Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vädret tar död på hästarna  (läst 16934 gånger)

kurt

  • Inlägg: 3488
Vädret tar död på hästarna
« skrivet: 24 nov-11 kl 06:44 »
Omväxlande med varm och fuktig väderlek, gör att höet blir dåligt mycket fortare.  Det är extremt många som drabbas av det kolik, bilen som kör kadaver hinner knappt med, säger veterinären Anna Semrén.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6173198


Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #1 skrivet: 24 nov-11 kl 07:57 »
Det är illa att det finns hästmänniskor som inte kan hantera grovfoder så att det krävs skriftliga varningar om kolikrisk. Ang kadaverbilen, hur gör de på sommaren? Sverige är inte främmande för sådant här väder.
Det är lite som SJ som varje år glömmer bort att sverige faktiskt är ett land där vinter förekommer.

Har ej läst artikeln, detta är en spontan reaktion så här på morgonkvisten.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #2 skrivet: 24 nov-11 kl 08:04 »
Nej, det är inte vädret, det är väl iallafall människorna.

 Min förutfattade mening är den att det handlar om dom som ställer ut en ensilagebal i hagen och sen är nöjda så länge det ser ut att finnas mat i hagen.... ::) ..och helst har alldeless för få hästar per bal.

 Det är självförvållat och dom ska va nöjda för varje häst som INTE dör av den foderhanteringen.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Neiklot

  • Gäst
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #3 skrivet: 24 nov-11 kl 08:55 »
Det är nog ganska vanligt dessutom, det som Frances (och Neinor) skriver.

Var på ett ställe i sommras och hjälpte till ett tag.

Hon hade för många hästar och betet var förlitet, så där stod det ensilagebalar mitt i sommaren!
Inne stod två hingstar, deras bale var så varm (och luktade öl) att det gick knappt ta i det.

Är ingen expert på foder, men även en dö höna hade insett att det var fel.


KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #4 skrivet: 24 nov-11 kl 09:47 »
Min ponny Timon fick avlivas natten till lördag i kolik som inte gick att häva.
Han var utlånad till en ridskola och inga andra hästar där  har reagerat på ev
dåligt foder. De fodrar ponnyflocken på foderbord där de lägger ut hösilaget en gång
om dagen och fodrar bara så pass att alla äter upp mellan utfodringarna. Dvs inget gammalt ligger kvar
och inget foder dras runt på fuktig mark. Eftersom de har nästan 20 hästar totalt så gör de dessutom
slut på en storbal hösilage väldigt fort så det hinner inte bli dåligt.
De är väldigt noga med fodrets kvalitet.

Timon blev 9 år och hade aldrig förr haft några matsmältningsproblem.

Jag har haft EN gång innan med kolik under lite mer än 30 år som hästägare. Dessutom har jag haft TVÅ
hovbölder på olika hästar under hösten. Också lite konstigt för det är typ 3 år sedan sist vi hade en hovböld i
stallet.

Det enda man kan göra är att vara väldigt observant på fodret, hellre kassera för mycket än för litet och ringa vet direkt om
man märker att en hest får koliksymptom.  När det kommer till tarmvred är prognosen rätt dålig även om man kommer till klinik och
gör en buköppning. Det blir ofta återfall.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #5 skrivet: 24 nov-11 kl 10:02 »
Kolik kommer ju av massa olika saker och skäl.
Min lillskit fick tex kolik i juli månad i år , han gick på bra bete med mkt skog .
Vet sa att det bara kommer kolik ibland utan att man hittar skälet .

Men ja ,,många fodrar med ensilage/hösilage som stått öppnat för länge .
Eller kastar inte balar "som bara har några vita jästprickar jue , det e ju inge faaaarligt"
Idioter!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #6 skrivet: 24 nov-11 kl 10:29 »
Min ponny Timon fick avlivas natten till lördag i kolik som inte gick att häva.
Han var utlånad till en ridskola och inga andra hästar där  har reagerat på ev
dåligt foder. De fodrar ponnyflocken på foderbord där de lägger ut hösilaget en gång
om dagen och fodrar bara så pass att alla äter upp mellan utfodringarna. Dvs inget gammalt ligger kvar
och inget foder dras runt på fuktig mark. Eftersom de har nästan 20 hästar totalt så gör de dessutom
slut på en storbal hösilage väldigt fort så det hinner inte bli dåligt.
De är väldigt noga med fodrets kvalitet.

Timon blev 9 år och hade aldrig förr haft några matsmältningsproblem.

Jag har haft EN gång innan med kolik under lite mer än 30 år som hästägare. Dessutom har jag haft TVÅ
hovbölder på olika hästar under hösten. Också lite konstigt för det är typ 3 år sedan sist vi hade en hovböld i
stallet.

Det enda man kan göra är att vara väldigt observant på fodret, hellre kassera för mycket än för litet och ringa vet direkt om
man märker att en hest får koliksymptom.  När det kommer till tarmvred är prognosen rätt dålig även om man kommer till klinik och
gör en buköppning. Det blir ofta återfall.

Beklagar verkligen! Har också förlorat häst pga tarmvred. Har du begärt obduktion? Koliken behöver inte uppstå av foder. Det är ju ett samlingssytem för magsmärtor. Tarmen kan bli upphängd över bla njurarna, våran häst fick diafragmabrock(kommer ur det blå) och dog av det.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Livspusslet

  • Gäst
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #7 skrivet: 24 nov-11 kl 11:02 »
Nej, det är inte vädret, det är väl iallafall människorna.

 Min förutfattade mening är den att det handlar om dom som ställer ut en ensilagebal i hagen och sen är nöjda så länge det ser ut att finnas mat i hagen.... ::) ..och helst har alldeless för få hästar per bal.

 Det är självförvållat och dom ska va nöjda för varje häst som INTE dör av den foderhanteringen.

håller me dig! har aldrig haft några problem med dåliga hästar eller dåligt foder!
aldrig haft kolik.
däremot fick ofta privatstalls hästarna i vetlanda kolik,men de stod ju inne22timmar/dygn i boxen och matades med alldeles för mycket kraftfoder,säger sig självt att magen lägger av!
mina hästar åt frukost inne kl 05.00,sen gick de ut kl 06.00
fick middag kl 13.00 ute i hagen oavsett väder(la alltså ut maten kl 13.00 och fylde vatten
kvällmat kl 19.00 ute i hagen
intag til box 22.00
blåste det för jäligt så höet båste bort fick de komma in och äta kvällsmaten.

Livspusslet

  • Gäst
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #8 skrivet: 24 nov-11 kl 11:07 »
Min ponny Timon fick avlivas natten till lördag i kolik som inte gick att häva.
Han var utlånad till en ridskola och inga andra hästar där  har reagerat på ev
dåligt foder. De fodrar ponnyflocken på foderbord där de lägger ut hösilaget en gång
om dagen och fodrar bara så pass att alla äter upp mellan utfodringarna. Dvs inget gammalt ligger kvar
och inget foder dras runt på fuktig mark. Eftersom de har nästan 20 hästar totalt så gör de dessutom
slut på en storbal hösilage väldigt fort så det hinner inte bli dåligt.
De är väldigt noga med fodrets kvalitet.

Timon blev 9 år och hade aldrig förr haft några matsmältningsproblem.

Jag har haft EN gång innan med kolik under lite mer än 30 år som hästägare. Dessutom har jag haft TVÅ
hovbölder på olika hästar under hösten. Också lite konstigt för det är typ 3 år sedan sist vi hade en hovböld i
stallet.

Det enda man kan göra är att vara väldigt observant på fodret, hellre kassera för mycket än för litet och ringa vet direkt om
man märker att en hest får koliksymptom.  När det kommer till tarmvred är prognosen rätt dålig även om man kommer till klinik och
gör en buköppning. Det blir ofta återfall.
vid kolik är det JÄTTEVIKTIGT att GÅ med hästen den får INTE rulla,leda den i TIMMAR!
har gjort så många gånger och på så sätt räddat andras hästar när de inte velat gå med sina hästar själva,det längsta jag gick med en häst var 5timmar.
ofta är det so sagt FÖR MYCKET kraftfoder som stäler till det,så hästen får kolik.
vet flera hästar som fick kanske 3KG kraftfoder om dagen och reds i stilla tempo 1timme per dag,sådana hästar behöver INTE 3kg kraftfoder!!!!!!


Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #9 skrivet: 24 nov-11 kl 11:15 »
Det viktiga är snarare att foderstaten är anpassad efter hästen och det är balanserat. 40 % ska tas upp i tunntarm och 60% i grovtarm. ofta är kraftfoder fördelade på det viset men öser man bara på så kan det störa upptaget i tarmen.
Det är nog framförallt kraftiga förändringar samt dålig kvalité på grovfodret som stör systemet. Men visst vore det bäst om hästen inte fick något kraftfoder alls, speciellt inte spannmål
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Livspusslet

  • Gäst
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #10 skrivet: 24 nov-11 kl 11:21 »
Det viktiga är snarare att foderstaten är anpassad efter hästen och det är balanserat. 40 % ska tas upp i tunntarm och 60% i grovtarm. ofta är kraftfoder fördelade på det viset men öser man bara på så kan det störa upptaget i tarmen.
Det är nog framförallt kraftiga förändringar samt dålig kvalité på grovfodret som stör systemet. Men visst vore det bäst om hästen inte fick något kraftfoder alls, speciellt inte spannmål

väldigt FÅ hästar behöver IGENTLIGEN kraftfoder.

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #11 skrivet: 24 nov-11 kl 11:22 »
absolut. Däremot så är det inte riktigt accepterat i den mer prestigeinriktade delen av hästvärlden. Då är det bra om kunskapen finns om hur man ser till att kraftfodret har den effekt den ska ha
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Neiklot

  • Gäst
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #12 skrivet: 24 nov-11 kl 11:25 »
väldigt FÅ hästar behöver IGENTLIGEN kraftfoder.

Det var ju precis det som Neinor skrev!  8)

Livspusslet

  • Gäst
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #13 skrivet: 24 nov-11 kl 11:26 »
Det var ju precis det som Neinor skrev!  8)

men jag kan väl få skiva det med ? 8)

Neiklot

  • Gäst
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #14 skrivet: 24 nov-11 kl 11:30 »
jupps, och jag får påpeka vad jag vill. ;)

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #15 skrivet: 24 nov-11 kl 16:21 »
Beklagar verkligen! Har också förlorat häst pga tarmvred. Har du begärt obduktion? Koliken behöver inte uppstå av foder. Det är ju ett samlingssytem för magsmärtor. Tarmen kan bli upphängd över bla njurarna, våran häst fick diafragmabrock(kommer ur det blå) och dog av det.

Nä varför skulle jag begära obduktion? Hästen blir ju inte mer levande av det....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #16 skrivet: 24 nov-11 kl 16:25 »
vid kolik är det JÄTTEVIKTIGT att GÅ med hästen den får INTE rulla,leda den i TIMMAR!
har gjort så många gånger och på så sätt räddat andras hästar när de inte velat gå med sina hästar själva,det längsta jag gick med en häst var 5timmar.
ofta är det so sagt FÖR MYCKET kraftfoder som stäler till det,så hästen får kolik.
vet flera hästar som fick kanske 3KG kraftfoder om dagen och reds i stilla tempo 1timme per dag,sådana hästar behöver INTE 3kg kraftfoder!!!!!!

Fast han fick inget kraftfoder. De var ute och gick med honom i omgångar, vet inte hur pass mycket. Jag var med ute vid ett tillfälle men hade ingen möjlighet att stanna kvar pga av att mitt 20 åriga sto också var dålig ( inte av kolik) så jag var tvungen att övervaka henne hemmavid. ( Vi trodde hon skulle dö, men hon repade sig faktiskt..). Extrem otur att drabbas av två sjuka hästar på samma dygn och det är två mil mellan hästarna.

Hade Timon varit hemma hade jag ju kunnat ut och gå med honom och sedan ca en gång var 20 minut gått förbi och kollat till stoet. Var själv hemma också. sambon jobbar utomlands, så det fanns ingen annan som kunde kollat till hästen som var hemma. Och på ridskolan fanns där ju mer folk tillgängligt än jag hade här...
« Senast ändrad: 24 nov-11 kl 16:29 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #17 skrivet: 24 nov-11 kl 16:38 »
Nä varför skulle jag begära obduktion? Hästen blir ju inte mer levande av det....

Nej, det var inte det jag menade. Men om du hade vetat orsaken till koliken. För oss var det viktigt.
Jag tvivlar i alla fall inte på att din häst dog på pga okunskap. Det är frukansvärt att förlora en vän
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

timjan86

  • Inlägg: 134
    • Västergötland
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #18 skrivet: 24 nov-11 kl 16:38 »
väldigt FÅ hästar behöver IGENTLIGEN kraftfoder.

Jag älskar det här forumet :) Mer grovfoder och definitivt mindre kraftfoder till hästarna i Sverige!
I "mitt" stall har vi två travare som går på banan som inte får kraftfoder alls, det behövs inte, vi har analys på höet som visar såpass bra värden att det inte behövs och de är jättefina i hullet och har satt ordentligt med muskler.

Kan även nämna en situation i början av sommaren som är typisk för en hel del hästfolk, dock inte här på alternativ dock...
Ett av stona i stallet slutade gå på banan i förra året och skolas som ridhäst nu (riden samtidigt som travet men inte så utbildad) och i juni var vi och hoppade en liten clear round. Stoet var lite småtjock för gräset på betet var lite väl näringsrikt och jag får höra av
tre (!) personer att jag har en mager häst. Det fanns ingen tillstymmelse till magert på henne, men hon var absolut smalast av hästarna på tävlingen... Ibland blir man trött på folk...
Skogsmästare med sambo, trädgårdsland, vedhög, kaniner, katt och jakthund.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Vädret tar död på hästarna
« Svar #19 skrivet: 24 nov-11 kl 18:27 »

Jag tvivlar i alla fall inte på att din häst dog på pga okunskap.

Du menar alltså att han dog pga av att jag och den fodervärdande ridskolan var okunniga? Det är i alla fall det som din mening citerad här ovan betyder.
eller har du skrivit fel?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser