Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lastpallar & granris i utegården  (läst 7240 gånger)

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
Lastpallar & granris i utegården
« skrivet: 02 dec-11 kl 23:32 »

Ett litet tips till alla er som har lerig, blöt och kall utehönsgård (så är det i Skåne just nu) - släng ut några lastpallar!!!
Våra höns verkar tycka det är jätteskönt att få sitta (stå?) uppe på dem, nu när det är så slabbigt och kyligt på marken!

Har även slängt ut lite granris åt dem att gå på, samt att få picka på. Nyttigt grönt, också (inbillar jag mig?)!

Xoot

• Gäst
SV: Lastpallar & granris i utegården
« Svar #1 skrivet: 02 dec-11 kl 23:37 »
Brukar slänga in två minibalar i veckan till både höns och ankor för att "bekämpa" leran.
Till mig själv används granris.

Nästa år tänker jag slänga in smågrus i hönsgården som lite fyllnadsmaterial och prova.
Tycker mig se att många kör den metoden på bilder här runt.

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #2 skrivet: 02 dec-11 kl 23:45 »

...lutar nog åt det hållet för undertecknad, också...håller på att "slå möllor" (skånska ) varje morgon och kväll när jag ska öppna & stänga... a sight for the Gods!!

Foppatofflor är nog förresten det ABSOLUT SÄMSTA man kan ha på fötterna i hönsgården under denna årstid...men de är ju så j-a lätta att ta av & på, eller hur?  ::)

Marken i hönsgården "sjunker" liksom från år till år - första året hade vi fint gräs och annan växtlighet där, andra året halv-okej, men det tredje (detta) året, har det varit som en leråker!!!

Markbrädorna som kantar nederdelen av hönsgården verkar liksom LYFTAS upp efterhand (marken undermineras så sakteliga...)

Ett tag funderade jag på att slänga in singel - men det känns lite tufft för små Chabofötter...?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 03 dec-11 kl 09:14 »
Jag brukar strö med halm. Hönsen älskar att sprätta runt i halmen för där bli ju massor av småkryp (kanske inte så många på vintern ;) ).  När det börjar brytas ner är det bara att lägg in lite till.  Kommer det snö så kan man strö på lite halm så vågr sig hönsen ut att gå p det vita bottenlösa också  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 dec-11 kl 14:02 »
Marken i hönsgården "sjunker" liksom från år till år - första året hade vi fint gräs och annan växtlighet där, andra året halv-okej, men det tredje (detta) året, har det varit som en leråker!!!

Därför är det bra att ha flera gårdar!! Sk. årsgårdar, då har man dem i ena ett år, sen när det är hlv-dåligt, byter man gård, så får den andra växa till sej m.m.. Men det jobbig är att man får h 2-3 gårdar, eller så får man ha en MEGA stor gård, det sk jag ha utanför mitt nya, åt alla håll o kanter.. Blir ganska dyrt.. Korna får mindre bete.. Men men :D Blir kul sommarjobb för mej! att sätta ihop massa grindar, gjuta, sätta ner stolpar i marken, sätta ihop gådarna.. Tar nog ett tag..

Just nu är dom fri gående!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 03 dec-11 kl 14:25 »
Här har vi lösdrift och inget gräs runt häckar och husgrunder :D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Krågedal

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 04 dec-11 kl 06:09 »
 ;D i nya hönsgård, har jag massor mer sand o grus, och tak över den första delen efter huset. men det övriga kan vara bra när snön kommer. eneris ska visst förhindra att mössen kommer....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 dec-11 kl 18:05 »
Jag har några olika grejer i hönsgården som hönorna brukar sitta på, dels några stora kubbar (eller vad heter det när man sågar av en trädstam i bitar?) dels ett gammalt skrivmaskinsbord.  Kubbarna kan man flytta på ibland, då finns det mask för hönsen att krafsa efter där de stod. Bordet är populärt att sitta på, eller under om det småregnar. En gammal julgran ligger där också som de sitter på ibland. I övrigt halkar jag själv omkring - har dålig tillgång till halm.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #8 skrivet: 04 dec-11 kl 18:45 »
Lade in lite granris idag i värsta leran, verkar populärt. Måste nog hämta mer imorgon. Trors att det är tak över en del av hönsgården har regnet blåst in så det är lerigt nästan överallt. Blev ju lite för hönorna att pyssla med också. :D

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #9 skrivet: 05 dec-11 kl 21:47 »

Idag tiggde jag faktiskt till mig en småbal med halm från grannen!
Strödde rejält utanför hönshuset - över lastpallarna också!!
Grundade först med lite stallspån. Men flocken hade visst bestämt sig för att stanna inne i hönshuset för kvällen, när jag precis fixat färdigt åt dem,
så jag får väl invänta morgondagen för att se vad de tycker... ::)

Förresten - idag kom första (blöt-)snön!!!
Är lite kluven - vet inte om jag vill ha snö eller ej... :P

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 05 dec-11 kl 22:06 »
Idag tiggde jag faktiskt till mig en småbal med halm från grannen!
Strödde rejält utanför hönshuset - över lastpallarna också!!
Grundade först med lite stallspån. Men flocken hade visst bestämt sig för att stanna inne i hönshuset för kvällen, när jag precis fixat färdigt åt dem,
så jag får väl invänta morgondagen för att se vad de tycker... ::)

Förresten - idag kom första (blöt-)snön!!!
Är lite kluven - vet inte om jag vill ha snö eller ej... :P

Vad fint! :)
Vad är det för något som du har vid utegården som väggar? Slags vindskydd?

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #11 skrivet: 05 dec-11 kl 22:52 »

Det är vanligt hönsnät(kyckling-?)!

Men vintertid skjuter jag fast byggplast på stolparna precis runt huset, så att det ska stoppa den värsta vinden & nederbörden (snön).

Tar bort det på våren...

Är nog den "värsta" hönsmamman som någonsin funnits.
Jag vet att det är djur.
Men jag är också ett djur. Ju. Ett mänskligt sådant.
Jag vill att mina vänner ska ha det bra.
Annars kan jag inte sova.

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 05 dec-11 kl 23:21 »
Det är vanligt hönsnät(kyckling-?)!

Men vintertid skjuter jag fast byggplast på stolparna precis runt huset, så att det ska stoppa den värsta vinden & nederbörden (snön).

Tar bort det på våren...

Är nog den "värsta" hönsmamman som någonsin funnits.
Jag vet att det är djur.
Men jag är också ett djur. Ju. Ett mänskligt sådant.
Jag vill att mina vänner ska ha det bra.
Annars kan jag inte sova.

Men det är byggplast man ser på bilden? Kunde först inte föreställa mig vad det var för något.  ;D
Är det inte svårt att få sträckt så det inte fladdrar i vinden eller rent av flyger av?

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #13 skrivet: 05 dec-11 kl 23:39 »

Jo - det är byggplast man ser på bilden - UTANPÅ det vanliga höns- (ellervaffankyckling-?)nätet.

Hur lätt som helst att skjuta fast med häftpistol en vindstilla dag i solens sken...

Fick dock gå ut under STORMEN (med stort "S")(mitt i natten), för att skjuta fast plasten på nytt, eftersom det sletet sig (sletet = skånska för slitit)(men du bor i Båstad, så du fattar nog...? ;)).

Man kanske skulle perforera byggplasten lite?

Annars håller det sig bra under helt vanligt skånskt vertikalt blåsande med stormbyar runt knuten... ;D

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 05 dec-11 kl 23:47 »
Jo - det är byggplast man ser på bilden - UTANPÅ det vanliga höns- (ellervaffankyckling-?)nätet.

Hur lätt som helst att skjuta fast med häftpistol en vindstilla dag i solens sken...

Fick dock gå ut under STORMEN (med stort "S")(mitt i natten), för att skjuta fast plasten på nytt, eftersom det sletet sig (sletet = skånska för slitit)(men du bor i Båstad, så du fattar nog...? ;)).

Man kanske skulle perforera byggplasten lite?

Annars håller det sig bra under helt vanligt skånskt vertikalt blåsande med stormbyar runt knuten... ;D

Tackar för ett nytt tips och ska prova i dagarna med byggplast på en långsida och se hur det blir.  :D
Funderar på om man inte skulle sneslå ett par spik istället för att se om det hålls fast bättre.

Den sanna Bjärebon är alldeles för framkorsad så här språkas ingen Skånska. Det är rikssvenska eller egen uppfunnen dialekt.
Istället för "Ja" så uttrycker man det "JuuuuaaaAA" men man är ju själv från Eslöv, Hörby, Lödde och Malmö -regionerna.  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 dec-11 kl 23:53 »
Annars om man skruvar i hop ramar  i bygg plastens bred  och sen häftar fast på plasten på och sedan skruvar fat den på nät ramen då höjer man styrkan avsevärt på plaster fån att slitas från klamren då det ger kläm effekt över en större yta som då ger styrka åt plasten .

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #16 skrivet: 05 dec-11 kl 23:58 »
"Funderar på om man inte skulle sneslå ett par spik istället för att se om det hålls fast bättre.

Den sanna Bjärebon är alldeles för framkorsad så här språkas ingen Skånska. Det är rikssvenska eller egen uppfunnen dialekt.
Istället för "Ja" så uttrycker man det "JuuuuaaaAA" men man är ju själv från Eslöv, Hörby, Lödde och Malmö -regionerna.  ;D"

Använd spik med stora skallar då!
(Tips, liksom) (Kan ingenting egentligen - bara hitteppåig, tror jag. Kör "Learning-by-mistake-metoden" hela tiden... o:))

- Ha! Jag tror dig! (ang den sanna Bjärebon...)

Själv är jag född och uppvuxen i södra Helsingborg, men senare utflyttad lite längre in i Skåne...

Xoot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 dec-11 kl 00:00 »
Annars om man skruvar i hop ramar  i bygg plastens bred  och sen häftar fast på plasten på och sedan skruvar fat den på nät ramen då höjer man styrkan avsevärt på plaster fån att slitas från klamren då det ger kläm effekt över en större yta som då ger styrka åt plasten .

Som leder till en annan fråga, hur tålig är byggplast för väder och vind allmänt under årstiderna?
Man skulle haft en ram som du beskriver för att hänga av och på när det behövs.

Myntas

• Skåne
    • Livet enligt Mynta
« Svar #18 skrivet: 06 dec-11 kl 00:02 »

Tack för tipset!
(Du menar alltså att jag liksom ska skruva fast ribbor ÖVER den fasthäftade byggplasten för att öka hållfastheten på plasten?)
(Så jag fattar dig rätt?)

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 dec-11 kl 00:05 »
Som leder till en annan fråga, hur tålig är byggplast för väder och vind allmänt under årstiderna?
Man skulle haft en ram som du beskriver för att hänga av och på när det behövs.
Tja vet faktiskt inte men borde hålla ett par te år  i alla fall Om den hänger uppe året runt .

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser