Kaninhonor ammar ju bara 1-2 gånger per dygn och då bara några minuter (man kan ju locka fiender till de små annars...) så när vi petar i ett bo med ungar som är yngre än 10 dagar(då ögonen öppnas), så känne rungarna rörelsen och börjar hoppa uppåt för att fånga en spene. Dvs en fullt naturlig reaktion (det tar energi, så därför skall man inte peta så mycket mer än att kolla ev döda ungar).
pga av dödfödd nedtryckt unge som jag tydligen inte fann den första dagen så har jag tom städat ur ett 2-3 dagarsbo. Ungarna lyftes ien liten hink med ny hö och allt i kaninhuset inlusive halmen och boet i bolådan stdades ur. Jag räddade så mycket av pälsen som jag kunde. Lade tillbaka ungarna och täckte med pälsen. Honan åt maskorsor och flyttade de sig ibland. Det var hennes första kull, Gotlandskanin. Dvs en hona som är van vid dig och van vid städningen (städar varje vecka trots att de har toalettlåda, varför skulle jag inte? Halmen är billig. Hur ofta byter du själv sängkläder

Hantera och pyssla med kaninerna, så är i princip inget störande eller stressande för dom. Klipp klorna på dom varje månad-om det inte behövs- låstas klippa. Ni förstår vad jag menar. Man är någon som kaninerna är trygg med. Så, städa på i buren. Runt om de första två veckorna, annars full städning. Och, du kan flytta ungarna till en grop inne i bolådan, hon hittar ungarna.
mvh