Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Charolais vs Hereford - finns det nån som har erfarenhet av båda raserna ??  (läst 17003 gånger)

zeina66

• Värmland
Hej...jag har haft charolais som jag köpt som kalv eller hösten vid 6 mån eller på våren som 1-åring. Dom blir ju rätt stora med en slaktvikt på ca 250 kg vid 18 mån.

Jag har "hört" att charolais är dyra i drift,att dom äter mycket i förhållande till tex hereford...? Är det någon som haft båda raserna som kan ge mig en "hint" om hur det egentligen förhåller sig?
Hur mkt väger en 18 mån gammal hereford kviga?

Läser gärna om era erfarenheter av dessa raser :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

peppz

• Västergötland

Nu kommer herfordfolket inte bli glada på mig, men....
Jag föredrar Charolais, men kan egentligen inte komma med några egna erfarenheter eftersom jag anser att den ultimata dikon är en korsning charolais/angus och de flesta köttraserna här är korsningar därefter,. dessa korsninar betäcks oftast med angus som kvigor och charolais eller simmental som kor...
Hereford skulle jag dock aldrig överväga för egen del...  Inte närär det finns Charolais, Simmental och inte minst den fantastiska rasen Limousin...   Ser herforden lite som The Highland Cattle of the wild west, en raggig fet naturvårdare som är blev populär för att den överlever tuffa förhållanden snarare än något annat...

Däremot är He fantastiska att lägga på mjölkkor som ska betäckas  med köttras, där blir det lättare kalvningar än med många andra korsningar och kalvarna växer och musklar upp sig kanon :P
Vi stoppar en SRBxHER-korsningskviga i frysboxen varje höst och köttet är överlägset på alla sätt.   (ett 100% personligt och ovetenskapligt uttalande)
Kennel SweetCaileanz

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Jag är nystartad, blev rekomenderad Hereford för de ska klara sig på enbart bra grovfoder(det är svårt att odla spannmål där jag bor),de är väldigt lugna och snälla. Har inte slaktat något djur än så jag har inga slaktvikter men de tog sig allihop och kalvade lätt och växer fint.
Känner en bonde i grannbyn som har Charolais, han provade att föda upp på bara grovfoder och han sa att slaktvikterna blev bra ändå.
Så mycke klokare blev du väl inte av de här men...
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Köttraser
« Svar #3 skrivet: 28 dec-11 kl 23:14 »
Charolais kviga 22mån vikt är 299kg,  hereford kviga 25mån är 272kg.  Men ska du bara ha en, att stoppa i din frysbox, så är det väl hur mycket du gillar fett i köttet som avgör ras..                             Jag rekomenderar inte hereford, blir alldeles för feta och alldeles för dålig form på dem. De jag haft har varit tröga djur med stora klövar :(
« Senast ändrad: 28 dec-11 kl 23:22 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

peppz

• Västergötland
Jag är nystartad, blev rekomenderad Hereford för de ska klara sig på enbart bra grovfoder(det är svårt att odla spannmål där jag bor),de är väldigt lugna och snälla. Har inte slaktat något djur än så jag har inga slaktvikter men de tog sig allihop och kalvade lätt och växer fint.
Känner en bonde i grannbyn som har Charolais, han provade att föda upp på bara grovfoder och han sa att slaktvikterna blev bra ändå.
Så mycke klokare blev du väl inte av de här men...

He gör sig bäst på grovfoder ja, och dom är inte helt ovanliga inom KRAV just för att de är tjockisar.. Fodrar du på en hereford så den når vikter där den kan hävda sig mot de andra raserna så får du ändå skära bort hälften i form av fett vid slakten.

Finast blir dom nog om man föder dem långsamt och på mestadels grovfoder, men som sagt, jag tycker det blir bäst att korsa med mjölkras.. blir fint insprängt fett i lagom mängd å bra smak på köttet.. ren He däremot... inte min grej...

Visst kan du föda vilken köttras som helst på bara grovfoder, dom når kanske inte samma vikter på samma tid som om du driver på med kraftigare käk, men det kan absolut bli bra ändå, Känn dig inte låst vid He bara för att du inte vill odla spannmål..
Satsa på en Simmental vettja, skullle du få för dig att du vill ha lite hushållsmjölk oxå så är dom inte så tokiga att mjölka heller :P

Och var inte rädd attt pröva, är du inte nöjd eller vill pröva nåt nytt, så byt ras.
« Senast ändrad: 28 dec-11 kl 23:50 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Moëll i Trädet

• -
He gör sig bäst på grovfoder ja, och dom är inte helt ovanliga inom KRAV just för att de är tjockisar.. Fodrar du på en hereford så den når vikter där den kan hävda sig mot de andra raserna så får du ändå skära bort hälften i form av fett vid slakten.
Jag kan väldigt lite om Hereford, men är det inte ganska stor skillnad mellan de små kortbenta brittiska fettklumparna som kom hit i början, och den mer resliga kanadensiska typen av Hereford som dominerar aveln numera?
"Kärleken är livets bäste vän"

peppz

• Västergötland
jo, det är stor skillnad, rasen har utvecklats genom årtiondena förståss, men det har alla raserna gjort (mer eller mindre)
En hereford är fortfarande en hereford, även om de blir bättre de med..
Kennel SweetCaileanz

zeina66

• Värmland
Tack för dessa svar :)
Mina charolais har hamnat i egen frys,kvigornas temprament har liksom lett dom dit... Hade en stut som hade ännu mer humör :( De charolais jag haft har endast haft fri tillgång på hösilage och jag är nöjd med slaktvikterna. Provade en kviga av korsn srb/simmentaler - den hade mkt fett i förhållande till charolaisen.
Därför tänkte jag prova en lugnare ras och köpa den så ung som möjligt för att få den riktigt tam & ledbar.

Det verkar alltså som att jag får prova en hereford om jag vill ha en lugn kviga ;)

Tack igen :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Falin

• -
Fast om dom är lugna eller inte handlar mer om linjer och uppfödning, tycker jag, inte så mycket om ras. De allra snällaste och lugna vi har är en Charolais och två Limousiner.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Mina charolais har hamnat i egen frys,kvigornas temprament har liksom lett dom dit...
Därför tänkte jag prova en lugnare ras och köpa den så ung som möjligt för att få den riktigt tam & ledbar.
En liten fråga till zeina66 -Varför spelar det roll om kvigan är "riktigt tam o ledbar" om du ändå ska stoppa den i frysen till hösten efter sommarbetet ???
« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 22:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

peppz

• Västergötland
En liten fråga -Varför spelar det roll om kvigan är "riktigt tam o ledbar" om du ändå ska stoppa den i frysen till hösten efter sommarbetet ???

Jag gissar att det kan spela roll om kon är tam eller ej ifall man vill ha moderdjuren kvar i livet i många år och bara stoppa kalvarna dom ger i frysboxen.

Själv så har jag ett par favoriter, som jag håller lite tamare än de andra, och en fin dag när jag har tid så kan jag lika gärna ta en av korna som en av hästarna ut på en ridtur i skogen.
Och som man brukar säga, rädda djur är farliga djur, man ökar ju säkerheten avsevärt om man jobbar med dom så de blir lugna och trygga...
Kennel SweetCaileanz

JBF

• Småland
Jag kan ingenting om nötkreatur men hänger gärna på ändå... Är det bara Charolais & Hereford det står mellan? Kan inte andra raser vara lämpliga? Angus fördelar är väl att de är små och lättfödda? Kanske man kan ha tre anguskvigor istället för två charolaiskvigor på samma foder? Rasens nackdelar vet jag inte vilka de är.. Limousin och Simmental är väl också lagom stora djur? Härikring finns en hel del simmental(+ korsningar). Hereford ser man knappt längre här, mer än som korsningar. Annars tycker jag det ser ut som om varenda bonde avlar in mer och mer charolais (trots att jag bor i de magraste stenigaste delarna av inre Småland)

Som sagt, kan inte mycket om nöt men hör gärna er andra berätta om era rasers fördelar resp. nackdelar? (Ledsen om det blir lite trådkap, men kanske blir det bra svar ändå ts..  :-[)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
Av mina 5 kor har en lite charolais i sig och det är den enda som inte är kelig, inte elak men fnyser och går undan.
Kompisens charolais verkar mer reserverade men det kan ju bero på hur mycket tid man spenderar med djuren:-)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Nils Engelbrekt

• Västergötland
Har fått för mig att Limosin o charolais har ett jävla temprament, svåra att tämja. Engelsmännen är lugnare. Bara vad jag har hört, från flera håll.

Ek

• Västergötland
Har båda raserna även angus . Bägge har väll sina fördelar.Att charolais äter mer är rätt naturligt större växer fortare.Att dom sätter fett senare är inte alltid det bästa .Läs slaktstatestik trots slakvikter på 380 kg kan dom va för magra (tjurar).Motsatsen måste vara herefordkvigor;sätter fett tidigt kan vara svåra att få upp i vikt över 275  kg slaktade utan att dom blir för feta. Men är det hemslakt och man är nöjd med med 250 ser jag inga problem.Som dikor är dom alldelse utmärkta bara bra om dom blir feta lätt.Att angus skulle vara så mycket bättre än hereford som korsningdjur köper jag inte. Det är rätt likvärdiga djur på dom flesta egenskaper. sånt där brukar mest handla om korasism rätt vanligt... När det gäller lynnet så finns idioterna inom alla raser men helt klart minst hos hereford. Men såvitt jag förstod hadde du bara en kviga på bete. Där har du det största problemet. även flera kvigor blir stirriga . Släpper alldrig kvigor på bete utan dagmamma i form av äldre tam ko dom lär sig utav henne att du inte är livsfarlig. Kvigor på bete kan sluta i grannsocknen med älgstudsare.

Gullregn

• Gäst
Har mjölkat en besättning bestående av ca 300 djur,,
hereford och en sort jag ite kommer ihåg vad dom heter nu på rak arm,,
herefordarna var lätthanterliga o vänliga,,

Nils Engelbrekt

• Västergötland
Förstår att du heter Vilse. Du har inte mjölkat 300 herefordkor.

Gullregn

• Gäst

Falin

• -
Hereford är ju inte direkt någon mjölkras.  ;)

JBF

• Småland
sånt där brukar mest handla om korasism rätt vanligt...

Ja, det verkar nog som om det finns lite smygrasism även i kovärlden.

Kvigor på bete kan sluta i grannsocknen med älgstudsare.

Ja, det fick jag höra idag, av en som råkat ut för själv. En hoper Simmentaldjur.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare
Oskari, GordonAmat

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser