Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om fjällko  (läst 6072 gånger)

Leas

• -
Fråga om fjällko
« skrivet: 24 nov-11 kl 19:00 »

Skulle vara så tacksam för svar på mina frågor :)

Vi har en tanke/önskan om att köpa en trevlig och fin fjällko som är dräktig. avkomman skulle vi senare eft 2 år vilja slakta och få eget finfint nötkött av.
Kon vill vi ha kvar och inte till slakt.

Kan man ha en fjällko ihop med får som har stor ligghall inne i ladan och går ut o in hela året som de behagar? skulle det funka? är det tillräckligt sällskap när kon inte har sin kalv? under en kort tid.
Kan man få en ko inseminerad på ngt sätt eft några år om man inte vill hålla en tjur? el hur gör man.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Fråga om fjällko
« Svar #1 skrivet: 25 nov-11 kl 10:19 »
Du kan inte ha kon i samma avdelning i ligghallen som fåren, då kommer hon att äta upp fårens mat och skita ner där fåren ska ligga koskit i ullen är inte kul.

Kon kan insemineras, men ni har alltså tänkt att hon bara ska kalva vart 3:e år ??? lite udda plan..
Då måste det vara mycket enklare/billigare att köpa kött av någon granne.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Leas

• -
« Svar #2 skrivet: 25 nov-11 kl 13:46 »
Du kan inte ha kon i samma avdelning i ligghallen som fåren, då kommer hon att äta upp fårens mat och skita ner där fåren ska ligga koskit i ullen är inte kul.

Kon kan insemineras, men ni har alltså tänkt att hon bara ska kalva vart 3:e år ??? lite udda plan..
Då måste det vara mycket enklare/billigare att köpa kött av någon granne.

Ok då vet jag att de inte bör gå ihop (tänkte inte på ullen :P. inte udda plan utan vi fiskar eft info och bästa lösning. vi har aldrig haft kor innan. Då kan vi ha kon i egen ligghall, de kan väl gå i samma hage fast olika strl av ingång till egen ligghall måste väl funka?! ja vi kan inseminera (el träffa tjur? varje år för då får vi bara mer kött :) vi vill ha en fjällko för trivselfaktorn skull (för vår och markernas skull) mys,gos kallar vad man vill. annars kan vi självklart köpa nötkött men det är inte d vi vill. Vet ngn hur man får en ko inseminerad?

Fiat

• -
« Svar #3 skrivet: 25 nov-11 kl 20:05 »
Sen beror det ju på om man ska tatillvara ullen. Min bagge går ihop med mina tjurar och ja har aldrig sett att han har någon skit i ullen.  Klipper 2gånger om året och han är en värmlandsbagge.
MVH FIAT.....

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 25 nov-11 kl 20:16 »
Man ringer fröken semin... Ja det är sant.. ;D

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-11 kl 20:24 »
Du måste nog vara medlem i husdhursföreningen för att få tillgån till fröken semin

ninna b

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 nov-11 kl 20:32 »
Vi har får, getter och kor tillsammans i så kallad utedrift,  Alltså en rejält stor ligghall plus en mindre och så får djuren vara ute eller inne som dom vill. Vi mockar ut efter kossorna ett par gånger i veckan och inte har fåren eller getterna någon koskit i pälsen. Men kossor skiter mycket så man får ligga i annars kan jag tänka att det fort blir kletigt i ströbädden.
Frågan är väl annars om en Fjällko är lämplig att ha som diko eller om hon behöver mjölkas också..? Den frågan överlämnar jag åt någon med mer erfarenhet

Leas

• -
« Svar #7 skrivet: 26 nov-11 kl 09:48 »
Man ringer fröken semin... Ja det är sant.. ;D

ok ;D får googla på fröken semin och kolla hur man gör :) tack

Leas

• -
« Svar #8 skrivet: 26 nov-11 kl 09:52 »
Vi har får, getter och kor tillsammans i så kallad utedrift,  Alltså en rejält stor ligghall plus en mindre och så får djuren vara ute eller inne som dom vill. Vi mockar ut efter kossorna ett par gånger i veckan och inte har fåren eller getterna någon koskit i pälsen. Men kossor skiter mycket så man får ligga i annars kan jag tänka att det fort blir kletigt i ströbädden.
Frågan är väl annars om en Fjällko är lämplig att ha som diko eller om hon behöver mjölkas också..? Den frågan överlämnar jag åt någon med mer erfarenhet

Aha kul att du har så många olika djurslag tillsammans och att det funkar för er.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 nov-11 kl 09:55 »
Jag gillar när man har flera djurslag ihop, däremot gillar jag inte när man bara har en individ av ett flockdjur. Tror de behöver artfränder också, för att må bra, men vad vet jag...

Leas

• -
« Svar #10 skrivet: 27 nov-11 kl 22:21 »
Jag gillar när man har flera djurslag ihop, däremot gillar jag inte när man bara har en individ av ett flockdjur. Tror de behöver artfränder också, för att må bra, men vad vet jag...

Självklart ska en ko ha artfränder precis som alla djur, och jag tänkte på att den skulle ha sina kalvar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 28 nov-11 kl 20:58 »
Självklart ska en ko ha artfränder precis som alla djur, och jag tänkte på att den skulle ha sina kalvar.
Men om kon får tjurkalvar så kan dom inte gå med mamma
när dom blir över typ 5 månader för då betäcker dom henne...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 28 nov-11 kl 21:10 »

Det finns "botemedel" mot sånt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 28 nov-11 kl 21:24 »
Japp flera stycken  ;D bäst är att inte den ihop med korna/kvigorna.  8)

Leas

• -
« Svar #14 skrivet: 30 nov-11 kl 09:56 »

;D ja då var det ingen bra ide.

Leas

• -
« Svar #15 skrivet: 30 nov-11 kl 10:09 »

Jag antar eft svaren att det inte går att ha en fjällko och "njuta" o:) av dens avkomma :P  synd. och Köper man en kviga med kvigkalv, så har man problem när vi slaktat kalven...

Granträskarn

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 30 nov-11 kl 11:00 »
Mitt förslag. Skaffa två fjällkor. Låt dom kalva vartannat år. Kastrera om de blir tjurkalvar. Hade min fjällko tillsammans med fåren på bete och de var ingen hit. Dom avskydde varandra. Tror dom trivs bäst med att vara tillsammans med artfränder.

Ronny

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 30 nov-11 kl 16:24 »
Mitt förslag. Skaffa två fjällkor. Låt dom kalva vartannat år. Kastrera om de blir tjurkalvar. Hade min fjällko tillsammans med fåren på bete och de var ingen hit. Dom avskydde varandra. Tror dom trivs bäst med att vara tillsammans med artfränder.

Blir även mitt förslag.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Leas

• -
« Svar #18 skrivet: 30 nov-11 kl 22:09 »

Låter bra, vi har funderat på detta nu så det blir så :) tack för hjälpen

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 5 användare
addebadde, matematiker, peterm, Conorcccc, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser