Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken Foder använder ni till era Brahma?  (läst 4318 gånger)

murrelina-01

• Västergötland
vilken Foder använder ni till era Brahma?
« skrivet: 22 nov-11 kl 19:17 »
Hej!

Mina stora Brahma är nu 5 månader och jag ger dom tillväxt foder ( har inte börja värpa ) och morötter, äpplen, potatis, vitkål mm, räcker det med tillväxtfoder tills dom börja värpa? eller vad matar ni era Brahma  med? och när dom värpa vanligt värpfoder?   

tacksam för mycket svar
Patrizia
Dvärg Maran ( svart koppar ),Silkes ( Vildfärgad ) Dvärg Kochin, gammal Svensk Dvärg, stora Brahma , Mille Fleur ( Isabell Porslin ),Araucana ( med skägg utan svans ) dvärg Faverolle ( Laxfärgad ) 6 amerikansk gul Gås en underbar Man och Son 1 snäll Katt en tokig hund och massa med fina Höns !

Xoot

• Gäst
SV: vilken Foder använder ni till era Brahma?
« Svar #1 skrivet: 22 nov-11 kl 19:22 »
Fenix helvärp och vetekorn. Kan hända att det ibland blir kross. Plus obegränsat med äpple som är störst favorit.
Allt ligger var för sig. Tycker hönsen sorterar upp det rätt bra och äter lite av varje. Unghöns som fullvuxna lever på detta.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 nov-11 kl 19:37 »
Mina är kräsna!! Inte vill dom ha gräs, inte sallad, inte äpple, inte ens en smartig hög med jord innehållande mask mm faller damerna i smaken... Konstigare hönor har jag aldrig varit med om;) men mysiga är dom ändå. Däremot älskar dom brödbitar, kokt pasta och havre.

Luffsen

• -
« Svar #3 skrivet: 22 nov-11 kl 19:40 »
Jag kör med START från Svenska Foder fram till att dom inte behöver lampa längre. Då byter jag succesivt över till MULTI från samma tillverkare.

Sen blandar jag upp fodret med helt korn, foderärtor, fodermajs, sånt som köket på gården inte behöver och naturligtvis så går mina brahmor helt fritt på gården och får då plocka allt dom själva hittar.

Jag har aldrig gett dom värpfoder.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 nov-11 kl 19:58 »
Jag kör med START från Svenska Foder fram till att dom inte behöver lampa längre. Då byter jag succesivt över till MULTI från samma tillverkare.

Sen blandar jag upp fodret med helt korn, foderärtor, fodermajs, sånt som köket på gården inte behöver och naturligtvis så går mina brahmor helt fritt på gården och får då plocka allt dom själva hittar.

Jag har aldrig gett dom värpfoder.

Kan ju börja med att multi är värp  ;D Det heter ''Multi Värpfoder'' Jag gör på nästan samma sätt som du, fast jag har ''Opti'' O börjar med start, sen får dom lite grönsaker ibland, även dom får gå ut om dom vill, vilket dom inte gör än, utan lyfter ut dom när dom är tråkiga o bara är inne, ger även lite hund/katt mat, märkte nämligen att in nye brahma tupp, inte kan stå, så rådfrågade en tjej som har massa brahma, o hon sa att han har växtverk, o behöver mer näring, men självklart vägrar han äta det.. :/

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 nov-11 kl 20:08 »
Kan ju börja med att multi är värp  ;D Det heter ''Multi Värpfoder'' Jag gör på nästan samma sätt som du, fast jag har ''Opti'' O börjar med start, sen får dom lite grönsaker ibland, även dom får gå ut om dom vill, vilket dom inte gör än, utan lyfter ut dom när dom är tråkiga o bara är inne, ger även lite hund/katt mat, märkte nämligen att in nye brahma tupp, inte kan stå, så rådfrågade en tjej som har massa brahma, o hon sa att han har växtverk, o behöver mer näring, men självklart vägrar han äta det.. :/

En liten undran från mig. Jag läste om O-Shamos på ett engelskt forum. O-Shamos är ju oxå stora fåglar som utvecklas sakta som jag misstänker att Brahma oxå gör. Där skrev de att o-shamos inte skulle ha för mycket protein för då orkade inte benen med tillväxten. Samt att de behövde yta röra sig på. Sen kan ju alla ungdjur drabbas av växtvärk...  Det som slog mig är; kan för mycket näring göra så att kroppen växer bättre och att benen inte orkar med??

mvh  :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 nov-11 kl 21:14 »
En liten undran från mig. Jag läste om O-Shamos på ett engelskt forum. O-Shamos är ju oxå stora fåglar som utvecklas sakta som jag misstänker att Brahma oxå gör. Där skrev de att o-shamos inte skulle ha för mycket protein för då orkade inte benen med tillväxten. Samt att de behövde yta röra sig på. Sen kan ju alla ungdjur drabbas av växtvärk...  Det som slog mig är; kan för mycket näring göra så att kroppen växer bättre och att benen inte orkar med??

mvh  :D

Jag har hört att om dom har växtverk, ska dom ha mer protein, (skrev näring för jag inte kom på vad det hette  :-[) Hon jag pratade med sa att hon brukar ge dom lite hundmat.. Men jag vet inte, (har bara haft brahma i ca ett halvår), o det med stor yta, när jag hade dom i en liten bur, så gick han normalt, men om jag släppte ut han så låg han bara ner.. O nu när jag har han i mitt stora hönshus, går han mellan ''liggplats'' mat o vatten, o han kan inte sitta på sittpinnar heller.. Han har lixom ingen balans.. Vet ej om det är problem o att jag ska ta bort han?

FM

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 nov-11 kl 21:44 »
Jag har hört att om dom har växtverk, ska dom ha mer protein, (skrev näring för jag inte kom på vad det hette  :-[) Hon jag pratade med sa att hon brukar ge dom lite hundmat.. Men jag vet inte, (har bara haft brahma i ca ett halvår), o det med stor yta, när jag hade dom i en liten bur, så gick han normalt, men om jag släppte ut han så låg han bara ner.. O nu när jag har han i mitt stora hönshus, går han mellan ''liggplats'' mat o vatten, o han kan inte sitta på sittpinnar heller.. Han har lixom ingen balans.. Vet ej om det är problem o att jag ska ta bort han?

Hmm, kanske behöver någon form av vitamin? Men detta kan nog någon av dem som är duktiga på hönsfodring svara på ;) typ Linkoso och Azoolina... Ska försöka leta fram vad jag läste. Vet dock att på andra djurslag så kan djuren växa för fort med för högt näringsvärde på maten t.ex för mycket protein   :-[
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 nov-11 kl 21:55 »
Hmm, kanske behöver någon form av vitamin? Men detta kan nog någon av dem som är duktiga på hönsfodring svara på ;) typ Linkoso och Azoolina... Ska försöka leta fram vad jag läste. Vet dock att på andra djurslag så kan djuren växa för fort med för högt näringsvärde på maten t.ex för mycket protein   :-[

Nu har jag frågat en annan på facebook, han har ocksp mssor brahma. Han hade en tupp i samma tillstånd, och han sa att det kan vara stark inavel, eller brist på foder kalk (snäckskal antar jag). Så jag ska sätta han på ett annat ställe, om han får plats någonstans, blir det inte bättre, blir dt grytan :(

FM

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 nov-11 kl 22:02 »
David, han kan nog repa sig! Sultantuppen hos kompisen satt väldigt mycket för några veckor sedan men tycker han står mer nu. Nu har tråden blivit kapad  :-[ men jag startade en annan tråd där jag tänkte man kunde prata lite om dessa ynglingar och mat :)

Luffsen

• -
« Svar #10 skrivet: 22 nov-11 kl 23:58 »
Hmm... MULTI är värpfoder?

Men?  ???

Det finns flera olika säckar hos min återförsäljare... MULTI, VÄRP och START är tre av dom... och enligt dom så är multi just vad det låter som - ett multifoder som "innehåller allt din höna behöver...".

VÄRP är en annan blandning med lite turboeffekt för värpande raser... och start är ett mjöl som innehåller allt det en liten kyckling då ska behöva.
Allt enligt återförsäljaren, och jag sväljer hela klabbet...

Nee... INTE fodret då, utan försäljarens svada...  :)

Därför trodde jag alltså att jag inte gett mina hönor värpfoder.

Ska kanske börja läsa på säckarna vad dom innehåller... och varför.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 23 nov-11 kl 19:29 »
Dom enda "raser" som benen ger sig på om man fodrar dem för kraftigt är kötthybriderna enligt min erfarenhet. Där kan man minska problemen genom att begränsa utfodringen så att dom växer långsammare. Nu har ju kötthybriderna en sådan extrem tillväxt och det finns inga vanliga hönsraser som växer så fort och framför allt inte en ras som Brahma. Nu har jag förvisso bara haft ett fåtal Brahma men jag har erfarenhet av Jersey Jätte, Stor Kochin, Orpington, Cou- Nu (franska köttras), O Shamo och flera andra stora men ej fullt så tunga raser.. Vissa linjer har dåliga ben och man får både hönor och tuppar med benknas oavsett hur man fodrar. Andra linjer har bra ben och dom kan man fodra med fri tillgång på gödfoder för extra snabb tillväxt och dom får inga ben problem i alla fall.

Min erfarenhet med benproblem på höns (oavsett ras) är att det beror mindre på foder och mer på genetik. Undantaget är som sagt kötthybriderna (Ross, Cobb, mfl).
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare (1 dolda)
Yesper

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser