Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hårlös nosrygg  (läst 2821 gånger)

Annie o Kalle

• Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
hårlös nosrygg
« skrivet: 01 jan-12 kl 23:48 »
Ett tiotal av våra 50 getter har börjat få kal nosrygg, mer eller mindre! Någon som vet eller har varit med om detta? Kan det vara lus? Vet att det kan vara vanligt med avlusning, även om vi aldrig har behövt göra detta. Efter att håret släppt på nosryggen som i en strimma, blir där hårt och lite skorvigt. Några har mer, andra mindre. Men vill nu inte att det ska spridas. Hjälp oss med svar snälla!
Annie och Gert

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: hårlös nosrygg
« Svar #1 skrivet: 02 jan-12 kl 09:08 »
Låter som en infektion i huden, av något slag. Vintertid sprids via luften ett virus som hos getter och får kan ge håravfall, små-mycket små vätskefylda blåsor i ansikte och på ytteröronen på vuxna djur.  Dessa kan i sin tur bli infekterade av bakterier. På små killingar som föds vintertid kan blåsorna även förkomma runt naveln och på underbenen. Tvätta gärna huden med handvarm såplösning och bommulstussar som slängs/bränns direkt efter användandet. Torka tort med ny bommull och tvätta därefter med 3% väteperoxidlösning på bomullstussar. Använd helst engångshandskar för personligt skydd och hansprit efteråt på händerna!!! Rengör skålen med såplösning mellan de olika djuren eller ha såplösningen  i en flaska och häll lite på var ny sudd! Sprita handskarna mellan de olika djuren - det är inte säkert att de har sammma bakterier i huden!!!
Som allmänt stärkande kosttillägg vill jag som alltid rekomendera tallgrenar eller hela tallar som ges i hanterbara bitar. Även grönkål i små mängder kan vara riktigt bra!

Ge rikligt med friskt handvarmt vatten att dricka minst två gånger om dagen.  Är vattnet kallt är det lätt hänt att djuren dricker för lite!

Lycka till!!/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #2 skrivet: 02 jan-12 kl 13:14 »
Det kan inte vara zinkbrist?
När min get Vera var sjuk så tappade hon pälsen på nosryggen (men hon hade också massa andra symptom) tror att hon inte kunde ta upp vitaminer och mineraler, däribland zink.
http://kinne.net/hairloss.htm

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jan-12 kl 18:20 »
Så blir en del av våra getter när dom har ätit för länge på hösilagebalen... vi ger hela rundbalar som vi bara skär upp luckor i och när dom står och borrar sig djupt in i balen, för att hitta det allra gottaste, så kan dom skava bort pälsen på nosryggen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 03 jan-12 kl 17:59 »
*hundöra*  ;)

Det mesta jag hade att tillägga är redan sagt, så nu väntar jag med spänning på facit!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annie o Kalle

• Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
« Svar #5 skrivet: 03 jan-12 kl 22:45 »
Så blir en del av våra getter när dom har ätit för länge på hösilagebalen... vi ger hela rundbalar som vi bara skär upp luckor i och när dom står och borrar sig djupt in i balen, för att hitta det allra gottaste, så kan dom skava bort pälsen på nosryggen.
Tack! Vi misstänkte att det kunde vara just så, men ville höra oss för även med andra erfarna. De flesta erfarna har ändå aldrig stött på detta utan lyfte på ögonbrynet! Men vi studerade djuren närmare och såg att det säkerligen är så det är!

Tusen tack!
Annie och Gert

Annie o Kalle

• Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
« Svar #6 skrivet: 03 jan-12 kl 22:49 »
Låter som en infektion i huden, av något slag. Vintertid sprids via luften ett virus som hos getter och får kan ge håravfall, små-mycket små vätskefylda blåsor i ansikte och på ytteröronen på vuxna djur.  Dessa kan i sin tur bli infekterade av bakterier. På små killingar som föds vintertid kan blåsorna även förkomma runt naveln och på underbenen. Tvätta gärna huden med handvarm såplösning och bommulstussar som slängs/bränns direkt efter användandet. Torka tort med ny bommull och tvätta därefter med 3% väteperoxidlösning på bomullstussar. Använd helst engångshandskar för personligt skydd och hansprit efteråt på händerna!!! Rengör skålen med såplösning mellan de olika djuren eller ha såplösningen  i en flaska och häll lite på var ny sudd! Sprita handskarna mellan de olika djuren - det är inte säkert att de har sammma bakterier i huden!!!
Som allmänt stärkande kosttillägg vill jag som alltid rekomendera tallgrenar eller hela tallar som ges i hanterbara bitar. Även grönkål i små mängder kan vara riktigt bra!

Tack, men några blåsor eller infektion är det inte. Varmt vatten ska de alltid få ändå, och det får de! :-)
Uppskattar att du tog dig tid med dina förklaringar, vilka kan vara till god hjälp för många.
Tusen tack!

Ge rikligt med friskt handvarmt vatten att dricka minst två gånger om dagen.  Är vattnet kallt är det lätt hänt att djuren dricker för lite!

Lycka till!!/Tt
Annie och Gert

Annie o Kalle

• Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
« Svar #7 skrivet: 03 jan-12 kl 22:55 »
Det kan inte vara zinkbrist?
När min get Vera var sjuk så tappade hon pälsen på nosryggen (men hon hade också massa andra symptom) tror att hon inte kunde ta upp vitaminer och mineraler, däribland zink.
http://kinne.net/hairloss.htm

Tack för ditt svar!
Zinkbrist och övrig mineralbrist ger oftast många fler symtom och är allvarliga. Nej, jag är nu övertygad om att det är rena skavsår de har när de gräver sig in i hösilagebalarna och i foderhäckarna. Förr har vi bara haft vanligt torrt, hö så då blev det inget skav!
By the way, var hösilage inget bra val i denna varma vinter...men svårt att veta väder innan årstiden kommer...Hösilage är endast under sin- och dräktighetstid. Under laktationen är det torrt hö som gäller igen, för den som kanske läser detta och vill veta!
Annie och Gert

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
« Svar #8 skrivet: 04 jan-12 kl 17:14 »
 Mina får fick ohyra och börja klia sig mycket. Vi klippte dem och behandla med Flytix som man häller på ryggen. De sluta klia sig efter något dygn, men jag såg inte vad det var för ohyra. Har inte haft det på djuren på säkert tjugo år, men det är ju ändå inte ovanligt att få. Har också en grupp getter brevid och de börja också klia sig lite. Några fick kal nosrygg, behandla dessa också med Flytix, gick bra. Jag tror inte på skav i ert fall , tror mer de fått någon ohyra, men ni märker säkert om de kliar sig också. Hoppas ni hittar lösning. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser