Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart ska jag bo??  (läst 18911 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vart ska jag bo??
« Svar #40 skrivet: 02 jan-12 kl 23:54 »
Vart i landet är det bäst klimatson för djurhållning o odling egentligen?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Huggorm

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 03 jan-12 kl 00:03 »
Det beror nog på vilka aspekter som tas med i jämförelsen. Skåne har väll de bästa odlingsmöjligheterna med sin näringsrika jord och långa säsong. Men tar man med priserna i beräkningen så får man ju bara en bråkdel så mycket jord som exempelvis i Västergötland. Jag vet inte vart man får mest bang for the buck

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #42 skrivet: 03 jan-12 kl 00:09 »
Om man bortser från pengar så är alltså skåne bäst ?
Men skåne har ju lera o kladd på vintern o det e ju inte bra för djur o betesmarker ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tinna.m

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 03 jan-12 kl 00:18 »
Om man bortser från pengar så är alltså skåne bäst ?
Men skåne har ju lera o kladd på vintern o det e ju inte bra för djur o betesmarker ?
Om du tittar på Kackelman's karta över Skåne, så har du SV delen/undre diagonalen lera. Övre/NÖ delen är mer sandig. Ytters generaliserat men dock. Om du har djur på magrare beten blir inte marken söndertrampad. Ravlunda skjutfält och Revinge har betesdjur året om, utegångsfår och kossor, jakar, lama och rörliga annat. Ta ett studiebesök till sommaren när ni vallar husvagnen. Helt okey att vakna på Ravlundafältet, brant stup nedanför vagnen, hav & strand. Himlajord. Haväng ligger omedelbart söder om fältet. Åk dit!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 03 jan-12 kl 00:28 »
Det blir lerigt och kladdigt vart man än har djuren gående ute i sånt vinterväder som vi haft i år. Det enda som funkar är att ha tillräckligt stora marker så man kan flytta dem ofta

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #45 skrivet: 03 jan-12 kl 03:24 »
själv är jag skåning som flyttat till Jämtalnd och jag stor trivs, det som jag älskar emst förutom den underbara naturen och friden är vädret. pang så är det sommar, kort höst och pang så är det vinter kort vår så pang är det sommar otroligt härligt tycker jag som är van vid skitväder från skåne (södraste skåne och ja där är ganska platt där jag kommer ifrån) läste någonstans att orten jag bor i har minst regniga dagar i hela sverige och jag måste hålla med om att jag varit fundersam för här verkar jämt vara ganska fint väder. billiga boende finns det här och beroende på var man bor så är det nära till både stad och större samhälle. vi klarar oss fint =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #46 skrivet: 03 jan-12 kl 06:25 »
Jag rekomenderar också Dalsland (dalslänning som jag är). Landskapet är litet, men naggande god. Det bästa med Dalsland är att har finns de flesta naturtyper samlade på ett ställe. Slättlandet, djupa skogar med sjösystem, bergskedjor, trollska tjärn och skärgård. Har man svårt att välja vart man vill flytta så är Dalsland det bästa valet. Då får man nästan allt på ett och samma ställe. Här finns även Sveriges sydligaste vildmarker och nere i otillgängliga små raviner finns skogar som aldrig har blivit brukade. Ronja Rövardotter spelades in här. "Mitt berg" syns från Mattisborgens bergsplatå. Dalsland är bäst!  ;D

På jobbfronten är det värre men det är relativt nära till större städer utanför landskapet och Norge ligger ett stenkast bort. Men inom vård och omsorg brukar det oftast finnas jobb.

Prismässigt är det väl billigare än på många andra håll, även om vi som bor här förfasas över hur dyra torp och gårdar blivit här. Allt är relativt.

« Senast ändrad: 03 jan-12 kl 06:29 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Nocturnia

• det är aldrig för sent att bli en bättre människa.
    • Västmanland
    • Vagkvinnan
« Svar #47 skrivet: 03 jan-12 kl 07:58 »
Jag har av någon märklig anledning alltid känt mig dragen till dalarna. Ingen aning om varför. Har bara varit där en gång och då rörde vi oss bara i kompisens hus och på hennes tomt.
Kanske är för att jag tycker dialekten är så vacker?

Sen har jag hört ett rykte att många stockholmare som lessnat på storstaden flyttat dit?

ClaesMotKlass

• -
« Svar #48 skrivet: 03 jan-12 kl 08:17 »

Sen har jag hört ett rykte att många stockholmare som lessnat på storstaden flyttat dit?

Fan, hälften av befolkningen här på den skånska kusten är inflyttade stockholmare...i synnerhet pensionärer.
alternativ light

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #49 skrivet: 03 jan-12 kl 09:03 »
Jag älskar östergötland just för deras skogar.
Men jag har ingen aning om hur det är rent odlingsmässigt där?

kackelmann

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 03 jan-12 kl 10:02 »
Fan, hälften av befolkningen här på den skånska kusten är inflyttade stockholmare...i synnerhet pensionärer.

Ja, vid min förbannade bedegreb vad här är mycket Stockholmare! Vansinnigt! Inte nöjer de sig med Skåne heller utan sprider sig till Dalarna, Jämtland, nämn en plats och du finner en Stockholmare där.. !! GRR! Och åker man till Stockholm så är där fullt med Skåningar, Närkingar, Dalkullor, Umeiter, Jämtar och annat PACK som försöker göra sig ett namn i storstan!! Usch!

Ingen ordning på nåt! *hytter med näven*
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #51 skrivet: 03 jan-12 kl 10:47 »
??? För långt att åka fram och tillbaka samma dag.. på allvar?  :o

med cykel jue! :-X

Runt Åsnen har det ju alltid odlats mycke, bl. a. frukt. Skulle inte förvåna mig om man kan hitta en äppelodling där till vettigt pris. Frågan är ju om äppelpriset är vettigt.

Skåne är mest platt från E-4:an sett. Viker man av nånstans så kan man få växla ner. Inte så många som provat kanske?

Billigast hus och torpställen finns nog i Uppvidinge kommun. Ett friskt och frigående näringsliv ger skapligt med arbetstillfällen.
OBS! Vi bor fel sida kommungränsen och kan således inte beslås med att tala i egen sak  8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #52 skrivet: 03 jan-12 kl 11:03 »
bälinge..  vi stormtrivs..  ;D
jag tycker det är fint hela vägen till Boden..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #53 skrivet: 03 jan-12 kl 15:12 »
Bäst att odla i skåne är riktigt nära havet: kivik, stadsparken i helsingborg, norrvikens trädgårdar. Garanterat frostfritt. Men nästan lika bra finns på många platser.
alternativ light

andtol

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 03 jan-12 kl 19:02 »
Billigast hus och torpställen finns nog i Uppvidinge kommun. Ett friskt och frigående näringsliv ger skapligt med arbetstillfällen.
OBS! Vi bor fel sida kommungränsen och kan således inte beslås med att tala i egen sak  8)

Tyvärr är klimatet i Uppvidinge kommun inte så roligt, upp till zon 7 på vissa ställen, alltså som Norrlands inland... Det är för att det är det Småländska höglandet där.

Huggorm

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 03 jan-12 kl 19:32 »
Tyvärr är klimatet i Uppvidinge kommun inte så roligt, upp till zon 7 på vissa ställen, alltså som Norrlands inland... Det är för att det är det Småländska höglandet där.
Nja, snarare zon 4, och det är zon 5 som värst uppe runt Jönköping

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

andtol

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 03 jan-12 kl 19:38 »
Nja, snarare zon 4, och det är zon 5 som värst uppe runt Jönköping

Jo, i det stora hela. Men det finns platser där det är riktigt kallt. Vi har zon 3-4 här strax norr om Växjö. Och i Uppvidinge är det alltid mycket kallare. Vi har regn, de har snö. Vi har +5 och de har minusgrader...

Huggorm

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 03 jan-12 kl 19:41 »
Jo det är klart, köldhålor finns överallt

vindensbonig

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 03 jan-12 kl 19:54 »
Finns det väll lite varstans sköld hål  Tidaholm är ju ett sådant ställe.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #59 skrivet: 03 jan-12 kl 20:09 »
Jag som just tänkte rekommenderat Tidaholm...

Är du därifrån? Jag bor strax utanför (Velinga) och tycker Tidaholm är en lagom stor stad och folk häromkring är himla trevliga. Vi bodde mitt inne i Mullsjö innan (samhälle ca tre mil härifrån) och det är stor skillnad på folk!

Naturen är fin här, lite väl kallt på vintern ska medges (fast det var nästan ännu värre i Mullsjö, jag lyckades med konststycket att flytta från ett av de snörikaste kallaste ställena söder om norrland, till det andra...)

Det finns billiga hus. Men inga jobb.

Just nu håller vi på att blåsa bort.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser