Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart ska jag bo??  (läst 18908 gånger)

Linamarie

• Västergötland
SV: Vart ska jag bo??
« Svar #20 skrivet: 01 jan-12 kl 14:38 »
Hej!

Jag tycker att du ska tänka lite på tidsavståndet till människor du vill fortsätta träffa. Jag bor 1 timme & 45 min från mina föräldrar och orten där jag växte upp vilket jag tycker är ganska lagom. Tillräckligt långt för att man inte ska åka dit i tid och otid men tillräckligt nära för att det ska inte ska bli för sällan man åker dit. Nackdelen är väl att man alltid måste sova över eftersom det är väl långt att åka fram och tillbaka samma dag. ;)

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #21 skrivet: 01 jan-12 kl 23:50 »
Jag skulle vilja flytta till Blekinge. I princip lika bra klimat som Skåne, men det är inte lika platt, skogfattigt eller dyrt och dessutom finns där en fin skärgård. Väldigt vackert är det också.

Den som säger att Skåne är platt har nog aldrig varit här. Ja, det finns många flacka platser, som de öppna odlingsslätterna. Men även massor med vackert kuperad terräng som avlöses av lummiga bokskogar. Massor med vackra kuststräckor. Inte minst det undersköna Österlen, där hav och himmel möts i ett helt fantastiskt ljus. Har man en gång fått Skåne i blodet så går det aldrig ur trots att jag idag bor i Blekinge.
« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 23:54 av sydtobak »
Min bästa ägodel är min vedspis!

Huggorm

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 jan-12 kl 23:58 »

Den som säger att Skåne är platt har nog aldrig varit här. Ja, det finns många flacka platser, som de öppna odlingsslätterna. Men även massor med vackert kuperad terräng som avlöses av lummiga bokskogar. Massor med vackra kuststräckor. Inte minst det undersköna Österlen, där hav och himmel möts i ett helt fantastiskt ljus. Har man en gång fått Skåne i blodet så går det aldrig ur trots att jag idag bor i Blekinge.
Jag medger villigt att jag inte varit överallt i Skåne, men jag upplevde det som ganska platt. Men det beror nog på vad man jämför med också, den del av landet där jag är uppvuxen domineras av karga bergsryggar och åsar med frodiga dalar emellan

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #23 skrivet: 02 jan-12 kl 00:01 »
Jag medger villigt att jag inte varit överallt i Skåne, men jag upplevde det som ganska platt. Men det beror nog på vad man jämför med också, den del av landet där jag är uppvuxen domineras av karga bergsryggar och åsar med frodiga dalar emellan
Det är bara att återigen konstatera att Sverige är ett underbart land med massor av vackra platser för alla smakinriktningar. Lyckliga oss  :)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #24 skrivet: 02 jan-12 kl 00:07 »
blink blink... Norrbotten är fin.  vi bor ca 1.5mil från Luleå stad och 1 mil till massa affärer. här ute är det lugnt och skönt "på landet" ängs och åkermark runt om älven nedanför huset och lansväg lagombit ovanför huset..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

tinna.m

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 02 jan-12 kl 01:33 »

Till er som behöver.  :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6der%C3%A5sen
Skåne är Skåne, lika oplatt som en skåning.. :P
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 02 jan-12 kl 01:48 »
Till er som behöver.  :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6der%C3%A5sen
Skåne är Skåne, lika oplatt som en skåning.. :P
Söderåsen är ett undantag, där finns ju både berg och skog

kackelmann

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 02 jan-12 kl 06:17 »

Och nu glömde du ändå bort det bästa, halva (nåja) Skåne består av skog och åsar.  ;)
Linderödsåsen från Kivik till Hässleholm, strax över 200 meter med tät skog, slingriga vägar, vattenfall.. Den tidigare nämnda Söderåsen (fast lycka till att hitta ett boende just där). Hela nordvästra Skåne från Hörby till Båstad är också täckt av skogar och vägar man får flås av ifall man cyklar.. Och inte att förglömma norra-nordöstra Skåne, från Örkelljunga, Osby, Lönsboda ner till Bromölla, ojoj fint så man smäller av. Finns mängder med bilder via Google Maps, tex. denna http://www.panoramio.com/photo/46596852 .. platt o jävligt, jo man tackar!  ;D

Hade gärna slagit mig ner där runt Arkelstorp och norrut, det är lika fint som i Småland men man slipper Småland  :D men då hade pendlingen till jobbet blivit mig övermäktig. Kanske i framtiden..

Bifogar en karta på vad folk tror är Skåne (under linjen; platt, uppodlat och enstaka bokskogstussar som kämpar emot vinden) och det som folk inte visste är Skåne (över linjen; skogsbygd, kuperat, slingriga vägar, småbrukare och frid för själen). ;D
« Senast ändrad: 02 jan-12 kl 06:33 av kackelmann »
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Kockas

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 jan-12 kl 08:21 »
Låter som att du skall ta en titt på varbergsområdet / Halland. Många Jobbmöjligheter och bra folk.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 jan-12 kl 10:37 »
Jag bor 1 timme & 45 min från mina föräldrar och orten där jag växte upp vilket jag tycker är ganska lagom..... Nackdelen är väl att man alltid måste sova över eftersom det är väl långt att åka fram och tillbaka samma dag. ;)

??? För långt att åka fram och tillbaka samma dag.. på allvar?  :o

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #30 skrivet: 02 jan-12 kl 14:57 »
Uppsala och alla små samhällen runtom. Där finns billigt boende och en hel del alternativt folk när man väl börjar hitta dom. Dessutom har man nära till en massa folk och jobb i Uppsala, Stockholm och Gävle med tåg. Inte så nära att man åker ofta men helt okej att ta sig när man ska till stockholm någon helg eller så :)

Själv bor jag i Skyttorp, tre mil norr om uppsala. 20 min med upptåget till uppsala centrum :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

kentaur47

• Dalsland
« Svar #31 skrivet: 02 jan-12 kl 15:17 »
DALSLAND! Om man nu kan välja. Mkt skog, sjöar och lantbruk. En del små samhällen och t.o.m en stad :). Rimliga priser om man vill köpa, relativt gott om "ställen" att hyra om man hellre vill det.
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Huggorm

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 jan-12 kl 15:22 »
DALSLAND! Om man nu kan välja. Mkt skog, sjöar och lantbruk. En del små samhällen och t.o.m en stad :). Rimliga priser om man vill köpa, relativt gott om "ställen" att hyra om man hellre vill det.
Jag har alltid funderat på varför inte fler alternativare söker sig till Dalsland. Landskapet är ju perfekt med sina många småjordbruk till överkomliga priser och skog och sjöar nära inpå

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #33 skrivet: 02 jan-12 kl 22:50 »
Och nu glömde du ändå bort det bästa, halva (nåja) Skåne består av skog och åsar.  ;)
Linderödsåsen från Kivik till Hässleholm, strax över 200 meter med tät skog, slingriga vägar, vattenfall.. Den tidigare nämnda Söderåsen (fast lycka till att hitta ett boende just där). Hela nordvästra Skåne från Hörby till Båstad är också täckt av skogar och vägar man får flås av ifall man cyklar.. Och inte att förglömma norra-nordöstra Skåne, från Örkelljunga, Osby, Lönsboda ner till Bromölla, ojoj fint så man smäller av. Finns mängder med bilder via Google Maps, tex. denna http://www.panoramio.com/photo/46596852 .. platt o jävligt, jo man tackar!  ;D

Hade gärna slagit mig ner där runt Arkelstorp och norrut, det är lika fint som i Småland men man slipper Småland  :D men då hade pendlingen till jobbet blivit mig övermäktig. Kanske i framtiden..

Bifogar en karta på vad folk tror är Skåne (under linjen; platt, uppodlat och enstaka bokskogstussar som kämpar emot vinden) och det som folk inte visste är Skåne (över linjen; skogsbygd, kuperat, slingriga vägar, småbrukare och frid för själen). ;D

Nejdå, inte glömt, dock nämnde jag inte allt  ;) Skåne är så oerhört varierande så det är ju omöjligt att klämma in allt på några få rader. Och dessutom, Skåne skall inte beskrivas, det skall upplevas. Till och med en snöstorm på Lundaslätten är en upplevelse  :D

ClaesMotKlass

• -
« Svar #34 skrivet: 02 jan-12 kl 23:04 »
Jag har alltid funderat på varför inte fler alternativare söker sig till Dalsland. Landskapet är ju perfekt med sina många småjordbruk till överkomliga priser och skog och sjöar nära inpå

Jag gissar att du bor i dalsland. Men där är väl ont om jobb? Måste vara långt att åka till jobbet på mediamarkt ;)
alternativ light

Huggorm

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 02 jan-12 kl 23:08 »
Jag gissar att du bor i dalsland. Men där är väl ont om jobb? Måste vara långt att åka till jobbet på mediamarkt ;)
Nej, jag bor inte i Dalsland men jag skulle kunna tänka mig att flytta dit. Jobb finns väll inte nej, och särskilt inte nu när saab lagt ner för det var många som där eller hos underleverantörer. Men man kan pendla till Karlstad eller någon av städerna i Östfold beroende på var i landskapet man bor, om man nu inte hittar något jobb därhemma.

Sjaunja

• -
« Svar #36 skrivet: 02 jan-12 kl 23:14 »
blink blink... Norrbotten är fin.  vi bor ca 1.5mil från Luleå stad och 1 mil till massa affärer. här ute är det lugnt och skönt "på landet" ängs och åkermark runt om älven nedanför huset och lansväg lagombit ovanför huset..

Åhå! Jag är därifrån. Vilken sida av älven? Sävast eller Avan?

Nocturnia

• det är aldrig för sent att bli en bättre människa.
    • Västmanland
    • Vagkvinnan
« Svar #37 skrivet: 02 jan-12 kl 23:16 »
Är så otroligt glad för alla svar!

Har gjort en lista med dom städer ni nämner och vad ni tycker är bra med dom. Ska köpa en Sverige karta imorn och börja sätta ut markeringar. Sen ska jag spara pengar till att resa runt och kolla på boende/jobb.
Nu finns det äntligen en mening med att gå till jobbet. För att få ihop pengar så jag kan börja mitt nya liv!

Tack för all eran hjälp :)

kbh

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 02 jan-12 kl 23:20 »
Om intet anat så kan du ju bo i vagn ett tag framöver lite varstans då är ju du inte beroende av bostad i alla fall   :)

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #39 skrivet: 02 jan-12 kl 23:36 »
Måste väll skriva något om Gotland också när alla (nåja) andra landskap blivit presenterade.
Här finns mer kor än folk och ännu fler lamm (får).
Det är det jordbrukstätaste landskapet och eftersom det är en ö aldrig långt till havet.
Det finns småbruk, normal-stora några få riktigt stora gårdar och en hel del grönavågare och eko-hippies.

Men, det finns inga jobb, husen är löjligt dyra, lägenheter är det knappt med och jorden är svindyr.

Ska man bo här och vara självhushållare så får man antingen vara beredd på att jobba hårt med både händer och huvud eller vara förmögen innan man flyttar hit...
Så nej kan tyvärr inte rekommendera vår vackra ö  :'(
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 3 användare
MickeMård, KJE, ShannonJaili

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser