Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frän lukt på slaktat lamm.  (läst 17135 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Frän lukt på slaktat lamm.
« Svar #20 skrivet: 08 dec-11 kl 09:57 »
Som jag skrev, ättika funkar alldeles utmärkt att tvätta av med. Betydligt säkrare än vatten om man inte har lika hög hygienisk standard på sina lokaler som scan och andra kommersiella slakterier. Och det brukar inte alternativaren ha.....
Givetvis måste man ha en plats där smuts inte kan stänka på kroppen. Och vattnet är ju lika rent oavsett hur lokalen ser ut, om det kommer från kranen. Har man inte rinnande vatten så funkar spannar med vatten bra. Varmt vatten, en med diskmedel och en utan, till att tvätta händer och knivar i, kallt vatten att tvätta kroppen med. Handtvätten får man inte slarva med, dels av hygienskäl, dels för att blodiga skitiga händer är en säkerhetsrisk, mycket större risk att slinta om händerna inte är rena och helst torra.

Ett tips är också att använda latexhandskar, finns på t ex apoteket. Väldigt bra för händerna, särskilt om det är ordentligt kallt, och bra för hygienen, särskilt för dem (och de är många i Sverige har jag sett) som inte skrubbar ordentligt under naglarna. Jordbakterier vill man inte ha på köttet, de kan bilda toxiner som inte försvinner vid tillagningen.

Om man slaktar mer än något enstaka djur så tycker jag att man bör göra i ordning en särskild plats för slakten. Den kan kombineras med andra sysslor, bara de är åtskiljda i tid och att man rengör noga emellan. Lämpligen rengör man med vanligt diskmedel, ordentligt varmt vatten, och ett stort mått muskelkraft. Man ska skrubba för att det ska bli ordentligt rent. I utrymmet bör man ha fritt från saker som samlar smuts, dvs inga saker på golvet. Man bör ha en rejäl rostfri bänk, en gammal diskbänk duger bra. Rinnade kallt vatten, gärna varmt också, men det går att lösa med vatten i spannar. Lämplig vattenavrinning, gärna ett avlopp bör man ha. Och tak, väggar och golv ska vara lätta att rengöra. I taket bör man ha ett långt rör som är ordentligt fästat, som man kan hänga hängjärnen (som man hänger upp slaktkroppen i) på. Gärna en vinsch så att man kan få upp stora kroppar. Gärna en slaktbänk, där kroppen hålls stilla på rygg medan man flår benen och flår upp på framsidan innan man hänger upp djuret. Så har jag det, men det är kanske lyxigare än de flesta. Utrymmet fungerar även utmärkt till att hantera honung i, rengöra skörden från trädgårdslandet innan man tar in den i köket, plantera om växter, bra arbetsyta när man ska laga mat till många människor osv...

Har man inte möjlighet till detta så bör man åtminstone ha ett bra ställe att hänga kroppen där man kan lägga t ex byggplast under så att det är rent, och att man har vatten i slang från en utkastare eller liknande.

Det är faktiskt inte hjärnkirurgi att hålla god hygien när man slaktar, det går att göra billigt om man bara ska slakta enstaka djur. Innan jag hade den bra slaktlokalen så la jag plast under torkvindan och använde den för att arbeta i och hänga i. Då slaktade jag iofs bara mindre djur, höns, kaniner, ankor. Men det fungerade utmärkt och var hygieniskt. Djuren fick sedan hänga i ett kylskåp.

Kan man inte slakta bra och hygieniskt så ska man låta bli tycker jag. Det handlar inte om pjosk, det handlar om kunskap om vad som händer om man kombinerar jordbakterier med kött. Och det handlar om respekt för djuret, som inte ska förfaras, och för människorna som ska äta. Självklart måste man inte ha en operationssal, men många tvättar inte ens kniven innan de börjar. Har ni sett jaktknivarna som en del jägare har när de passar viltet  :-X. De är ibland inte diskade det här decenniet. Och om man får aktiva bakterier på köttet, så blir det dåligt mycket snabbt, det är därför som det är viktigt att hålla en rimlig hygien.

Angående att man inte fått magsjuka trots dålig hygien, så handlar det dels om att man kan vänja sig (men det är inte säkert att svärmor som man ska bjuda på älgstek är lika van) dels om att man lurar sig själv. Vet flera som säger att de aldrig blir dåliga i magen, trots det har de ofta diarréer och ändå oftare orimligt gasiga magar. Men det beror säkert på något helt annat...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Halte

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 dec-11 kl 11:00 »
Givetvis måste man ha en plats där smuts inte kan stänka på kroppen. Och vattnet är ju lika rent oavsett hur lokalen ser ut, om det kommer från kranen. Har man inte rinnande vatten så funkar spannar med vatten bra. Varmt vatten, en med diskmedel och en utan, till att tvätta händer och knivar i, kallt vatten att tvätta kroppen med. Handtvätten får man inte slarva med, dels av hygienskäl, dels för att blodiga skitiga händer är en säkerhetsrisk, mycket större risk att slinta om händerna inte är rena och helst torra.

Ett tips är också att använda latexhandskar, finns på t ex apoteket. Väldigt bra för händerna, särskilt om det är ordentligt kallt, och bra för hygienen, särskilt för dem (och de är många i Sverige har jag sett) som inte skrubbar ordentligt under naglarna. Jordbakterier vill man inte ha på köttet, de kan bilda toxiner som inte försvinner vid tillagningen.

Om man slaktar mer än något enstaka djur så tycker jag att man bör göra i ordning en särskild plats för slakten. Den kan kombineras med andra sysslor, bara de är åtskiljda i tid och att man rengör noga emellan. Lämpligen rengör man med vanligt diskmedel, ordentligt varmt vatten, och ett stort mått muskelkraft. Man ska skrubba för att det ska bli ordentligt rent. I utrymmet bör man ha fritt från saker som samlar smuts, dvs inga saker på golvet. Man bör ha en rejäl rostfri bänk, en gammal diskbänk duger bra. Rinnade kallt vatten, gärna varmt också, men det går att lösa med vatten i spannar. Lämplig vattenavrinning, gärna ett avlopp bör man ha. Och tak, väggar och golv ska vara lätta att rengöra. I taket bör man ha ett långt rör som är ordentligt fästat, som man kan hänga hängjärnen (som man hänger upp slaktkroppen i) på. Gärna en vinsch så att man kan få upp stora kroppar. Gärna en slaktbänk, där kroppen hålls stilla på rygg medan man flår benen och flår upp på framsidan innan man hänger upp djuret. Så har jag det, men det är kanske lyxigare än de flesta. Utrymmet fungerar även utmärkt till att hantera honung i, rengöra skörden från trädgårdslandet innan man tar in den i köket, plantera om växter, bra arbetsyta när man ska laga mat till många människor osv...

Har man inte möjlighet till detta så bör man åtminstone ha ett bra ställe att hänga kroppen där man kan lägga t ex byggplast under så att det är rent, och att man har vatten i slang från en utkastare eller liknande.

Det är faktiskt inte hjärnkirurgi att hålla god hygien när man slaktar, det går att göra billigt om man bara ska slakta enstaka djur. Innan jag hade den bra slaktlokalen så la jag plast under torkvindan och använde den för att arbeta i och hänga i. Då slaktade jag iofs bara mindre djur, höns, kaniner, ankor. Men det fungerade utmärkt och var hygieniskt. Djuren fick sedan hänga i ett kylskåp.

Kan man inte slakta bra och hygieniskt så ska man låta bli tycker jag. Det handlar inte om pjosk, det handlar om kunskap om vad som händer om man kombinerar jordbakterier med kött. Och det handlar om respekt för djuret, som inte ska förfaras, och för människorna som ska äta. Självklart måste man inte ha en operationssal, men många tvättar inte ens kniven innan de börjar. Har ni sett jaktknivarna som en del jägare har när de passar viltet  :-X. De är ibland inte diskade det här decenniet. Och om man får aktiva bakterier på köttet, så blir det dåligt mycket snabbt, det är därför som det är viktigt att hålla en rimlig hygien.

Angående att man inte fått magsjuka trots dålig hygien, så handlar det dels om att man kan vänja sig (men det är inte säkert att svärmor som man ska bjuda på älgstek är lika van) dels om att man lurar sig själv. Vet flera som säger att de aldrig blir dåliga i magen, trots det har de ofta diarréer och ändå oftare orimligt gasiga magar. Men det beror säkert på något helt annat...
Säkert bra allt det där.. Men det är ju lite upp till var och en om man nu slaktar för husbehov.
Själv har jag inget av det och det har funkat bra, även om jag givetvis skulle vilja ha ett vettigt utrymme att hålls i när vi pratar stora djur som typ kalvar.

Ska fixa det vilket liv som helst.. Fram tills dess duger nog logen och morakniven samt ev. lite kallvatten.

anders 67

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 08 dec-11 kl 11:35 »
Säkert bra allt det där.. Men det är ju lite upp till var och en om man nu slaktar för husbehov.
Själv har jag inget av det och det har funkat bra, även om jag givetvis skulle vilja ha ett vettigt utrymme att hålls i när vi pratar stora djur som typ kalvar.

Ska fixa det vilket liv som helst.. Fram tills dess duger nog logen och morakniven samt ev. lite kallvatten.

Logen har ju funkat i flera hundra år,går nog ett tag till  ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 08 dec-11 kl 11:43 »
Logen har ju funkat i flera hundra år,går nog ett tag till  ;)
Jag skrev väl aldrig att logen inte gick bra om man slaktade enstaka djur? Bara att golvet bör vara rent så att man inte får jord och annan smuts på kroppen. Det kan man t ex åstadkomma genom att lägga byggplast under, den kan man i så fall spola ren, låta torka, och återanvända många gånger. Och vilken kniv man använder är ju upp till var och en, men jag förutsätter att man rengör den före och efter användning. Annars är man mer än lovligt oförsiktig med sin egen och andras hälsa.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anders50

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 08 dec-11 kl 17:17 »

Tror väl alla att man ska försöka vara så renlig som möjligt! Men i vår iver att allt nästan ska vara decinficerat innan vi rör vid det så kommer att göra oss ännu mer känsliga för bakterier och allergier.

Om nu folk blir så dåliga av att äta kött som inte slaktats så noggrannt som i ditt slakteri, hur kan då t.ex en hel jägarkår och deras släkt och vänner, folk som köpt viltkött ha överlevt efter att ha fått i sig alla dessa bakteriehärdar och toxiner?

Klart vi ska vara så noga som det går...men överdriv inte.

Och att många får diarréer...har du tänkt på all skit vi får i oss med köpematen? Hur många blir magsjuka när de kommer utomlands?  Har vi nåt immunförsvar kvar snart?

Folk har blivit pjoskiga och överdrivet renliga, tål inget längre. Lite skit under naglarna dör vi inte av....bara nyttigt!   ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 08 dec-11 kl 17:23 »
Jag säger inte att man dör om man slarvar med hygienen. Men åtminstone jag gillar inte att ha diarré, så därför håller jag en god hygien. Att man inte dör av något innebär inte att det är nyttigt.

Och lite skit under naglarna är i normalfallet inte farligt, men om du hanterar kött med jordbakterier under naglarna och köttet sedan får hänga, så har du en stor risk för farliga toxiner. I värsta fall är det dödligt, i normalfallet får man diarré och lite ont i magen. Men att risken finns är ju tillräckligt för att hålla en god hygien. Jag menar, att vi sällan hittar trikiner i vårt land är ju inte skäl nog att strunta i trikinprovet. Tycker jag i alla fall. Och ja, jordbakterier är potentiellt sett lika illa som trikiner.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 08 dec-11 kl 17:45 »
Eftersom hemslakt är mycket vanligt och komplikationer av detta extremt sällsynt måste man dra slutsatsen att det är en lågriskverksamhet. Om man tror att man skall dö av det kan man dividera antalet dödsfall med antalet måltider hos en stor befolkning, förslagsvis Sveriges befolkning.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 08 dec-11 kl 17:47 »
Men varför tror alla att det måste handla om dödsfall?! Är inte gaser och diarré tillräckliga skäl att hålla en god hygien?

Många håller nog en hyfsad hygien, men många missar, och då, tror jag, främst med handhygien, knivhygien och rengöring av slaktkroppen. Allt det kan man göra utan att ha en särskild lokal eller avancerad utrustning.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 08 dec-11 kl 18:02 »
Men varför tror alla att det måste handla om dödsfall?!

Du förde dödsfall på tal. När det gäller mera diffusa symptom så är de av förklarliga skäl svåra att härleda till det ena eller andra livsmedlet. Det finns ingen anledning att förklara t.ex. gaser i magen med hemslakt.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 08 dec-11 kl 18:03 »
Gaser och diarré kan man få av överdrivet fiberintag också. Jag får det av grädde (använder laktosfri numera).

Men om nu jordbakterier är så farliga så dröjer det nog inte länge innan det blir förbud att köpa naturell potatis och andra rotfrukter.
Eller, man får köpa mot uppvisande av intyg på att det egna köket har ett speciellt utrymme för beredning av dessa farliga råvaror.

Dagis och skolor får inte laga mat från råvaror om inte dessa direktiv uppfylls.

Snart äter vi bara dafgårds färdigmat, eftersom det är det enda tillåtna.
Storkapitalet jublar.

Men visst ska man vara noga med slakt och styckning, brukar själv ha byggplast under, och gummihandskar om jag har sår på händerna.

Jag är heller inte helt övertygad om att scan har så mycket bättre hygien i verkligheten än vad jag har hemma.

Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 08 dec-11 kl 18:11 »
Jordbakterier är farliga i kontakt med kött, särskilt om de får tid på sig. Inte när de är på potatis. Det är därför storkök måste ha separat hantering av jordiga och ojordiga ingredienser. Vad gäller privatpersoner så får vi själva ta ansvar för detta. Fast många tar dåligt ansvar.

Vad de ökade allergierna beror på kan man diskutera, men jag tror inte att det beror på överdriven mathygien i alla fall, med tanke på att jag helst inte skulle vilja äta mat lagad av de flesta människor jag sett laga mat. Jag tror mer att det ökade användandet av diverse kemikalier, inklusive rengöringsmedel, bär en stor del av ansvaret. Därav att jag förespråkar milda rengöringsmedel, men desto mer mekanisk rengöring. Man ska bli svettig när man rengör en arbetsyta för matlagning.

Man kan självklart bli dålig i magen av många skäl, jag försöker bara säga att lite extra omsorg om hygienen kan minska risken. Läs t ex i tråden om inkokning, om de allvarliga konsekvenserna av dålig hygien i samband med kötthantering.

daniel70

• Gotland
« Svar #31 skrivet: 08 dec-11 kl 18:37 »
Oj, här rasslar det in inlägg :)

Jag tror att ni har löst mysteriet. Urinblåsan är sannolikt boven till lukten. Det förklarar varför stekarna är luktfria men att det doftade från sadeln och neråt. Har ett svagt minne av att jag tyckte urinblåsan var rätt tom..., men reflekterade inte till att den kunde vara punkterad.
Ok då ska det rökas imorgon. Allt som doftade fick katterna, och det försvann, men jag ville inte äta det som inte luktade bra.

Tack!
Daniel.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 08 dec-11 kl 18:39 »
Nödvändigheten av extrem hygien vid industrihantering av mat kommer sig av att man skall kunna kalla gammal mat för färsk: exponentiell tillväxt av bakterier på ett odlingssubstrat.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #33 skrivet: 08 dec-11 kl 18:52 »
Jo, men om man hänger kött enligt de rekommendationer som finns för att få mört kött, och har "rätt" bakterier på köttet, så är det att jämföra med bakterier på odlingssubstrat.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 dec-11 kl 19:30 »
Man bör se till statistik från verkligheten för att kunna göra en realistisk riskhantering. Då konstaterar man att trots föreställningar om att hemslakt orsakar ehec är det en extrem lågriskverksamhet; så ofarlig att så gott som allt annat man företar sig är mera riskfyllt. Färsk mat är inget man behöver oroa sig för.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 08 dec-11 kl 19:43 »
Jag håller med dig, generellt sett. Och de flesta är tillräckligt medvetna om hygienen för att det inte ska vara något problem.

Jag vill bara missionera lite extra för hygienen, eftersom jag vet att det finns de som kan för lite, alternativt är slarviga. Kan jag förmedla lite kunskap och lite extra försiktighet så är jag glad och nöjd. Har ju inte så höga krav på livet. Utom på god mathygien då  ;) ;D.

anders50

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 08 dec-11 kl 20:23 »

Jag vill bara missionera lite extra för hygienen, eftersom jag vet att det finns de som kan för lite, alternativt är slarviga. Kan jag förmedla lite kunskap och lite extra försiktighet så är jag glad och nöjd. Har ju inte så höga krav på livet. Utom på god mathygien då  ;) ;D.

Bra att du talar om hur det ligger till, vi äldre, som har varit med om tiden med skitiga slaktknivar och skit under naglarna, skulle egentligen haft ständig magsjuka och dioxinförgiftning som vi har levt!  ;D

Men då återstår frågan:  Varför har vi och våra förfäder klarat oss??  Och uppnått hög ålder!     ;D

regnpipan

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 08 dec-11 kl 20:25 »
Jordbakterier är farliga i kontakt med kött, särskilt om de får tid på sig.

Vilket påminner mig om en bok om tillvaratagande av vilt från 1970. Där förespråkas att man skall repa lite gräs eller rulla upp lite mossa och torka av slaktkroppen med det.....

Sådana råd ser man som väl var inte längre i litteraturen...

regnpipan

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 08 dec-11 kl 20:32 »
Egentligen är det ju rätt enkelt. Ju bättre hygienisk standard destu längre kan vi låta köttet hänga för att nå optimal mognad. Och ju bättre hygienisk standard destu fler spännande kötträtter kan vi tillåta oss att tillaga, t.ex. sådant som kanske inte kräver upphettning så som salami mm.

Till min glädje märker jag att allt fler i mitt nuvarande jaktlag använder latexhandskar sedan jag kom med för 5-6 år sedan.... Men jag litar fortfarande inte tillräckligt på den hygienen för att t.ex. laga gravad älgfilé, däremot äter jag med god aptit gravad lamm- eller rådjursytterfilé från djur jag själv hanterat.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #39 skrivet: 08 dec-11 kl 20:36 »
Bra att du talar om hur det ligger till, vi äldre, som har varit med om tiden med skitiga slaktknivar och skit under naglarna, skulle egentligen haft ständig magsjuka och dioxinförgiftning som vi har levt!  ;D

Men då återstår frågan:  Varför har vi och våra förfäder klarat oss??  Och uppnått hög ålder!     ;D
Jag har också varit med på tiden med skit under naglarna och skitiga slaktkninvar, har hjälpt till med hemslakt hos farfar sedan jag var typ 4. Och man blev faktiskt dålig i magen av att äta det köttet ibland.

Jag förstår inte att du hänger upp dig på att du och våra förfäder har överlevt. Det är ju klart att ni har. Men jag tror att ni mått bättre om det varit bättre hygien kring slakt och mat. Bara för att jag överlever så vill jag inte vara magsjuk om jag kan undvika det. Jag vill inte ens ha gaser i magen om jag kan undvika det. Men där skiljer jag mig uppenbarligen helt ifrån dig...  ;) :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

1796 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser