Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mörkrädda gäss??  (läst 3398 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Mörkrädda gäss??
« skrivet: 07 jan-12 kl 18:59 »
Jag har en trio Skånegäss som jag köpte förra våren. Deras bostad är ett gammalt vagnsskjul och en inhägnad hage. Jag såg framför mig hur det skulle komma gässlingar och allt skulle vara frid och fröjd. Nu blev det inga ungar, gässen ville inte använda bolådorna inne i skjulet utan byggde ett eget bo precis vid ingången och lade sina ägg i en gemensam grop. Jag försökte flytta dem men det gick inte alls. Gässen envisades med att flytta äggen så nära porten som möjligt och ibland låg de nästan utanför. Flera gånger blev äggen kalla och de klampade dessutom sönder en del.

Jag började mer och mer förstå att de inte ville gå in i skjulet. Nu märks det tydligt när kylan har kommit och de inte kan beta mer utan måste få säd. Jag har matskålarna inne och de går mycket tveksamt in när jag ger dem mat, tittar sig runt och upp i taket och ser helt skräckslagna ut, kastar i sig lite säd och sedan rusar de ut. De går aldrig in frivilligt. De ligger ute i regn och blåst. Jag tycker synd om dem och tvingar in dem ibland men de springer nästan omkull mig för att komma ut igen. Vagnsskjulet är ganska stort och djupt och det blir ganska mörkt där inne. Är gäss mörkrädda? Tror ni det hjälper om jag sätter upp en lampa?
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Mörkrädda gäss??
« Svar #1 skrivet: 07 jan-12 kl 19:09 »
Testa. det kan ju inte vara så svårt..   ;)  Trevligt att du försöker läsa och få dina djur att trivas ...Tror inte det är det riktiga problemet men det måste en "gås kunnig"  svara på.  :) Detta blir mitt bokmärke
  Mvh Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Xoot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jan-12 kl 19:13 »
Intressant.

Är där bäckmörkt inne på dagen också? Reagerar gässen likadant dagtid?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 19:39 »
Problemet är att det inte är någon el dragen dit men jag ska lösa det på något sätt.

Det ser väldigt mörkt ut även på dagen när man står ute och tittar in men när man väl är inne så är det inte så farligt. De går inte in varken på dagen eller natten.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 20:00 »
Har det alltid varit såhär eller det har bara blivit med tiden?
Kanske har varit något djur där inne som skrämt upp gässen.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 20:13 »
Vi har ett ankhus/gäss hus där det inte finns någon indragen el. Varje kväll vid skymningen går vi dit med et LED ficklampa och fäster inne vid öppningen. Vi började med detta för att det är så få timmars dagsljus och räven gärna är och knallar runt.
Gässen är dem som bestämmer och går inte dem in går ingen annan in. Med lampan går det bra, de är lite osäkra på att gå in om det stormar men annars tvekar de inte.
Testa med en ficklampa och se om det blir bättre :)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 07 jan-12 kl 20:18 »
Nej, inte är gäss mörkrädda, men nåt fel måste det vara, om de inte går in frivilligt. Mina har alltid gått in själv, när det börjar bli mörkt. Om jag nån gång behövt köra in dem tidigare, har jag bara behövt peka och säga till dem att gå in. Jag har visserligen flera fönster i gåshuset, men nåt extra ljus för att locka in dem har jag aldrig behövt. Mina har alltid värpt där inne. Jag ger dem inte mat där. Men nu var det inte mina gäss som var problemet, utan dina... Stänger du in dem på natten eller kan de gå ut i sin inhägnade hage?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 07 jan-12 kl 20:20 »
Jag byggde ett hus till mina gäss men de använde det aldrig,gäss vill ha koll på omgivningen runt omkring,så det bästa är att bygga som ett fårskjul med tre väggar så de kan spana ut bra.
Fjäderfän och kaniner

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 07 jan-12 kl 20:42 »
Våra gäss är dem som går in först av alla. De brukar vara nere och inne ca en halvtimme innan de andra kommer ner
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 jan-12 kl 20:53 »
Jag byggde ett hus till mina gäss men de använde det aldrig,gäss vill ha koll på omgivningen runt omkring,så det bästa är att bygga som ett fårskjul med tre väggar så de kan spana ut bra.

Kanske du har nåt där grimbart? Mitt gåshus är ett före detta hönshus, byggt på 50-talet med lågt sittande fönster åt söder. Jag har aldrig tänkt på det, men visst har de en viss koll genom fönstret. De har i alla fall full koll på mig, när jag kommer för att öppna för dem framåt förmiddan  ;D
« Senast ändrad: 07 jan-12 kl 20:57 av Ronny »

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 jan-12 kl 11:05 »
Jag provade att hänga en ficklampa till dem i går men de blev nästan ännu räddare. De ville inte gå in och när jag till slut vallat in dem såg de sina egna skuggor och fick helt panik och snubblade ut över mig.

Det kan nog vara som både grimbart och Ronny är inne på, förmodligen tycker de att det är obehagligt att gå in i ett slutet mörkt rum. Som det är nu så stänger jag inte in dem om natten utan de sover mitt ute i hagen. Jag vill inte stänga in dem när de är så rädda, det blir ju ångestfyllt för dem. Jag får tänka om här och flytta dem, det går inte att ha det såhär. De kommer att misslyckas med ruvningen i år också och dessutom så är det väl bara en tidsfråga innan räven vandrar förbi en natt och det viktigaste av allt, alla mina djur här på gården ska känna sig lugna och trygga och det gör de stackarna inte nu.

William Beebe

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 08 jan-12 kl 11:46 »
Bygg en mindre och helt rävsäker natthage runt gässens hus,dvs en hage i hagen,då kan de vara säkra på natten och kostnad för stängsel minimeras. Har en räv lärt sig att ta gäss så kommer den tillbaka med ca10dagars mellanrum och provianterar.
Fjäderfän och kaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 jan-12 kl 13:24 »
Och det här får bli mitt råd: Inred en kätte i huset och ge dem mysigt med halm där. Kan du, så sätt in ett fönster för dagsljuset. Stäng in dem där på natten. De vänjer sig säkert, när de lärt sig att det inte är nåt farligt.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 08 jan-12 kl 15:29 »
Tack för bra tips. Det blir nog så att jag bygger en rävsäker "hage" inne i byggnaden. Då kan porten ändå stå öppen så de får lite ljusinsläpp. Jag lägger in bilder så kan ni se hur det ser ut och jag kan faktiskt förstå att de tycker det ser lite kusligt ut med den becksvarta ingången, dessutom är marken utgrävd så det känns som att vara under marknivå. Det är öppet ända upp till tacknocken så man får känslan av en jättestor kolsvart sal och det är alltid lite kyligt här inne.

På första bilden ser man ingången och på den andra ser man den i bakgrunden. Men visst har jag fina gäss? :D Vill så gärna ha lite gässlingar.

William Beebe

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 jan-12 kl 16:56 »
Det spökar kanske därinne?  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 2 användare
Undine, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser