Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frän lukt på slaktat lamm.  (läst 17143 gånger)

daniel70

• Gotland
Frän lukt på slaktat lamm.
« skrivet: 23 nov-11 kl 18:24 »
Ett av mina lamm jag slaktat tyckte jag hade en skarp frän doft då jag skulle stycka upp det. Vågar inte äta upp det så det får bli kattmat. Men vad kan jag ha misslyckats med? Kan det vara gallan som spruckit då hela paketet ramlat ur efter buköppning? Eller kan man ha sönder något annat som ger en skarp doft? Lammet har hängt två dagar svalt så det borde inte vara dåligt pga det.
Tips mottages tacksamt.

hustran

SV: Frän lukt på slaktat lamm.
« Svar #1 skrivet: 23 nov-11 kl 18:53 »
Vi har varit med om "äckellamm" ett par gånger. Då har det varit sena tacklamm som kanske varit i brunst.Hoppas ngn. annan kan förklara fenomenet.  ???

daniel70

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 23 nov-11 kl 19:02 »
Detta var ett litet bagglamm. Ger brunst dålig smak? Har en tacka som ska slås ut (juverproblem) men jag har redan släppt in baggen till dem, hade tänkt ta henne i helgen. Synd om mer fin mat går till spillo. Men nu går jag OT på min egen tråd :-) fast jag tar gärna emot svar på båda frågorna.

svali

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 04 dec-11 kl 19:15 »
När bagglammet blivit mer än 5månader, ger brunsten/hormonerna en speciell lukt o smak på köttet. Blir mer som fårkött.
Fårbonde på Island med 550 tackor och 17 baggar. 20 kor, 40 islandshästar, 10 hönor, 2 katter och 4 hundar

Sorno

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 05 dec-11 kl 21:09 »
Fanns en lång tråd om "brunstsmak" varande eller icke-varande tidigare, men jag lyckas inte hitta den. Men i en norsk vetenskaplig studie  jag citerade där konstaterades att brunst inte påverkar smaken, däremot ändrar baggarna smak efter de blivit könsmogna.

Så som svali säger, när baggarna är äldre än 5 månader förändras smaken. Har inte känt det själv, men har väl avtrubbade smaklökar.

Edit: Hittade tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=100616.msg890836#msg890836
« Senast ändrad: 05 dec-11 kl 21:12 av Sorno »

daniel70

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-11 kl 21:36 »
Detta var nog mera något som punkterats, sannolikt gallan, kan inte komma på åt annat. Ju högre upp på kroppen (hängde i bakbenen såklart) desto mindre lukt.. Stekarna helt luktfria, så de ligger i saltlag nu för rökning om ett par dar.
Kan inte beskriva doften bättre än att det luktade "gammal bagge" om köttet (utan att då faktiskt ha en aning om hur en gammal bagge luktar, förmodligen inget speciellt, men det var så jag tänkte när jag kände doften).  :)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 dec-11 kl 20:24 »
Jag var med och styckade lamm i helgen tillsammans med en erfaren styckare med 40 år i yrket. Han visade mig lymfkörtlarna och berättade vilken färg de hade och hur de skulle se ut. Om djuret hade en infektion vid slakt så hade de olika färg och kunde lukta illa. Vanligtvis är det så om de tex hade feber sa han. Eftersom lymfsystemet är en del av immunförsvaret så kan jag tänka mig att det han säger är korrekt.

Kan det vara så att ditt djur hade en oupptäckt infektion?

Sen menade han på att luktsinnet är slaktarens bästa vän och man ska inte äta det som luktar illa. Vi slaktade bagglamm och jag kan inte påstå att jag tyckte de luktade illa, bara lite mer får eller vad man ska säga  ;)

Jag skulle inte äta det i alla fall...
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vallhunden

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 dec-11 kl 08:59 »
Eftersom det luktar bagge... Kan urinblåsan ha gått sönder vid urtagningen??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

anders50

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 08 dec-11 kl 09:07 »
Säger samma som vallhunden...urinblåsan?

Slarvat med avpälsningen?  (päls mot kött)

regnpipan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 dec-11 kl 09:09 »
Eftersom djuret bara hängt två dagar och svalt så verkar det ju OK så sett. Själv brukar jag när jag slaktar alltid spruta över hela slaktkroppen med ättika innan jag hänger in slaktkroppen i slaktkylen. Torkar av alla fuktiga ytor med rent hushållspapper. Det som blir kvar dunstar och lämnar ingen smak. Poängen är att man får bort ev föroreningar. Nackdelen är att även små blodstänk blir väldigt svarta och ser tråkiga ut.

Jag tror egentligen inte att den fräna lukt du beskriver gjort köttet sämre annat än avseende just lukt. Jag skulle tro att du kan använda köttet ändå, du kan ju alltid testa på katterna då flertalet är lite kräsna. Accepterar de det så är det OK som människomat också. Däremot får du märka upp köttet ordentligt och anpassa tillagningen efter förutsättningen. Det låter som kött som är bättre lämpat att göra starka chili och currygrytor på än att grava om man så säger....

Halte

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 dec-11 kl 09:11 »
Ja, speciellt pälsen vid "ljumskarna" på baggarna är extremt viktigt att det inte kommer mot köttet.. Där luktar de något gröndjävulskt.

Neiklot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 dec-11 kl 09:12 »
Gallblåsan får man misslyckas med rejält om köttet verkligen ska lukta illa.
(Typ köra runt gallblåsan på kroppen!)

Och så brukar man märka det..

Som några skrev så urinblåsan, den är lätt att punktera av -misstag- och svårare att upptäcka.

Likt det regnpipan skriver så borde det inte vara någon fara efter 2 dagar!
Men visst vill man inte äta kött man anser luktar illa!

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 dec-11 kl 09:15 »
Ja, speciellt pälsen vid "ljumskarna" på baggarna är extremt viktigt att det inte kommer mot köttet.. Där luktar de något gröndjävulskt.

För att det är "inpinkat"?

Det är klart, inpinkad ull är nog inget vidare att få på köttet.. :)

Halte

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 dec-11 kl 09:18 »
För att det är "inpinkat"?

Det är klart, inpinkad ull är nog inget vidare att få på köttet.. :)
Vet inte.. Kanske, men det borde ju i.o.f. inte bli så mkt piss i ljumskarna, deras organ sitter ju längre fram.. Luktar apa gör det i.a.f.

Neiklot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 dec-11 kl 09:23 »
Det var ett tag sedan jag slaktade lamm/får, men klipper får ibland.
Dessa (speciellt baggar?) brukar ju vara ganska 'snuskiga' i ljumskarna.

Så ja, du har nog en poäng i det hela.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 08 dec-11 kl 09:25 »
Folk är alldeles för rädda för vatten i samband med slakt. Fråga på fjäderfäslakteri, fråga på Scan, fråga livsmedelsverket. Kött ska tvättas rent när det är flått och urtaget. Alla rester av jord, hår, ev maginnehåll osv ska tvättas bort från slaktkroppen och det gör man bäst med vårt utmärkta rena svenska vatten. Kroppen torkar snabbt och det finns ingen ökad risk för bakterietillväxt, särskilt inte i jämförelse med att lämna kvar rester av diverse bakteriehärdar på kroppen.

Tvättar man noga kan man kompensera för klantigheter som punkterad urinblåsa, punkterat mag/tarmpaket, rester från huden som är kvar på kroppen osv. Man ska även tvätta kniven ofta, och särskilt ska man tvätta kniven efter att man flått färdigt men innan man börjar skära upp buken.

Med dålig hygien så kan kött bli dåligt snabbt, med god hygien så klarar köttet det mesta.

Nu har jag inte sett och luktat på TS kött, och vet inte hur proffsigt slakten utfördes, så det är svårt att bedöma lämpligheten i att äta köttet. Tipset om att prova om katterna äter det kan nog vara bra. Generellt sett är jag emot att kasta mat, man bör undersöka noga med syn, lukt och smak innan man avgör att något inte är ätligt. Och med bra tillagning, kombinerat med god kökshygien (vilket Sveriges befolkning är urkass på, vadd har folk lärt sig av sina mammor och hemkunskapsundervisningen egentligen ...  :-X) så dör i allmänhet alla ev bakterier.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

regnpipan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 08 dec-11 kl 09:32 »
Folk är alldeles för rädda för vatten i samband med slakt. Fråga på fjäderfäslakteri, fråga på Scan, fråga livsmedelsverket. Kött ska tvättas rent när det är flått och urtaget. Alla rester av jord, hår, ev maginnehåll osv ska tvättas bort från slaktkroppen och det gör man bäst med vårt utmärkta rena svenska vatten. Kroppen torkar snabbt och det finns ingen ökad risk för bakterietillväxt, särskilt inte i jämförelse med att lämna kvar rester av diverse bakteriehärdar på kroppen.

Som jag skrev, ättika funkar alldeles utmärkt att tvätta av med. Betydligt säkrare än vatten om man inte har lika hög hygienisk standard på sina lokaler som scan och andra kommersiella slakterier. Och det brukar inte alternativaren ha.....

Neiklot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 08 dec-11 kl 09:34 »

Problemet med vatten är väl om man inte torkar torrt efter sig utan lämnar kvar en fuktig kropp.
(Men jag håller med!!)

Ang. kniven så använder jag aldrig samma kniv till flåning som till resten av slakten.

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 08 dec-11 kl 09:45 »
Här har vi spolat kropparna av älg och rådjur med vatten i många, många år. De torkar snabbt och därefter sprayas ev. skottskadade partier med 12% ättika.

Minns aldrig att någon klagat på dåligt kött.

För övrigt så anser jag att vi är lite för pjoskiga med hygienen. Snart ska man väl inte få närma sig nån slakt utan samma sterilisering som en operations-kirurg.

Fattar inte att man blivit så gammal som man är....och utan att ha haft magsjuka... ;D

Halte

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 dec-11 kl 09:49 »

För övrigt så anser jag att vi är lite för pjoskiga med hygienen. Snart ska man väl inte få närma sig nån slakt utan samma sterilisering som en operations-kirurg.

Fattar inte att man blivit så gammal som man är....och utan att ha haft magsjuka... ;D
Helt min åsikt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser