Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenautomat som rinner över  (läst 14006 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Vattenautomat som rinner över
« Svar #20 skrivet: 14 jan-12 kl 18:22 »
Hade samma vattenautomat för Xantal år sen. Den svämmade inte över
 MEN !!!!  >:D Rostade inuti.
Hedemorahöns

Hönsamannen

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 14 jan-12 kl 22:07 »
Min är av plats så det är inget problem :P

Dock vet jag inte om det är så lätt att göra rent nere i plastbehållaren när det börjar bli algbildning.
Möjligen med medel men knappast med någon borste.
Ska dock göra nytt försök. Behöver inte byta varje dag när den fungerar som den ska.

Tösen

• Småland
« Svar #22 skrivet: 14 jan-12 kl 22:38 »
Fick också granngårdens variant i julklapp.. Var SÅ nära att slänga ut skiten för några dagar sen, eller iaf lämna tillbaks den. Men efter att ha läst tråden så ska jag ge den EN chans till, alltså skruva åt locket ordentligt och ställa den plant. Hade ju fasen världens simbassäng inne hos hönsen efter första natten.. klumpigt att inte ställa den närmare brunnen men ändå ::)
Det blir vad du gör det till!

Hönsamannen

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 14 jan-12 kl 22:40 »
Förstår dig.
Hittade ett lämpligt plast kar med låga kanter som jag ställde automaten i sedan.
Då slipper man allt vatten på golvet iallafall. Har ingen brunn i mitt hönshus.
Som sagt . Nya försök här med  ;)

kackelmann

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 14 jan-12 kl 22:45 »
Har en sån med röd botten och vit cylinder, hade dock omvänt problem i början, det kom inget vatten alls.
Visade sig att delarna slöt ihop tätt över hela kanten och det kunde inte rinna ut vatten nånstans.. Fick karva i nederkanten med en kniv och sen dess har den fungerar bra.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #25 skrivet: 14 jan-12 kl 22:51 »
Den här tråden är ju riktigt underhållande - för mig som slipper klafsa runt i vattenblandad hönsskit ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Xoot

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 jan-12 kl 22:57 »
Håller ni fortfarande på med era? Har tappat tålamodet för längesen.

Antingen rinner där inte fram något. Måste då glänta på locket där uppe som en ventil.
Eller så sluter locket inte 110% tätt och då börjar det läcka sakta men säkert.

Samtidigt måste den stå _EXAKT_ rakt annars antingen läcker det eller så rinner inget fram.
Nej jag kom aldrig loss och reklamera den men den ligger gömd och glömd i ladan.

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #27 skrivet: 14 jan-12 kl 23:08 »
Jag har gett upp och bär vatten i mina gamla hederliga vända-upp-och-ner-och-söla-ut automater
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Trollmor

• -
« Svar #28 skrivet: 14 jan-12 kl 23:23 »
Sånadär

Har
Inte
Ni
Kånkat-

maskiner?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #29 skrivet: 16 jan-12 kl 09:09 »
Å vad ni skulle bli avis om ni såg mina höns vattenanläggning  8) Jag har vattenkoppar i alla boxar och en stor tunna som jag fyller med slang ca 1gång/ vecka. En akvariepump cirkulerar vattnet. Inget kånkande och väldigt lite slabbande, rena drömmen   ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Trollmor

• -
« Svar #30 skrivet: 16 jan-12 kl 09:42 »
Låter mkt intressant, kan vi få se ett par bilder, kanske?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #31 skrivet: 16 jan-12 kl 10:25 »
Jaa jag vill också se bilder. :D
Hedemorahöns

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 16 jan-12 kl 10:49 »
Interesant tråd. Då behöver jag inte fundera på att köpa en sådan vatten automat. Såg en på bild och tyckte den såg fiffig ut, men inte om det ska krångla.
Då fortsätter jag att vända och nu mera blir jag oftast inte så blöt :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 16 jan-12 kl 10:58 »
Tycker fortf att de röda med cylinder och vit hatt är bäst, men
klart besvärliga att rengöra.
Just nu kör jag med vit/gröna på ben.
Ombyte förnöjjer och denna vinter har jag bara två grupper.
Hedemorahöns

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #34 skrivet: 17 jan-12 kl 11:09 »
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 18 jan-12 kl 05:44 »
Ja man får olika svar, usch och fy vad min rostade.
Hade den ute på sommaren kanske därför,
har man den bara inne kanske det är bättre.
Hedemorahöns

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #36 skrivet: 18 jan-12 kl 11:33 »
Å vad ni skulle bli avis om ni såg mina höns vattenanläggning  8) Jag har vattenkoppar i alla boxar och en stor tunna som jag fyller med slang ca 1gång/ vecka. En akvariepump cirkulerar vattnet. Inget kånkande och väldigt lite slabbande, rena drömmen   ;D

Jag har sett systemet hos Azoo-Lina. Det är väl genomtänkt och fungerar bra vad jag har förstått.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 18 jan-12 kl 14:55 »
Har både gröna och de röda från granngården. Ska den gröna fyllas så är regnställ lämpligt. Det ska erkännas att det har  hänt att bara skorna blir blöta ;D. De röda har jag i olika storlekar på och sitter botten fast och man vänder den med vattenhålet åt rätt håll går det ju bra, men det är ju när man har lite för brottom man har fel kläder och ska bara ;) som det går åt skogen.
De röda som man vänder tycker jag funkar bra men man måste kolla innan man köper så botter går att få fast. Sen blir det ju minder katastrof med mindre volym så nu har jag fler små.

Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Gravforsgård

• Västerbotten
« Svar #38 skrivet: 04 feb-12 kl 17:38 »
Hej

Har fått en sådan som Xoot har av en bekant, den är säkert 15 år och fungerar utmärkt förutom att benen börjar bli lite rangliga.
 När det av någon konstig anledning blev en hönsgrupp till :P så köpte jag en sådan som Linkoso och den fungerar också bra för mig dock tycker jag att den första är bättre för där går fatet att ta lös och diska utan att montera isär hela och pipen är gengad så om det fryser i den är det bara att skruva lös och tina inte försöka stoppa hela behollaren under varmvattenkranen.
Bor 5 mil norr om umeå, med 1 sambo 1 dotter, 1 Kallblodstravare, 1 shettlandsponny, 1 grupp med hedemora och 1 grupp med dv mes + 2 stora mes hönor.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #39 skrivet: 11 feb-12 kl 16:38 »
Jag har en sådan som Linkoso har från Granngården. Jag drar åt locket med en skruvmejsel då funkar det. Gjorde också samma grej första gången (drog inte åt ordentligt) så det blev en sjö. Sen drog jag åt så hårt så jag tog knäna och höll emot medan jag drog. Då började benen ge efter och vika sig åt sidorna. Så min svärfar tog sig an den och förstärkte som en ring runt alla benen och så smörjde han in gummit under locket med fett. Nu är den stabil och fungerar superbra.

Har beskrivit i två trådar hur jag håller den fri från att frysa. Har en frostvakt (köpt på Jula för ca 300 kr)- en slang som är avsedd att vara i vattenfyllda rör eller snurras utanpå. Det fungerar bra! Dragit slangen upp i i automaten genom plaströret. Dock måste jag fylla på den utan att stänga gummiploppen nu (går ju inte när slangen är dragen där) så då gäller det att ha bra fräs på vattnet och fylla på - det hinner rinna ut lite innan jag fått i tillräckligt och så snabbt på med locket.

När det fungerar har jag inte hittat något som slår de vanliga enkla plastmodellerna utan är jättenöjd. Men galet att man ska behöva förstärka den själv och att det inte står att man ska dra åt den så mycket.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser