Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa ny fårflock, allmoge med fina pälsar? Korsningar? Genbank?  (läst 3431 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Av olika skäl har fått lov att upphöra med fåren men kommer att skaffa nya igen snart. Jag längtar och ännu mer så när vi fick hem våra superfina fårskinn från Tranås.  De får vi hade var Helsinge, helsinge/åsen, korsning/åsen. Korsningsfåren hade superfina pälsar! Jag vill ha allmoge, gärna genbank men våra rena helsingefår hade inte särskilt fina pälsar, raka med mycket täckhår (eller vad det heter). Åsenbaggen hade rätt fin lock.
Skulle gärna ha genbank men vill också kunna vala för fina pälsar och det kanske är svårt med begränsat urval av baggar osv. 
Självklart går gott lynne, goda modersegenskaper och härdighet i första hand!
Några råd från någon vis?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Jag har fyra genbanks djur och en korsning så det ena utesluter inte det andra bara baggen är genbank och man håller koll på vilka lamm som kommer från korsningarna.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Jenny på Björkkulla

• Uppland
Jag har fyra genbanks djur och en korsning så det ena utesluter inte det andra bara baggen är genbank och man håller koll på vilka lamm som kommer från korsningarna.
Just det, så kan man ju också göra!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

JBF

• Småland
Är det av sentimentala skäl man behåller ett djur av annan ras än genbanksrasen så kan jag förstå tanken (tex att man vill behålla sin gamla keltacka av annan ras när man går över till en genbankad besättning), men satsar man från scratch på en genbankad besättning så tycker jag att man verkligen skall hålla sig till endast den rasen. Sen kan det nog vålla bekymmer ifall man ska avla fram finare fällar i genbanken då sådana urval inte skall styra avelsarbetet. Jag tycker det låter som om du antingen ska skaffa dig en genbank och glädjas åt hur olika deras fällar blir, eller skaffa dig får som har en sådan fäll du är ute efter, oavsett ras! Jag röstar för det förstnämnda, att du skaffar en genbank!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Min korsningstacka kom in i flocken som sällskap till min bagge tills jag hittat passade tackor till honom. Jag är faktiskt i valet och valet att skaffa en gottlandstacka just för att som har grå ull och eftersom jag använder ullen så skulle det vara praktiskt med grå ull.

Jag ser inget hinder att ha en genbanks flock och några satellittackor som tillför en viss lönsamhet på sitt sätt, nu är jag väldigt nöjd med ullen från mina klövsjöfår eller mer än nöjd men men man får ju se lite till inkomsterna också. basen kommer vara Klövsjö helt klart för mig som är så fina och har så underbar ull  :D
Länk till mina lamm 2012

Jenny på Björkkulla

• Uppland
Sen kan det nog vålla bekymmer ifall man ska avla fram finare fällar i genbanken då sådana urval inte skall styra avelsarbetet.
Finns det då någon allmogeras som har mer av finlockig päls än andra? Är det mot reglerna att välja en bagge med goda egenskaper generellt men en specifikt vacker päls?

JBF

• Småland
Finns det då någon allmogeras som har mer av finlockig päls än andra? Är det mot reglerna att välja en bagge med goda egenskaper generellt men en specifikt vacker päls?

Nej det går bra att välja en sådan bagge! Det är ju värre om man väljer en ilsken bagge med trånga horn bara för att han har fin päls. Det är ju många faktorer som ska spela in, men att ensidigt avla efter en eller ett par specifika egenskaper är inte tillåtet. Det är bredden som skall bevaras!

Vad gäller de olika rasernas päls vet jag inte mer än att mina roslagsfår har fin sådan.. Men det tycker nog alla att just deras egna ras har  ;)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Jag har Klövsjö och jag vet att dom har bra ull till att tova och troligen spinna också vad det gäller skinn så återkommer jag när vi har slaktat och fått tillbaka skinnen
Länk till mina lamm 2012

Charlotte

• -
Jag har haft en Åsenbagge med silkiga fina lockar som på fåret såg ut nästan som "Gotlandslockar" , men när skinnen på hans lamm var beredda så försvann lockarna, så om det är "spänstiga" lockar som finns kvar efter beredningen du vill ha så tror jag att det kan bli svårt att hitta hos allmogefåren, Gotlandsfåren är ju avlade för just lockiga pälsar.
En aspekt på att ha tackor av "fel" ras i flocken är att man måste vara supernoga med att skilja ifrån deras bagglamm i tid, annars vet man inte vad det blir för ras på lammen kommande år :-\
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
klart man måste man det måste du också vara med renrasiga för annars blir det fel stam på dom, som häst ägare så ser jag det som ett väldigt litet bekymmer då detta med könsmognad är väldigt mycket i centrum, när man får ett hingst föl
Länk till mina lamm 2012

Charlotte

• -
klart man måste man det måste du också vara med renrasiga för annars blir det fel stam på dom, som häst ägare så ser jag det som ett väldigt litet bekymmer då detta med könsmognad är väldigt mycket i centrum, när man får ett hingst föl
Bagglamm i flocken är ingen katastrof om man bara har en ras med genbank, det var så man gjorde "förr"... Blir det fel ras på pappan så är det däremot Katastrof!
Jag har också haft hästar :)
 Men jag har haft lamningar i många år och vet hur lätt det är att någon liten rackare hinner bli könsmogen, speciellt med allmogefåren som kan brunsta lite när som helst ;) Du får vänta och se :)
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Bagglamm i flocken är ingen katastrof om man bara har en ras med genbank, det var så man gjorde "förr"... Blir det fel ras på pappan så är det däremot Katastrof!
Jag har också haft hästar :)
 Men jag har haft lamningar i många år och vet hur lätt det är att någon liten rackare hinner bli könsmogen, speciellt med allmogefåren som kan brunsta lite när som helst ;) Du får vänta och se :)
Mvh
Charlotte

väjer man att ha flera raser så får man vara uppmärksam eller slakta vid tveksamhet  ;)
Länk till mina lamm 2012

Charlotte

• -
väjer man att ha flera raser så får man vara uppmärksam eller slakta vid tveksamhet  ;)
Ja, precis som jag skrev, det är en aspekt på att ha en blandad flock, jag skrev inte att det inte var tillåtet :) Men krångligt är det...
Har man tex obetäckta ungtackor eller äldre som lammat tidigt på året/förlorat sina lamm så verkar dom i princip kunna "våldta" småbaggarna för att bli dräktiga...
Mvh
Charlotte

Tord_Lj

• Gäst
Gute kan ha lock och utan, bara att välja. Har just lämnat bla 2 stora bock fällar som hade lock i sig.
Såg snyggt ut men vi får se resultatet sen.

Jenny på Björkkulla

• Uppland
Jag har haft en Åsenbagge med silkiga fina lockar som på fåret såg ut nästan som "Gotlandslockar" , men när skinnen på hans lamm var beredda så försvann lockarna, så om det är "spänstiga" lockar som finns kvar efter beredningen du vill ha så tror jag att det kan bli svårt att hitta hos allmogefåren, Gotlandsfåren är ju avlade för just lockiga pälsar.
Försvann lockarn aredan under beredningen eller senare? Jag har tänkt just på det att lockarna kanske är mindre hållbara, men just nu ser de superfina ut.
Kanske borde jag ha allmogebagge och gotlandstackor att starta med och sedan avla in mer och mer allmoge tills jag har en bra balans...

DiselDoris

• Södermanland
Min granne har Helsingefår,några av dom vuxna tackorna har väldigt fin och lockig päls,alla lammen är lockiga och fina.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser