Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  göra det snyggt hemma....för en billig peng?  (läst 34088 gånger)

Utegrisar

• Kennel Adiolas
Re:göra det snyggt hemma....för en billig peng?
« Svar #20 skrivet: 10 jan-08 kl 20:06 »
 Vi kollade på 1001 köksluckor.se på nätet, där gör dom nya luckor efter dina mått och det blev inte alls så dyrt..5500-6000 kr för ett normalt kök, inklusive moms och gångjärn och allt. Finns hur många varianter som helst, så det tycker jag gick jättebra, och luckorna var kanonfina :)

Alissa

Re:göra det snyggt hemma....för en billig peng?
« Svar #21 skrivet: 11 jan-08 kl 01:12 »
Laxmand, väldigt snyggt - en eloge till dig!

Chester

• Gäst
SV: göra det snyggt hemma....för en billig peng?
« Svar #22 skrivet: 12 feb-08 kl 11:27 »
Min soffa börjar också bli fruktansvärt trälig. Jag funderar på om man inte kan köpa en 80 cm resårmadrass på ikea, billigaste modellen borde inte kosta många hundralappar, såtta ben på den, sy ett vackert överdrag med volang och så bulla upp med massor av stora härliga kuddar i den? Borde bli en skömn soffa och så har man ju en extrasäng om man får nattgäster. Dock får den soffan inga armstöd...

manna

• -
« Svar #23 skrivet: 13 feb-08 kl 07:16 »
Min soffa börjar också bli fruktansvärt trälig. Jag funderar på om man inte kan köpa en 80 cm resårmadrass på ikea, billigaste modellen borde inte kosta många hundralappar, såtta ben på den, sy ett vackert överdrag med volang och så bulla upp med massor av stora härliga kuddar i den? Borde bli en skömn soffa och så har man ju en extrasäng om man får nattgäster. Dock får den soffan inga armstöd...

Du har just tillverkat dig en ottoman. Om du ska använda en säng som soffa, där du alltså får ett väldigt sittdjup, så tänk på att ha stadiga kuddar som ryggstöd. Med enbart fluff-fluff kommer alla möjligheter att sitta hyfsat upprätt att vara som bortsopade, något som kan bli ganska påfrestande för ryggen efter ett tag.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Myggan

• Why Be Normal When You Can Be Yourself?
« Svar #24 skrivet: 17 feb-08 kl 15:17 »

Här finns något liknande... :)

http://mettespotteridanmark.blogspot.com/search/label/Apartment

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #25 skrivet: 17 feb-08 kl 20:32 »
Man sitter inte skönt i en sån, säger jag av erfarenhet...
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

marivio

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 21 feb-08 kl 21:47 »
Jag sover på en låg 90 djup säng som dagtid fungerar som soffa. Till ryggstöd har jag en dubbelvikt madrass. På kvällen drar jag fram sängen lite så ryggdynan precis stannar uppe. Med kuddar bakom ryggen blir sittdjupet OK för umgänge och utan kuddar kan jag sitta bekvämt i skräddarställning när jag arbetar.
Dessutom har jag extramadrass för extraövernattare.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 23 feb-08 kl 22:53 »
Min farbror och faster levde under en tid i kollektiv och hade ett enkelt inrett hus.
De hade bland annat lampskärmar av plåtburkar som någon hade tagit svetslåga mot och gjort mönster... alternativt kan man ju borra hål i mönster...
De hade även en skön soffa i tjock skumgummi...delad i vågform av en jättestor tjock skiva i skumgummi, lika hög som vanlig sitthöjd, ca 45 cm alltså...ena delen blev sittdel och var bredare och andra delen blev ryggstöd...den var klädd i bredrandig manschester...Tack vare att det var av en enda stor "skiva" kunde de lägga ihop den och ha som extra säng, bara lägga ned ryggstödet på golvet och skjuta ihop delarna och den vågformade delningen gjorde även att skarven kändes mindre...
Har man trasiga och nötta lakan eller annat tyg eller stuvar kan man göra remsor av dem och virka mattor...alternativt göra långa flätor och sy ihop...
Måla rita egna tavlor... Måla om någon möbel ...Byt gardiner, det piffar alltid upp.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #28 skrivet: 24 jul-12 kl 21:08 »
Puttar gammal tråd! Fler goda idéer? Roliga sätt att lösa belysning t.ex. Har mörka hörn som jag vill lätta upp och så vill jag ha mer "mysljus" till vintern. Letar lampor på loppis, såklart, men dåligt med napp.

fräsen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 jul-12 kl 21:23 »
Puttar gammal tråd! Fler goda idéer? Roliga sätt att lösa belysning t.ex. Har mörka hörn som jag vill lätta upp och så vill jag ha mer "mysljus" till vintern. Letar lampor på loppis, såklart, men dåligt med napp.

bästa ställena för att hitta lampor brukar va sådana där loppisar där folk får hyra sig ett bord o sälja av sina pryttlar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #30 skrivet: 24 jul-12 kl 21:38 »
I Tidaholm finns ett ställe som heter Återbruket, som är som ett jätteloppisställe med allt man kan tänka sig, jag tror det är kommunen som driver det och där kan man hitta mycket användbart, kanske finns liknande ställen i andra städer också? Likaså Myrorna, Kupan och Erikshjälpen och liknande ställen kan man hitta bra saker på.

Jag köpte en t ex en byrå där och målade till min systerdotter. Den gör sig väldigt bra i hennes boende!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #31 skrivet: 24 jul-12 kl 22:00 »
I Tidaholm finns ett ställe som heter Återbruket, som är som ett jätteloppisställe med allt man kan tänka sig, jag tror det är kommunen som driver det och där kan man hitta mycket användbart, kanske finns liknande ställen i andra städer också? Likaså Myrorna, Kupan och Erikshjälpen och liknande ställen kan man hitta bra saker på.

Jag snokar runt så mycket jag hinner på de lokala loppisarna, men jag kommer inte hem med sådär väldigt mycket (undantaget porslin  ;)). Antingen är jag väldigt kräsen eller så behöver jag öva mig på att se potentialen i grejer, vad man kan göra om.

Just lampor är ett elände. Allt är fult. Men det är klart, man kan ju måla lampfötter och klä om eller byta skärmar...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #32 skrivet: 24 jul-12 kl 22:35 »
Just lampor är ett elände. Allt är fult. Men det är klart, man kan ju måla lampfötter och klä om eller byta skärmar...

Ja, precis, man får träna ögat på att bara se formen på lampan, om den är ok, för då går det ju måla om och fixa ny lampskärm. Jag gillar de där lite fluffiga lampskärmarna man kan göra själv som nog är rätt inne nu, tror jag, kanske, jag är inte så bra på sånt, men det är nu jag sett dem, som ett tyg med bara en dragsko eller resårband uppe och nere så det blir typ lite fluffigt, ska försöka hitta bild. Jag hittade en väldigt fin lampa, eller väldigt ful, hur man set det, foten var det jag föll för, ser ut lite som en urna lite, men den var så gammal så elen i den vågar jag mig inte på, men min systerson som går elgymnasium sa att den nog var lätt att byta så han ska få fixa det åt mig, så gör jag en sån där fin skärm sen!

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fastfrusen

• -
« Svar #33 skrivet: 22 jan-13 kl 12:55 »
hittade just den här tråden.. å har lite funderingar..
ska flytta till ny lägenhet snart, och som vanligt här uppe så är det möblerat. Desvärre med svarta möbler. Allt är svart undantaget köksbordet och det överdimensionerade vardagsrumsbordet...

nän som har tips på hur man kan får ett hem med bara mörka möbler att se ljust ut? Eftersom det inte är mina möbler kan jag inte måla om någonting..  :-\

En annan sak är att soffan är en smal tresitsare som en person kan ligga i, eller tre sitta helt raka i ryggen,. Jag och sambon ligger gärna i soffan tillsammans. Jag funderar på att försöka göra  något kreativt med gästsängen som står i förrådet (ihopfällbar sak med ca 10 cm tjock madrass)

alla tips emottages tacksamt!  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Milky Way

• Återbrukare.
    • -
« Svar #34 skrivet: 22 jan-13 kl 13:59 »
ska flytta till ny lägenhet snart, och som vanligt här uppe så är det möblerat. Desvärre med svarta möbler. Allt är svart undantaget köksbordet och det överdimensionerade vardagsrumsbordet...

nän som har tips på hur man kan får ett hem med bara mörka möbler att se ljust ut? Eftersom det inte är mina möbler kan jag inte måla om någonting..  :-\

En annan sak är att soffan är en smal tresitsare som en person kan ligga i, eller tre sitta helt raka i ryggen,. Jag och sambon ligger gärna i soffan tillsammans. Jag funderar på att försöka göra  något kreativt med gästsängen som står i förrådet (ihopfällbar sak med ca 10 cm tjock madrass)

Ljusa upp med tyger, ljusa dukar på borden, täck soffor, sängar mm med ljusa överkast. Filtar, små plädar och rejäla kuddar som färgklickar, variation och kontrast. Fårskinnsplädar ljusa eller mörka för extra mys passar i alla möbler.
Är väggarna för mörka kan man ljusa upp med stort tyg med vackert mönster eller motiv. Kan sättas upp enkelt genom att spika fast tygets övre och nedre kanter på lister som du sedan överst fäster snöre eller band i.
Och ljuslyktor, ljuslampetter mm för att både ljusa och mysa. och blommor tex vit azalea, vita pelargoner, krukväxter med ljusa bladfärger eller mönster.
Gästsängar med så tunn madrass brukar spiralerna kännas rakt genom, förstärk sängen med antingen ytterligare madrass eller ett par vikta täcken eller filtar så det blir drägligt att sitta och ligga i sängen och lägg in allt i ett snyggt fodral ex ett fint påslakan i övrigt enligt ovan.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #35 skrivet: 22 jan-13 kl 14:51 »
Sen kan man ju sy som överdrag till stolar också, som klär in både ryggen och sitsen, bra om det är klädda stolar, så riskerar man inte att det blir fläckar på klädseln, och är det inte klädda stolar går det ju bra att ha en dyna till en sån klädsel med.

De finns att köpa också, om man inte är så bra på att sy...

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69898302/

Fast detta var visst hela stolen såg jag sen, men jag vet att jag har sett lösa klädslar säljas nånstans också.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #36 skrivet: 28 jan-13 kl 23:01 »
Jag hade kuddar i min säng när jag bodde i korridor och det blev en rätt bekväm soffa ändå. Jag hade två lite fastare kuddar stoppade med resterna av en gammal madrass som jag skurit av och böjt på mitten inne i kudden. Ovanpå detta hade jag stora mer fluffiga kuddar och längst fram små mer dekorativa kuddar. Genom att kombinera dessa kuddar gick det bra att få en bekväm sittställning och gäster fick förstås möblera om kuddarna vid deras sittplats om de ville.

Ett smart sätt att få en 'fondvägg' är att sätta upp ett tyg som går från golv till tak mitt på en vägg. Ett perfekt sätt att pigga upp en trist men fungerande tapet och att få ett rum mer färggrant och ändå lätt kunna gå tillbaka till mer neutralt om man vill.

Principerna för att inreda fint med udda saker är att antingen tänka enhetlighet eller extrem blandning. Antingen så binder man grejerna genom att inget passar tex massor av olika trädslag och färger så att just uddigheten skapar helhet eller genom att tex göra dem mer enhetliga tex som tidigare tipsats om genom att måla dem i en färg.
elliha.blogspot.com

fastfrusen

• -
« Svar #37 skrivet: 29 jan-13 kl 11:19 »

Nu har vi flyttat in. Svarta bokhyllor ser betydligt mycket mindre svarta och dystra ut när man fyller dom med färgglada böcker! :)
Gästsängen i förrådet var borta när vi kom hit, men fotpallen till fotöljen har fått bli fotpall till soffan, så att en kan sitta avslappnat i ena hörnet och den andra kan fläka ut sig på soffan, som har fått några färgglada kuddar och ett litet renskinn.. Den svarta fotöljen pryds av en färgglad filt (också skönt att det känns varmt när man sitter där, lädermöbler är så kalla och obehagliga) å så har den fått min gröna pilatesboll som fotpall istället  ;D

Vårat lilla skrivbord i obehandlat trä piggar upp.. Vi slängde ut det gigantiska soffbordet och använder tv-bänken som soffbord (vi har ingen tv). Den är visserligen också svart, men den ska få en färgglad duk så småningom... Dom svarta och vita gardinerna kommer också att bli utbytta, tänkte mäta fönstren och försöka hitta nåt fint tyg när vi är i österrike över sommaren.

Som en kort sammanfattning kan jag säga att jag är väldigt nöjd :) det känns helt klart som att vi kan bo och trivas här!

Tack för alla braiga tips!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Siri-Piri

• -
« Svar #38 skrivet: 25 aug-14 kl 21:34 »
Vi ska ta över mina svärföräldrars gård och jag tänkte tapetsera om i köket och måla luckorna. Funderar på om man kan sätta tapet i spegeln på luckorna och lacka över med klarlack? Nån som vet?
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

Sjaunja

• -
« Svar #39 skrivet: 25 aug-14 kl 21:51 »
Vilken läcker idé! Det borde väl inte vara nåt problem. Har inte testat med tapet själv, däremot testat decoupage. Där används tunnare papper än tapet och man har ett särskilt decoupageklister som även används som lack ovanpå. Kan föreställa mig att sånt lim vore bra till ditt projekt då jag misstänker att tapetklister sitter dåligt på blanka skåpluckor. Hoppas nån testat och kan svara bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
_hugo_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser