Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligghall för nöt  (läst 14255 gånger)

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Ligghall för nöt
« Svar #20 skrivet: 06 jan-12 kl 14:34 »
Det beror nog lite på hur golvet bakom "båset" ser ut. Det får ju inte stå nån urin på ytan där de ska ligga.

Om all urin rinner iväg så är det nog frit fram att använda ytan som är "torr"

Djuren kommer dock säkert att bli något lortigare om gödseln inte har en ränna att falla i men all gödsel hamnar ju inte i den i vanliga fall heller.

Min tolkning av regelverket iaf..

Tjockstahönan

• Småland
« Svar #21 skrivet: 13 jan-12 kl 10:25 »
Med risk för att bli lite OT: vi ska bygga ett litet stall för våra 2 fjällnära. Vi har tänkt att de ska få gå i lösdrift, men vill också ha möjligheten att binda upp dem kortare eller längre stunder för mjölkning eller om annat behov uppstår (har i vinter när de står uppbundna i grannens ladugård insett att det är praktiskt när man t.ex. ska tämja en ohanterad kviga). Därför har vi inte tänkt bygga en ligghall utan en ladugård med kortbås, båsavskiljare så klart, och foderbord  - nu är min fråga om det kommer att fungera (och vara lagligt) att låta dem gå i lösdrift med denna inredning? När korna inte står uppbundna (=oftast) kommer de att fodras på hårdgjord yta utomhus. I tråden här ser jag att ytan per ko i ligghall ska vara större än vad båspallen för en ko är (1,1*1,6 m), innebär det att det inte är tillåtet att ha kor i lösdrift i bås-system? Men i lösdriftsladugårdar för mjölkkor har ju korna liggbås med båsavskiljare, så det borde väl vara ok att bygga även i liten skala?  ???

Jag kan gärna göra en egen tråd av detta om det hamnar för mycket utanför ligghallsämnet.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 13 jan-12 kl 15:34 »
Med risk för att bli lite OT: vi ska bygga ett litet stall för våra 2 fjällnära. Vi har tänkt att de ska få gå i lösdrift, men vill också ha möjligheten att binda upp dem kortare eller längre stunder för mjölkning eller om annat behov uppstår (har i vinter när de står uppbundna i grannens ladugård insett att det är praktiskt när man t.ex. ska tämja en ohanterad kviga). Därför har vi inte tänkt bygga en ligghall utan en ladugård med kortbås, båsavskiljare så klart, och foderbord  - nu är min fråga om det kommer att fungera (och vara lagligt) att låta dem gå i lösdrift med denna inredning? När korna inte står uppbundna (=oftast) kommer de att fodras på hårdgjord yta utomhus. I tråden här ser jag att ytan per ko i ligghall ska vara större än vad båspallen för en ko är (1,1*1,6 m), innebär det att det inte är tillåtet att ha kor i lösdrift i bås-system? Men i lösdriftsladugårdar för mjölkkor har ju korna liggbås med båsavskiljare, så det borde väl vara ok att bygga även i liten skala?  ???

Jag kan gärna göra en egen tråd av detta om det hamnar för mycket utanför ligghallsämnet.

Det finns en båstyp i lösdrift som kallas foderliggbås som var vanlig när man förr bygde om gamla uppbundna stallar till lösdrift.
Den typen fungerar säkert om du inte ska ha fler djur.
Det är helt enkelt kortbås med avskiljare mellan båsen och sen är det en skrap- eller spaltgång bakom båsen där djuren kan röra sig fritt.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser