Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beräkna foderstatus på kor  (läst 1963 gånger)

40+

• Våran "lilla" Ida
Beräkna foderstatus på kor
« skrivet: 27 dec-11 kl 01:08 »
Behöver matematiska formler för beräkning av råprotein, energi , fosfor och calcium mm allt ! Dvs en foderberäkning helt enkelt men för mig är det bara TVÄRSTOPP i hjärnan :(
Nybliven gårdsägare

Clabbe59

• Värmland
SV: Beräkna foderstatus på kor
« Svar #1 skrivet: 04 jan-12 kl 17:08 »
Kolla denna länk: http://www.freefarm.se/djur/mjts/opt.htm

Annars kan Du ta kontakt med t ex Svenska Foder för att få hjälp. Mina läroböcker är för gamla, liksom jag.

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #2 skrivet: 05 jan-12 kl 16:58 »
Tack för länken Clabbe  , men jag måste kunna räkna ut själv utan data program ( jordbruks utbildning ) och jag har låst mig när det gäller dom matematiska formlerna som man ska andvända  :(
Nybliven gårdsägare

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-12 kl 18:05 »
Ja, jag har mina gamla formler här, men det är hopplöst att minnas vad man ska peta in var..

Men det är ju ingen rocket-science att räkna ut en foderstat till en ko..

Vid en avkastning på 20 kg per dag, så behöver kon,

1600 g smb protein
165 Mj
85 g kalcium
66 g fosfor

Sen får man ju då se vad de fodermedel man tänker använda innehåller, och se till så man får ihop till det ovan.
har du nån analys på ensilage och hö?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 16 jan-12 kl 10:38 »
Ja, jag har mina gamla formler här, men det är hopplöst att minnas vad man ska peta in var..
Vid en avkastning på 20 kg per dag, så behöver kon,

Nuförtiden räknas ju allt i kg/ts när jag gick lantbrusskola räknade man bara i verkliga kg.
Tycker fortfarande det var enklare i kg formen.  :-[
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser