Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?  (läst 79160 gånger)

malarmaster

• Gäst
SV: Spara bränsle genom växelvis fullgas och frirullning?
« Svar #180 skrivet: 29 aug-15 kl 07:11 »
acceptabla förluster om du räknar in fri CO2 tillverkning samt att el produceras från sol o vind. Denna teknik kommer också att bli vanlig till hushållsel,finns redan hushåll som kör med egna verk (tom i Sverige) och runtom i världen finns hela samhällen som utnyttjar denna teknik.Elen lagras i form av vätgas. dessutom kommer du aldrig att kunna driva tunga fordon med batteriel om man nu inte kan hitta ett superbatteri. Ulf

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #181 skrivet: 29 aug-15 kl 09:23 »
Det har ju byggts en del bränslecellkraftverk i Japan, men det är länge sedan man hörde något om dem nu. Jag vill minnas att de som regel använder metan, inte vätgas. Hade de verkligen fungerat bra borde deras betydelse ha blivit rejält omtalad under de senaste 4 åren då Japan har varit i stort sett utan fungerande kärnkraft, men så är inte fallet.

Vätgasens nackdelar i form av att den har låg energitäthet, blir skrymmande och dyr att lagra och är riskabel pga höga tryck, går inte att komma ifrån.
Visst kan det tänkas att bränsleceller slår igenom på bredare front så småningom, men i så fall drivna av bränslen som är i flytande form vid atmosfärstryck och normala utomhustemperaturer.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #182 skrivet: 30 aug-15 kl 08:58 »
Att bygga in en massa förluster i elmotordrift blir ju samma tokiga modell som när man eldar i en förbränningsmotor för att ta vara på en liten del av energin till att skapa rörelseenergi.

Tung trafik har visserligen större energibehov, men även en annan möjlighet att utnyttja teknik och att bli styrd genom politiska beslut.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #183 skrivet: 30 aug-15 kl 09:09 »
Nu börjar det bli rejält offtopic för den här tråden och mer än hög tid att en moderator delar den.
Men jag kan inte låta bli att ställa mig en fråga.

Somliga debattörer tycks - felaktigt - sätta likhetstecken mellan fossila bränslen och flytande bränslen överhuvudtaget. Låt oss nu anta att hela infrastrukturen för distribution av flytande motorbränslen avskaffas på 15-20 års sikt, vad ska då ersätta alla smärre förbränningsmotorer som idag används i motorsågar, flyttbara elverk och andra motorredskap? Är det någon som har tagit hänsyn till den mängden maskiner när man försöker bedöma miljöbelastningen och kostnaden för en förtida utskrotning av Sveriges kolvmotorpark?  Tyngre maskiner (t ex traktorer) går ju, om man verkligen vill, att konvertera till gengasdrift men det är inte rimligt för lätta handhållna redskap. Vi kan utgå från att om hela transportsektorns behov av fossilfria flytande bränslen faller bort så blir marknaden ganska liten för biobränslen för förbränningsmotorer, distributionen blir dyr och besvärlig i förhållande till bränslets värde vilket kommer att ställa till besvär.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #184 skrivet: 30 aug-15 kl 09:18 »
Att ta bort flytande bränslen helt är nog osmart, etanol och rapsolja är ju bra ersättare till bensin och diesel om man bara inte envisas med att driva alla fordon med det. Många av de maskiner som använder förbränningsmotor kan dock med fördel ersättas av eldrivna. Kanske inte ett bärbart elverk...

Tompas11

• Västmanland
« Svar #185 skrivet: 31 aug-15 kl 18:40 »
Att ta bort bensin eller diesel låter sig inte göras emedan de utgör en icke föraktlig skatteinkomst för staten. Om dessa stora summor inte kommer in via dessa drivmedel så måste per automatik andra beskattas betydligt hårdare än vad som är fallet idag.
If it doesn't work, chrome it!

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #186 skrivet: 31 aug-15 kl 19:51 »
Skattelättnader för mindre miljövådliga bränslen antar jag är en ren övergångsåtgärd. En god bit på väg straffskattar man sedan fossilbränslena. När de alternativa teknikerna till sist blivit det självklara förstahandsvalet kommer framtidens politiker säkert betrakta framtidens bränslen som mjölkkossor på samma sätt som de sedan länge betraktat bensinen. Men egentligen, varför klaga? Den enklaste och i längden mest hållbara lösningen måste väl ändå vara att göra av med mindre resurser/energi över huvud taget?

Därmed är sidospåret tillbaka vid trådens uprsprungliga ämne: Finns något värde i jojjotekniken för fler än några nyfikna entusiaster som jag, är det i så fall som bevis att det faktiskt går att uträtta en högst vardaglig rutinsak som bilkörning med endast hälften av energiinsatsen, utan att arbetet tar så väldigt mycket längre tid eller blir mycket sämre utfört. Och denna halvering beror enbart på sätter arbetet utförs med samma gamla teknik vi haft under sista tredjedelen av industrialismen. Om man kryddar på med ingenjörskonst och dessutom lyckas med konststycket att lära gamla hundar sitta (ändra folks vanor) går det säker att pressa energiekvationen ytterligare.

Om världen ska lyckas övergå till biobränslen och eldrift (utan kol- och kärnkraft) på bred front är det värt väldigt mycket om användarna redan från början (typ nu!) vore vana vid en betydligt snålare tillgång på energi. Det är supersmart att återvinna rörelseenergi genom regenerativ bromsning men verkningsgraden är så vitt jag vet inte så väldigt hög. Att gasa lagom i stället för att hela tiden behöva bromsa/regenerera är mig veterligen ett svåröverträffat sätt att snåla på energin. Men det kräver som sagt en förändring i människors medvetande, och förmodligen behövs också extern hjälp från trafikforskare och smarta datorsystem.

Att jojjokörningen är väldigt krävande kan jag skriva under på. Har jag en trevlig passagerare att prata med sticker förbrukningen direkt och det är direkt olämpligt att praktisera metoden på trafikerade vägar utanför tätort. Vid stadskörning i tät trafik ligger en större del av vinsten i att motorn stängs av när man står stilla. Sådana automatiska system är ju ganska vanliga nuförtiden och jag slarvräknade mig fram till att en genomsnittlig stockholmskorsare sparar bensin för åtminstone flera hundalappar i månaden på att motorn stoppar vid trafikljusen. En mer intelligent kontroll över motorns snurrande eller icke ger förstås ännu större besparingar.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #187 skrivet: 31 aug-15 kl 20:17 »
Anta att det inom kort kommer smarta trafikövervakningssystem som kan samordna gasandet i en hel stad eller längs en motorväg. Det MÅSTE gå att göra MASSOR för att få trafiken att flyta bättre och mer energieffektivt än när varje bilförare själv står för gasandet och bromsandet. Jag är medveten om att det är svårt att konvertera en befintlig bilpark, i synnerhet om den innehåller 40 år gamla saabar, men ponera att en bilägare kan köpa en "mirakelbox" att installera i sin bil så att det enda man behöver göra är att styra och panikbromsa.

Denna box kostar som en billigare begagnad bil och sänker bränslekostnaden med uppemot 40%. Genom att installera en sådan dosa i bilen får man också skattelättnader och om trafiksäkerheten kan förbättras kanske också försäkringspremien minskar. Slutligen ges en återbäring till tidigare boxägare allt eftersom fler låter installera systemet och tillverkningskostnaderna går ner.

Att sänka trafikens användning av bensin och diesel med 20-40% i ett större perspektiv är sannerligen inte fy skam. Under tiden detta pågår lär sig folk också att tänka mer resurssnålt och taggar ner på sitt inbillade behov att ha så mycket tung och dyr lyx i sina bilar. Om bilarna blir lättare mindre (framför allt smalare) bidrar också detta till minskad energianvändning. När samtidigt mindre miljövådliga bränslealternativ slår igenom på bredare front blir skillnaden enorm.

Jodå, jag är medveten om att scenariot nog är både naivt och tekniskt svårt, men grundtanken att göra av med mindre energi kan knappast vara fel. Eldrift, bränsleceller, hybridbilar, regenerativ bromsning, biodiesel, etanol... Allt det där är till stor del bortkastat om människan ska fortsätta att envist slösa med resurserna.

Men som sagt, mitt jojjokörande är inget en-mans korståg mot väderkvarnar, jag gör det främst för att det är förbannat kul och lärorikt. -Och jag har vid det här laget så pass god rutin på tekniken att jag inte låter den störa trafiken i någon betydande grad. Jag har förmånen att oftast kunna undvika de tider då de flesta andra trängs som värst.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #188 skrivet: 31 aug-15 kl 21:02 »
Det har varit kul och lärorikt att läsa om din jojjokörning och jag skall prova den i begränsad omfattning (en relativt tom 2 mil väg jag brukar åka) med snåldieselbilen. Men bara när jag är ensam...

Snart höjs priset på drivmedel och alla bäckar små kan komma att behövas. Men när man ser stockholmarnas trafik så förstår man att drivmedelspriserna inte avskräcker där. När lönerna är högre än på landet, bilarna nyare och större, parkeringskostnad och trängselskatt är en del av ekvationen, så förstår man att de inte påverkas av drivmedelspriser för att sitta ensamma i sin bil en timme i en kö. Två gånger om dagen, fem gånger i veckan. De lär inte samåka förrän priset ligger på 50 kr/liter.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #189 skrivet: 31 aug-15 kl 21:54 »
Jag har lyckats sänka min årliga bensinförbrukning med nästan 70% enbart genom att köra mindre. ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #190 skrivet: 31 aug-15 kl 22:29 »
Bästa sättet ;)

RickardR

• Dalarna
« Svar #191 skrivet: 01 sep-15 kl 12:50 »
märker stor skillnad på förbrukningen i Norge vs Sverige , Norge =brant upp och brant ner (jojo), skulle man kunna stänga av motorn under "rull" och dessutom ingen motorbroms (förbränningsmotor) så herre gösses vilken vinst det skulle bli
gäller både lastbil och pb som jag kört där
den som frågar är aldrig vilsen

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #192 skrivet: 03 sep-15 kl 16:34 »
"Den mer officiella skolan" för ecodriving säger att gaspedalen ska vara i samma läge oavsett om det går uppför eller nerför. Att man absolut INTE ska trampa på gasen i uppförsbackarna för att hålla farten. Dessutom tjatas det om motorbromsning i stället för pedalbromsning, vilket inte ens med självstrypande insprutning är ett speciellt effektivt sätt att spara bränsle. Med det jag lärt mig av den mer extrema varianten är branta backar en ren tillgång för snålåkaren som vill hålla jämnast möjliga hastighet. Norge borde absolut bjuda på bra förutsättningar!  :) Det är förstås inte helt kul att plötsligt få behov av panikbromsning och upptäcka att man redan gjort slut på servovakuumet... En elektrisk luftpump eller en extern vakuumtank vore inte fel. Jag måste ofta påminna mig om de begränsade bromsresurserna och vara redo att klämma i lite extra om bromsarna behövs oväntat.

Jag har yrat en del om udda motorlösningar som lösning på "jojjofarten". Med en mindre motor som precis räcker för att hålla marschfarten borde förbrukningen bli ungefär densamma som att jojjoköra huvudmotorn till samma medelhastighet. Att hänga en mindre motor baktill på stötfångaren vore ett mycket intressant experiment jag funderat på under lång tid. Att bilens egen motor faktiskt är MER överdimensionerad i stadstrafik än på landsväg är i praktiken ett mindre problem, eftersom hastigheten varierar så mycket ändå. Den extra "kofångarmotorn" känns därför väldigt intressant. Tyvärr är den 23-hästars fiatmotor jag har luftkyld, vilket kräver extra energi för kylningen samt att den inte kan bidra till kupévärme och att hålla bilens egen motor varm.

En bättre lösning kanske är att upprepa "halvsuccén" med den halverade fiatmotorn jag hade för några år sedan. (525cc, ca 20 hk med två kolvar i litet fyrcylindrigt block). Med direkt kedjedrift från en kolvlobotomerad småbilsmotor till ett femte hjul blir det inte så väldigt klumpigt. En trecylindrig Daihatsu eller Toyota med en kolv borttagen kanske?

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #193 skrivet: 03 sep-15 kl 16:46 »
Beträffande aerodynamikens inverkan:

Gamla goda Saab 96 ser ju ganska "flygplansmässig" ut, men bakdelen lutar för tvärt och sanningen är nog den att många moderna bilar har mycket lägre luftmotstånd. Hela sommaren har jag byggt på uteplatsen och därför kört omkring med virke på taket. Visst påverkar plankorna hur långt bilen rullar, men det är knappt att jag känt av skillnaden trots farter uppemot 80 km/h.

Så härom dagen körde jag hem ett stort kylskåp liggande på takbågarna. Visst har jag kört med den typen av last förut, men inte sedan jag blev extrem med ecodriving. Nu märkte jag mycket tydligt hur mycket ett kylskåp faktiskt bromsar framfarten. -Det var helt hopplöst att köra med! Rullningscyklerna blev irriterande korta och även om bilen rullade nästan lika långt på mina bättre referenssträckor så föll farten mycket brant i högre hastighet och bromsningen var ändå tydligt märkbar ända nere i 50-60 km/h.

Ett kylskåp precis ovanför taket är förstås en extremt dålig earodynamisk form, men det är ingen jättestor pryl direkt. Det vore oerhört intressant att försöka gå åt andra hållet och i stället förbättra saabens aerodynamik, och det kanske inte är allt för svårt. Det verkar ju som att "jojjometoden" Burn & Glide är ett mycket bra sätt att höja motorns verkningsgrad, så pass att t.ex. utväxlingen bara får marginell betydelse. Om i stället aerodynamiken enkelt kan förbättras borde även mindre skillnader märkas väldigt tydligt. Tänk om det går att komma ner i 3,5 L100 vid oförändrad snittfart! Inte en aning om det är möjligt, men det är rent tekniskt/vetenskapligt mer intressant och lockande än extramotor för att jämna ut "jojjofarten".

Tompas11

• Västmanland
« Svar #194 skrivet: 03 sep-15 kl 17:46 »
Du får väl sänka bilen och sedan sektionera den så att den blir riktigt låg. ;)
Angående bromsarna så får du satsa på trumbromsar runt om, då behövs ingen vakuumservo.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #195 skrivet: 04 sep-15 kl 00:49 »
Sektionera och takchoppa vore inte alls fel. Att i stället utgå från en Saab 95 (kombimodellen) och choppa taket kilformat så bakrutan nästan försvinner helt samt luta sidofönstren inåt vore absolut rätt! Skulle på köpet se ganska fräckt ut. Nu har jag tyvärr ingen sunkig 95:a att offra så jag nöjer mig med att fundera på en "lösrumpa".

Enligt folket på saabklubbens forum är trumbromsarna ingen höjdare. Jag vet att man kan få viss "servoverkan" om backarnas ledpunkter sitter tillräckligt långt in från trumman, men det kan lätt bli för mycket av det goda i stället. 96 fick skivbromsar utan servo till att börja med men ett år eller två efter bytet till V4-motorn 1967 gjorde servot entré.

Tre olika bilar med trumbromsar i min ägo, och två av dem är direkt otrevliga utan servo, den som bromsar fenomenalt är en 250-kilos MC-bil. Har haft en liten Fiat med skivor utan servo också, ganska tungtrampat. Gemensamt för alla servolösa bilar (utom den lilla trehjulingen) är att de förutom en otrevligt stum känsla i pedalen kräver ett relativt högt pedaltryck för att stå stilla i backar. Ett vakuumservo är mer förlåtande så även om jag gillar att förenkla saker är servo något jag ändå föredrar, inte enbart p.g.a. hur det hjälper till i högre hastigheter.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #196 skrivet: 04 sep-15 kl 08:47 »
Det beror inte på att teummbromsarna är dåliga utan att man har gjort fel i beräkningarna.
Se på UAZ 469 , valp och säkert några till som saknar servo. Det är förhållandevis tunga bilar och UAZen bromsar riktigt bra. Men det krävs att grejorna är friska.

Men man kan komma ifrån vacumtjuvandet till servot genom att ha en vacumpump.
Antingen mekanisk som satt i gamla diesel peggutter eller elektrisk som sitter i många moderna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #197 skrivet: 04 sep-15 kl 09:00 »
Det finns också många egentligen ganska bra trumbromsar som fungerar dåligt för att den som senast mekade med dem har missat någon "oväsentlig" detalj.

Ett exampel är frambromsarna på Volvo PV och tidiga Amazon, där det lilla kilformade "centreingsblocket" som är påträtt på ankarbulten ovanför hjulcylindern är mer kritiskt än många mekaniker tror. Många sådana bilar som har dragit otrevligt snett vid bromsning (eller "oförklarligt" blivit underkända av bilprovningen för ojämn bromsverkan fram trots att bromsarna är "helrenoverade") har haft ett fastrostat centreringsblock, eller också kan blocken för höger och vänster sida ha varit förväxlade.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #198 skrivet: 04 sep-15 kl 18:31 »
Jag hade en Duett för en herrans massa år sedan och den drog snett, ibland till höger och ibland till vänster. Varje år till besiktningen bytte jag bromsbackar och då var bromsarna helt perfekta en vecka, sedan var det samma sak igen. För att om möjligt komma tillrätta med detta så bytte jag ut hela bromssystemet, trummor, hjulcylindrar, bromsbackar, bromsslangar, bromsrör, huvudbromscylinder. Men tyvärr, inget hjälpte. :(

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #199 skrivet: 05 sep-15 kl 00:24 »
Kör man optimalt kommer man aldrig märka att bromsarna är åt helv....  ;D ;)

Skämt åsido, klart man ska ha bra bromsar oavsett körsätt. Trumbromsar har onekligen sina egenheter och individuella lösningar. Jag läste nyss på om frambromsarna till PV och Amazon, -lustig konstruktion som jag antar funkar riktigt bra när allt är i gott skick. När nitade bromsband släpper kan det bli otrevligt, tror det skett på min volvovalp. -Normalt tungtrampat så jag misstänker att backarna är felvända men på sistone händer det också att bromsarna hugger och smäller... I sådana lägen är det skönt att ha rutin på "Driving Without Brakes". Trött kardanbroms är inte mycket till backup... Nä, bromsar ska man allt ha ordning på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser