Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika gässpar  (läst 1706 gånger)

Christina68

• Värmland
    • Christina & David
Olika gässpar
« skrivet: 28 dec-11 kl 08:41 »
Hej,
Har för närvarande 1 par Toulousegäss. Är intresserad av att köpa ytterligare 1 gässpar, men kanske av annan sort. Går det bra att blanda olika gäss eller är det en dålig idé?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Olika gässpar
« Svar #1 skrivet: 28 dec-11 kl 08:51 »
Det går oftast bra att hålla flera gäss tillsammans, särskilt om de har gott om plats. Dock kan man inte garantera att gässlingarna blir rasrena.

På vintern går flera av mina raser gemensamt, för att underlätta skötseln. Det är gott om plats, och förutom lite kiv i början så går det bra, inte särskilt mycket bråk. Tidigt i februari, senast, skiljer jag dem åt, så att äggen säkert blir rasrena.

Gäss är inte strikt monogama, det går att ha t ex 4 honor och två hannar och få bra befruktning. Tänk dock på att honan kan vägra befruktning om hon inte gillar hanen, så låt alltid de som ska bilda par gå ensamma en god stund innan du sätter ihop dem med andra, annars kan man få problem när man delar dem på våren, med att honan gillar den andra hanen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 28 dec-11 kl 10:07 »
Jag undar också, undrar dock inte om det går att ha ihop pga blandningen.
Undrar mer om de slåss mkt? hanarna alltså?
Har en hane nu, går det att skaffa en till hane?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 dec-11 kl 10:16 »
Jag har två grupper som består av 4 honor och 2 hanar. Inga som helst problem. Men de måste ha gott om plats, och man bör ha tillräckligt många honor.

Mina hanar slåss inte, de möjligen bröstar sig lite under avelssäsongen, och det kan hända att de ger varandra små tjyvnyp ibland, mest för att markera. Hittills inga regelrätta slagsmål och inga skador.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 dec-11 kl 21:54 »
Går att blanda olika typer av gäss (raser). Men att tänla på om du vill ha renras så bör de vara åtskillda för de kan para sig med varan. Sedan angående flera hanar så får man pröva o se. Vi har flertal hanar o honor i vår flock och det händer att hanarna ryker ihop under häckning säsong. Ibland bara inomhus under natten men inte när de är ute fritt. Mer sällan både inne över natten o ute. Vi löste det genom att skilja av bråkande hanar över natten inne med hans honor. Här så rycker fjädrar och än så länge så har ingen skadats allvarligt.

Oftast är det hans sätt att hävda sin rätt över honorna. Hur mycket bråk som kan bli är antalet honor som finns. Skulle säga minst 2-3 per hane.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser