Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När får man körförbud?  (läst 16841 gånger)

pålle

• Gäst
SV: När får man körförbud?
« Svar #20 skrivet: 06 dec-11 kl 09:40 »
Hehe att rost inte kan va farligt  ja mins  en Toyota pickis som gick av bakom hytten tre dagar efter besiktning så nog kan rost va farlig.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #21 skrivet: 06 dec-11 kl 09:45 »
markusahelge:

Egentligen är det bra att det hände just på bilbesiktningen.

När jag var inne med min volvo sist så var allt hyfsat ok förutom att bränslefiltret hade pajjat så att det droppade bensin. Inget som gav anmärkning i protokollen men ändå väldigt bra att de säger till. Vi körde in på verksad (och fick faktiskt lämna im bilden omgående) på väg hem fr besiktningen.
Dels så kostar bensin en massa pengar, dels är det ju inte särskilt bra om det rinner ut på marken och dels så är det ju faktiskt en ökad brandrisk om det droppar bensin.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #22 skrivet: 06 dec-11 kl 09:48 »
På 80-talet lär Volvo 240 ha lett statistiken över mindre än 5 år gamla bilar som fick körförbud. Då var orsaken alltid att bilprovaren hade lyckats knacka sönder en rostig fjäderbenstallrik så att framvagnen säckade ihop på ena sidan. Det var så vanligt att Bilprovningen tog fram en speciell liten vagn eller tralla att ställa under framhjulet på en bil med hopsäckad framvagn för att det skulle gå någotsånär lätt att knuffa ut den ur hallen.

Äldre VW med enkrets bromssystem fick ofta körförbud för att röret till bakbromsarna, som går på insidan av golvet, rostade sönder vid gaspedalen där det är en öppning i golvmattan så att fukt och smuts samlas. Bilar med tvåkrets bromssystem brukar däremot inte få körförbud för att ena kretsen är ur funktion, om den andra har bra bromsverkan. Tyvärr händer det dock att pedalen går i golvet trots att ena kretsen fungerar om det dessutom finns något annat fel som gör att bromsen tar lite djupare än vanligt.
Beträffande fotbromsar som lägger av så bör man alltid ha i bakhuvudet att handbromsen fungerar oberoende av fotbromsen och alltså går att ta till som nödbroms.

Ett alternativ till körförbud som förekom förr, jag vet inte om det finns kvar idag, är föreläggande om ombesiktning senast nästa dag. Det skulle alltså ses som körförbud men med möjlighet att köra hem för egen maskin.

andtol

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 dec-11 kl 17:16 »
Jag fick körförbud på min Volvo 740 sist. Besiktningsmannen blev blek och sa: "Har du kört den hit?" ;)

Det var ett länkarmsfäste som var helt borta. Ingen stagda på vänster framhjul.

kackelmann

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 06 dec-11 kl 22:28 »
Beträffande fotbromsar som lägger av så bör man alltid ha i bakhuvudet att handbromsen fungerar oberoende av fotbromsen och alltså går att ta till som nödbroms.

Sen ska man inte glömma motorbromsen, den fungerar alldeles utmärkt som en hastighetsminskare på landsväg om man planerar sin körning. Körde ca 120 mil med endast fungerande handbroms och motorbroms (dumt men ibland har man situationer man måste lösa..) och det gick bra. Men hade det skuttat ut en älg på vägen hade det ju inte fungerat.

Har fått körförbud på en lastbil där rost i ramen hade delat bilen i två delar, som tur var höll flaket ihop lastbilen. Det var flygande besiktning på vägen, polisen stoppade för bilen gungade så mycket :-)
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #25 skrivet: 11 dec-11 kl 11:55 »
Avgasvärden ger inget körförbud, bensintank där det pinkar bensin däremot ger körförbud.

I övrigt är det endast det som är akut farlig i trafiken, bristande broms, framruta som har rostad lös, avsaknad av fotbrunnar (flinta-bilen), länkarmar som är av, you name it.

Jag har fått starthjälp både in och ur bilprovningen med deras batteri på en liten pirra. Inga 2or, bra att veta: batteriet är i sämre skick.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser