Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus  (läst 17095 gånger)

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Bygga hönshus
« Svar #20 skrivet: 07 jan-12 kl 12:31 »
Här kommer några bilder på mitt lilla hönshus.

Taket på huset är bara grundmålat och ska bli svart, men jag kom inte så långt innan det blev "vinter". Taket över rastgården är ett provisorium, som iofs hållit förvånansvärt bra under allt stormande, men till våren ska det på plåttak.

På interörbilden ser man sittpinnen med gödselbräda under. I framkant på brädan sitter en 45x45 med avrundade kanter som både håller skiten kvar på brädan och tjänar som mellanlandning på väg upp på sittpinnen.

Jag skrapar brädan genom dörren som kan anas längst upp till höger i bild. Genom denna dörr plockar jag också ägg. Redet har öppningen vänd mot dörren och det står bara någon cm in under brädan. Där är alltså mörkt och mysigt och hönsen kan även hoppa upp på sittpinnen via taket på redet.

Sittpinne och bajsbräda är upphängda med konsoler på väggskena, dels för att de ska vara avtagbara, dels för att innerväggarna är av masonite och inte skulle bära dem.

Från början hade jag bara en ventil på ca 15x15 cm, men då blev det fuktigt och dålig luft. Problemet löstes enkelt genom att jag borrade några hål på gavlarna, uppe vid nocken. Nu är där torrt (så torrt det kan vara i det här vädret) och fräscht!

Måtten på mitt hönshus bestämdes av materialet. Det är byggt i sektioner av 45x45 och lock/mellanlägg till lastpallar. Merparten av materialet är återvunnet/begagnat och det känns bra för både plånbok och samvete!



Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bygga hönshus
« Svar #21 skrivet: 07 jan-12 kl 14:04 »
tack för bilderna. Har du ingen  isolering? Hur håller sig temperaturen då?

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Bygga hönshus
« Svar #22 skrivet: 07 jan-12 kl 15:14 »
Jo, det är isolerat. Jag har använt frigolit, en del begagnat och en del köpta skivor (30 mm).

Det har ju inte varit så kallt i vinter och jag byggde huset i våras, så ännu har det hållit plusgrader därinne. Skulle det bli vinter på riktigt kan jag hänga in en värmelampa.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Bygga hönshus
« Svar #23 skrivet: 07 jan-12 kl 16:58 »
Hej alla! Nu har vi hittat en plats bakom en av bodarna där vi kan bygga ett större hönshus. Det blir ca 7-8 kvm i så fall och 180-190 högt. Men då blir rastgården bara på 1,5 kvm. Men det kanske räcker? De kommer få vara lösa ute när vi är hemma.

Värpredena, bör de vara upphöjt en bit från marken eller kan de vara på golvet?

 

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Bygga hönshus
« Svar #24 skrivet: 07 jan-12 kl 17:35 »
Det verkar mycket bättre tycker jag. Har du hönsen ute när ni är hemma så tror jag att de är nöjda  ;D. Jag har redena upp en bit, tror det är cirka en meter. Naturligtvis har jag en "landningsbana" alltså en liten skiva utanför redena. Har provat ha några rede på golvet men mina hönor gillar inte dessa golvreden. Vet andra som har sina reden på golvet för deras höns inte gillar reden som är upp en bit. Så du får testa dig fram. Att jag reagerade på storleken på ditt lilla hönshus är att förra vintern så var ju inte hönsen ute så mycket. Man kan inte tvinga höns att var ute när det är -15 grader samt snöstorm. Då måste de ha ett ganska stort hönshus för att det inte skall uppstå bråk på grund av tristess. 7 kvm låter mera normalt i mina öron. Samt det är mycket lättare att hålla rent tycker jag. Sedan kommer det bästa av allt, du kan skaffa fler höns utan att bygga nytt och större  ;D Lycka till med bygge och höns.

Jejk

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: Bygga hönshus
« Svar #25 skrivet: 08 jan-12 kl 16:41 »
Jag byggde ett mindre hönshus förra påsken. Kanske kan ge en några tips. Länk: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=109550.msg988705#msg988705

Lycka till!
Söker efter röd Dv. kochin. Hör av er om ni vill sälja eller känner någon som vill!

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Bygga hönshus
« Svar #26 skrivet: 08 jan-12 kl 17:23 »
Vad roligt att så många hittat min hemsida :D

Nu verkar det ju inte aktuellt med det lilla huset längre, men kan ändå ge ett par tips för minihönshus (förutom de Azoo-lina m.fl. redan gett). Låt hela ena väggen vara en dörr och ha sittpinnarna precis ovanför den dörren eller på insidan dörren. När du öppnar får du med sittpinnar, gödselbräda och hela kittet ut, så att säga. Glöm inte att detta kräver gångjärn modell ordentliga ;) Vatten och fodertråg går att hänga på väggen och reden sitter ju med fördel en bit upp. Om man inte kan bygga dem, så att de hänger på utsidan kan man alltid ha en lucka i väggen för att lätt kunna plocka ägg.

Även om du bygger det större hönshuset i första hand (låter vettigt) så är det inte fel att ha ett litet hus oxå. Det är perfekt för den lilla avelsgruppen, eller hönan med kycklingar, sjukstuga.... U name it :)

På forumet finns en uppsjö hönshus-byggar-trådar. Måååånga tips och tricks finns det att plöja igenom.... bara att sätta igång ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 2 användare
Niklas Forsberg, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser