Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstig kull  (läst 1436 gånger)

taggenina

• Gäst
Konstig kull
« skrivet: 05 okt-06 kl 19:08 »
Hejsan!
Min blandras kanin fick för en vecka sen 7st ungar, Dom är så konstiga för ända sen dom varit små så har dom så fort jag kommit i närheten av boet (Honan föde mitt i buren ville inte ha bolådan) börjat hoppa omrking, dom hoppar liksom rätt upp i luften. Är det något fel på dom? Detta gör dom även när jag täcker över dom med päls :(

Sen så har jag inte städat buren dom är i men mamma kaninens uppfödare, han sa att man inte böhövde göra det ofta, det räckte med varrannan månad på hösten.
Men stämmer verkligen detta? Är orolig för Coocidios :(

MVH:
Elvira

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
Re:Konstig kull
« Svar #1 skrivet: 05 okt-06 kl 20:01 »
Vi har haft kaniner i flera år och alla ungar har alltid betett sej som "popcorn" om man stör dom. Det är ingen konstigt!

Burstädning gör vi varje vecka under den varma perioden och kanske varannan vecka under den kalla. Hinner man inte städa kan man lägga lite ny halm överst för att kaninerna ska ha det torrt och fint.

När de har fått ungar städar jag inte buren förrän ungarna kommit ur boet (tar ungefär 2 veckor) och då städar jag försiktigt och försöker hålla boet intakt tills ungarna har blivit flera veckor gamla.

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Beorn

Re:Konstig kull
« Svar #2 skrivet: 05 okt-06 kl 20:13 »
Kaninhonor ammar ju bara 1-2 gånger per dygn och då bara några minuter (man kan ju locka fiender till de små annars...) så när vi petar i ett bo med ungar som är yngre än 10 dagar(då ögonen öppnas), så känne rungarna rörelsen och börjar hoppa uppåt för att fånga en spene. Dvs en fullt naturlig reaktion (det tar energi, så därför skall man inte peta så mycket mer än att kolla ev döda ungar).

pga av dödfödd nedtryckt unge som jag tydligen inte fann den första dagen så har jag tom städat ur ett 2-3 dagarsbo. Ungarna lyftes ien liten hink med ny hö och allt i kaninhuset inlusive halmen och boet i bolådan stdades ur. Jag räddade så mycket av pälsen som jag kunde. Lade tillbaka ungarna och täckte med pälsen. Honan åt maskorsor och flyttade de sig ibland. Det var hennes första kull, Gotlandskanin. Dvs en hona som är van vid dig och van vid städningen (städar varje vecka trots att de har toalettlåda, varför skulle jag inte? Halmen är billig. Hur ofta byter du själv sängkläder  :)

Hantera och pyssla med kaninerna, så är i princip inget störande eller stressande för dom. Klipp klorna på dom varje månad-om det inte behövs- låstas klippa. Ni förstår vad jag menar. Man är någon som kaninerna är trygg med. Så, städa på i buren. Runt om de första två veckorna, annars full städning. Och, du kan flytta ungarna till en grop inne i bolådan, hon hittar ungarna.

mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser