Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill låna/hyra fälla att fånga räv med!  (läst 12924 gånger)

JBF

• Småland
SV: Vill låna/hyra fälla att fånga räv med!
« Svar #20 skrivet: 27 dec-11 kl 21:59 »
Dynamit?  Fjärrutlösning vid åtel!   ;D  Men inte tillåtet!! (:)
Najs. Men med min vanliga tur flyger väl katterna i luften också!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rosten

• Närke
« Svar #21 skrivet: 28 dec-11 kl 00:10 »
Markägarn behöver inget jaktkort á 300 kr.
Han har jakträtt per automatik.
Markägaren precis som alla andra måste betala 300:- till staten för att få jaga på egen mark.

regnpipan

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 28 dec-11 kl 19:33 »
Markägarn behöver inget jaktkort á 300 kr.
Han har jakträtt per automatik.

Men för andra är det skillnad på jakt och skyddsjakt.

Använder du fälla skall du lösa jaktkort. Jakträtten ger dig bara rätten att jaga på ett visst område, men du behöver ÅXÅ ett jaktkort.
http://www.jagareforbundet.se/Jagarenojakten/Jaktkort/
http://statligtjaktkort.se/
http://www.naturvardsverket.se/jaktregistret
http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Jakt-och-vilt/Jakt/Fallor/

anders50

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 dec-11 kl 20:50 »
Hoppas det fastnat nu, när vi är tre som sagt att man måste ha jaktkort!   ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 28 dec-11 kl 20:54 »
Hoppas det fastnat nu, när vi är tre som sagt att man måste ha jaktkort!   ;)
Jo, eller så ber man kommunjägaren, som sannolikt har jaktkort (svårt att ha det jobbet annars) att hjälpa en. Så slipper man jaktkort, utrustning och avlivning av den förhoppningsvis fångade räven. Och vill räven inte fångas utan skjutas så är det också lättare när man inte behöver fixa vapenlicens först, utan istället överlåter det till ett proffs.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders50

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 28 dec-11 kl 21:02 »
Jo, eller så ber man kommunjägaren, som sannolikt har jaktkort (svårt att ha det jobbet annars) att hjälpa en. Så slipper man jaktkort, utrustning och avlivning av den förhoppningsvis fångade räven. Och vill räven inte fångas utan skjutas så är det också lättare när man inte behöver fixa vapenlicens först, utan istället överlåter det till ett proffs.

Jo du (med flera) har ju skrivit det förut, så det borde ju också fastnat!

regnpipan

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 29 dec-11 kl 18:51 »
Ja jag hoppas det har blivit tydligt nog. Alltid problematiskt huruvida man som moderator skall gå tillbaka och radera inlägg som är inkorrekta/lagvidriga eller ej. Denna gång får det stå kvar men kraftigt emotsagt. Men rätt ofta har man (jag) helt enkelt inte hunnit hålla koll innan inläggen redan kommenterats, uppskattar givetvis om totala tokigheter anmäls till moderator snarast möjligt.

mvh eder moderator på jakt/fiske
« Senast ändrad: 29 dec-11 kl 19:12 av regnpipan »

blizzard

« Svar #27 skrivet: 29 dec-11 kl 19:27 »
Det bästa är ju att kontakta någon rävjägare i din närhet som har möjlighet att kolla upp detta och ev göra en långsiktig  insats för tamdjuren om det behövs.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #28 skrivet: 17 jun-12 kl 17:06 »
Jag har läst fram & tillbaka om rävfällor, lånat en som var upprutten och antagligen för liten. Efter all konsultation lutar det åt att bygga en tunnelfälla.

Måste den va 2,4 meter lång? (2x1,2M mellan luckor och åtel)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

anders50

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 17 jun-12 kl 18:42 »
http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Jakt-och-vilt/Jakt/Fallor/Godkanda-fallor/?p=0

Här har du lite att välja på, ritning finns sist under varje fälla.

Bygg en tunnelfälla som jag har, fångar bra!  2x7 tums plank, tryckt virke.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 17 jun-12 kl 18:48 »
Ser imponerande ut men tänkte mig en flyttbar sak. Har läst på den länken och kommit fram till att rävafällan jag lånat är en antik variant grävlingfälla med godkännandenummer L4  ;D

anders50

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 17 jun-12 kl 18:53 »
Ja där fanns ju tre sidor med fällor, men jag har aldrig fångat nån räv i de där små tunnelfällorna, bara grävling och andra marodörer.

I min stora går ju det mesta in, även björn om det ville sig!   ;D  Granis hade ju gått in lätt, men den sköt vi ju... ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #32 skrivet: 17 jun-12 kl 19:10 »
Ja den slapp ju sitta i din fälla och vänta på sitt öde.  o:) Jag har annars ett par stativ 350x500x2000, hade tänkt en lite längre Knöppel. *surar*  >:( Med lite tonfisk i olja borde hönsatjyven väl knö sig in i den.
Nyborgsfällan är ju inte så stor och åbäkig, varför är den godkänd så kort? *surar mer*  >:( >:(

Kanske ska ge phaen i reglementet och göra en bastard av dom. Jag har ju ändå inte pappir i ordning.

anders50

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 17 jun-12 kl 19:20 »
Ja den slapp ju sitta i din fälla och vänta på sitt öde.  o:) Jag har annars ett par stativ 350x500x2000, hade tänkt en lite längre Knöppel. *surar*  >:( Med lite tonfisk i olja borde hönsatjyven väl knö sig in i den.
Nyborgsfällan är ju inte så stor och åbäkig, varför är den godkänd så kort? *surar mer*  >:( >:(

Kanske ska ge phaen i reglementet och göra en bastard av dom. Jag har ju ändå inte pappir i ordning.

Har svårt att tro att rävarna läst reglementet, eller att de överhuvudtaget är läskunniga...

Rosten

• Närke
« Svar #34 skrivet: 17 jun-12 kl 22:04 »

Det finns både stora och små godkända fällor. Men det är bara dom stora som fångar en vuxen räv. Dom små brukar kunna fånga grävlingar och katter som verkar tycka att det är helt okej att krypa in i något trångt för en matbit.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 17 jun-12 kl 22:13 »
Det finns både stora och små godkända fällor. Men det är bara dom stora som fångar en vuxen räv. Dom små brukar kunna fånga grävlingar och katter som verkar tycka att det är helt okej att krypa in i något trångt för en matbit.

åkkäj åkkäjjjjjjjjjjj!! Hur stor (höjd å bredd) behöver tunneln va för att en räv ska känna den värd ett besök? Tanken är att ha den bredvid hönshuset för håller räven sej i skogen bryr jag mej inte. Det är den j****n som nallar höns jag vill åt å den är inte skygg! >:( Råkar där hamna en katt eller grävling, skata eller kråka så går den ju att släppa ut.

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 17 jun-12 kl 22:33 »
Råkar där hamna en katt eller grävling, skata eller kråka så går den ju att släppa ut.

Ja GÅR gör det ju...men... o:)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #37 skrivet: 17 jun-12 kl 22:37 »

Ja det gör det.......om man inte är lustmördare  >:D ;) Katter har vi inte så många. Har faktiskt lite nytta av kråkor o skator här. Grävlingen kan du få! :D Hur var det med tunnelmåtten nu?

Byracka

• -
« Svar #38 skrivet: 17 jun-12 kl 22:40 »

Jag lär nog tacka nej om du bjuder på "kanin"gryta...
Utan tassar eller huvud vet man inte vad som är i grytan
;D

anders50

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 17 jun-12 kl 22:41 »
Har inget råd att ge om tunnelen!  Skulle jag göra en fälla så skulle jag göra en liknande den jag länkar till här: http://www.naturvardsverket.se/upload/04_arbete_med_naturvard/jakt/fallor/godkanda/L059.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser