetshäst som en oxe (men det måste ju vara oerhört relativt som sagt). Missförstod jag dig kanske? Hmmm...

Om storleken...

Jag vet inget om hundar, men oxar slutar inte växa för att de impregnerat kor innan de kastrerats.
Här är ett par oxar som mina vänner har i England som kastrerats sent.

Ja, det heter ju att man äter som en häst när man äter mycket.
Vill inte påstå att en tjur slutar växa av för tidig sex, men att det kan påverka växten ska man nog inte utesluta.
Och har man den som dragdjur och kanske även tävlar med den som dom gör i USA och kanada är varje kilo en tillgång i den fria viktklassen.
Och då kan man inte riskera att påverka detta genom att ha sin tjur som avelsdjur innan han kan ha ansetts växt färdigt.

Om det även kan ha en påverkan på humöret före och efter han träffar sin första ko kan man  fråga sej.
Det är fullt möjligt att det kan påverka.
Inom idrotten exprementeras det ju väldigt mycket med sex och hur man presterar före och efter.
Så det är nog inte bara tomma ord.
Det jag menar är att tjuren kanske aldrig blir sej lik efter han träffat sin första ko, tror jag hört samma påstående om hundar efter första gången.

Hur som helst får dom ju väldig hängpung när dom används mycket i avel.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 11:09 av Mårten gås »
Red´s Dead.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #76 skrivet: 11 jan-12 kl 11:14 »

Vill inte påstå att en tjur slutar växa av för tidig sex, men att det kan påverka växten ska man nog inte utesluta.
Det kan även påverka om de får mat ur en grön eller röd hink, men det är inte troligt. Så du kan väl langa fram något som gör det mera troligt.

Citera
Inom idrotten exprementeras det ju väldigt mycket med sex och hur man presterar före och efter.
Så det är nog inte bara tomma ord.
Gör det? Godkänd av vilken etiskt komission? Finns det nån artikel skrivet i ämnet?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

johan svensson

« Svar #77 skrivet: 11 jan-12 kl 11:23 »
Gåsen är du här också och sprider dina erfarenheter ,har du gått grundutbildningen än???.
 ;D

johan svensson

« Svar #78 skrivet: 11 jan-12 kl 11:26 »
Herregud ,tror du att en hängpung på tjuren är skadligt också eller du menar kanske oxens pung . ??? ???
Du är bara för rolig Mårten Gås ,men om man kan ta det du säger på allvar är jag ytterst tveksam till.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #79 skrivet: 11 jan-12 kl 11:32 »
Det kan även påverka om de får mat ur en grön eller röd hink, men det är inte troligt. Så du kan väl langa fram något som gör det mera troligt.
Gör det? Godkänd av vilken etiskt komission? Finns det nån artikel skrivet i ämnet?

Du vill minsann ha allting skrivet svart på vitt och en länk därtill som ett bevis på sanningshalten.
Räcker det inte med att jag säger att jag träffat och pratat med elitidrottare i världsklass (i det här fallet friidrottare) där tränaren strängt förbjudit dom att ha sex en lång period före starten.
Att jag även sett hur idrottarna injicerar sprutor med egna ögon är en annan historia.

Och att jag personligen känner dom som håller på med professionell hundavel, och har hört det personligen med egna öron sägas rakt ansikte mot ansikte, väljer jag att i dessa fall tro på vad jag hört.
Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser