Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva off-grid med tvättmaskin och utan elverk  (läst 5280 gånger)

--Nybyggare i Portugal--

• Gäst
Leva off-grid med tvättmaskin och utan elverk
« skrivet: 28 nov-11 kl 15:00 »
Så var den på plats, vår så efterlängtade tvättmaskin. Men hur skulle det gå?

Vi har bara självtryck från en vattencistern att tillgå. Enligt bruksanvisningen behövs ett vattentryck på 0,5 bar för att tvättmaskinen skulle fungera. Jag skrev till Indesit och de svarde att 0,2 bar skulle kunna gå bra. Vår portugisiske försäljare sa att, det tar bara längre tid att pumpa in vattnet i maskinen när trycket är lågt.

Vi var mycket nervösa när vi skulle pröva. Jodå det fungerade med vattnet  ;D. Det gick lite långsamt med det gick.

Men nu gäller det elen. Vi har följande förutsättning:

1. En inverter på 1.200 watt
2. 5 st solceller som gör mellan 30-35 amp (totalt) när det är klart solsken. Ung 360 watt.
3. En batteripark på 1000 Ah
4. Systemet är på 12 volt

5. En nyinköpt Indesit WIN602 på 5 kg. Den har två vred så att man kan ställa in tvättprogram och temperatur var för sig. OBS! Detta är mycket viktigt. Det går att ställa in på att tvätta kallt, utan uppvärmning. Det går också med en knapptryckning ta bort centrifugringen. Centrifugringen är elslukande och eftersom vi torkar all tvätt ute behövs aldrig centrifugen.

6. En liten elmätare som mäter watt och kilowatt.

Tvätten var på 3 kg (fick inte ihop mer av den sortens tvätt). Jag valde ett program för hård smutsad bomullstvätt och 30 grader. Medan kallvattnet skakta pumpades in i maskin hällde jag i 4 liter föruppvärmt vatten. Vattnet var ung på 85 grader.

På elmätaren såg jag att piken var som högst 200 watt. Tvätten tog ung 90 minuter och den totala energiförbrukning gick upp till 130 wh.

Slutsatsen är att vi kan yvätta en maskin tvätt utan uppvärmning av vatten och centrifugring på 130 watt. Och detta utan att ens belasta batterierna en solig dag.

Jag kommer nu att använda göra en undersökning för att hitta det optimala tvättprogrammet.

Samma program men med för uppvärmningen inställt på 40 gr + 4 liter hett vatten. Beroende på det resultat tänker jag gå vidare med 60 gr. Efter det blir det att minska det föruppvärmda vattnet med 1 liter per gång.

Naturligtvis är målsättningen att i förlängningen slippa föruppvärma vattnet på spisen. Utan tillverka varmvatten på annat sätt. Tvättmaskinen (döpt till Vasco eftersom våra bloggläsare krävde att vi döpte även den) står temporärt i badrummet. Den ska förflyttas till vårt tekniska hus. Det är bara det att det tekniska huset inte är byggt ännu. Där får vi andra möjligheter till andra tekniska lösningar.

http://www.portugal-alentejo.se/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Leva off-grid med tvättmaskin och utan elverk
« Svar #1 skrivet: 28 nov-11 kl 15:26 »
hundöra.

Ser fram emot ditt resultat. :)

ollebolle

SV: Leva off-grid med tvättmaskin och utan elverk
« Svar #2 skrivet: 28 nov-11 kl 21:07 »
Trevlig redovisning.

Värma vatten är energikrävande vilket din mätning visar. Just vatten behöver mycket energi för att värmas upp och kylas ned. Troligen vår herre som ansett det vara av vikt att ha ett temperaturdämpande ämne. En egenskap som han ordnade till är ju också att vatten kring 4 grader är tyngre än lite kallare vatten och att is plötsligt är 10 procent lättare än vattnet. Han var inte dum, på detta vis bottenfryser inte sjöarna i kalla nord och vi kan åka skridskor häroppe och fisken kan fiskas upp från hål i isen.

Förlåt utvikningen och tack för empiriska resultat. Det är trots allt praktik som räknas hur man än vänder sig.

Synd att inte fler meddelar sina resultat. I Göteborg har vi haft ett energihus uppställt i ett år nånting. Det har haft solceller på halva taket och två sidor, dvs halva husets ytter-ytor.

Trots att huset byggts för att visas för allmänheten har inga rapporter kommit om resultatet. Bor bara några hundra meter från huset och besökt det flitigt men aldrig fått veta vad huset gett i praktiken. En datoranläggning har loggat detta men det har inte gått att få fram några resultat.

Då tror man ju att det inte fungerar med solceller och det kanske är meningen. Elsäljande bolag (som försöker bygga upp sitt eko-samvete) var visst inblandade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser