Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vädret tar död på hästarna  (läst 18145 gånger)

Charlotte

• -
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #40 skrivet: 25 nov-11 kl 10:31 »
Så här i början av vintern är fryset gräs en kolikvarning, särskillt om hästarna inte har nåt annat att äta utan ägaren tycker att det finns gräs kvar i hagen så man behöver inte börja fodra än dvs. är snål.
Eller om man har så tokiga djur att dom hellre äter av det gamla gräset istället för av det goda ensilaget...
Har en kompis vars fjording fick ett rejält kolikanfall pga det.
Skulle det inte kunna vara en anledning till att det är så många fall i norr just nu?
I vanliga fall har vi ju inget fruset gräs framme så här års.
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 25 nov-11 kl 10:35 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Körven

• Värmland
« Svar #41 skrivet: 25 nov-11 kl 11:53 »
Att hantera och lagra foder är en kompliserad historia,hö o havre som ser ut att ha god kvalitet kan vara besmittat med en mängd olika skadliga ämnen. Mykotoxiner som dom kallas för är gift som bildats av sporer från mögel o svamp.Redan vid skörden så kan mykotoxin bildas sk fältflora eller vid lagring lagerflora.Havre innehåller oftast höga halter av mykotoxin,och det är framför allt  fältmögelangrepp.
Djuren kan bli akutsjuka eller mer ospecifika symptom och följdsjukdommar som luftväg och hudsjukdommar.Det finns möjligheter att kontrolera foder hygienen genom celltoxisk metodik,den skall vara både snabb och känslig,har jag hört.Men hur det fungerar praktiskt vet jag inte.
Visst kan vädret ha en inverkan på lagerfloran,efter som en längre varm o fuktig period gör det gynsammare för svampar o mögel att växa till sig.Men att det skulle vara så exeptionnelt stort i år har jag svårt att tro.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #42 skrivet: 25 nov-11 kl 12:38 »
Ja att ge loppfrön på höst o vår är en billig garanti.
Det går att känna om ens häst käkar sand faktiskt .,
Ta en bajsboll i en påse , slå i lite vatten . knyt i hop , lägg på en påse till över o gnugga bajset mellan fingrarna då känner man om det är sand i bajset.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

FM

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 25 nov-11 kl 13:46 »
Ja att ge loppfrön på höst o vår är en billig garanti.
Det går att känna om ens häst käkar sand faktiskt .,
Ta en bajsboll i en påse , slå i lite vatten . knyt i hop , lägg på en påse till över o gnugga bajset mellan fingrarna då känner man om det är sand i bajset.

Bra tipps!

Man kan även lägga bajs i vatten så det separerar sig så ser man sanden.

mvh
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #44 skrivet: 25 nov-11 kl 20:04 »
Hästarna på min ridskola får torrhö och sover inne i stallet på natten.

Att vildkaninen kollavippade i magproblem tycker jag tyder på att det kan ha med den vilda växtligheten att göra, och inte utfodringen (eftersom jag inte utfodrade det kräket).
//Lina

Ulricaa

• -
« Svar #45 skrivet: 25 nov-11 kl 20:05 »
Har en unghäst som igårkväll var dålig, hon får INGET kraftfoder och äter normal mängd BRA hö men igårkväll hade hon gaser i magen och diarre, ont som sjutton verkade hon ha. Vi gjorde som vetten sa, vi gick med henne ett tag, lät henne vila, gick igen, lät henne vila osv. Hon fick lov att ligga ner och vila magen emellanåt....hon svettades inte, hade inte nån snabb andning och magen lät på henne.....vi har dom i stora hagar där dom iofs går och petar på dagarna, men jag känner jag kan inte ha en bal ståendes ute i detta regnet så dom får morgon middag och kväll...vet inte helt varför hon blev dålig, maskmedel är beställt av apoteket och ikväll har hon fått betfor med bvitamin och liten knivsudd vitlökspulver...plus två morötter. Huskur. Hon springe rmycket i hagen och rör sig mycket så hon borde hålla sin mage igång ändå, idag hade hon tokrace när vi var i andra hagen och stängslade....
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #46 skrivet: 25 nov-11 kl 23:32 »
jag tycker kolik beror på okunskap!

Det där tycker jag är ytterst hårt uttalat. Den åsikten brukar oftast förfäktas av folk med liten/dålig kunskap. Visst finns det kolik som människan "skapat" men det finns också former man inte kan påverka. Och nej, jag har själv inte haft ngn häst med kolik (peppar, peppar...)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #47 skrivet: 26 nov-11 kl 00:58 »
Kolik beror fanimej inte på okunskap!
Jag är väldigt kunnig inom häst o min vän är utbildad.
Ändå fick min 3åring kolik en kväll på betet!
Sånt händer bara , han fick gaskolik , bajsade normalt men hade tydliga kolik symtom .Vi gick o gick o gick i tre timmar då var hästen så utmattad att jag röt åt veterinären att komma ut o ge kramlösande .

Han hade dött utan det preparatet o han fick inget alls , gick bara på bete ..inget mysko i hagen heller .

Men visst finns det folk som fodrar på sina hästar kolik , oftast är det inte okunskap utan lathet som är bove.
"Det äääär så jobbigt att vattnet fryser ute , dom får dricka sen när dom går in i ist" ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Livspusslet

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 26 nov-11 kl 01:21 »
Kolik beror fanimej inte på okunskap!
Jag är väldigt kunnig inom häst o min vän är utbildad.
Ändå fick min 3åring kolik en kväll på betet!
Sånt händer bara , han fick gaskolik , bajsade normalt men hade tydliga kolik symtom .Vi gick o gick o gick i tre timmar då var hästen så utmattad att jag röt åt veterinären att komma ut o ge kramlösande .

Han hade dött utan det preparatet o han fick inget alls , gick bara på bete ..inget mysko i hagen heller .

Men visst finns det folk som fodrar på sina hästar kolik , oftast är det inte okunskap utan lathet som är bove.
"Det äääär så jobbigt att vattnet fryser ute , dom får dricka sen när dom går in i ist" ::)

gaskolik beror oftast på foderbyte,för lite foder,eller foder med dålig kvalitet eller till och med mögligt!
kan oxå bero på kallt vatten. och för lite motion.
jag har hållt på medhästar i 27år,jag är 34år gammal så jag är "gammal i gamet" när det gäller hästar.

Diantha

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 26 nov-11 kl 01:44 »
Jösses ..ingen mening att diskutera med ett Troll !

Händig Man

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 26 nov-11 kl 01:52 »
Jösses ..ingen mening att diskutera med ett Troll !

ASG !!!!!!!!!!!!!!!!  ;D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #51 skrivet: 26 nov-11 kl 13:39 »
ja varför skule det INTE kunna bero på okunskap,kolik är ett ganska brett område,men det beror oftast på:
* stora,kalla dricksmängder efter hård ansträngning(gäller även hundar)
*för dålig kvalitet på fodret
*för stor mängd foder i en måltid
* för mycket kraftfoder under ett dygn
* för hårt jobbad (kan även ge korsförlamning)
osv...

Knappast när fodervärden är utbildad på Flyinge och dessutom drivit proffesionell hästverksamhet i ca 10 år och hästens ägare har haft
egna hästar i över 30 års tid. Bägge ansvariga är mycket måna om djurens välbefinnande.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

timjan86

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 26 nov-11 kl 13:42 »
och liten knivsudd vitlökspulver...plus två morötter.

Faktum är att det är bevisat enligt forskning att vitlök inte ger några positiva effekter på hästar, varken i liten eller större dos, det enda man kunde påvisa i studien (minns inte vad den hette men kan kolla upp det om det finns intresse) var en negativ effekt, att hästen fick svårare att ta upp syre... Vitlök ger många positiva effekter på människor, men inte häst.
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

Ulricaa

• -
« Svar #53 skrivet: 26 nov-11 kl 14:49 »
Frågor: har varit iväg och köpt foderjäst till hästarna idag. På den stora damen funkade det fint med en näve uppblött betfor och en halv dl foderjäst i det. Inga problem. Hon åt det jättegott sa hon. Den lilla är väldigt tveksam till betforet. Åt däremot när jag gav henne i handen . På burken står att dom ska ha 1 dl/100 kg häst, är det nån här som ger foderjäst och har gett full dos? Kändes mycket tyckte jag så jag började smått...Nästa fråga, det är jättesvårt att få i madame betforet då ju och vätskan rasar ur, kan jag ge henne det ovanpå lite lite kraftfoder, har det samma effekt? Sista frågan är då om morötter har samma goa effekt på magen som befor?
Jättetacksam för svar och erfarenheter!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

A bug

« Svar #54 skrivet: 26 nov-11 kl 19:24 »
"Vädret tar död på hästarna"....så urbota dumt uttryckt och än värre  när det kommer från en veterinär om och om igen i press och radio!! Hästar från norr kan alltså aldrig någonsin säljas/flyttas några mil söderut då de kommer att skickas rakt in i en säker död av kolik och tarmvred ???  :o :o :o

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #55 skrivet: 26 nov-11 kl 19:48 »
Frågor: har varit iväg och köpt foderjäst till hästarna idag. På den stora damen funkade det fint med en näve uppblött betfor och en halv dl foderjäst i det. Inga problem. Hon åt det jättegott sa hon. Den lilla är väldigt tveksam till betforet. Åt däremot när jag gav henne i handen . På burken står att dom ska ha 1 dl/100 kg häst, är det nån här som ger foderjäst och har gett full dos? Kändes mycket tyckte jag så jag började smått...Nästa fråga, det är jättesvårt att få i madame betforet då ju och vätskan rasar ur, kan jag ge henne det ovanpå lite lite kraftfoder, har det samma effekt? Sista frågan är då om morötter har samma goa effekt på magen som befor?
Jättetacksam för svar och erfarenheter!

Foderjäst är ett jättefint fodermedel men innehåller MYCKE protein. De där mängderna du anger är ganska stora och bör inte ges på regelbundna basis utan att man sett till foderstaten i helhet. Foderjäst innehåller en god sammansättning av aminosyror och B-vitamin. B-vitamin kan hästen producera själv utan problem om den får en bra foderstat. Så nej, du behöver inte ge 1 dl/100 kg häst utan 1 dl för en stor häst är regel nog och då får antagligen hästen ett ordentligt proteintillskott  :) Och det spelar ingen som helst roll vad du blandar foderjästen med men det är bra om det är uppblött eftersom det det dammar  :)

Charlotte

• -
« Svar #56 skrivet: 26 nov-11 kl 19:54 »
"Vädret tar död på hästarna"....så urbota dumt uttryckt och än värre  när det kommer från en veterinär om och om igen i press och radio!! Hästar från norr kan alltså aldrig någonsin säljas/flyttas några mil söderut då de kommer att skickas rakt in i en säker död av kolik och tarmvred ???  :o :o :o
I vår lokaltidning står samma sak idag...
Vi bor mitt i Sverige och har en "dålig" vinter vi också.
Jag tror inte att hästarna här är "klenare", men vi är vana vid frusna snötäckta hagar efter en kort höst, inte en enda lång slaskperiod som kan kallas "vinter".
I tidningen står det att man bör mocka hagarna eller använda grushagar för att undvika clostridier eller betning av fruset gräs, kanske man redan står beredd med grushagar söderut?
Jag tycker inte att det är ett dugg dumt att varna för riskerna som alltså är större ett sånt här år.
Eller tror du att en massa hästägare norrut helt plötsligt blivit mer okunniga i hästhållning eftersom veterinärerna ser en ökning av kolikfall?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 27 nov-11 kl 10:01 »
Nej, några grushagar ser man inte mycket av, tyvärr.. Jag var över till min  granne häromdan, hon hyr ut stallplatser så där är ett 15-tal hästar. Nu hade dom fått flytta till sin 'vinterhage'..dvs en lite ruta på kanske 3000m2. Inte ett grönt strå nånstans och bara 30 cm djup gegga som dom vadar fram i. Så ska dom nu då gå till det fryser, alternativt hela vintern om det inte fryser..

Jag fattar inte varför man inte sparar en stubbåker och plöjer till våren, så kunde hästarna gå där tills det är upptrampat, och sen flyttar man dom lite åt gången.

Jag funderar på att erbjuda dom min stubbåker som ligger jämte.. Den ska ändå inte plöjas förrän till våren och det spelar ingen som helst roll om den trampas sönder..tvärtom, det blir ju gratis stubbearbetning :)

pålle

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 27 nov-11 kl 10:14 »
Nej, några grushagar ser man inte mycket av, tyvärr.. Jag var över till min  granne häromdan, hon hyr ut stallplatser så där är ett 15-tal hästar. Nu hade dom fått flytta till sin 'vinterhage'..dvs en lite ruta på kanske 3000m2. Inte ett grönt strå nånstans och bara 30 cm djup gegga som dom vadar fram i. Så ska dom nu då gå till det fryser, alternativt hela vintern om det inte fryser..

Ja 15hästar på 3000m2 värkar ju galet så lite har ju ja inte ens till dom få ja har .
« Senast ändrad: 27 nov-11 kl 10:49 av pålle »

Existens?

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 27 nov-11 kl 10:19 »
Ville du säga nåt också, pålle ?  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 3 användare (2 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser