Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa bilreservdelar utomlands?  (läst 18990 gånger)

kackelmann

• Skåne
Köpa bilreservdelar utomlands?
« skrivet: 09 dec-11 kl 21:53 »
Nån annan än jag som köper reservdelarna till bilen utomlands för att det är billigare?
Roade mig med att kolla två delar till min VW Passat 92:a vad de kostar på olika ställen i Sverige och så vad det kostar på tyska eBay (nya delar, olika säljare). Resultatet är ju skrämmande, vissa delar är alltså 90% billigare i Tyskland än i Sverige.
Även om man räknar med frakt från Tyskland (150-200kr) så är det i samtliga fall billigare att köpa därifrån. De svenska postorderhusen tar ju också betalt för frakten...

Sen kan man ju förståss snacka om delarnas kvalité men ingen av de jag jämfört är originaldelar från VW självt och i vissa fall är produktbilderna identiska. Så man kan nog bara med rätta anta att det är samma piratdelar allihop.
Egentligen är det hur trist som helst, vill gärna gynna lokal handel och svenska arbetstillfällen. Men om det ska kosta mig 1000% mer så kastar även jag idealismen åt sidan och låter plånboken bestämma.

Här är två detaljer som jag gjorde jämförelsen på.

Motorfäste främre
Mekonomen: 882kr
Biltema: finns ej
Skruvat.se: 714kr
Skroten (beg): 300kr
Tyska eBay (ny): 10 euro (90kr)

Strålkastarinsats komplett:
Mekonomen: 896kr
Biltema: 749kr
Skruvat.se: 535kr
Skroten (beg): inte lönt
Tyska eBay (ny): 27 euro (250kr)

Andra som har liknande erfarenheter?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

• Medelpad
SV: Köpa bilreservdelar utomlands?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-11 kl 00:35 »
När det gäller VAG-bilar så är Mekonomen som regel dyrare än att köpa originaldelar på märkesverkstad i Sverige.
Beträffande billiga delar på eBay är det vanligt med synnerligen tvivelaktiga piratdelar, kolla noga vad säljaren har fått för omdöme och om det framgår tydligt vad det är för tillverkare och ursprung på delarna.

Nu i höstas köpte jag värmekammare till en VW-buss från en engelsk firma, de var visserligen billiga men många detaljer var helt klart billigare och sämre gjorda än på motsvarande originaldel (t ex var ytterplåten enkel på de nyköpta, i original är det dubbla plåtar med glasfiberisolering emellan. Värmeväxlaren är gjuten med färre och grövre flänsar på de nyköpta. Ytterplåtarna har sämre ytbehandling - original är aluminiserade, de nya är bara målade med en gråfärg som flagnar av nästan på en gång).

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 10 dec-11 kl 01:52 »
Inte köpt själv,bara funderat än så länge,men läst om folk som köpt Bosch original lambdasonder till sina Volvos från england(Lambdapower) till halva priset,snabb leverans. Är väl en generalagentsmaffia här som håller uppe eller sätter priserna till reservdelsshopparna.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 10 dec-11 kl 08:10 »
Risken finns ju alltid att man får tag i förfalskningar om man köper något som påstås vara märkesreservdelar billigt på nätet.

Beträffande lambdasonder så är det rätt intressant att exakt samma lambdasond, med samma Bosch-nummer, kostar hälften så mycket om man köper den som originalreservdel till Opel Omega som om det står Saab på kartongen - och det över samma reservdelsdisk hos samma Opel/Saab-handlare!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 10 dec-11 kl 09:04 »
Maken köper reservdelar till sin land Rover för en bråkdel av priset i England. Det ska vara originaldelar som jag förstått det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 dec-11 kl 09:55 »
Lite festligt är det ju om man drar en parallell till mat och import. Det har ju funnits trådar här om att handla billiga byggvaror utomlands, och nu bildelar.. alltid uppmanas det till väldig försiktighet, för man vet ju aldrig vad det kan vara för mystiskt kvalitet...

Annat är det när det gäller mat.. då är det plötsligt ( kanske inte för alternativare, men mycket annat folk ) bara priset som räknas och man hyllar den fria konkurrensen för att pressa ner priserna. Det är även där sällan nån som reflekterar över arbetstillfällen i sverige som går till spillo..bara maten blir billig.

Det är nåt som inte hänger ihop.

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 dec-11 kl 12:21 »
Det är även där sällan nån som reflekterar över arbetstillfällen i sverige som går till spillo..bara maten blir billig.
Men nu pratas det här om bildelar,
och då är det nog knappast något nämnvärt antal av arbetsplatser det handlar om förutom i distributionskedjan.
Och det är där jag ser största problemet -
nämligen att distributörerna snor åt sig största delen av vinsten - köpa så billigt som möjligt, sälja så dyrt som möjligt.

Så länge handeln inte har några problem som helst med att försöka blir rik på bekostnad av producenter och konsumenter,
har i.a.f. jag inga som helst problem att handla utomlands.
Det funkar bra med bildelar och andra tekniska prylar, tyvärr mycket sämre (som tur är för ICA m.m.) med livsmedel...

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 10 dec-11 kl 13:52 »
Risken finns ju alltid att man får tag i förfalskningar om man köper något som påstås vara märkesreservdelar billigt på nätet.

Beträffande lambdasonder så är det rätt intressant att exakt samma lambdasond, med samma Bosch-nummer, kostar hälften så mycket om man köper den som originalreservdel till Opel Omega som om det står Saab på kartongen - och det över samma reservdelsdisk hos samma Opel/Saab-handlare!
Visst lustigt med priser mellan Opel,SAAB. För mig en kupefläkt,samma reservdelsnr på skroten till Opel,Saab,är billigare när det säljs till Opel.  ;D

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 dec-11 kl 13:57 »
Visst lustigt med priser mellan Opel,SAAB. För mig en kupefläkt,samma reservdelsnr på skroten till Opel,Saab,är billigare när det säljs till Opel.  ;D

Det finns nog  ett tydligt sammanband mellan mellanmjölklagomsvenskens nationalism och priset -
om varan ifråga är "svenskproducerad" (eller -monterad i saabens [r.i.p.®]  fall) berättigar ju det till 100% eller mera i pristillägg  :-X

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 10 dec-11 kl 16:11 »
Jag köper mycket bilreservdelar via nätet, jag har leverantörer från tyskland, polen, ryssland, och hong kong.
Köper jag via Ebay så betalar jag alltid via paypal, och har inte trots 50 talet inköp råkat illa ut nånn gång.  2 gånger har paketet tagit abnormt lång tid.
Viktigt är att kolla omdömena om säljaren, för att på så viss veta vad andra tycker. Kolla även om denna har flera anbud ute.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 dec-11 kl 16:38 »
Om man skall jämföra bildelar med mat kan det väl ändå inte råda någon tvekan om att svenskproducerat har betydligt större marknadsandel för mat än för bildelar.

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 dec-11 kl 16:50 »
Ingen egen erfarenhet men svärfar köpte bildelar från US.

Jag trodde först att han ljög, men jag fick på fingrarna för det skillde åtskilliga tusenlappar från det svenska priset!
Trots både frakt och tull!!

Det var strålkastare till ngn kingcab.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 10 dec-11 kl 19:18 »
Ingen egen erfarenhet men svärfar köpte bildelar från US.

Jag trodde först att han ljög, men jag fick på fingrarna för det skillde åtskilliga tusenlappar från det svenska priset!
Trots både frakt och tull!!

Det var strålkastare till ngn kingcab.

Men då torde han ha fått strålkastare som är avsedda för amerikanska DOT-föreskrifter (alltså inte E-märkta som krävs här i landet). Det leder med största sannolikhet till en halvljusbild som bilprovningen inte godkänner (den amerikanska halvljusbilden har ingen skarp ljus/mörkergräns) och, om bilen är av årsmodell 1984 eller senare, så räcker det formellt sett med att E-märket saknas för att bilen ska bli underkänd.

blizzard

« Svar #13 skrivet: 29 dec-11 kl 20:41 »
Frågan att köpa utomlands är mycket berättigad!
Vi lever här i Sverige med att allt är så bra och staten vill oss "så väl"...  Detta är tyvärr bara villfarelser,vi är ofta förda bakom ljuset och i många fall grundlurade...
Är man smart kollar man runt på internet och hittar oftast mycket fördelaktigare lösningar i något annat land.Detta trots att frakt kan verka avskräckande.
Det man ska veta är att jag har personligen beställt saker från Tyskland flertalet gånger och för detta fått förstklassiga varor snabbt levererade och detta till ett BILLIGARE ? pris än om jag beställt varan inom Sverige?Dvs att frakten också var avsevärt billigare än här...
Vi måste börja förstå att Sverige är en liten ankdamm och och att ingen här vill oss speciellt väl.
Det handlar om att käna pengar...
Varför är en toastol tillverkad av Gustavsberg 60% billigare i Polen än här hemma??? Ingen frakt men ändå måste vi betala mer???
Försök förstå att vi är grundlurade,köpte för 15år sedan jordbruksmaskiner från Finland mycket mycket billigare än här i Sverige och maskinerna var tillverkade i Danmark.
Det hette då att maskinerna var prissatta efter vad landet tålde?

Passa på och gör era affärer medans internet fortfarande är ocencurerat,starka krafter vill "förbjuda" internet då det påstås nära kriminella terrorister.Inom kort kan vi alternativare komma att klassas som oliktänkande och därmed vara ett hot mot de styrande.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 29 dec-11 kl 21:57 »
För några år sedan var det någon konsumentorganisation som jämförde nybilspriser och övriga kostnader som är förenade med bilägande (bränsle, försäkringar, skatter osv) i olika EU-länder. Det visade sig då att i länder med höga bilskatter, dyra försäkringar och höga bensinpriser så säljs fabriksnya bilar relativt billigt, och vice versa. Totalkostnaden för bilägaren blev alltså ganska lika överallt.

blizzard

« Svar #15 skrivet: 29 dec-11 kl 22:15 »
För några år sedan var det någon konsumentorganisation som jämförde nybilspriser och övriga kostnader som är förenade med bilägande (bränsle, försäkringar, skatter osv) i olika EU-länder. Det visade sig då att i länder med höga bilskatter, dyra försäkringar och höga bensinpriser så säljs fabriksnya bilar relativt billigt, och vice versa. Totalkostnaden för bilägaren blev alltså ganska lika överallt.

Torbjörn: Du menar säker väl...Men Sverige har höga skatter,dyra försäkringar och väldigt höga bensinpriser,trots detta så är våra reservedelspriser extremt höga.Jämnför man sedan bensinen i sig så är bensinen 95 oktan i Tyskland mycket mera innehållsrik än här i Sverige.Det är riktigt stora skillnader...
Importerar reservdelar några gånger per månad till amerikanare och blir varje gång förundrad hur billiga delar det är till amerikanare?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #16 skrivet: 29 dec-11 kl 22:16 »
bara att handla köpte precis framlyktor till min amerikanska bil för 5000 :- MINDRE än va dom hade kostat i sverige .. 2000 spänn med frakt direkt ifrån usa
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

torbjorn

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 29 dec-11 kl 22:25 »
Torbjörn: Du menar säker väl...Men Sverige har höga skatter,dyra försäkringar och väldigt höga bensinpriser,trots detta så är våra reservedelspriser extremt höga.Jämnför man sedan bensinen i sig så är bensinen 95 oktan i Tyskland mycket mera innehållsrik än här i Sverige.Det är riktigt stora skillnader...
Importerar reservdelar några gånger per månad till amerikanare och blir varje gång förundrad hur billiga delar det är till amerikanare?

Nu var det nybilspriser den där undersökningen handlade om. Priser på reservdelar och reparationer brydde man sig inte om alls.
När det gäller bilskatter så är de, eller var åtminstone då, betydligt högre i många sydeuropeiska länder än i Sverige.
Bränslepriserna har alltid brukat ligga högre i t ex Norge och Benelux-länderna än i Sverige. Tidvis har det också varit dyrt i GB och alpländerna.

Vad skulle det vara för skillnad på "tysk" och "svensk" bensin? De uppfyller ju samma europastandarder och med tanke på EU:s inre marknad osv så skulle det inte förvåna mig om bränslet i stor utsträckning levereras från samma raffinaderier till båda länderna. Hmm...de svenska mackkedjorna har ju produktdatablad med alla uppgifter om de olika bränslena fritt tillgängliga, man borde kunna leta på motsvarande tyska dokument om man lägger ner lite jobb på det...

blizzard

« Svar #18 skrivet: 29 dec-11 kl 22:45 »
Hela tråden handlar om att köpa reservdelar inte något annat.
Bensinpriset i Sverige ligger högt nog ,det behöver vi nog inte debattera.Eller hur?
Ang bensinen i Tyskland och Sverige så noterar jag ju direkt att du har ingen kunskap om detta alls.
Har man personligen stor erfarenhet av skillnaden så. ??? ???
Att de skulle uppfylla samma europastandareder är bara en fantasi....
Ska du också säga att det är ingen skillnad på svensk eller Finsk polttoöljy???
Du kan ju lägga ner arbete och försöka komma fram till något...
Men slutligen får ju också suntförnuft ha något inflytande och det visar ju odelat på att svenskt bränsle är oeffektivt och dessutom väldigt dyrt...

jenses

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 29 dec-11 kl 22:55 »
Hela tråden handlar om att köpa reservdelar inte något annat.
Bensinpriset i Sverige ligger högt nog ,det behöver vi nog inte debattera.Eller hur?
Om man nu orkar att jämföra bensinpriset i Tyskland och Sverige (idag: 1,459 Euro mot 13,98 SEK med växelkursen 8,9353),
så ser man tydligt att bensin är t.o.m. en del billigare i Sverige än i Tyskland. Så har det varit åtminstone de senaste tio åren ungefär.
Taggar ner blizzard (och glöm inte att ta din medicin !), låter min rekommendation  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser