Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elförbrukning äldre tvättmaskin  (läst 20409 gånger)

Neiklot

• Gäst
SV: Elförbrukning äldre tvättmaskin
« Svar #20 skrivet: 26 nov-11 kl 14:21 »

En tvättmaskin värmer (med några enstaka få undantag) sitt eget vatten.

Heddan: Tar en vattenkokare lika många watt för att värma 1 liter vatten, som en gammal spis?
(Nej, precis!)

Skulle tippa på att man tjänar in en tvättmaskin ganska snart (några år).
Kanske inte enbart pga den direkta elförbrukningen, utan med hjälp av effektivare/bättre tvättprogram.

(Däremot är det inte lönt att byta en gammal fungerande spis mot en ny.
Åtminstone inte pga miljön/energi.)

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #21 skrivet: 26 nov-11 kl 16:11 »
Jag har ekonomiprogram på min nya maskin, vad innebär egentligen det? Om jag sätter vredet på kulört 60 grader och så ekonomi, innebär det då egentligen att den tvättar på 40 gr och längre tid? Eller tvättar den på 60 gr fast det värms upp saktare? För programmet tar bra mycket längre tid än om jag inte valt ekonomi. Har tills idag aldrig använt det, utan snarare snabb-programmet för då inbillar jag mig att det går åt ännu mindre energi? Kan någon reda ut detta?  ???

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 26 nov-11 kl 16:19 »
En gammal spis värmer ju allting annat än vattnet i kastrullen, denna ineffektivitet tror jag inte du ens hittar i en 40 år gammal tvättmaskin. Jag är ingen expert på tvättmaskiner men jag gissar att man värmer vattnet med någon sorts elpatron(typ doppvärmare) där i princip all värme kommer vattnet tillgodo så förlusterna där är nog små även på maskinen som är 40 år gammal.
Men vinsten är nog, som flera andra har skrivit redan, att dagens program är effektivare med färre varmvatten fyllningar.

Tännlappen

• -
« Svar #23 skrivet: 26 nov-11 kl 16:42 »
Jag har ekonomiprogram på min nya maskin, vad innebär egentligen det? Om jag sätter vredet på kulört 60 grader och så ekonomi, innebär det då egentligen att den tvättar på 40 gr och längre tid? Eller tvättar den på 60 gr fast det värms upp saktare? För programmet tar bra mycket längre tid än om jag inte valt ekonomi. Har tills idag aldrig använt det, utan snarare snabb-programmet för då inbillar jag mig att det går åt ännu mindre energi? Kan någon reda ut detta?  ???
På vår gamla maskin finns ett ekonomiprogram för vittvätt,intryckt knapp lika med att vittvätten tvättas på 60grader med oförändrad tvättid.Energibesparing ca 30procent.

Tännlappen

• -
« Svar #24 skrivet: 26 nov-11 kl 16:51 »

Heddan: Tar en vattenkokare lika många watt för att värma 1 liter vatten, som en gammal spis?
(Nej, precis!)

Kanske inte enbart pga den direkta elförbrukningen, utan med hjälp av effektivare/bättre tvättprogram.

(Nej, precis!)

Allt beror på den gamla spisens skick,hur tät ugnsluckan är t.ex,eller om den ramlat bort. Risk är ju även att elkablarnas/sladdarnas höljen är i princip söndersmulade.Men som sagt, läst om nya spisar som blivit ekonomiska mardrömmar,gått sönder strax efter garantitidens slut,dom som då innehåller styrkort proppat med elektronik.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 26 nov-11 kl 17:52 »
Men jag skulle gladeligen byta ut en gammal spis mot en ny med induktionshäll av ren bekvämlighet. Våran gamla spis tog ungefär dubbelt så lång tid på sig att koka en liter vatten jämfört med vattenkokaren. Våran nya induktionshäll värmer vattnet mer än dubbelt så fort som vattenkokaren. Och de har alla ungefär samma effekt (mellan 2000 och 2300watt) så en vattenkokare är inte heller speciellt effektiv. T.om. min syster som har gasspis blev imponerad och sa att nästa spis blir ingen med gas utan en med induktion.

Tännlappen

• -
« Svar #26 skrivet: 26 nov-11 kl 18:27 »
Men jag skulle gladeligen byta ut en gammal spis mot en ny med induktionshäll av ren bekvämlighet. Våran gamla spis tog ungefär dubbelt så lång tid på sig att koka en liter vatten jämfört med vattenkokaren. Våran nya induktionshäll värmer vattnet mer än dubbelt så fort som vattenkokaren. Och de har alla ungefär samma effekt (mellan 2000 och 2300watt) så en vattenkokare är inte heller speciellt effektiv. T.om. min syster som har gasspis blev imponerad och sa att nästa spis blir ingen med gas utan en med induktion.
Håller det bara så blir det ekonomiskt lönsamt,annars katastrof. Vi böt ut våran gamla spis,kanske 40 år gammal,spräckta plattor,tejpad lucka i slutet, mot glashällsspis med varmluftsugn. Bra tidsinställning på den,ugnen slutade fungera ett halvår efter garantin gått ut,men fixade det själv(tempbegränsaren lade av,ny del 121kr) inget elektronikkort i den,om funnits hade det nog blivit soptippen.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #27 skrivet: 26 nov-11 kl 18:58 »
Glashäll går inte att jämföra med induktionshäll, glashällen är inte bättre än vanliga plattor. Den är seg och det bränner jämt och ständigt fast på hällen. På våran induktionhäll har vi fått ta fram glasskrapan högst 3ggr på snart 2år.
Mina föräldrar har en glashällsspis och det var rena nedköpet jämfört med deras gamla spis från 70-talet. Den gamla hade spiralplattor som var riktigt snabba, men tyvärr så började det bli svårt att få tag på reservdelar.

Neiklot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 26 nov-11 kl 19:17 »

Fördelen med gas är ju den totala möjligheten till att reglera värmen.
Men induktionshäll är helt klart jämnbördig.

Tännlappen: Nu menade jag iof's en gammal spis i bra skick som INTE läcker från ugnluckan mm. :)
Och tänkte väl mer på den gröna miljövänliga vinster mer än den som sker i plånboken.

« Senast ändrad: 26 nov-11 kl 19:22 av Neiklot »

Tännlappen

• -
« Svar #29 skrivet: 27 nov-11 kl 03:23 »
Glashäll går inte att jämföra med induktionshäll, glashällen är inte bättre än vanliga plattor. Den är seg och det bränner jämt och ständigt fast på hällen. På våran induktionhäll har vi fått ta fram glasskrapan högst 3ggr på snart 2år.
Mina föräldrar har en glashällsspis och det var rena nedköpet jämfört med deras gamla spis från 70-talet. Den gamla hade spiralplattor som var riktigt snabba, men tyvärr så började det bli svårt att få tag på reservdelar.
Njaaa...Visst är glashällen känslig för spill,men håller man god hygien och lär sig ytnyttja hemligheterna med den så är den okey,naturligtvis även har rätt typ av grytor. Funkar ju så att den liksom värmer på sedan slår av o.s.v. Bra eftervärme på plattorna så man kan slå av spisen tidigare.

Tännlappen

• -
« Svar #30 skrivet: 27 nov-11 kl 03:27 »

Fördelen med gas är ju den totala möjligheten till att reglera värmen.
Men induktionshäll är helt klart jämnbördig.

Tännlappen: Nu menade jag iof's en gammal spis i bra skick som INTE läcker från ugnluckan mm. :)
Och tänkte väl mer på den gröna miljövänliga vinster mer än den som sker i plånboken.
Japp..är spisen i bra skick lönar det sig nog inte att byta,varken för plånbok eller miljö.

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #31 skrivet: 27 nov-11 kl 07:52 »
Njaaa...Visst är glashällen känslig för spill,men håller man god hygien och lär sig ytnyttja hemligheterna med den så är den okey,naturligtvis även har rätt typ av grytor. Funkar ju så att den liksom värmer på sedan slår av o.s.v. Bra eftervärme på plattorna så man kan slå av spisen tidigare.
Bra eftervärme betyder också att den är seg att bli varm. Och detta ser jag som ingen fördel...jag vill att den skall reagera snabbt. Och bra eftervärme betyder att det är saker i hällen som har värmts upp i onödan i induktionshällen så är det kastrullen och inget annat som värms upp.

Existens?

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 27 nov-11 kl 08:22 »
Det finaste med en helt ny spis tycker jag är att slippa de eländiga vreden att hålla rent runt.. :) Nästa får nog bli en induktion, för den glashällen jag har ju tycker jag är rätt kass, det är ju hopplöst att ställa in en exakt temperatur..

Men för att återgå till tvättmaskinen så är väl den största skillnaden mellan en gammal och ny att den nya använder betydligt mindre vatten, och mindre vatten att värma upp, ju mindre ström går det åt. För, ja, maskinen värmer ju själv upp vattnet, precis som en diskmaskin, ifall man har kopplat den till kallvattnet.

Sen kan det väl vara på gott och ont att det är lite vatten i maskinen, men det verkar ju funka.

Varför ekonomiprogrammen tar längre tid är ju däremot en gåta. Värma upp vattnet saktare, med mindre effekt, är ju meningslöst,  fysikens lagar gäller, att värma upp 1 liter vatten till en visst temperatur tar alltid lika mycket ström, oavsett om man gör det fort eller långsamt.
Möjligen skulle det kunna vara så att maskinen använder ännu mindre vatten i ett ekonomiprogram, och därmed går längre istället, för att få tvätten ren, men det känns också som ett märkligt alternativ.

Ett tredje alternativ är ju att ekonomiprogrammet är en bluff...för att det ska låta bra.. :)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #33 skrivet: 27 nov-11 kl 08:49 »
Ekonomiprogrammen är nog en bluff, jag läste om en som hade mätt vattentemperaturen enligt konstens alla regler vid vanlig och ekonomitvätt.
Vid 60 graders vanligt program så kom vattnet nästan upp i 60grader men vid 60 graders ekonomiprogram kom vattnet bara upp i drygt 40 grader.
Så de verkar sänka vattentempertaturen vid ekonomitvätt...

Men ska man spara på något så är det tvättmedlet, ta bara högst hälften av det som rekommenderas. De intervjuade en tvättmaskinsreparatör på radion som sa att det absolut vanligaste felet på tvättmaskinerna var att folk använde för mycket tvättmedel, eller rättare sagt de använde så mycket som det stod på paketet. Han rekommenderade högst hälften.
Så nu använder vi bara 1/3-del av vad som står på paketet och vi har faktiskt inte märkt någon försämring i tvättresultatet än.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #34 skrivet: 27 nov-11 kl 09:08 »
Jobbar på äldreboende där maskinerna går för jämnan.
reparaören sa samma att vi andvände för mycket tvättmedel.
Därav ofta fel påp maskinerna.
Man måste ha ett mått som är anpassat annars höftar man bra till.
« Senast ändrad: 27 nov-11 kl 10:05 av Lycka »
Hedemorahöns

torbjorn

• Medelpad
« Svar #35 skrivet: 27 nov-11 kl 11:00 »
Någotsånär moderna tvättmaskiner (sent 90-tal och framåt) använder ofta mindre vattenmängd än normalt vid ekonomiprogrammet men kör istället desto längre tid för att det ska bli någotsånär rent ändå. Det fungerar bra om tvätten inte är så hårt smutsad och i all synnerhet är det lämpligt att använda ett sådant ekonomiprogram om man måste tvätta fastän man inte kan fylla maskinen helt.

Men man ska passa sig för ekonomiprogram på äldre maskiner. Åtminstone Philips/Whirlpool från 80-talet sänker helt enkelt temperaturen i ekonomiläge, så att den tvättar i 10-20 grader kallare vatten än man tror att man har ställt in på termostaten.

När det gäller tvättmedelsdosering så är det viktigt att hålla reda på hur mjukt eller hårt vattnet är. Ju mjukare vatten desto mindre tvättmedel behövs.
Om man inte ska tvätta med förtvätt så är det bättre att lägga tvättmedlet direkt i trumman (eller ovanpå innertrumman om maskinen är toppmatad) än att använda tvättmedelsfacket, då slipper man att tvättmedelsfack och vattenintag gror igen av hopbakat gammalt tvättmedel.
Använd ALDRIG sköljmedel om inte vattnet är extremt hårt. Den som en gång har plockat isär en gammal tvättmaskin och sett vad som bor i sköljmedelsbehållaren brukar omedelbart sluta använda sköljmedel...

Tännlappen

• -
« Svar #36 skrivet: 27 nov-11 kl 11:32 »
Bra eftervärme betyder också att den är seg att bli varm. Och detta ser jag som ingen fördel...jag vill att den skall reagera snabbt. Och bra eftervärme betyder att det är saker i hällen som har värmts upp i onödan i induktionshällen så är det kastrullen och inget annat som värms upp.
Har ingen erfarenhet av induktionsspis,men lite nojjig blir man efter denna artikel,kan liksom bli dyrt.

http://m-teknik.idg.se/2.8229/1.338594/darfor-ger-nya-vitvaror-ingen-besparing

Tännlappen

• -
« Svar #37 skrivet: 27 nov-11 kl 11:37 »
Ekonomiprogrammen är nog en bluff, jag läste om en som hade mätt vattentemperaturen enligt konstens alla regler vid vanlig och ekonomitvätt.
Vid 60 graders vanligt program så kom vattnet nästan upp i 60grader men vid 60 graders ekonomiprogram kom vattnet bara upp i drygt 40 grader.
Så de verkar sänka vattentempertaturen vid ekonomitvätt...

Men ska man spara på något så är det tvättmedlet, ta bara högst hälften av det som rekommenderas. De intervjuade en tvättmaskinsreparatör på radion som sa att det absolut vanligaste felet på tvättmaskinerna var att folk använde för mycket tvättmedel, eller rättare sagt de använde så mycket som det stod på paketet. Han rekommenderade högst hälften.
Så nu använder vi bara 1/3-del av vad som står på paketet och vi har faktiskt inte märkt någon försämring i tvättresultatet än.
Står det bara i bruksanvisningen hur ekonomiprogrammet fungerar så är det ok.Tempsänkning sparar mest. Om man funderar kanske det går att använda ett lättare program med lägre temp direkt utan energiläge på.

jenses

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 27 nov-11 kl 11:51 »
Har ingen erfarenhet av induktionsspis,men lite nojjig blir man efter denna artikel,kan liksom bli dyrt.

http://m-teknik.idg.se/2.8229/1.338594/darfor-ger-nya-vitvaror-ingen-besparing

Men nu står i den där artikeln t.ex.:
Citera
– Är det skillnad på till exempel Electrolux-apparater tillverkade i olika länder?

– Jag tar ju hellre in en kyl och frys tillverkad i Sverige, för den har två kompressorer. Är den gjord någon annstans är det bara en kompressor. Den blir billigare så.

Hur det är med sanningshalten i resten av artikeln kan man ju undra...  :P

Tännlappen

• -
« Svar #39 skrivet: 27 nov-11 kl 15:15 »
En sak är i alla fall säker,ska man ha en reparatör springandes, som troligtvis kommer i en dieselputtra så förlorar miljöklassningen på produkten sitt värde.Tillverkarna skulle tvingas ge längre garantier,som ett trollslag kommer produkterna att bli hållbarare och då miljövänligare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare
HoustonUgh

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser