Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss och vesslor?  (läst 2507 gånger)

MalinLuna

• Övriga världen
Gäss och vesslor?
« skrivet: 13 dec-11 kl 21:29 »
Hej, undrar om nâgon vet om en vessla kan skada en gâs?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Gäss och vesslor?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-11 kl 21:33 »
Ja, vesslor är snabba. Och framförallt när det är mörkt så är gäss dåliga på att försvara sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

turlar

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 dec-11 kl 21:48 »
Nää tror inte Vesslor rör Gässen.
Har båda delar, har aldrig sett några skador på Gässen.
Däremor e dom bra Rått o Musfångare.
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 13 dec-11 kl 22:00 »
Nää tror inte Vesslor rör Gässen.
Har båda delar, har aldrig sett några skador på Gässen.
Däremor e dom bra Rått o Musfångare.
Nej, på dagen tror jag inte de gör det. Men som sagt, om gässen är ute på natten, så försvarar de sig dåligt. Och som alla andra i mårdfamiljen så är vesslor opportunister.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

MalinLuna

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 14 dec-11 kl 11:57 »
Men har nâgon varit med om att en gâs har blivit skadad eller dödad av ett sâ litet djur som en râtta eller vessla, inget större djur kan ta sig in.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 14 dec-11 kl 12:16 »
Inte gäss, men ankor har fått sårskador av råttor. De har klarat sig dock. Men jag har sett vesslor ta kaninungar. De kan skada djur som är väsentligt större än dem själv, att de sedan inte kan äta upp dem, och kanske inte ens döda dem, verkar inte bekymra vesslan.

Har du problem med råttor och vesslor, sätt upp fällor. Du vill inte ha någon av dem i närheten av dina fjäderfä. Båda kan äta ägg och kycklingar/gässlingar.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 dec-11 kl 12:17 »
Du behöver inte vara rädd att någon vessla ger sej på dina gäss.
Jag svarade i din andra tråd.
Jag tycker du ska sätta ut musfällor som du har gillrade hela tiden, du ska titta så du inte har något större hål än fem cm. i golv, vägg eller tak "ventilation" för där går iller, mink och framför allt mården in.

Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 14 dec-11 kl 12:20 »
Slagfällor går ju inte att använda i hönshuset, man riskerar att skada hönsen. Du får ha burfällor och komplettera med gift om det är illa. Råttor kan lära sig att inte äta visst gift, så byt gift om du har råttor trots att du har gift utlagt.

Bästa sättet att minska problemet med möss och råttor är att ta bort alla mat på natten. Förvara i t ex plasttunna med tätt lock. Det får inte finnas mat till dem, då försvinner de aldrig.

Och vesslor tar definitivt ägg, så jag skulle inte vilja ha dem i hönshuset.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 dec-11 kl 12:30 »

Och vesslor tar definitivt ägg, så jag skulle inte vilja ha dem i hönshuset.

Slagfällor använder man och sätter utanför hönshuset och så ska man inte över driva vesslan på det sättet utan vesslor tillhör framför allt mer nytt o djuren i det här fallet i hönshus.
Har du problem med stora råttor är nästan den enda utvägen råttgift.
lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

MalinLuna

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 14 dec-11 kl 17:59 »
Tack för alla svar, vi arbetar pâ att utrota skadedjuren men det kommer ju nya hela tiden. När det gäller äggen har vi redan löst problemet, har satt en hylla utomhus hönsen flyger in i, funkar jättebra. Men är glad för att jag inte behöver oroa mig för gässen idag :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser