Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sen när måste man ha tillstånd för mulltoa av kommunen?  (läst 35134 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Sen när måste man ha tillstånd för mulltoa av kommunen?
« Svar #20 skrivet: 20 dec-11 kl 21:18 »
Aha. Är själv väldigt intresserad av det men har inte läst så mycket. Kommer antagligen flytta till ett hus där det är utetoa. Nu har de bara utedass som man lägger sågspån och mask i men inte godkänt för fem öre. Skulle vilja förbättra det när jag kommer dit. Får läsa mer. Verkade vara en bra bok som fanns på länken här uppe. man kanske kan hitta den på nätet någon stans.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kackelmann

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 20 dec-11 kl 21:20 »
Tyvärr inte ännu. Kommer att flytta till ett hus med troligen inte godkänt avlopp, och då kommer jag att välja någon form av torrtoa med egen kompostering. Håller på att läsa på, så att jag vet vilket system som verkar bäst.

Kan bara varmt rekommendera en flukt i The Humanure Handbook, finns också gratis online att läsa som PDF:er uppdelade i kapitel.
http://humanurehandbook.com/contents.html
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 20 dec-11 kl 21:27 »
Nej, lyssna på låten av Eddir Meduza i stället.
Som han säkert skrev redan på 70-80-talet, måste ha förutspått det här.
Eddie Meduza - Släpp en fis (HQ)

Trycker på gilla-knappen.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 20 dec-11 kl 21:29 »
Citera
Nej, lyssna på låten av Eddir Meduza i stället.

Avstår gärna o:).... men fortsätter nog tjata om att du e du ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Mårten gås

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 20 dec-11 kl 21:33 »
Aha. Är själv väldigt intresserad av det men har inte läst så mycket. Kommer antagligen flytta till ett hus där det är utetoa. Nu har de bara utedass som man lägger sågspån och mask i men inte godkänt för fem öre. Skulle vilja förbättra det när jag kommer dit. Får läsa mer. Verkade vara en bra bok som fanns på länken här uppe. man kanske kan hitta den på nätet någon stans.

Jord, vanlig matjord fungerar bäst i dass. Visst kan man blanda med sågspån om man vill, problemet är då att toaletten fylls snabbt.
Om man kan bör man även undvika att pissa på dass, inte alla som har förstått det, och går på dass enbart för att pissa.
Jätte roligt att tömma sen, nästan så man kan bli knockad av amoniakdoften.
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 20 dec-11 kl 22:33 »
Avstår gärna o:).... men fortsätter nog tjata om att du e du ;D

Ser det som en komplimang att det finns fler likasinnade. ;)
Red´s Dead.

anders50

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 dec-11 kl 22:36 »
Ser det som en komplimang att det finns fler likasinnade. ;)

Men visst är Eddie (Errol) bra?   ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 20 dec-11 kl 22:40 »
Men visst är Eddie (Errol) bra?   ;D

Denna passar ännu mer i denna tråden ;)
Eddie meduza - långnästa myndighetspersoners shuffle

anders50

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 dec-11 kl 22:44 »
Denna passar ännu mer i denna tråden ;) Eddie meduza - långnästa myndighetspersoners shuffle

Tack!!     Den har jag inte lyckats hitta !   ;D

Mårten gås

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 22 dec-11 kl 16:16 »
Ser ut att vara falsklarm, hittade det här.

""Mulltoa kräver i regel inget tillstånd. Man bör dock informera kommunen""

Här
http://www.clivusmultrum.eu/faq.asp

Lika bra att stryka det påståendet i handboken, annars blir folk bara onödigt förvirrade.
Finns ingen lag på att informera kommunen.
« Senast ändrad: 22 dec-11 kl 16:25 av Bisson »
Red´s Dead.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 22 dec-11 kl 17:02 »
Detta gäller bara om du har hämtning av tunnan. Du får inte kompostera det hemma utan godkänd kompost. Och hämtning lär du inte få om du inte upplyser om att det behövs.

Många kommuner håller på att kolla alla avlopp, och kommer de på att man fuskar, så kommer man att få åtgärda, plus att man riskerar böter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

joshua roxendal

• Dalarna
    • Permakultur Ihop
« Svar #31 skrivet: 22 dec-11 kl 17:40 »
Mänsklig avföring kan vara farlig för människor eftersom det finns smittor som sprids via vår avföring. Detta kan få ödesdigra konsekvenser och det är bra att man har kontroll på det!

Det är oxå så att det blir mycket kväve-spill från en gödelstack/ avföringskompost. Det i sig är inge nyttigt för vår natur.

Detta är del i förklaringen till varför man kontrollerar var våra exkrementer hamnar.

Bisson visst måste det väl vara du Pe4r????

Det är inte direkt någon ursäkt att inte kompostera vårat bajs och istället för bajsa i vårt dricksvatten... Konsekvenserna av att skicka iväg bajset till el och fossildrivna reningsverk ger betydligt mycket  mer påverkan på miljön än bra komposttoalet (man kan även använda gasen som en alternativ energi källa). Om de använder komposttoaletter i 3de världen länder för att slippa sjukdommar så borde vi i Sverige kunna göra det.http://sustainabletable.org.au/Projects/CompostToilets/tabid/75/Default.aspx
bio gas
http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Pain
Vi är bara för låsta på att det inte är bra hygien att skita på marken.
Dags att ändra de reglerna säger jag!
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Mårten gås

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 22 dec-11 kl 17:47 »
Om man redan har ett avlopp, hur ska man då kunna fuska?

Hittade det här angående kompost.

""2003 publicerades "Naturvårdsverkets allmänna råd till 2 kap. 3 § miljöbalken (1998:808) om metoder för yrkesmässig lagring, rötning och kompostering av avfall; NFS 2003:15". Allmänna råd är inte en lag men troligtvis kommer tillståndsgivaren att följa dessa då nya tillstånd ska utfärdas. ""

Det gäller endast yrkesmässig hantering, och är även då endast ett allmänt råd.

Berör inte på något vis privatpersoner som inte försörjer sej på sitt eget bajs.
Man kan med andra ord sälja upp till en viss summa årligen och det fortfarande räknas som hobbyverksamhet.
Startar man däremot eget företag så råder kommunen dej att söka tillstånd, men det är som sagt ingen lag även då. (ännu)

Så visst får man informera kommunen om man vill, men jag tror dom bara tycker man är jobbig om man ringer dit och talar om att man har skaffat kompost.

Det är vilseledande information att påstå detta i handboken. Och oseriöst.
« Senast ändrad: 22 dec-11 kl 17:52 av Bisson »
Red´s Dead.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #33 skrivet: 22 dec-11 kl 17:48 »
I Karlskrona kommun krävs inget tillstånd för mulltoa. Jag ville installera sluten tank i en stuga jag har, det var tvärstopp. Men mulltoa var helt OK. Min syster, som bor i Kristianstads kommun, fick besök av en kontrollant som dokumenterade alla avloppen. De skiter i en spann och gräver ner det dagligen. De var de enda i hela området som fick OK. Alla andra var tvungna att åtgärda sina avlopp. Utgår från att det skiljer lite mellan kommunerna.
Min bästa ägodel är min vedspis!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 22 dec-11 kl 17:57 »
I Karlskrona kommun krävs inget tillstånd för mulltoa. Jag ville installera sluten tank i en stuga jag har, det var tvärstopp. Men mulltoa var helt OK. Min syster, som bor i Kristianstads kommun, fick besök av en kontrollant som dokumenterade alla avloppen. De skiter i en spann och gräver ner det dagligen. De var de enda i hela området som fick OK. Alla andra var tvungna att åtgärda sina avlopp. Utgår från att det skiljer lite mellan kommunerna.
Det kan nog skilja mellan kommunerna, men man får inte hantera mänskliga fekalier hur som helst. De ska komposteras i minst två år på godkänt sätt. Om kommunens tjänstemän säger något annat så har de fel. Vilket iofs inte är ovanligt...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #35 skrivet: 22 dec-11 kl 18:00 »
Det är naturvårdsverkets råd som kommunerna ska följa, eftersom det inte handlar om enskilda stater.
Naturvårdsverket är en central beslutsfattare, och om kommunerna fått för sej att göra bussines på folks bajs, kommer det fungera tills någon överklagar till domstol.

Och det var företagen som försörjde sej på bajs som rekommenderas söka tillstånd, inte dom som företagen vill ta bajset ifrån.

Om dessutom egen kompost bekräftas vara miljövänligaste alternativet finns inget att sätta mot.
Mulltoan fick guldmedalj redan på 70-talet för bästa miljöuppfinning.

""Energibesparing genom minskning av vattenförbrukning och transporter.
Därför minskar även växthuseffekten""

Går inte att säga emot.

Det är falsk ryktesspridning att påstå man måste få tillstånd om man ses som privatperson.
« Senast ändrad: 22 dec-11 kl 18:16 av Bisson »
Red´s Dead.

Rödskägg

• Småland
« Svar #36 skrivet: 22 dec-11 kl 18:57 »
Gå in på avloppsguiden.se och läsa bland annat deras eminenta skrift om lagar och regler. I den kan man bland mycket annat läsa :

"Ta hand om slam eller urin på egen tomt
För att ha rätt att ta hand om slam, urin eller andra avloppsfraktioner på din egen tomt måste du ansöka om dispens hos kommunen. Du får dispens om omhändertagandet sker på ett sätt som inte ger olägenheter för människors hälsa eller miljön. Miljökontoret kan ofta ge råd om hur du ska göra för att sprida urin eller kompostera slam på din egen tomt."

Sedan vet nog vare sig jag eller någon annan om landets samtliga kommuner tillämpar detta på det viset.

Sedan kan jag kort säga om slutna avloppstankar att de är inte tillåtna i så många kommuner i varje fall inte som permanent lösning. Själva tanken är inte så dyr, har aldrig sett någon i rostfritt men jag antar att det skulle fungera men det gör nog även guld av 18 carat eller lägre. Fast jag skulle nog av ekonomiska skäl välja en mera konventionell i glasfiberarmerad eller rotationsgjuten plast ;-)

Jag jobbar med dessa (och många andra ting) är utbildad för att projektera enskilda avlopp samt diplomerad entreprenör. Med allt detta sagt kan man konstatera att det är ingen svårighet att göra en anläggning som inte riskerar miljön eller folkhälsan det är själva kretsloppsgrejen som de flesta människor har lite svårt för och det kravet är än så länge väldigt vagt i de flesta kommuner. Dessutom är det bara att konstatera att om en lösning är bra eller dålig har ingen betydelse för dess tillstånd/anmälningsplikt. Denna verksamhet är precis som annan tillståndsverksamhet i Sverige avgiftsfinansierad. däremot är många miljöinspekterör bra på rådgivning och den kan man få gratis.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #37 skrivet: 22 dec-11 kl 19:25 »
På avloppsguiden.se kan man ladda ner "Enskilt avlopp - Vilken teknik passar dina förutsättningar?"

Där kan man bl a läsa:
Citera
I en torrtoalett används inget vatten. Därför krävs det inget tillstånd för avloppet som för
avlopp med vattentoalett. Däremot ska Berit anmäla till miljökontoret innan hon sätter
igång att hon vill kompostera sitt toalettavfall, så kallad latrin.
I torrtoaletten samlas latrinen, urin och avföring, inför kompostering. Att kompostera
sitt eget toalettavfall innebär att Berit tillsätter strö och att hon eventuellt behöver röra
om materialet. Om Berit samlar upp urinen för sig blir det enklare att sköta komposten
samtidigt som risken för dålig lukt minskar. Det är bra att ha två kompostlådor – en för
första komposteringen och en för så kallad efterkompostering. När det är färdigkomposterat
kan hon använda det i sin trädgård.
Bad-, disk- och tvättvattnet tas omhand i en infiltration men anläggningen kan göras
mindre och enklare jämfört med en infiltrationsanläggning för vattentoalett. Det finns
många olika tekniklösningar för behandling av bad-, disk- och tvättvatten. Gemensamt
för dem är att inte kräver lika stor yta som anläggningar för vattentoalett. Berit behöver
stämma av valet av infiltrationsanläggning för bad-, disk- och tvättvatten med miljökontoret
genom en anmälan. I vissa kommuner krävs det att man ansöker om tillstånd.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #38 skrivet: 22 dec-11 kl 19:29 »
Jaha, då kommer du inte att medge att det är hyckleri att åka runt med gröna skitsugslasbilar och påstå att det är miljövänligt.
(till förr förra posten)

Hitta där allt detta.

Miljöbalken (MB), SFS 1998:808

Förordningen om miljöfarlig
verksamhet och hälsoskydd
(FMH), SFS 1998:899

Naturvårdsverkets allmänna råd
som små avloppsanordningar,
NFS 2006:7

Plan- och bygglagen (PBL),
SFS 1987:10

Lagen om allmänna vattenjänster (LAV),
SFS 2006:412

Anläggningslagen,
SFS 1973:1149

Konsumenttjänstlagen,
SFS 1985:716

Konsumentköplagen,
SFS 1990:932

Men hitta fortfarande ingen lagparagraf som säger att man måste söka tillstånd hos komunen angående mulltoa.
Kan inte få böter för något som inte har stöd i lagen, begår man inget brott kan man inte få böter helt enkelt.
« Senast ändrad: 22 dec-11 kl 19:34 av Bisson »
Red´s Dead.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #39 skrivet: 22 dec-11 kl 19:33 »
Att det är hyckleri att kalla latrintankar för miljövänliga har jag aldrig protesterat mot. Jag tänker själv ha någon variant av mulltoa. Men jag tänker följa reglerna och anmäla hur jag tänker lösa toa och kompost, samt hur jag tänker hantera gråvatten. Så är jag både laglig och miljövänlig.

Förstår inte varför du protesterar så mot att anmäla din avloppslösning, gör du inte rätt kan det vara farligt. I detta fallet tycker jag att man ska se kommunen som en resurs, som hjälper dig att se till att det inte blir fel.

Att behöva tillstånd för något innebär knappast att man inte kan använda sig av den lösningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser