Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stickmaskin till ull?  (läst 2214 gånger)

Morotsmarmelad

• -
Stickmaskin till ull?
« skrivet: 18 dec-11 kl 12:17 »
Hej

I vår familj har vi bestämt att enbart köra på ull och sluta köpa bomullskläder. Jag vill vara säker på att djuren har blivit bra behandlade så vi köper all ull själva gör eget garn och vill sticka själva.

Det kommer dock ta evigheter att sticka allt själv så nu undrar jag om det går att använda stickmaskin till att sticka med ullgarn? Jag har använt stickmaskin förut (min farmor hade en under min uppväxt) men aldrig använt ullgarn i det. Vilken stickmaskin rekommenderas i så fall? Tack :)

EvBrSt

SV: Stickmaskin till ull?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-11 kl 18:00 »
Hej! Ull går alldeles utmärkt att sticka på maskin. Vilken maskin du behöver beror helt på grovleken på det garn du ska använda. En vanlig s k standardstickmaskin har 4,5 mm mellan nålarna och där kan man sticka det tunnaste upp till garn för ca stickor nr 3,5-4. Ska du använda grövre garn, så finns det en grovstickare som har 9 mm mellan nålarna. Då kan man sticka med mycket grovt garn. Sedan finns det några s k mellanstickare med t ex 6,5 mm mellan nålarna.  På den kan man sticka de flesta garner som säljs i handeln. Stickmaskinerna som säljs är oftast av märket Brother (som dock inte nytillverkas längre) och Silver Reed (tillverkas fortfarande). Om du ska köpa en begagnad maskin så provsticka på den inna du köper den. Lycka till! /Evelin
Längtar ut på landet.

Morotsmarmelad

• -
SV: Stickmaskin till ull?
« Svar #2 skrivet: 21 dec-11 kl 12:27 »
Hej! Ull går alldeles utmärkt att sticka på maskin. Vilken maskin du behöver beror helt på grovleken på det garn du ska använda. En vanlig s k standardstickmaskin har 4,5 mm mellan nålarna och där kan man sticka det tunnaste upp till garn för ca stickor nr 3,5-4. Ska du använda grövre garn, så finns det en grovstickare som har 9 mm mellan nålarna. Då kan man sticka med mycket grovt garn. Sedan finns det några s k mellanstickare med t ex 6,5 mm mellan nålarna.  På den kan man sticka de flesta garner som säljs i handeln. Stickmaskinerna som säljs är oftast av märket Brother (som dock inte nytillverkas längre) och Silver Reed (tillverkas fortfarande). Om du ska köpa en begagnad maskin så provsticka på den inna du köper den. Lycka till! /Evelin

Tack så mycket för ditt utförliga svar :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser