Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta???  (läst 6114 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Vad är detta???
« skrivet: 31 dec-11 kl 11:26 »
Vad är det jag har fått? Köpte äggen som hedemora, men det kan det ju verkligen inte vara. De är
väl säkert blandraser, men vad är det i? De är 5 veckor gamla nu.

1. En spräcklig med mycket vitt - tidigt utvecklad och störst i kullen
2. En spräcklig med lite mindre vitt och mindre "fläckar"/blommor, mer jämnt tecknad - tidigt utvecklad och näst störst
3. En än så länge mest svart, men jämnt och vackert fläckiga vingar - har fortfarande inga ordentliga stjärtfjädrar och är mycket mindre än de två första
4. En Svart/brun randig - se nr 3, men har lite mer stjärt
5. En gul/ljusbrun rabdig - se nr 3

Nr 1, 2 och 3 hade/har vita fläckar på huvudet och beter sig som tuppar. Jag tycker mig ha sett tuppbeteende även på nr 4, men inte nr 5 vilket jag är väldigt glad för då det är den jag tycker är vackrast :).

Har kontaktat den jag köpte äggen av och hon har ingen aning. Hon har köpt sina höns som hedemoror och är inte så kunnig på höns vad det verkar. Vad tror ni att det kan vara i?

Här kommer bilder:

« Senast ändrad: 31 dec-11 kl 11:28 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

David97

• Gäst
SV: Vad är detta???
« Svar #1 skrivet: 31 dec-11 kl 11:39 »
Du kan ha fått ägg från skånsk blomme.. En kompis som bor i skara också, har med genbank, och han har i folk härliga färger.. Tycker mej se en likhet mot hans kycklingar som kläcktes för någon månad sedan..

Men kan vara blandras mellan lantraser..

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 dec-11 kl 11:56 »
Säger också blommen på de fyra större kycklingarna. Den mindre svar randiga ser ut som gök maran.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 31 dec-11 kl 20:19 »
Tycker också de ser ut som blommehöns (kycklingar) - Även den mindre - Den kan nog bli svartvitblommig. Maran ser den inte ut som iaf tycker jag.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 31 dec-11 kl 20:49 »
Okej. Kan blomme vara sådär randiga som den svartbruna och gulbruna alltså?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Ditadull

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 31 dec-11 kl 23:12 »
Jag har samma problem här, köpte Hedemora kycklingar som var 11 dagar. Nu är de den ena tuppen av dom som fått mej att misstänka blandras. Tre av dina påminner lite om mina. Du kan kika in på min blogg www.ograsorosor.blogspot.com har lite bilder på kycklingarna där. Jag har pratat med henne jag köpte dom av och hon köpte in sina höns som Hedemora men har själv börjat misstänka att någon har blomme i sej. Själv tycker jag min tupp ser ut som maran. Dom andra ser ju ut som Hedemora tycker jag, men detta är mina första så jag vet inte. :-\

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 31 dec-11 kl 23:58 »
Okej. Kan blomme vara sådär randiga som den svartbruna och gulbruna alltså?

Nej,nej,nej det är inte renrasiga blommehönskycklingar! Randigt finns över huvud taget inte i rasen!

Vad det är i dom står nog skrivet i stjärnorna. Maran - blomme - hedemora...kanske nåt mer eller mindre...

Nu ska jag ut och kolla lite stjärnsmällar!

Gott Nytt År!

« Senast ändrad: 01 jan-12 kl 00:04 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 20:13 »
Jag har samma problem här, köpte Hedemora kycklingar som var 11 dagar. Nu är de den ena tuppen av dom som fått mej att misstänka blandras. Tre av dina påminner lite om mina. Du kan kika in på min blogg www.ograsorosor.blogspot.com har lite bilder på kycklingarna där. Jag har pratat med henne jag köpte dom av och hon köpte in sina höns som Hedemora men har själv börjat misstänka att någon har blomme i sej. Själv tycker jag min tupp ser ut som maran. Dom andra ser ju ut som Hedemora tycker jag, men detta är mina första så jag vet inte. :-\

Ja, det såg verkligen väldigt likt ut! Vart köpte du dina? Hon jag köpte mina ägg av en som hette Katarina tror jag och som hade lagt ut en annons om hedemorakycklingar på blocket.
« Senast ändrad: 02 jan-12 kl 11:16 av Paradisgården »

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-12 kl 17:13 »
Haha, nu har en av hönorna fått skägg! :o ;D

Vilka raser förutom araucana kan ha skägg? Misstänker fresten att det kan vara araucana i då en av tupparna inte fått några stjärtfjädrar. Men han är nåt fel på också och är inte ordentligt befjädrad så jag vet inte om det är det eller om han är rumplös.

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 jan-12 kl 17:49 »
Engelsk Araucana har skägg (Och stjärt) Och ärtkam.. Då skulle även dessa ha ärtkm.. Men Faverolle är kanske inte omöjligt??

Har dom (lite) benbefjädring?

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
« Svar #10 skrivet: 27 jan-12 kl 18:27 »
Dom är mer lika blomme, inte alls hedemorakycklingar! Men troligt blandning med annat också.
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 jan-12 kl 19:28 »
Nej, rena hedemora är de definivt inte, det såg jag så fort de fick fjädrar :).

Nep, inte tillstymmelse till fjädrar på benen. Alla har enkelkam.

Tänkte ta lite nya foton i helgen. Kan lägga upp så kan vi gissa vidare :D.

Hur ser man om någon är rumplös eller ej?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 27 jan-12 kl 19:36 »
Hur ser man om någon är rumplös eller ej?
Om du känner på en Araucana så saknar den "prästnäsan" Och då pratar jag om den rumplösa Araucanan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 jan-12 kl 19:45 »
Okej, skall känna på honom när jag är dör och fotar och jämföra med de andra kycklingarna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 27 jan-12 kl 20:29 »
Om du känner på en Araucana så saknar den "prästnäsan" Och då pratar jag om den rumplösa Araucanan.

Haha, bra beskrivning. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ditadull

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 28 jan-12 kl 15:04 »
Det måste ju vara samma! Hon hette Katarina jag köpte av också. Å det var en blocket annons jag nappade på. Hon har en ute nu också. Ja så kan de gå  :) Söta är dom i allafall.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 jan-12 kl 19:19 »
Lustigt :) . Ja, väldigt söta :). Det viktigaste för mig var att stackars Ester som bara ruvade och ruvade, först på ingenting och sedan på plastägg fick en kull kycklingar, så det gör inte så mycket att det inte blev vad som var tänkt :).

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 30 jan-12 kl 16:36 »
Då skall vi se om jag kan få upp några bilder :P

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 30 jan-12 kl 16:41 »
två till...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 30 jan-12 kl 16:41 »
O en sista på Lill-höna :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser