Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ge matrester?  (läst 7480 gånger)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
Hur ge matrester?
« skrivet: 15 dec-11 kl 09:51 »
Hur ger ni era höns matrester? I något speciellt tråg eller rakt ner på backen?

Anso1971

• Dalarna
SV: Hur ge matrester?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-11 kl 10:20 »
Ja du... jag ställer ut tallriken direkt utanför ytterdörren... så kommer de springande om de är ute. Ibland skrapar jag av ner i gräset. Ibland fyller jag en skål med blandade rester, men det är mest om de är inne i hönshuset. Vill inte lägga matrester på golvet där inne. Man vet inte om de hittar precis allt och det känns ofräscht att det ska ligga ngt där och ruttna/mögla.

Sedan kan man ju inte gardera sig helt för även om man har en skål så kan de ju vara duktiga att dra ut det och sprida det omkring sig.

Så därför ger jag mest torrvaror inne i hönshuset, och blöta grejer får de oftare när jag släppt ut dem i trädgården.

Men inte sällan äter de från finporslinet :) De får äta rent från tallriken innan jag diskar av den. Mest barnens tallrikar då, för jag är rätt bra på att äta rent själv.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
« Svar #2 skrivet: 15 dec-11 kl 10:24 »
Jag har en pallkrage i hönsgården där dom får våra matrester, tänkte mig att det kan bli en kompost av det tillslut eller i alla fall hålla sig lite samlat. Krattar igenom hönsgården ibland och samlar upp annat som också hamnar däri.

Ibland hittar jag katten däri smaskandes på lite rester, tur hon inte är intresserad av fåglarna i alla fall...  ;D

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 dec-11 kl 10:35 »
Jag ger mina resterna i en av deras skålar inne i hönshuset. Självlart springer de iväg med endel men allt äts upp. (det blir inte jättemkt rester här)
Jag skulle aldrig ge mina mat ute pga av smittorisken från vilda fåglar och för att det inte är kul med skator.
Mat ute kan oxå locka till sig andra djur som man inte vill ha på gården.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #4 skrivet: 15 dec-11 kl 11:26 »
Lite olika alltså :) Hönsen flyttade hit för några dagar sedan bara så än så länge är det bara bort från oss de springer... Idag har de börjat få gå ut utanför hönshuset så jag la lite pasta och bröd på marken där så att de skulle lockas ut. Men nej, torrfodret inne i hönshuset och några smulor frigolit (!) som låg i gräset var mycket godare.  ::)

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 15 dec-11 kl 13:37 »
prova att ge dem pasta eller nudlar, det liknar mask och brukar vara ohyggligt intressant, sen kan man ju ha andra matrester bland nudlarna, de lär sig snabbt att det vankas gott om du kommer med tallrik eller skål i hönderna. Utomhus kan du lägga direkt i gräset, inne i hönshuset hade jag lagt i en behållare av nåt slag. Det enda mina höns får löst i hönshuset är räkskal, det äter de upp direkt
Västgötamor

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 dec-11 kl 13:58 »
prova att ge dem pasta eller nudlar, det liknar mask och brukar vara ohyggligt intressant, sen kan man ju ha andra matrester bland nudlarna, de lär sig snabbt att det vankas gott om du kommer med tallrik eller skål i hönderna. Utomhus kan du lägga direkt i gräset, inne i hönshuset hade jag lagt i en behållare av nåt slag. Det enda mina höns får löst i hönshuset är räkskal, det äter de upp direkt
Sönder bruten spagetti borde väll va det optimala maskfodret då :)

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #7 skrivet: 15 dec-11 kl 15:13 »
De har fått spaghetti idag, och de åt i och för sig med god aptit men så fort vi flyttar oss från dörröppningen pinnar de tillbaka in i hönshuset. Det är såklart bra att de känner sig trygga där och vi får väl ha tålamod, men det var aldrig det lättaste ;) Jag satte in en skål med lite kakrester och både hembakta rån, torr tigerkaka och en chokladkakeskalk gick att picka på i alla fall. Nu ska jag bara lära dem att städa efter sig! Eller..?  ;D

4-ever

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 15 dec-11 kl 15:54 »
Jag får en massa brödrester som jag bara häller ut i hönsgården. Ganska ofta får de också smörgåstårta (svärmors rester från jobb) och även det häller jag ut i hönsgården.
Det som inte hönsen äter tar andra fåglar  ;)
Min tanke är att de tycker om att springa runt och picka. Och då har det något att göra också ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 dec-11 kl 16:04 »
Jag får en massa brödrester som jag bara häller ut i hönsgården. Ganska ofta får de också smörgåstårta (svärmors rester från jobb) och även det häller jag ut i hönsgården.
Det som inte hönsen äter tar andra fåglar  ;)
Min tanke är att de tycker om att springa runt och picka. Och då har det något att göra också ;)

Är du galen quinna!
Hälla ut fin smörgåstårta till hönsen!  :o

;D

Här får dom maten i 'matskålen' eller direkt på marken/golvet..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 15 dec-11 kl 16:17 »
Här utfodras hönsen aldrig utomhus,
det är ju inte bara hönsen som äter då utan vilda fåglar kollar/äter ju också vad hönsen fått.

Salmonella är inget man önskar att ens höns ska få.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 15 dec-11 kl 16:27 »
Är du galen quinna!
Hälla ut fin smörgåstårta till hönsen!  :o

:o :o :o Ja det var det jävligaste! En del har det gott ställt.  :'(

Här är det sällan något blir över åt hönsen men när det blir så äter dom var som helst. Di ä inte så knussliga.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

4-ever

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 dec-11 kl 16:46 »
:o :o :o Ja det var det jävligaste! En del har det gott ställt.  :'(

Här är det sällan något blir över åt hönsen men när det blir så äter dom var som helst. Di ä inte så knussliga.

Ska inte hönsen också ha det bästa???  ;)
Helt ärligt är det ibland så man tycker att det är fanken också att de får så fin mat. Men det är liksom verkligen RESTER av smörgåstårta.
Likaså att grisarna får restaurangmat varje dag ( utan animaliska saker i)
Men det gynnar ju min plånbok!
Salmonella... hmmm... det har jag inte ens funderat på.. De äter ju från marken där fåglarna är och pickar ändå...
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Neiklot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 dec-11 kl 16:52 »
Aha, sådana rester!

ja, det kan gott hönsen ta..

fräsen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 dec-11 kl 17:38 »
Ska inte hönsen också ha det bästa???  ;)
Helt ärligt är det ibland så man tycker att det är fanken också att de får så fin mat. Men det är liksom verkligen RESTER av smörgåstårta.
Likaså att grisarna får restaurangmat varje dag ( utan animaliska saker i)
Men det gynnar ju min plånbok!
Salmonella... hmmm... det har jag inte ens funderat på.. De äter ju från marken där fåglarna är och pickar ändå...

Det är betydligt större risk att du drar till dig vilda fåglar i större mängd om det vankas matrester än om du bara har gröngräs o bjuda på.
dessutom kan en och annan gnagare oxå dras till festen.

MrsB

• Småland
« Svar #15 skrivet: 15 dec-11 kl 17:47 »
Har en speciell "matskål" till resterna. Där läggs allt som inte går åt i hushållet t ex potatisskal (kokta), morotsskal eller överblivna brödrester samt diverse andra matrester. Cirka klockan 15.00 får hönsen detta kar med rester inne i hönshuset. De står alltid på kö och väntar  ;D. Är jag lite sen hörs de över hela gården (hönsen alltså). Vid 15.30 alltså en halvtimma senare hämtar jag in karet igen och då är det absolut renskrapat. Sedan har jag karet inne på vasken och lägger ner rester efter hand till nästa dag. Karet är en stor rostfri matbehållare ( sådan som man hade på skolor förr med mat i). Ger ingen mat ute i hönsgården.

karsan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 15 dec-11 kl 18:09 »
Jag ger matresterna i hönsgården utspridda så alla får. Men jag försöker plocka rent från hönsbajs innan - gillar inte att de ska picka i egen skit. Dagens rätt används för att få in dem i hönsgården när de gått fritt i trädgården. Nät uppepå hönsgården så inga andra fåglar kommer dit.  På vintern när hönsen dagtid är i växthuset får de matresterna där i stället.

I hönshuset finns alltid  vanlig, torr hönsmat och vatten, men inga våta matrester.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #17 skrivet: 15 dec-11 kl 18:26 »
 ;D ;D Förresten, en sån fråga! Som om det finns någon på jorden som inte vet hur man får höns att äta.......... ;D ;D Snacka I-lands-problem!

Lite som när här var ett gäng unga romer. En av dom mötte A på väg ut ut hönshuset
-Äter ni upp kycklingarna?
-Nej de värper ÄGG som vi äter......och visade dagens skörd.
-VA!!!  :o jävlar, får ni ägg från hönsen??!!?  :o Får jag se? Fan va häftigt......med skal och allt? ::)
« Senast ändrad: 15 dec-11 kl 18:33 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #18 skrivet: 15 dec-11 kl 20:39 »
Tja, nu var ju inte frågan hur hönsen skulle få i sig maten utan hur andra gör med utfodringsbehållare och liknande...

Jag gillar tanken på att bara ha torr mat i hönshuset, där blir ju slabbigt nog ändå. Våra får nog få matresterna ute och så får vi hålla kolla på andra fågelsorter helt enkelt. Med fem katter är jag inte så orolig för gnagare i alla fall, och en av missarna är en jävel på att ta unga skator så de kanske kan hållas i schack om de försöker sig på det hönsen lämnar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 15 dec-11 kl 20:45 »
Jag har några hinkar med lock som jag fyller med matrester , bär ner till hönsen o tar med den tomma upp . Varvar på så sätt hinkarna hela tiden o har en slaskhink på diskbänken.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare
Grubblarn, eriksjos, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser