Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pastreulla  (läst 2575 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Pastreulla
« skrivet: 02 okt-06 kl 19:53 »
Vad behandlas Pastreulla med?
Ger man även symptom fria kaniner?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

uffeoanette

Re:Pastreulla
« Svar #1 skrivet: 03 okt-06 kl 20:43 »
Prova ge dem esbetre. Vetrinär kan skriva ut det till dig. Ge det till alla djur. Rengör burarna och desinficera gärna med virkon eller något annat starkt.
Jag gav mina esbetre tyvärr så dog många djur ändå. Hoppas det går bättre för dig. Skriv gärna hur det går.
Lycka till

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 04 okt-06 kl 09:41 »
Esbetre mot pasturella?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 04 okt-06 kl 11:29 »
Esbetre mot pasturella?
Blir lika förvånad som Gille !

Varför skulle man ge Esbetre till pasturella kaniner det är ju en bakterie som orsakar det inte en parasit  ???

Har för mig att man ger Terramycin el. Baytril.

Glöm inte att:
Man bör inte avla på kaniner som har behandlats för Pasteurellos eftersom sjukdomen överförs till ungarna. (Det är ofta så den smittar).
« Senast ändrad: 04 okt-06 kl 12:34 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

uffeoanette

« Svar #4 skrivet: 04 okt-06 kl 15:29 »
Vet inte om det är rätt behandling , men det är vad vet gav oss. så här står det på bipackssedlen :
"Indikationer: Koccidios hos höns, kalkoner, gäss och exotiska fåglar. Salmonellos, Pasteurellos och klostridios hos höns och kalkoner."
Stämmer inte detta? jag har ingen aning... ??? men upplys mig gärna om mer info. :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 04 okt-06 kl 21:27 »
Salmonellos, Pasteurellos och klostridios hos höns och kalkoner."

Hos höns o kalkoner...  ???
Preparatet verkar ju inte vara gjort för kaniner i alla fall.

Många antibiotika som är ofarliga för andra djur har visat sig vara dödliga för kaniner, vare sig de ges via munnen eller i injektionsform. Den viktigaste mekanismen bakom denna farliga effekt är att antibiotika dramatiskt ändrar den normala mikrobiella balansen i magtarmkanalen. Förutom att läkemedlet påverkar den sjukdomsframkallande bakterien i kroppen, så påverkar det även de normala, “goda”, bakterierna i matsmältningssystem. Kaniner har ett mycket känsligt matsmältningssystem, så alla förändringar i detta kan orsaka en kaskad av händelser som leder till allvarlig sjukdom eller dödsfall. Lika väl som att orsaka obalans i bakteriefloran så kan dessa förändringar leda till bildandet av skadliga kemiska produkter i kaninens kropp.
källa:Legvet G Anderson/legvet M Tornvall
« Senast ändrad: 04 okt-06 kl 21:33 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

uffeoanette

« Svar #6 skrivet: 05 okt-06 kl 20:02 »
jo men ofta är det så att de preparat man använder till kaniner ofta är gjorda för andra djur. Gäller t ex både terramycin (svin. kalv, fjäderfä, mink) och beytril (fjäderfä)som rosa tipsar om. Om jag förstår saken rätt finns det lite medicin just anpassat för kaniner.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 05 okt-06 kl 23:10 »
Hej!

Tydligen är det så att läkemedel registreras för ett djurslag och ett land i taget. Kostnaden är ca 100 000 kr för varje djurslag. Detta innebär ju i sin tur att industrin vill ha tillbaks dessa pengar. Därav det låga antalet medikamenter till kaniner, de är i Sverige för få och för friska. Marknaden blir för liten.

Esbetre till exempel är inte godkänt för kanin i Sverige, men lär vara godkänt i Italien.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser