Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slaktrens - koka kattmat?  (läst 3007 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
slaktrens - koka kattmat?
« skrivet: 02 okt-06 kl 23:02 »
Kanske lite makabert... :o  :-[

Vad gör ni med kaninhuvudena efter slakt?

Om man vill koka egen kattmat, är det bara att stoppa ner huvudena med päls, öron och allt?
Ska man sedan pilla bort köttet eller stoppa ner allt i en kvarn?

Känns en smula "skräckfilm" att koka kaninhuvuden på spisen  :P
Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:slaktrens - koka kattmat?
« Svar #1 skrivet: 02 okt-06 kl 23:38 »
Hur är det med kokta kaninben? Blir inte dom sköra och vassa vid kokning som andra ben? Jag skulle nog, om möjligt mala allt rått i så fall.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 okt-06 kl 12:46 »
Hej!

Jag ger huvuden till hundarna.. ser rätt rolig ut när kaninöron hänger ur deras 'mun' ;-) .. annars är resterna bra om du har en fälla stående mot räv eller grävling

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 03 okt-06 kl 17:55 »
Hej!

Jag har flått huvudena i samband med att jag flår resten, sedan har kaninen med huvud fått hänga i kylen. När jag sedan gjort iordning kaninerna för försäljning, så skär jag av huvudet och koker dem någon timme. Då är det lätt att plocka bort köttet, och ge katterna.

Dessutom får man ju mycket mindre slaktavfall att destruera, kokta kaninhuvudben är ju matrester!

Edgar

Crappy

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 04 okt-06 kl 13:58 »
Jag ger bort huvudena till en kille som har en räv åtel. Fin styckar alltid mina kaniner så katterna får slamsor och rester som jag inte vill ha med i frysen. De älskar färskt kanin kött, kan äta hur mycket som hellst  :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 okt-06 kl 00:10 »
Jo, jag har "kastat" kaninhuvuden efter hundägarna i bekantskapskretsen, men hundarna har haft lite delade åsikter om smaken. En av dem grävde ner huvudena i rabatten, med öronen stickande upp ur jorden  :P

Våra Katter tycker råa kaninhuvuden är liiiite för stora. De har setat på trappen och gnagt och gnagt... Ser inte så trevligt ut med halvätna huvuden framför dörren, men det lär väl hålla inbrottstjuvar borta  ;)

Jag ska prova att koka - mindre att destruera låter bra!
Landsflykting i storstan...

furu

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 okt-06 kl 09:18 »
Om man vil spare kun på blodet og bruke som saus på tørrfor til hunderne. Hvor mange dc blod inneholder 1 kanin?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #7 skrivet: 10 okt-06 kl 10:11 »
Precis som Edgar så flår vi även huvudet när vi flår kaninen. Huvudena får koka tillsammans med andra rester från kaninen (beroende på om man styckar i filéer eller sadel så blir det ju lite olika smådelar som inte kan användas till färs). Det får svalna och sen rensar vi. Det blir massor av kött till katterna (eftersom vi har åtta katter så är alla mattillskott värdefulla) och dom älskar det!
Dessutom känns det bra att ta tillvara allt. Småbenen som blir kvar hamnar i varmkomposten.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Kerstin Linnea

« Svar #8 skrivet: 10 okt-06 kl 15:37 »
Hej....
Jag ville bara berätta att min farmor under krigstiden kände en "kaningubbe" i Hagalund där hon bodde och han gav kaninhuvudena till sin hund .Min farmor frågade snällt om hon kunde få några av kaninhuvudena . Han undrade vad hon skulle med dom till men saken var att hon gick hem och kokade och rensade huvudena för att göra sylta på dom...Alla var väldigt misstänksamma över var hon fått köttet ifrån till sådant lyx (ransoneringskort och allt)...PS hon bjöd kaningubben på en macka med syltan och han sa att det var en god sylta, var har du fått den ifrån? ;)
Så orkar man rensa huvuden som inte ser så trevligt ut så är det nog lite kött på dom med...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 10 okt-06 kl 17:17 »
Om man vil spare kun på blodet og bruke som saus på tørrfor til hunderne. Hvor mange dc blod inneholder 1 kanin?

Knappt några matskedar så då får du slakta många kaniner om du ska hälla blodet på hundmaten.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 1 användare
Willeryr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser