Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Film:Landet som inte längre är  (läst 8585 gånger)

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
Film:Landet som inte längre är
« skrivet: 27 dec-11 kl 15:30 »
Ni som gillade hästmannen och kokvinnorna bör ta en titt på "Landet som inte längre är" av samma filmskapare som sänds på SVT på nyårsdagen (sänds i repris några gånger och kommer förmodligen finnas på svtplay också).

http://svt.se/2.149955/1.2656438/landet_som_inte_langre_ar

Huggorm

• Gäst
SV: Film:Landet som inte längre är
« Svar #1 skrivet: 31 dec-11 kl 13:17 »
Bra tips, skall absolut försöka se programmet!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 01 jan-12 kl 23:13 »
Han hade tur som fick leva hela livet med sin fru. Inte alla som får det.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Curt Jonsson

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 01 jan-12 kl 23:21 »
Varför ska det inte längre duga att leva enkelt och vara nöjd med det lilla man har?

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 jan-12 kl 23:24 »
Det är när man ser vackra filmer som den där som man inser hur bortslösat ens eget liv är. Ett enkelt men rikt liv på en gård som den där vore drömmen

Mårten gås

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 jan-12 kl 23:25 »
Är nog rena drömmen att få leva så där för många, och med sin fru dessutom.
Hur många har inte blivit ivägdrivna till storstäderna som arbetskraft och bostadsprishållare.
Red´s Dead.

Sjaunja

• -
« Svar #6 skrivet: 01 jan-12 kl 23:31 »
Det är när man ser vackra filmer som den där som man inser hur bortslösat ens eget liv är. Ett enkelt men rikt liv på en gård som den där vore drömmen

Jo, sådär vill man ha det.

David97

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 jan-12 kl 23:35 »
Jag lever redan i en dröm.. Pappa på landet = mååånga möjligheter.. Har tex. höns, ska skaffa ankor och kalkoner, kanske vaktlar.. Det kan inte alla som bor i stan..

O mamma bor i samhälle.. Blir lite skiftning.. Skulle ALDRIG klara av att bara bo hos mamma.. Tycker det är skönt att komma till pappa och kunna gosa med andra djur än en hund..

Mårten gås

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 01 jan-12 kl 23:41 »
Jag lever redan i en dröm.. Pappa på landet = mååånga möjligheter.. Har tex. höns, ska skaffa ankor och kalkoner, kanske vaktlar.. Det kan inte alla som bor i stan..

O mamma bor i samhälle.. Blir lite skiftning.. Skulle ALDRIG klara av att bara bo hos mamma.. Tycker det är skönt att komma till pappa och kunna gosa med andra djur än en hund..

Jaha, bara att njuta av varje dag.
Red´s Dead.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #9 skrivet: 02 jan-12 kl 00:04 »
Fast vissa dar e ju livet sådär gott, enkelt och underbart.
alternativ light

Maria C S

• Småland
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #11 skrivet: 02 jan-12 kl 00:42 »
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 02 jan-12 kl 08:13 »
Det finns faktiskt en hel del människor som lever så här, tyvärr så  tar det på dom. Dom var ju långt inte så extrema som hästmannen o tämmesboda, hade traktor o rörmjölkning. Trodde det skulle bli ramaskri här inne när bonden sprang runt med ryggsprutan...

Birgit

« Svar #13 skrivet: 02 jan-12 kl 08:17 »
Citera
Trodde det skulle bli ramaskri här inne när bonden sprang runt med ryggsprutan...

Ja, fast de sekvenserna haltade ju rejält!

Pernille2233

• Det blir så bra som man själv gör det!
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 02 jan-12 kl 09:05 »
Kände igen mig lite i filmen faktiskt.
Vi bor på gård men utan en massa "moderna" maskiner.
Tungt många gånger eftersom man gör det mesta för hand men ett liv som ger så mycket livskvalitet i gengäld.
Hedemorahöns- brittish spotted pony, genbank för gotlandskanin, katter,hundar,åsenfår, dammråttor, gerbler, tamråttor, undulater och två gojor,

Kockas

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 jan-12 kl 00:15 »
Underbart!!! Precis så hade vi det när jag var riktigt liten, min farfar var klädd precis likadant. Kusligt att man får tillbaka den känslan i kroppen. Allt försvann när han dog tyvärr, pappa kom aldrig över hans bortgång och alla uthusen fick förfalla, med tiden försvann även djuren. Idag har jag tagit små steg i rätt riktning för att få ordning på allt igen. Jag kämpar på för en framtid som skall andas kultur.

JBF

• Småland
« Svar #16 skrivet: 03 jan-12 kl 20:09 »
Underbart!!! Precis så hade vi det när jag var riktigt liten, min farfar var klädd precis likadant. Kusligt att man får tillbaka den känslan i kroppen. Allt försvann när han dog tyvärr, pappa kom aldrig över hans bortgång och alla uthusen fick förfalla, med tiden försvann även djuren. Idag har jag tagit små steg i rätt riktning för att få ordning på allt igen. Jag kämpar på för en framtid som skall andas kultur.

Kul att du tagit över stafettpinnen Kockas!

Det var en fin film! Om jag får gnälla så hade jag gärna velat se mer av de fantastiska hagar och ängar som trakten är känd för..
En mycket fin film och jag blev rörd av att se Sture sakta tyna bort efter Brittas död.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kockas

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 jan-12 kl 20:27 »
Kul att du tagit över stafettpinnen Kockas!

Det var en fin film! Om jag får gnälla så hade jag gärna velat se mer av de fantastiska hagar och ängar som trakten är känd för..
En mycket fin film och jag blev rörd av att se Sture sakta tyna bort efter Brittas död.

Tack!
Jag håller med dig, landskapet var ju så vackert så man blev tårögd. Dokumentären var väldigt sorglig men också väldigt äkta!
Jag blev oerhört imponerad när jag såg Sture 80 år bära 80kg tunga spannmålssäckar. Vilken oerhörd vilja/råstyrka!

JBF

• Småland
« Svar #18 skrivet: 03 jan-12 kl 21:47 »
Tack!
Jag håller med dig, landskapet var ju så vackert så man blev tårögd. Dokumentären var väldigt sorglig men också väldigt äkta!
Jag blev oerhört imponerad när jag såg Sture 80 år bära 80kg tunga spannmålssäckar. Vilken oerhörd vilja/råstyrka!
Ja, och vilka nävar sen...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Kockas

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 jan-12 kl 21:57 »
Ja, och vilka nävar sen...

Ja dom nävarna skämtar man inte bort...... han var nog inget vidare duktig på att sy.

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser