Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var köpa kläder?  (läst 14409 gånger)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Var köpa kläder?
« Svar #40 skrivet: 08 dec-11 kl 19:15 »
Återbruket i Uppsala är guld! Min favvo affär om man nu ska köpa saker. Man kan få det mesta för 10 spänn :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #41 skrivet: 08 dec-11 kl 19:56 »
Jag föredrar Kupan (Röda Korsets butik) framför Myrorna (Frälsis dito).  Billigare, bättre utbud (för mig).  I somliga kommuner finns även kommulnalt drivna återbruksaffärer, där man återanvänder även arbetskraften ;)  (såna som annars har svårt att komma ut på arbetsmarknaden).

Jag trodde det mest var de som separerat som gick till "återvinning"  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #42 skrivet: 09 dec-11 kl 01:32 »
Så korta snören finns inte så svampen håller sig borta!  :P ´Tänk att slippa böja sig, bara att stoppa i bladen å skorna sitter där de ska.

Var på kroppen sitter ditt skrev egentligen ???
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #43 skrivet: 09 dec-11 kl 06:04 »
Återbruket i Uppsala är guld! Min favvo affär om man nu ska köpa saker. Man kan få det mesta för 10 spänn :)

Tack! Dit   hade jag inte  hittat än! Måste åka dit  någon   dag.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #44 skrivet: 09 dec-11 kl 06:31 »
Härhar kupan varit toppen förut, men dels har de minskat på m2
kostar väl för mycket i hyra.
Sen kör de mest på modesaker(tycker jag)
Visst kan man göra fynd men inte som förr.

Igrannkommunen har vi dock en riktig pärla ERIKS-HJÄLPEN.
Där finns det grejjor :D
Där skulle man kunna fixa en hel lägenhet för en spottsyver +klä sig.
Hedemorahöns

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
« Svar #45 skrivet: 09 dec-11 kl 06:34 »
Hörde nyligen ett radioprogram där en expert berättade hur man själv kunde fixa till sina nyinköpta byxor. En bisarr idé tycks det mig eftersom hela grejen är att de dyra byxorna skall vara förstörda av en kines med sandbläster och dammlunga. Att göra det själv är som att hälla ut en flaska hemkört i slasken istället för att spruta dyr skumpa på krogen. Lika meningslöst men utan imponatoreffekt på likasinnade.

Så bra formulerat!
 ;D ;D ;D
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #46 skrivet: 09 dec-11 kl 08:17 »
Håller med.
Hedemorahöns

Neiklot

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 11 dec-11 kl 22:47 »
Fan, då är de ju uppsletna...

Ja det var jädrans!!  >:( :(

Hål i röven innan man ens hunnit dra boxershortsen förbi upp över vaderna!

Valmet

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 12 dec-11 kl 19:49 »
Här har det shoppats begagnat idag!

Emmaus har en del fint faktiskt, mkt till äldre personer antar jag
vem köper egentligen en gammal pälskappa? ???Där var massor med sånt

Men fin jacka, jeans ( utan hål ) och skjorta fick jag för en liten slant

Flera fina skor oxå, tyvärr inte min storlek..

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 25 dec-11 kl 20:14 »
Om man inte trivs i kläderna så blir dom ju aldrig använda
så det ska minsann väljas med omsorg ;)

Egentligen borde det vara självklart att tänka så, men det är det ju inte. Jag har samlat på mig massor med kläder genom åren, men har på senare tid blivit mer kräsen. Om saker inte är exakt vad man vill ha så får det vara. =)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 01 jan-12 kl 19:52 »
Egentligen borde det vara självklart att tänka så, men det är det ju inte. Jag har samlat på mig massor med kläder genom åren, men har på senare tid blivit mer kräsen. Om saker inte är exakt vad man vill ha så får det vara. =)

Det är ju faktiskt skitsvårt att hitta kläder som är så vettiga att man faktiskt använder dem! Och de som är av den kvalisorten slits ju därmed ut rätt fort.. Second hand är bra, men det är ofta ruskigt svårt att hitta nåt i det (ja, i alla de second hand-butiker jag varit in i) i det rätt röriga utbudet.. Är man dessutom som jag skapt i nåt annat än standardmodell (jag har för långa armar och ben. Nästan omöjligt att hitta byxor och långärmade tröjor som sitter, och sitter de inte bra, så kommer de hjälplöst att hamna längst in i garderoben) Barnkläder är (hittills) lättare.

På mitt förra jobb ställde folk ofta en kasse med utrensat, när de fått för sig att göra nåt röj hemma. Det var ju skitbra! Det mesta av gossens garderob kom från kollegor med större ungar när jag jobbade där!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #51 skrivet: 02 jan-12 kl 10:06 »
Byxorna på Harald Nyborgs är BARA för långbeningar!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #52 skrivet: 02 jan-12 kl 10:55 »
Kupan där jag bor är ganska bra, jag har hittat ganska mycket bra begagnade kvalitetskläder där till en bråkdel av vad motsvarande kläder skulle kosta tex på dyra myrorna inne i närmaste större stad.

Har inte hittat några Odd Molly dock ( inte för att jag gillar dessa för jag tycker de är rätt fula- men hade jag sett nån hade jag köpt och sålt vidare....). Men jag har hittat flera Gudrun Sjödenplagg ( två som verkligen satt bra som jag behöll), kläder fån Noa Noa, Uno mfl bra märken.

Senaste fyndet var en härlig mörklila tunika i bomullssammet av danska märket UNO.   ( Hade aldrig råd att köpa nåt av dom när de hade en liten butik i Lund förr men suktade alltid efter deras fina kläder...).  Jag gav 40:- för den. Den är som ny!

Har även köpt snygga skor och stövlar i äkta läder för 30-50:-. Förmodligen bara gådda i några gånger av förra ägarna då sulorna sett HELT nya ut!

Självklart har jag även hittat fina kläder som varit omärkta eller av billighetsmärken. Jag köper ju det som är snyggt och sitter bra i första hand inte för att det är märkeskläder!

Men det är rätt kul att kunna köpa kanske 6 plagg för under 400:-- när liknande kläder nya kostar kanske 2000:-.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

lauralisa

• -
« Svar #53 skrivet: 29 jan-12 kl 21:26 »
Min syster arbetade i en Myrorna-butik ett par år.
Enligt henne delar de upp butikerna i olika kategorier och målgrupper, beroende på vilka som bor i närområdet. Filippa K- och Odd Molly-kläderna hamnar i storstadens innerstadsbutiker, ffa i Stockholm.
Man försöker ha det inne som säljer bäst just där helt enkelt. När jag bodde I Uppsala stämde det bra, för Myrornas där hade x antal begagnade frackar och balklänningar till salu året runt. Passade ju bra i sittningarnas och balernas studentstad!

Sen tycker jag myrorna är rätt dyra på just märkeskläder. "vanliga" kläder hittar man till bra pris där. Köper kläder så sällan det bara går, men har hittat väldigt mycket finns på myrorna och andra second hand.

Emmaus är billiga på vissa saker (tjocka frottémorgonrockar för 60-70 kr/st!) medans de är dyra på skor tycker jag. Ett par trasiga DrMartens skulle de ha 150 kr för!  >:( Skor är billigt på myrorna. Har hittat ett antal totalt oanvända skor där. Ett par har jag som vinterkängor nu (75 kr) och ett par gifte jag mig i! (30 kr!)

Man ska veta vart man ska gå, antar jag. Stadsmissionen är nog billigast på kläder hittills av alla jag handlat hos.

Fattar aldrig dem som tycker det är "äckligt" med begagnade kläder. Gemene man är väl inte snuskigare än jag och du, och ganska många kan tänka sig få en tröja av en kompis som han/hon tröttnat på. Så vad är problemet?
Samma sak att det är otänkbart att köpa handdukar/lakan på loppis, men hur många har inte använt lakanen du sover i på hotellet? Utanför ämnet, men ändå...Tycker det är lite intressant.
Om man anar vart man vill, kan man färdas dit man ska.

loovis

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 30 okt-13 kl 10:07 »
Mjuka, stickade tröjor i ekologisk alpackaull finns hos Favvotröjan. Etiskt tillverkade och tänkta att användas i åratal. Hållbart mode i dess dubbla bemärkelse alltså =)
www.favvotrojan.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser