Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HEL HAVRE per kg  (läst 4312 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
HEL HAVRE per kg
« skrivet: 22 nov-11 kl 15:00 »
Vid uppstallning av häst vad kan man ta per kilo utav  hel havre ?
vad tar man för hö per kilo som inte är analyserat?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: HEL HAVRE per kg
« Svar #1 skrivet: 22 nov-11 kl 15:06 »

Jag hade nog lagt på 1kr kilot utöver inköps priset helt enkelt.

Dvs hö kostar 2kr kilot häromkring så då hade jag satt 3 kr kilot för hö till hyresgästen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SecretQ

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 nov-11 kl 17:35 »
ok men vad är inköpspriset på hel havre ?

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #3 skrivet: 22 nov-11 kl 17:51 »
hel havre.
Jag har fått betala 1,50-2,50/kg.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 22 nov-11 kl 17:59 »
Ca 2kr kg här med.
Samma pris på hö o annat spannmål.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #5 skrivet: 24 nov-11 kl 09:52 »
Varför ska den som hyr in sig betala mer än inköpspriset ( inkl frakt etc förstås) på själva fodret?
Det är väl själva stallplatsen, in utsläpp  och övrig service som stallägaren ska tjäna pengarna på?  ::)

Vår foderbonde tar 2,50 per kilo inkl moms för spannmål.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 nov-11 kl 10:07 »
Om man räknar så här : Havre 1kg + frakten hem till stallet (bränsle)+ tid/arbete för stallägaren+ stallägarens kärl fodret ska ligga i= totalsumman.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #7 skrivet: 24 nov-11 kl 15:54 »
Jag skulle säga att det är rimligt att hela kostnaden för frakten av fodret läggs på, särskilt om  man inte bara slänger in en säck extra eller
två när man ändå köper foder till sig själv. Men endast om man gör särskilda körningar för att hämta foder till hyresgästerna är det rimligt att lägga på för åtgången tid. Att ta ut pengar för att foder förvaras i stallägarens tunnor känns typ barockt. Men du kanske debiterar extra för att inhysingarna parkerar på din gårdsplan, samt för att hyresgästerna får hänga sina saker på ett par krokar i sadelkammaren?

Själva foderförvaringen ska självklart ingå i grundhyran ( kallhyran) för boxen.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 29 nov-11 kl 08:07 »
Det hela är så för mig att jag och bonden inte fört över ett eu stöd som han får pengarna för men marken ägs och nyttjas av mig, så jag tar tacksamt emot havre hö eller en och annnan plogning eller så, så jag undrade hur priset skulle se ut då jag har en som gärna vill hyra en box av mig och även fodra sin häst med mitt foder....
Jag tackar för givande svar  :)

Jillis

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 15 mar-12 kl 15:38 »
vet ni vart man får tag på¨hö? UPPSALA?

Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser