Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  djur som ger lite pengar / inte kostar mer än de smakar  (läst 34995 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: djur som ger lite pengar / inte kostar mer än de smakar
« Svar #20 skrivet: 26 dec-11 kl 19:29 »
Det är ju just det. Många tror att tex eget hö är gratis  ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 26 dec-11 kl 19:43 »
Gäss,spara avelsdjur och kläck ett gäng på våren slakta på hösten, likadant kaniner 1hane 2honor ta 2kullar per hona så har du närmare 20-40kaniner att slakta på hösten, myskankor 1hane 4honor som avelsdjur ger 50-80ankor att slakta, dessa djur är ekonomiska i utfodringsväg,gäss o kaniner betar bra.
Fjäderfän och kaniner

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #22 skrivet: 26 dec-11 kl 19:46 »
Gäss,spara avelsdjur och kläck ett gäng på våren slakta på hösten, likadant kaniner 1hane 2honor ta 2kullar per hona så har du närmare 20-40kaniner att slakta på hösten, myskankor 1hane 4honor som avelsdjur ger 50-80ankor att slakta, dessa djur är ekonomiska i utfodringsväg,gäss o kaniner betar bra.

Men det går åt några stycken på 12 hektar dock.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 26 dec-11 kl 19:50 »
Men det går åt några stycken på 12 hektar dock.
Det beror såklart på marken. Men ska man inte tilläggsutfodra så kan man ha kanske 10 per tusen kvadratmeter, om det växer hyfsat bra och inte är för blött. Under maximal gräsväxt, typ maj-augusti kan man möjligen ha typ 15. Så det blir ju inte så väldigt många i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 26 dec-11 kl 19:56 »
10-15 gäss per HA?
Hur väljer man avelsdjur, tar man dom fetaste eller dom som är bäst på att ruva?

Och om man ska hålla 10-15 gäss, hur många avelsdjur ska man spara, räcker en hane och 2 honor?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 26 dec-11 kl 20:02 »
10-15 gäss per HA?
Hur väljer man avelsdjur, tar man dom fetaste eller dom som är bäst på att ruva?

Och om man ska hålla 10-15 gäss, hur många avelsdjur ska man spara, räcker en hane och 2 honor?
Nej, 10-15 per tusen kvadratmeter. 100-150 per ha. Förutsatt att det är torr mark och bra bete. Sämre mark får man räkna med ca 60-80 per ha.

En bra gås lägger 100-200 ägg per säsong.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 26 dec-11 kl 20:23 »
Nej, 10-15 per tusen kvadratmeter. 100-150 per ha. Förutsatt att det är torr mark och bra bete. Sämre mark får man räkna med ca 60-80 per ha.

En bra gås lägger 100-200 ägg per säsong.

Oj!!
Det var jag inte berädd på, så många.
Ja, det är till 85% gräs, resten sly och enstaka träd.
100 st gås låter som klirr i kassan, men som med allt annat, svårast är ju att sälja.
Då räcker att man sparar den fetaste honan och den fetaste hanen?
Den där jäkla marken får börja ta och betala sej själv med andra ord.
Hyran ligger på 3000 kr mån, med torp + el.
Jäkla gamnackar som sitter och kammar hem.
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 20:25 av Mårten gås »
Red´s Dead.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 26 dec-11 kl 20:49 »
En av mina affärsbekanta och hans kompis hade tillgång till en gammal ladugård. Städade ur den och köpte en herrans massa kalkonkycklingar. Slaktade och levererade till alla som ville ha framåt jul. Förstod att det blev en bra men blodig hacka. Hur de gjorde med skatten vet jag inget om. o:)

Annars skördar många hö i småbalar och säljer till hästägare. Iaf så länge folk har råd att ha häst. Svart hö till svarta hästar, sen finns det ju en & annan fux också.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #28 skrivet: 26 dec-11 kl 20:52 »
En av mina affärsbekanta och hans kompis hade tillgång till en gammal ladugård. Städade ur den och köpte en herrans massa kalkonkycklingar. Slaktade och levererade till alla som ville ha framåt jul. Förstod att det blev en bra men blodig hacka. Hur de gjorde med skatten vet jag inget om. o:)

Annars skördar många hö i småbalar och säljer till hästägare. Iaf så länge folk har råd att ha häst. Svart hö till svarta hästar, sen finns det ju en & annan fux också.

tur att mina svarta hästar är tigrerade så dom behöver vitt hö  o:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 26 dec-11 kl 21:07 »
Det finns inga sånna djur, skaffa dom djuren ni vill ha och som skänker er glädje för pengarna/jobbet.

Instämmer med föregående talare. Om man skall ha djur för pengarnas skull måste man göra det i en skala och på ett sätt som möjliggör lönsamhet. Om man skall ha djur för att det är kul är det bäst att skaffa sådana djur man tycker om och hålla på i sådan skala att det inte blir arbetsmässig och ekonomisk katastrof.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 26 dec-11 kl 21:13 »
Om man skall ha djur för att det är kul är det bäst att skaffa sådana djur man tycker om och hålla på i sådan skala att det inte blir arbetsmässig och ekonomisk katastrof.

Vad menar du med det?
Red´s Dead.

rackarns

• Närke
« Svar #31 skrivet: 26 dec-11 kl 21:25 »
Det är ju just det. Många tror att tex eget hö är gratis  ::)

Det har jag aldrig trott, och jag påpekar även det mitt huvudinlägg.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 26 dec-11 kl 21:28 »
Och så har vi ju fått exempel på hur man sparar ett par avelsdjur.
Som inte kräver mycket hö.
Red´s Dead.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 26 dec-11 kl 21:30 »
Vad menar du med det?

Jag har familj, heltidsjobb, höns, ankor, får, kaniner, bin och lite odlingar. Det är roligt men i stort sett irrelevant för ekonomin. Äggen är dyra, kaninköttet billigt och några ankor har vi aldrig fått äta själva eftersom räven tagit dem fortare än de hinner reproducera sig. Om ovanstående verksamhet skulle skalas upp till att ge en inkomst skulle det vara omöjligt att samtidigt arbeta heltid. Det äter direkt upp hela vinsten och mer därtill.

rackarns

• Närke
« Svar #34 skrivet: 26 dec-11 kl 21:32 »
Instämmer med föregående talare. Om man skall ha djur för pengarnas skull måste man göra det i en skala och på ett sätt som möjliggör lönsamhet. Om man skall ha djur för att det är kul är det bäst att skaffa sådana djur man tycker om och hålla på i sådan skala att det inte blir arbetsmässig och ekonomisk katastrof.
Och vad är skalan för lönsamhet? Det är ju just det jag ville luska lite om.
Man kan förena nytta med nöje, iallafall försöka. Jag vill ha mycket djur pga intresset men tänkte i samma veva skaffa de djur jag har råd med och som inte kostar mer än de smakar.
Därmed säger jag inte att jag inte ska ha djur om de kostar... Det har jag redan påpekat.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 26 dec-11 kl 21:39 »
Jag har familj, heltidsjobb, höns, ankor, får, kaniner, bin och lite odlingar. Det är roligt men i stort sett irrelevant för ekonomin. Äggen är dyra, kaninköttet billigt och några ankor har vi aldrig fått äta själva eftersom räven tagit dem fortare än de hinner reproducera sig. Om ovanstående verksamhet skulle skalas upp till att ge en inkomst skulle det vara omöjligt att samtidigt arbeta heltid. Det äter direkt upp hela vinsten och mer därtill.

Vad hindrar dej från att säga upp dej på jobbet och köra i gång på heltid med djur i stället om du tycker det är roligt?
Menar du att du skulle gå back då, och att det endast är högteknologisk storindustri som lönar sej där allt är 100% automatiserat?
I så fall borde ju köttet på affärerna vara så gott som gratis.

Visst har jag sett och hört exempel med kalkoner där slutpriset på köttet borde ligga på 150 kr kilot för att gå med vinst, men det beror ju på vad foder dom får.
Och väljer man kalkoner för att man tycker dom ser lustiga ut, ligger man risigt till ekonomiskt.

Möjligt räven skulle skona kalkonerna för att den känner på sej att man lagt ner så mycket pengar på dom.
« Senast ändrad: 26 dec-11 kl 21:48 av Mårten gås »
Red´s Dead.

rackarns

• Närke
« Svar #36 skrivet: 26 dec-11 kl 21:44 »

Jag har påpekat detta innan. Jag har inte djuren för att tjäna några pengar. Däremot vill jag veta om det är möjligt att ha gård med köttdjur utan att det kostar mer än det smakar eller kanske kan ge en peng överför tex inköp av avelsdjur eller redskap.
Om räven tar dina djur innan de hinner reproducera så förstår jag det inte ger något. Ni borde kanske bygga bättre stängsel.
Jag är inte beroende av pengarna, vi tjänar båda 4"/år men bara för det behöver man inte vilja ha sin djurhållning på ett oekonomiskt sätt!!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #37 skrivet: 26 dec-11 kl 21:50 »
Se upp ni som har många djurslag, så inte myndigheterna får för sej att kalla verksamheten för "djurpark"!  Då gäller helt plötsligt en radda dyra speicalregler!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 26 dec-11 kl 21:51 »
Se upp ni som har många djurslag, så inte myndigheterna får för sej att kalla verksamheten för "djurpark"!  Då gäller helt plötsligt en radda dyra speicalregler!

Oj, då ligger jag nog illa till, för så många fler djurslag än så här har man nog sällan, undrar var gränsen går?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 26 dec-11 kl 21:53 »
Om man skall ha djur för att det är kul är det bäst att skaffa sådana djur man tycker om och hålla på i sådan skala att det inte blir arbetsmässig och ekonomisk katastrof.

Instämmer till fullo! Marken är ändå såpass liten att man knappast kan tjäna många kronor på den! Satsa hellre på att minimera de kontanta utläggen. Ha lite får eller några köttkor. Fodra dem enbart med grovfoder (som du tar själv). Även om det kostar att ta eget foder så slipper du ju i alla fall lägga ut en massa pengar "på en gång" när det skall inhandlas foder o dyl.

Tyvärr tror jag att det bästa är att satsa på ett djurslag, och helhjärtat på det! Hur gärna man än skulle vilja ha lite får, ett par kor, lite bin och några gäss så tror jag att man får skippa det, åtminstone om man vill ha lite lönsamhet.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare (1 dolda)
Documentcvd, eka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser