Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Obligatoriskt att kastrera katter...  (läst 37273 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Obligatoriskt att kastrera katter...
« Svar #160 skrivet: 04 jan-12 kl 23:49 »
Vet inte hur fårägare tänker i allmänhet. Tänker du på vilda djur som varg, så är det fårägarnas sak att hålla dem borta från sina får.

Nån Annanismen sprider sig.

Eller att hålla fåren borta från vargen  i så fall

Bra distinktion.

Broberg

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 05 jan-12 kl 12:19 »
Nån Annanismen sprider sig.

Var och en får väl sköta sina djur. De är ingen annans ansvar.

Broberg

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 05 jan-12 kl 12:19 »
Eller att hålla fåren borta från vargen  i så fall

Ja, det var en bättre formulering.

kbh

• Gäst
« Svar #163 skrivet: 05 jan-12 kl 12:48 »
Var och en får väl sköta sina djur. De är ingen annans ansvar.
Då är det väll ditt ansvar att hålla sand högen i från katter om det nu är appsålut nödvändigt  så du får väll sätta upp staket  precis som får ägarna .

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #164 skrivet: 05 jan-12 kl 13:20 »
(Har inte läst hela tråden)
Jättebra att så många katter som möjligt kastreras, mina är självklart kastrerade och jag tycker att det är väldigt dumt när folk producerar kattungar idag när alla katthemmen är knökfulla av oönskade katter och många avlivas. Men om samtliga katter kastreras kommer ju katten att dö ut?  ??? Det verkar lite dumt, det är väl inte så vi vill ha det? Även om lagen bara gäller för huskatter, jag skulle inte vilja ha raskatt, huskatten måste ju få fortsätta existera? Så man borde spara ett antal unga, okastrerade katter som måste få p-piller i några år tills man har fått ner populationen och fått bort alla förvildade katter. Sedan kunde man börja producera kattungar kontrollerat igen, då skulle katten automatiskt få ett högre värde om man inte fick gratis kattungar påprackade överallt.

Broberg

• Gäst
« Svar #165 skrivet: 05 jan-12 kl 14:56 »
Då är det väll ditt ansvar att hålla sand högen i från katter om det nu är appsålut nödvändigt  så du får väll sätta upp staket  precis som får ägarna .

Tamkatter är inte vilda djur.

fishyerik

• Uppland
« Svar #166 skrivet: 05 jan-12 kl 15:01 »
(Har inte läst hela tråden)
Jättebra att så många katter som möjligt kastreras, mina är självklart kastrerade och jag tycker att det är väldigt dumt när folk producerar kattungar idag när alla katthemmen är knökfulla av oönskade katter och många avlivas. Men om samtliga katter kastreras kommer ju katten att dö ut?  ??? Det verkar lite dumt, det är väl inte så vi vill ha det? Även om lagen bara gäller för huskatter, jag skulle inte vilja ha raskatt, huskatten måste ju få fortsätta existera? Så man borde spara ett antal unga, okastrerade katter som måste få p-piller i några år tills man har fått ner populationen och fått bort alla förvildade katter. Sedan kunde man börja producera kattungar kontrollerat igen, då skulle katten automatiskt få ett högre värde om man inte fick gratis kattungar påprackade överallt.

Jag tror nog att man får ta kull på hemma-katten innan den kasteras.

Det som skaver är inte bara det som ger upphov till behovet av katthem och liknande. En del som tjänar pengar på katter stör sig naturligtvis på att  det inte finns så mycket pengar att hämta hos de som har några gårdskatter och plockar fram bössan om dom blir för många eller om någon blir allvarligt skadad. En kula kostar ingenting jämfört med försäkring, veterinärbesiktning och vaccinering. Får man inte in några avgifter för uppfödar-registrering medlemsavgifter osv är det också beklämmande. 

Generellt är jag för att djur veterinärkontrolleras osv, bra vaccin är också bra om man har en chans att slå ut eller hålla sjukdomar på extremt låg nivå.

I kattens fall är jag inte säker på att högre värde skulle minska katt-lidandet. Raskatter som verkligen behöver vaccination och regelbunden veterinärvård och en väldig massa daltande förstår jag inte riktigt hur de skulle ha bättre liv än stallkatter hos en normal bonde?

Är det förresten någon som vet om perserkatt-aveln har sansat sig nu så att även de "finaste" exemplaren kan vara med på utställning utan att sedan automatiskt behöver åka till veterinär?

Att i princip radera "bondkatt-stammen" vore lite trist, dels så har "survival of the fittest" fungerat på dom väldigt bra, och de gör nytta, om jag skulle välja en typ av katter att spara på så är det dom.

Det är när man minskar revirstorleken bland annat genom kastrering, håller dom i bostadsområden ibland flera individer per hektar, tar med katterna på utställning, semester eller vad det nu kan vara som man ökar problem med sjukdomar.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

anders50

• Gäst
« Svar #167 skrivet: 05 jan-12 kl 18:56 »
Jag tror nog att man får ta kull på hemma-katten innan den kasteras.

Var inte så säker! EU (Tyskland) behöver bli av med, exportera, sitt överskott av katter.    ;)   

kbh

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 05 jan-12 kl 19:04 »
[quote aNthor=Lopt link=topic=124756.msg1154757#msg1154757 date=1325771802]
Tamkatter är inte vilda djur.
[/quote]Nä men du är ju så rädd om din grushög så det är det väll bäst att du gärdar in den :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #169 skrivet: 07 jan-12 kl 12:21 »
...I kattens fall är jag inte säker på att högre värde skulle minska katt-lidandet. Raskatter som verkligen behöver vaccination och regelbunden veterinärvård och en väldig massa daltande förstår jag inte riktigt hur de skulle ha bättre liv än stallkatter hos en normal bonde?... 
Det var ju också en tanke. Det har du rätt i att folk kanske börjar hålla sina huskatter instängda mer om de har ett ekonomiskt värde. Jag har också lite svårt för det här med innekatter. Väl omhändertagna stallkatter har det så bra en katt kan ha det!

Andromedae

• Dalarna
« Svar #170 skrivet: 11 jan-12 kl 00:31 »
I kattens fall är jag inte säker på att högre värde skulle minska katt-lidandet. Raskatter som verkligen behöver vaccination och regelbunden veterinärvård och en väldig massa daltande förstår jag inte riktigt hur de skulle ha bättre liv än stallkatter hos en normal bonde.

Och varför skulle man inte vaccinera sina huskatter och ge dem veterinärvård om de behöver?
Man är enligt lag skyldig att se till att djuret får vård om det blir dåligt. Tror du verkligen att det bara är raskatter som går till veterinären, eller blir sjuka?
Visst finns det en del rastypiska sjukdomar som förekommer mer i vissa raser, men där brukar rasklubbarna och uppfödarna vara duktiga på att kolla upp anlag och ev sjukdomar innan parning, just för att minska förekomsten.
Men även huskatter får sjukdomar och behöver veterinärvård, oavsett om de bor på en bondgård eller ej. Att tro att katter repar sig själva hela tiden är fel. Att skjuta en katt som blir dålig är enligt mig inte att se katten som ett djur, en familjemedlem, utan ett redskap som man kan skrota om det går sönder.

Broberg

• Gäst
« Svar #171 skrivet: 11 jan-12 kl 17:38 »
redskap

Den är ett redskap. Ska hålla väck möss och andra katter och mot det får den lite mat och tak över huvudet.

Andromedae

• Dalarna
« Svar #172 skrivet: 11 jan-12 kl 22:32 »
Den är ett redskap. Ska hålla väck möss och andra katter och mot det får den lite mat och tak över huvudet.

Tycker personligen det är trist när man ser på djur på det sättet...

Broberg

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 11 jan-12 kl 22:47 »
Tycker personligen det är trist när man ser på djur på det sättet...

Ok. Jag har djur för funktionens skull. Är inget välgörenhetshem. Därmed inte sagt att jag plågar dem, låter dem lida eller något.

Drar jag tanken längre så är jag emot all sorts fångenskapshållande av djur, så att då hålla dem enbart för mitt egna nöjes skull. Den tanken finns inte ens.
« Senast ändrad: 11 jan-12 kl 22:49 av Lopt »

sisel

• Småland
« Svar #174 skrivet: 12 jan-12 kl 09:48 »

Så sant.

Och Lopt är ett redskap för att tillhandahålla mat, värme, omvårdnad och annat som en katt kan behöva.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #175 skrivet: 12 jan-12 kl 11:27 »
Vi människor äger inte katter , dom äger och uppfostrar oss *S*
« Senast ändrad: 12 jan-12 kl 15:23 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

kbh

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 12 jan-12 kl 11:32 »
Vi människor äher inte katter , dom äger och uppfostrar oss *S*
Dom vill tro det i alla fall  ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 12 jan-12 kl 11:54 »
Så sant.

Och Lopt är ett redskap för att tillhandahålla mat, värme, omvårdnad och annat som en katt kan behöva.

Ja, katten ser det säkert så.

anders50

• Gäst
« Svar #178 skrivet: 12 jan-12 kl 13:07 »
Vi människor äher inte katter , dom äger och uppfostrar oss *S*

Ligger mycket sanning i det!  Och försöka uppfostra dem är inte lätt alltid, lättare att dressera en gris!   ;D

fishyerik

• Uppland
« Svar #179 skrivet: 13 jan-12 kl 13:03 »
Och varför skulle man inte vaccinera sina huskatter och ge dem veterinärvård om de behöver?
Man är enligt lag skyldig att se till att djuret får vård om det blir dåligt. Tror du verkligen att det bara är raskatter som går till veterinären, eller blir sjuka?
Visst finns det en del rastypiska sjukdomar som förekommer mer i vissa raser, men där brukar rasklubbarna och uppfödarna vara duktiga på att kolla upp anlag och ev sjukdomar innan parning, just för att minska förekomsten.
Men även huskatter får sjukdomar och behöver veterinärvård, oavsett om de bor på en bondgård eller ej. Att tro att katter repar sig själva hela tiden är fel. Att skjuta en katt som blir dålig är enligt mig inte att se katten som ett djur, en familjemedlem, utan ett redskap som man kan skrota om det går sönder.

Det sjuka i situationen är inte att anlita veterinär om katten blir sjuk, det sjuka är att avla på utseende med starkt bristfällig hänsyn till hälsan. Självklart kan en gårdskatt bli sjuk, och det kan vara rimligt att anlita veterinär, men om veterinärbesök är en rutinsak för att man har en eller några katter ska man väl ta sig en funderare på om det inte är något bakomliggande fel som borde åtgärdas i stället, kanske genetiskt och kanske inte föra skitgenerna vidare.

Utan raskattsuppfödning, utställningar, och dyra prestige-höjande katter skulle den absoluta lejonparten behov av veterinärvård för katt försvinna. Det är ju huvudsakligen de som hålls vid liv oavsett om de har ett fungerande immunförsvar eller inte, och det är de som flyttas geografiskt och "träffar" andra katter långt bort ifrån.   

Om man vill fortsätta fundera på om hög status är bra för djuren så gör en sökning på hund på blocket, jag fick fram 2817 annonser, på "begagnatmarknaden", i princip skulle man väl kunna säga att om det fanns ett engagemang hos både uppfödare och köpare skulle ingen av de annonserna behövas. Skulle uppfödarna inte ta kullar som de inte hade avsättning för, och om köparna tog reda på vilken ras de ville ha och kontaktade uppfödare av den rasen inom rimligt avstånd via uppfödarorganisation så skulle de inte behöva sätta ut valparna på blocket, och impulsköpta individer skulle inte behöva "åka ut" till försäljning igen.

Kolla lite mellan raderna så ser ni att det alltså finns nästan 3000 annonser som huvudsakligen handlar om utförsäljning av det de inte fått sålt när de tog en kull för att tjäna pengar, eller sådana som antagligen via omgivningens påtryckningar insett att inte kan behålla sin "kamphund".
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser