Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sen när måste man ha tillstånd för mulltoa av kommunen?  (läst 35149 gånger)

Mårten gås

• Uppland
Läste i handboken, och där står det att man måste ha tillstånd för att hälla sitt skit på komposten.
Vilket betyder att man måste söka tillstånd för mulltoa.
http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/mulltoan.htm
Gäller det alla kommuner eller bara någon enstaka kommun, inte söker folk tillstånd för en sådan grej?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
SV: Sen när måste man ha tillstånd för mulltoa av kommunen?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-11 kl 19:05 »
Fundera på att gräva en septit tank, problemet är då att en bajsbil måste komma och tömma den med jämna mellanrum.
Är det vettigare med mulltoa, torrtoa, eller annan lösning?
Har utedass nu, och det fungerar inte på vintern.
Och att kommunen drar dit avlopp kommer nog inte hända i första taget.
Kan inte påstå att en bajssugarbil som åker runt och suger bajs är särskilt miljövänlig.
Och tänk om han får punktering och inte kommer.
« Senast ändrad: 20 dec-11 kl 19:16 av Bisson »
Red´s Dead.

Broberg

• Gäst

SoloQwist

• -
« Svar #3 skrivet: 20 dec-11 kl 19:19 »
Läste i handboken, och där står det att man måste ha tillstånd för att hälla sitt skit på komposten.
Vilket betyder att man måste söka tillstånd för mulltoa.
http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/mulltoan.htm
Gäller det alla kommuner eller bara någon enstaka kommun, inte söker folk tillstånd för en sådan grej?

Men det är väl bättre att du frågar den kommunen det gäller istället för att fråga på ett forum med folk från landets alla kommuner och även utomlands ifrån? Varje kommun har ju ändå sina egna regler. Så skulle då jag gjort.
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Mårten gås

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-11 kl 19:27 »
Ja, fråga kan man alltid, blev bara en aning förvånad att det skulle krävas tillstånd, aldrig hört något liknande förut.
Red´s Dead.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 dec-11 kl 19:36 »
Ganska säker på att man måste ha tillstånd i Uppland. Man måste skriva hur man löser det och vilken slags "anläggning" man använder. Men det är nog inga problem att få det godkänt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

kurt

« Svar #6 skrivet: 20 dec-11 kl 19:38 »
Ja, fråga kan man alltid, blev bara en aning förvånad att det skulle krävas tillstånd, aldrig hört något liknande förut.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 dec-11 kl 20:23 »
Ganska säker på att man måste ha tillstånd i Uppland. Man måste skriva hur man löser det och vilken slags "anläggning" man använder. Men det är nog inga problem att få det godkänt.

Är inte infödd Upplänning, är nog därför jag blev förvånad, inte är det miljövänligare med en lastbil som åker runt och suger upp skiten ur septit tankar än med torrtoa/mulltoa som blir jord.
Får börja rösta på miljöpartiet.
Red´s Dead.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 20 dec-11 kl 20:28 »
Det är förbjudet att ha alla toalösningar utom kommunalt om man inte har tillstånd. Så har det varit länge. Och ska du ha annan lösning så måste du följa reglerna. Torrtoa/mulltoa kräver godkänd kompostanläggning, annars får du betala för hämtning. Om det ens finns hämtning där du bor. Annars är det septictank som gäller, där finns det hämtning överallt vad jag vet, men det kostar en bra slant.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 20 dec-11 kl 20:49 »
Det är förbjudet att ha alla toalösningar utom kommunalt om man inte har tillstånd. Så har det varit länge. Och ska du ha annan lösning så måste du följa reglerna. Torrtoa/mulltoa kräver godkänd kompostanläggning, annars får du betala för hämtning. Om det ens finns hämtning där du bor. Annars är det septictank som gäller, där finns det hämtning överallt vad jag vet, men det kostar en bra slant.

Ja, sådana där som åker runt och raggar skit finns det gott om. (dom med sug)
Septit tanken i sej är säkert svindyr, (rostfritt?) + en avgift till hämtarna. (månadsvis eller per gång?)
Och dessutom inte det minsta miljövänligt som jag förstår.
Då vore någon slags torrtoalettlösning inomhus att föredra i stället för utedass mitt i vintern.
Sett ur miljösynpunkt i första hand.

Samma sak med sophämtning, där en del är brännbart, en annan del metall och en tredje del komposterbart.

Så har man plötsligt förvandlat stället till ett villaområde, med enbart nackdelar förutom ett fungerande avloppsystem som kommunen kommer lägga dit i så fall.

Red´s Dead.

kackelmann

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 dec-11 kl 20:50 »

Det låter rimligt det du säger, men jag har ändå en fråga.
Det kanske är rent ordvrängeri, men är det verkligen förbjudet att kompostera bajs utan tillstånd? Alltså; en godkänd anläggning och därtillhörande tillstånd för kompostering gör väl främst att man undslipper krav på septisk tank, slamavskiljare eller kommunal avloppsanslutning. Men om man nu har något av dessa lösningar redan finns det väl ingenting som hindrar en att kompostera också, utan några tillstånd? Läser jag min kommuns information om detta så är det så jag tolkar det.
Sen förstår jag också att man har begränsad nytta av att kompostera sitt bajs om man har en av kommunen godkänd avloppsanläggning eftersom man då måste bära kostnaderna för det sistnämnda även fast man inte utnyttjar det till fullo.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 20 dec-11 kl 20:56 »
Om du komposterar ditt bajs utan att ha fått din anläggning godkänd, så kommer du troligen att få saftiga böter om de kommer på dig. Så sa åtminstone handläggaren som jag pratade med. Det anses som miljöfarligt avfall, och det ska komposteras i minst 2 år i godkänd anläggning innan man får sprida det på åkrar eller i trädgård. Själv skulle jag inte sprida det bland växter jag tänker äta, men väl bland prydnadsväxter, tråd och buskar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

kackelmann

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 dec-11 kl 21:05 »
Om du komposterar ditt bajs utan att ha fått din anläggning godkänd, så kommer du troligen att få saftiga böter om de kommer på dig. Så sa åtminstone handläggaren som jag pratade med. Det anses som miljöfarligt avfall, och det ska komposteras i minst 2 år i godkänd anläggning innan man får sprida det på åkrar eller i trädgård. Själv skulle jag inte sprida det bland växter jag tänker äta, men väl bland prydnadsväxter, tråd och buskar.

Tack, jag ska ringa kommunen och kolla vad som gäller för säkerhets skull. Men det låter rimligt det du säger. Har i dagsläget en fullt godkänd avloppsanläggning men är lite nyfiken på att prova komposterande toalett av något slag. Läste en riktigt bra bok i ämnet, The Humanure Handbook, för några år sen. Ända sen dess har bajsdrömmen grott i mitt huvuds mylla :) Där stod just det med lång komposteringstid för att ta död på alla patogener.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 20 dec-11 kl 21:07 »
ieenilorac komposterar du bajset? I sånna fall vilket system använder du dig av?

mt_knot

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 20 dec-11 kl 21:08 »
Hittade en kul sida om "humanure" appropå mulltoa......

http://humanurehandbook.com/

Flera bra länkar till video och podcastsändningar :)

Mårten gås

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 20 dec-11 kl 21:09 »
Att det räknas som miljöfarligt avfall är märkligt, i alla fall rent tekniskt.
Ända sen det första däggdjuret skitit färdigt i havet och gick upp för att skita på land har det skitits i hundratals milijoner år.
Och nu, nyss kom man på att det är miljöfarligt avfall.

Finns en sång som behandlar ämnet, och heter släpp en fis med Eddie Meduza.
Eddie Meduza - Släpp en fis (HQ)

« Senast ändrad: 20 dec-11 kl 21:14 av Bisson »
Red´s Dead.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 20 dec-11 kl 21:13 »
Du glömmer bort att de djuren inte äter gift och tungmetaller ;)

Nej men det har väll att göra med att vi bor så tätt nu så det blir onaturliga proportioner jämfört med yta och bakterier och sådant.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 dec-11 kl 21:14 »
Mänsklig avföring kan vara farlig för människor eftersom det finns smittor som sprids via vår avföring. Detta kan få ödesdigra konsekvenser och det är bra att man har kontroll på det!

Det är oxå så att det blir mycket kväve-spill från en gödelstack/ avföringskompost. Det i sig är inge nyttigt för vår natur.

Detta är del i förklaringen till varför man kontrollerar var våra exkrementer hamnar.

Bisson visst måste det väl vara du Pe4r????
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 20 dec-11 kl 21:16 »
ieenilorac komposterar du bajset? I sånna fall vilket system använder du dig av?
Tyvärr inte ännu. Kommer att flytta till ett hus med troligen inte godkänt avlopp, och då kommer jag att välja någon form av torrtoa med egen kompostering. Håller på att läsa på, så att jag vet vilket system som verkar bäst.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 20 dec-11 kl 21:18 »
Bisson visst måste det väl vara du Pe4r????

Nej, lyssna på låten av Eddir Meduza i stället.
Som han säkert skrev redan på 70-80-talet, måste ha förutspått det här.
Eddie Meduza - Släpp en fis (HQ)

Red´s Dead.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 3 användare
emmsy, Gunghäst 69, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser