Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur nedärvs färgen?  (läst 4420 gånger)

rackarns

• Närke
Hur nedärvs färgen?
« skrivet: 03 dec-11 kl 13:52 »
Om jag vill ha svarta skinn och har Leicesterbagge. Kommer jag kunna få det om jag skaffar svarta finullstackor till baggen? Eller blir det grå skinn?

vallhunden

• Västergötland
SV: Hur nedärvs färgen?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-11 kl 16:41 »
Nej, då får du vita lamm... i 3-4 generationer om du fortsätter att ha svarta moderdjur.
Vitt är dominant.

Jag har korsat Gotlandsfår med Leicesterbagge och fick vita lamm fram tills de hade ung 96% Gotland i sig, då började det komma grå lamm.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 04 dec-11 kl 12:51 »
Det låter väldigt osannolikt att vitt+svart blir grått, så går inte arv till så skulle alla djur vara någon brungrå sörja.

Ett djur har två anlag ett från mamma och ett från pappa
När man sen korsar så består ägg/sperma ett av dessa anlag, hälften av anlagen i varje ägg, slumpat (med visa undantag)

Jag kommer skriva V=vitt s=Svart

Om vitt är dominant så kan pappan vara antingen VV eller Vs beroende på det svarta syns inte för vitt är domenat (han skulle kunna ha en annan dold färg också men vi gör det enkelt)

Tackorna är då ss för det krävs två s för att svart ska synas

Om baggen är VV så blir samtliga 4 lamm  Vs man räknar alltid vad om blir på fyra avkommor

Är baggen Vs då blir 2 lamm Vs och två ss

Det betyder att sparar du ett av bagg lammen om du får alla lamm vita och använder den sen på svarta tackor kommer 50% att bli svarta

Detta förutsätter att vitt är dominant och så mycket vet jag inte om får att jag hundra kan säga men jag kan säga att grå är ytterst otroligt om inte det finns gömt bakom i något av föräldradjuren.

fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 dec-11 kl 13:26 »
Det låter väldigt osannolikt att vitt+svart blir grått, så går inte arv till så skulle alla djur vara någon brungrå sörja.
.......................................
Detta förutsätter att vitt är dominant och så mycket vet jag inte om får att jag hundra kan säga men jag kan säga att grå är ytterst otroligt om inte det finns gömt bakom i något av föräldradjuren.

Jag var otydlig i mitt inlägg märker jag...

Först skrev jag en kommentar ang vit bagge/svart tacka.

Sen skrev jag om min egen erfarenhet med att korsa Gotlandsfår med Leicesterbagge. Gotlandsfår är grå ;D Då korsade jag alltså vit baggen med gråa moderdjur. Då tog det bortåt 96% Gotlandsblod i lammmen för att de skulle bli grå (som var Gotlandsfärgen...) Den vita färgen var alltså dominant länge i korsningarna...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 04 dec-11 kl 13:45 »
Jag var otydlig i mitt inlägg märker jag...

Först skrev jag en kommentar ang vit bagge/svart tacka.

Sen skrev jag om min egen erfarenhet med att korsa Gotlandsfår med Leicesterbagge. Gotlandsfår är grå ;D Då korsade jag alltså vit baggen med gråa moderdjur. Då tog det bortåt 96% Gotlandsblod i lammmen för att de skulle bli grå (som var Gotlandsfärgen...) Den vita färgen var alltså dominant länge i korsningarna...

Frågan var ju om dom kunde bli grå, jag tyckte du var tydlig i ditt svar.

Nu vedärvs det alltid så som jag skrev men om man har otur så kan man få en bagge igen som är VV och då får man in mer vitt igen, en VV bagge ger ju bara vitta lamm igen och 50% VV så vill det sig riktigt så får man aldrig svarta lamm eller så får man det redan andra generationen. Säkrast är ju att ta en bagge i den färg man vill ha lamm i framtiden.
Länk till mina lamm 2012

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 04 dec-11 kl 14:20 »
Jag kan inte genetiken för fårs färger, men det är inte alls säkert att det är ett enkelt anlag som styr. Om färgen vitt styrs av många anlag, så kan lammen fortsätta att bli vita även när man återkorsar med baggar som borde vara heterozygota för svart.

Så utan att läsa på om fårs färggenetik, så vågar åtminstone inte jag uttala mig säkert om hur resultatet blir.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-11 kl 14:23 »
Jag började med en Leicesterbagge och parade mina grå tackor med honom. Sen tog jag den vita avkomman och parade med grå bagge. Jag fortssatte med grå bagge i varje parning hädanefter. Det tog ändå lång tid innan jag fick gråa lamm. Jag tror att det där färgschemat inte funkar så bra när det gäller just vitt... :-[ Andra färger funkar det bra på... Just den vita färgen är väldigt dominant på får.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 04 dec-11 kl 15:24 »
Jag började med en Leicesterbagge och parade mina grå tackor med honom. Sen tog jag den vita avkomman och parade med grå bagge. Jag fortssatte med grå bagge i varje parning hädanefter. Det tog ändå lång tid innan jag fick gråa lamm. Jag tror att det där färgschemat inte funkar så bra när det gäller just vitt... :-[ Andra färger funkar det bra på... Just den vita färgen är väldigt dominant på får.

Jag är helt övertygad om att det stämmer på vitt också MEN det kan vara så att det finns flera vita både dominanta och inte dominanta, det är så med hästar att dom kan vara och ha fler olika färger och vitt är ingen grundfärg på häst och troligen inte på får heller. Då kan det vara svårt att få färg på ett lamm, jag vet att får ha minst två vita färger på får en vit bleker fåret en som är skäck med väldigt mycket vitt (det är mina vita får)
Länk till mina lamm 2012

RandomGirl

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 dec-11 kl 16:44 »
Vitt är alltid övertäckande/dominant i förhållande till grundfärgen (svart eller brunt). Sedan kan ett vitt får ha mer eller mindre stora fläckar i grundfärgen (svart eller brunt) vilket styrs av ett brokighetsanlag.

Ett tredje anlag som visar sig på svarta eller bruna får är graden av grått/beigt. Ett sådant får kan ha nästan helt vit ull men fårets huvud och ben är svarta eller bruna.

Anlaget för svart grundfärg är dominant över brunt. Dvs två bruna individer lämnar bara brun avkomma medan två svarta individer även kan få brun avkomma.

Blev det rörigt?

rackarns

• Närke
« Svar #9 skrivet: 05 dec-11 kl 19:47 »
Gotlandsbagge på svart finull, kan det bli svarta lamm?

Weasel

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 05 dec-11 kl 20:12 »
På 8 vita tackor med brun bagge fick vi 25 färgade lamm. (Alla finull) Inte ett enda vitt lamm! Tyckte det var lite konstigt med tanke på att vitt skulle vara dominant. Eller?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 05 dec-11 kl 20:24 »
På 8 vita tackor med brun bagge fick vi 25 färgade lamm. (Alla finull) Inte ett enda vitt lamm! Tyckte det var lite konstigt med tanke på att vitt skulle vara dominant. Eller?
Om tackorna bär på färganlag är det inte omöjligt.
Sen tycker jag att det är något lite mystiskt med anlagen hos två bruna finullskorsningstackor jag har...
Jag har dom senaste åren använt en vit leichesterbagge och en vit merinokorsningsbagge.
Leichestern är far till ca 150 lamm här och endast dessa tackors lamm har blivit svarta.
Merinon är far till säkert över tvåhundra lamm, han är använd i annan besättning förut, alla lamm har varit vita trots färgade tackor, men mina bruningar fick svarta lamm. Kan vissa djur ha "mer" anlag för färg? Eller är det bara slumpen? Jag har tackor av alla kulörer, men bara dom två bruna som är moster och systerdotter ger färgade lamm, inte deras övriga släkt som är svarta själva.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

siken

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 05 dec-11 kl 21:32 »
weasel och charlotte,
Vad kul!!
Den brune baggen och de bruna tackorna ni skriver om är säkerligen inte bruna pga att de har den vanliga, mest recessiva (vikande) färggenen, den som vitt och grått dominerar över.
Ni har säkert råkat ut för den färggen, som i vetenskaplig litteratur betecknas med bokstäverna Ed, och betecknar en färg som på engelsk kallas "dominant extension", dvs dominant utbredning (av pigment).
Flertalet svenska får har anlagsuppsättningen E+/E+, dvs de har bara "normalgenen" som gör att andra arvsanlag kan påverka färgens utbredning. Era bruna får har antingen uppsättningen Ed/Ed eller Ed/E+.

De anlag (gener) som normalt styr färgerna på de raser vi har i Sverige brukar betecknas med bokstaven A. Ett vitt får har Awt (efter det engelska ordet wh=white), Ag (g=grey), At (t=black_and_tan), samt Aa som ger full utbredning av färg, dvs svart om fåret har svart pigment och chokladbrun om det har anlag för brunt pigment. I allmänhet förväntar man sig att ett chokladbrunt får eller ett helsvart får har anlagen Aa/Aa.

De vita fåren som ni har, bär troligen på anlagen Awt/Awt (i kombinatin med E+/E+ så att de vita anlagen kan göra sig gällande), dvs de har bara anlag för vitt och ger detta till sin avkomma. Vid korsning mellan Awt/Awt och Aa/Aa så borde alla lammen få anlagsuppsättningen Awt/Aa och då bli helt vita eftersom Awt (vitt) dominerar över Aa (svart eller brunt).

Men de bruna fåren ni har behöver inte ha anlagen Aa/Aa, vilket man kunde förväntat sig. De kan ha vilka anlag som helst, men vi vet inte vilka det är för de bär på minst ett anlag Ed, dvs de har anlagsuppsättningen Ed/Ed eller Ed/E+. Detta gör att de får dominant utbredning av pigment, oberoende om de har anlagen Awt eller Ag, eller något annat A-anlag. När de sedan nedärver detta Ed till avkomman så blir lammet helt svart även om lammet får det vita anlaget Awt av den andra föräldern.

Ganska krångligt, men jag är övertygat om att det är Ed som spökar här, eftersom det anlaget är relativt vanligt bland svarta och bruna finullsfår, det är ännu vanligare på den finska lantrasen och ålandsfåret.

Jag har själv en gång för 20 år sedan råkat ut  för att en svart bagge som betäckte grå tackor gav vita lamm (vilket jag trodde var omöjligt eftersom vitt är den mest dominanta färgen). Men det var just Ed som spökade på honom, han var egentligen vit, dvs han hade anlaget Awt, men det doldes av att han var Ed/E+, vilket då fick till följd att han fick full utbredning av svart på hela kroppen. När han sedan gav "normalgenen" E+ i kombination med Awt till sin avkomma blev lammen vita.

Som sagt det är ganska krångligt, och det tog ett tag innan jag begrep hur det hängde ihop.
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 21:46 av siken »
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 05 dec-11 kl 21:51 »
Tack Siken :)
Jag misstänkte att det var något med en speciell "färgutbredningsgen" som spökade, men jag visste inte hur det funkade.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser