Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenautomat som rinner över  (läst 14019 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Vattenautomat som rinner över
« skrivet: 26 dec-11 kl 19:39 »
Fick en sådan där 22 liters automat man kan köpa på granngården i Julklapp. Har monterat ihop den enligt instruktionerna men vet ej om jag kanske gjort fel någonstans ändå eller om det helt enkelt är en "problemautomat".

Det står att den ska självreglera vattenflödet ... Min svämmar över ... Så jag får gå och öppna upp ventilen och fylla på och sedan sätta för gummipluggen igen. Det var ett tag jag trodde att det fixade sig när jag skulle fylla på vattnet i koppen för då började automaten ge ifrån sig sörplande ljud och det verkade bildas ett vakum och vattnet stannade vid en viss nivå. Jag gick därifrån nöjd och grejade med annat men sedan när jag kommer tillbaka efter ett tag ser jag att den är nära på o rinna över kanten igen!  :-X *den hade alltså fortsatt läkt ut såpass lite vatten i smyg att jag inte såg det genom att stå och kolla*

Någon mer som har en sådan och hur fungerar eran ?

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nina K

• Skåne
SV: Vattenautomat som rinner över
« Svar #1 skrivet: 26 dec-11 kl 19:56 »
Vi har en röd variant. Hadde samma problem i början. Visade sig vara locket. Det är en gummi bricka där som ska hålla tätt. Vi skruva inte åt tillräckligt så det var inte luft tät. Sedan har vi ring nere som man drar för hålet när man fyller på behållaren. Kanske samma hos dig. Kolla locket.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 26 dec-11 kl 20:00 »
Tack! =) Ska glutta imorgon.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rubus

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 26 dec-11 kl 20:01 »
Jag har en likadan och har samma problem med den som du.
Det är millimeterpassning som gäller för att den ska fungera.
Jag tror att röret skulle behöva vara längre så att vattentrycket stoppar påfyllnaden.
Låter lite luddigt:) men ska testa.
Rubus

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 dec-11 kl 20:04 »
Har en likadan och tycker att den är mest skit.

När man öppnar locket för att fylla på mer vatten så forsar allt ut och golvet blir vattenfyllt.
Spänner man inte locket tillräckligt hårt så står den och läcker ut vatten, men då är det svårt att få loss.

Ibland kan den hamna i ett läge så där inte rinner fram något vatten. Då får man smygöppna lite på locket.

Funderar på att lämna tillbaka den.  >:(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 26 dec-11 kl 20:10 »

När man öppnar locket för att fylla på mer vatten så forsar allt ut och golvet blir vattenfyllt.

Men sätter du inte för gummiproppen när du fyller på vatten? För min svämmar inte över när jag har pluggen för ... Den droppar ytterst lite har jag märkt så hönsen får ju i sig vatten hela tiden, lite som en kanin eller hamsterflaska. ::) Men så får man gå och vika undan bollen om man ska fylla på med större mängd vatten i "fatet" och då gäller det att sätta för pluggen efteråt igen för annars pumpar den vidare till det svämmar över.  :-X

Xoot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 dec-11 kl 20:19 »
Men sätter du inte för gummiproppen när du fyller på vatten? För min svämmar inte över när jag har pluggen för ... Den droppar ytterst lite har jag märkt så hönsen får ju i sig vatten hela tiden, lite som en kanin eller hamsterflaska. ::) Men så får man gå och vika undan bollen om man ska fylla på med större mängd vatten i "fatet" och då gäller det att sätta för pluggen efteråt igen för annars pumpar den vidare till det svämmar över.  :-X

Den så kallade ploppen har jag redan max uppdragen för att det inte ska forsa. Men det forsar ändå.
Den ger bara ett lite behagligare klunkande när det ska rinna till vatten om många dricker samtidigt.

Har redan kasserat den. Den står någonstans inne i ladan nu och dammar.
Duger i bästa fall till att använda utomhus om man har en trädgårdsslang liggandes bredvid hela tiden.

Skitkass mojäng som borde reklameras. Ska dit i dagarna och begära pengarna tillbaka. Var ju ganska dyr.

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 dec-11 kl 20:41 »
Den vi har är denna. http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=5447&n=10100
En aning olik din men prinsipen är den samma skulle jag tro.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 dec-11 kl 20:51 »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 26 dec-11 kl 20:54 »
Aha, då har ingen av oss exakt samma sort... Okej, Xoot variant är alltså den man ska passa undvika helt. ::)
Har försökt illustrerat lite i hur min "plopp" sitter när den är stängd. Det gula är vattenröret. ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 dec-11 kl 20:59 »
Aha, då har ingen av oss exakt samma sort... Okej, Xoot variant är alltså den man ska passa undvika helt. ::)
Har försökt illustrerat lite i hur min "plopp" sitter när den är stängd. Det gula är vattenröret. ;D

Min plopp är likadan. Men måste skruva av röret för att dra ploppen rätt annars bryter jag av det.
Ploppen förfinar bara vattenstrålen på min automat. Fortfarande rejäl fors.  :-\

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 26 dec-11 kl 20:59 »
Måste iaf. säga att även om min krånglar med att man måste gå och öppna ventilen och fylla på vatten ibland så är den iaf. bättre än barncykeln med släp blandgruppen hade som vattenautomat innan. ;) Haha.

Och de där automaterna med röd botten och plastöverdel är ännu värre.  :-X Undrar hur många svordomar man vräkt ur sig när man fyllt på hela den där plastöverdelen full, 10 liter vatten. Så ska man vända och skiten lossnar och allt vatten bara forsar ut över fötter, golv ...... Sedan sitter hönsen på den och bajsar ned i rännan.  :-X

Nina K

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 26 dec-11 kl 21:06 »
Vi har endast en den från harald nyborg på 30L till när vi göder upp broiler. Personligen föredrar jag cylinder vatten automaterna. Finns från 6L-13L tor jad det var. Har själv flera 7L och 10L från högberga.

« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 22:53 av Nina K »

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 26 dec-11 kl 21:13 »
Vi har den från granngården,Jättenoga att den står rakt och att locket är ordentligt åtdraget,Ploppen i botten tätar bra om röret är plant och utan kanter,Mvh

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 29 dec-11 kl 16:28 »
Kan meddela att nu funkar min som den ska. :D Var det där med att jag inte dragit åt locket på ovansidan tillräckligt hårt. =)

David97

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 dec-11 kl 16:54 »
Jag har en sådan vit röd i plast från granngården.. Locket är för litet för att sitta hårt.. Så när man vänder så åker ALLT ut.. Funderar på att göra hål högst upp och göra en plugg så jag kan fylla med slang.. Köpte en likadan fast till kycklingar, den var bra, den kunde man bära med det röda neråt med vatten o,.medans den på 10 liter lossnar locket/botten (?) utan vatten i :S skit sak!!

Nina K

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 29 dec-11 kl 17:01 »
Har du en som bilden? Är mening att vända på plats nästan. Rekomenderar att investera i en vattenautomat med cylinder istället. Lätt att fylla på och låser fast lick genom vridning. Blid på den ovan i min tidigare inlägg.
« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 17:06 av Nina K »

Nina K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 29 dec-11 kl 17:08 »
Kan meddela att nu funkar min som den ska. :D Var det där med att jag inte dragit åt locket på ovansidan tillräckligt hårt. =)

Grattis  ;D

Hönsamannen

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 14 jan-12 kl 17:32 »
Linkoso,

Har en likadan och har samma problem. Svämmar över titt som tätt.
Millimeter noggranhet för att det inte ska bli översvämmning som sagt. Irriterande helt klart.
Nu på vintern när man har denna i hönshuset är det inte så trevligt. Ute gör det inte lika mycket.

Det smidagste vore om man hade haft vatten inkopplat till hönshuset men det har man ju inte. Blir att konka vatten var och varannan dag.
Inga större problem dock men ändå lite jobbigt vintertid.

Är det någon som har förslag och tips på någon smart apparat förutom de där standard varianterna på Granngården t.ex.

???

Tack!

lädertommy

• Dalarna
    • Tommy Eriksson
« Svar #19 skrivet: 14 jan-12 kl 18:08 »
Hej allihopa! Jag har i 25 år haft plastvarianten med röd botten, även någon med grön botten. Jag har sällan haft problem men nog har det hänt att man inte satt ihop den ordentligt och fått vatten över golvet och fötterna.
Ensamstående drömmare som inte orkar fullfölja alla konstiga påhitt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 3 användare
jonsomvet, LarryGeano, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser